Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

G4 op het Jaarbeursplein wordt sowieso al niet standaard gebruikt. Waarschijnlijk zullen doorgaande lijnen als 1/21 en 5/7 dan via het Jaarbeursplein gaan rijden waarmee er op de Jaarbeurszijde plek komt voor lijn 28 die immers vanaf de Vleutenseweg makkelijker daar komt dan op het Jaarbeursplein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Meltrain »

Ik hoop trouwens wel dat er niet vergeten wordt om een oplaadpunt voor de Optares van lijn 2 aan te leggen. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Er hangt een overzichts-DRIP in de stationshal (tussen C en D perron in) en er staat er daar vlak naast ook nog eentje achter het raam van de OV-servicewinkel, voor de onregelmatige reizigers is het dus best te vinden. En als ik me niet vergis zit er ook een overzicht van de vertrekperrons van alle lijnen in de reisinformatieborden die in de hal staan boven het busstation, reisinfo van U-OV zit er in elk geval sowieso in die borden.
En als regelmatige reiziger ken je toch wel het vertrekperron. Sowieso staan er bordjes met de perronletters bij de (rol)trappen.

Wat soms wel onhandig is is het wat inconsequente gebruik van uitstaphaltes. Ik kom zelf vaak op C10 uit, wat de officiële is voor de kant waar ik vandaan kom. Echter zijn er ook weer chauffeurs die reizigersvriendelijk bij de trap stoppen om reizigers uit te laten stappen, weer anderen doen dat vooral als C10 al vol staat en incidenteel krijg ik ook wel een rondje van de zaak om op uitstaphalte C1 te belanden als C10 al vol staat.
Al ben ik ook wel weer benieuwd hoe dat gaat lopen na de omklap medio april want dan verhuist er weer het een en ander om de overkapping aan de even kant af te bouwen, nu zijn ze nog aan de oneven kant bezig met de beplating ervan. Vanaf dat moment lijken er namelijk even erg weinig uitstaphaltes beschikbaar.
Het is mij nog niet opgevallen dat er de stationshal bij de roltrappen wat hangt, misschien dat het door de haast kwam die ik had.
Ik zal het nog eens bekijken wellicht is het nu al beter, ze moeten gewoon net als bij de trein bij de roltrap een bord hangen met de buslijnen.

Je weet dan gelijk welk perron bij welke roltrap is en je ziet direct de 1ste zoveel bussen die daar vertrekken, zoveel roltrappen zijn er niet dus moet met gemak kunnen zou het wel makkelijker maken.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Wijkhoven »

Meltrain schreef:Ik hoop trouwens wel dat er niet vergeten wordt om een oplaadpunt voor de Optares van lijn 2 aan te leggen. :')
Goed punt! :lol:

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat in gaan passen. Alle buslijnen aan de Jaarbeurszijde...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Carlos0_0 schreef:ze moeten gewoon net als bij de trein bij de roltrap een bord hangen met de buslijnen.

Je weet dan gelijk welk perron bij welke roltrap is en je ziet direct de 1ste zoveel bussen die daar vertrekken, zoveel roltrappen zijn er niet dus moet met gemak kunnen zou het wel makkelijker maken.
Hoe zie je dat precies voor je? Vanaf het C-perron vertrekken nu al liefst 22 verschillende buslijnen en dan is het nog nieteens volledig in gebruik. Wil je een beetje representatief overzicht op zo'n DRIP bij de roltrap tonen dan moet het dus wel een behoorlijk groot scherm worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Wijziging t.o.v. de eerdere plannen:
2 juli: alle buslijnen vanaf Jaarbeurskant station

In eerdere planningen zou er een klein aantal lijnen aan de centrumzijde blijven, maar dat is nu niet meer nodig.
Klopt, om het iets concreter te maken: de lijnen 2,3,6,28 en 128 verhuizen dus ook mee naar de Jaarbeurszijde.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De provincie heeft hier nu ook nog een berichtje over met wat kleine extra details. Zo gaat lijn 2 via de Dichtersbaan terug naar het CS rijden i.p.v. via de Catharijnesingel in deze periode.
Opvallend dat dat opeens binnen het bestemmingsplan past terwijl lijn 74 niet via de Dichtersbaan mocht terwijl dat vanwege de bediening van het ROC vanuit Nieuwegein wel wenselijk werd gevonden en de maximale frequentie gelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

De 74 en 77 kunnen niet via de Dichtersbaan rijden omdat er vanaf de Vondellaan geen toegang is aangelegd richting de Dichtersbaan.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door busfanNL »

Misschien is het een stom idee maar waarom niet net als vroeger een busstation en tramhalte aan de centrumzijde. De grote perrons voor de diverse (drukke) stadslijnen en een paar middenperrons voor de streeklijnen van CXX en Arriva en later Syntus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

@Tjekken: Nee nu draai je oorzaak en gevolg om... die toegang is niet aangelegd omdat met de bewoners van de Raadwijk in een bezwaarprocedure een maximum aantal bussen over de Dichtersbaan is afgesproken. Dat aantal past precies met het aantal bussen op lijn 8, 41 en (2)47 wat daar langs gaat rijden (voor 12 is er tijdelijk een uitzondering gemaakt omdat die weer verdwijnt als de tram rijdt) en daarom is die aansluiting vanuit de richting Balijelaan niet gemaakt. Naar de Balijelaan toe kan op zich dan weer wel.
Dat is natuurlijk gewoon een beetje dom, want enige flexibiliteit om aan veranderende vervoervraag te voldoen ben je zo kwijt. Als er ooit minder ritten gaan rijden vanuit de richting halte Vondellaan kan je die capaciteit immers nu niet meer gebruiken voor ritten van 74 of 77.

@busfanNL: Dat komt er ook gewoon, alleen gaat die kant nu volledig dicht voor enige tijd om dat nieuwe busstation efficiënter te kunnen bouwen (samen met de overige werkzaamheden aan die kant van het station)
Vindt ik wel wat voor te zeggen want in de periode dat het nieuwe plein tussen CS en Hoog Catharijne gebouwd wordt zullen daar bv. geen bussen onderdoor kunnen rijden. Maar laat je die dan vervolgens onder de stationshal door rijden dan rijden ze weer in de weg voor de bouw van het nieuwe bus-/tramstation.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Nou, onze koning kan het a.s. dinsdag allemaal eens bekijken tijdens zijn werkbezoek.

Koning Willem-Alexander brengt dinsdag een bezoek aan het spoorknooppunt Utrecht. Dat staat in een te vroeg gepubliceerd persbericht van de RVD.


Lees verder op: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1462771 ... elekt.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Verrassend... men had vanmorgen zowel bij de trappen in de stationshal als onderaan de trappen op busstation Jaarbeurszijde best grote borden met in koeienletters de gewijzigde vertrekperrons van enkele lijnen neergezet. Maar alsnog waren er genoeg reizigers die het niet opviel en maar wat zoekend rondliepen en het ergens aan een chauffeur vroegen.

Vanmiddag twitterde U-OV nog dat ze door een netwerkstoring wat problemen bij de servicewinkels en de klantenservice hadden, maar blijkbaar was die storing wat groter want actuele vertrektijdeninfo was er ook van geenenkele lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Interessant, de vertragingsinformatie op de schermen in de bussen van Qbuzz is gewijzigd. Ik zag dat niet meer de geplande aankomsttijd+ het aantal minuten vertraging werd getoond, maar dat de aankomsttijd zich aanpast aan de opgelopen vertraging.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Er is trouwens meer aangepast, zo is voor de reizigers waarvoor P+R Westraven op zichzelf nog niet duidelijk genoeg was ook een P+R icoontje (letterlijk in de vorm "P+R") toegevoegd naast de OV-fiets icoontjes e.d. die al bestonden. Nou ben ik op zich wel benieuwd of er in de concessie überhaupt nog P+R's zijn die dat niet ook al in de haltenaam hebben zitten, want volgens mij is dat niet het geval. Zogauw schiet alleen op "P+R De Uithof" me te binnen, maar ook daar zegt de haltenaam al genoeg.

Vertragingsinfo was me nog niet opgevallen, da's op zich een nadeel van die aanpassing want ik heb toch wel degelijk geregeld een vertraagde bus. Hoewel ik het dan zelf inderdaad ook wel handiger vindt om te weten hoe laat de bus daadwerkelijk op bv. het station aankomt in plaats van te weten hoeveel vertraging 'ie heeft. Dat vindt ik juist weer handiger info om op de halte te hebben.

Laatst had ik ook een bus waarbij de achtergrond van de eerstvolgende haltes niet meer grijs/wit gestreept maar egaal wit was, maar dat lijkt me een bugje geweest. Mogelijk ook een aanpassing en wel handig: sinds recentelijk komt de MAT-rit die altijd rond 16.30 uur over de Europalaan in Utrecht passeert (vanuit Nieuwegein) daar als "63 Geen Dienst" langs. Er is een hele tijd geweest dat 'ie er als "63 Vianen" langs kwam rijden waardoor menig wachtende reiziger tevergeefs z'n hand op stak. Ik heb zelfs weleens een chauffeur van een achteropkomende bus verontwaardigd over z'n collega horen zeggen "reed 'ie nou gewoon door" terwijl 't een MAT-rit was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Komend weekend rijden er voor het eerst bussen over de Dichtersbaan. Lijn 21 heeft dan een omleiding wegens hijswerkzaamheden boven de Valeriusbaan en gaat richting Hoograven via de Dichtersbaan rijden. De andere kant kan dat niet door de domme maatregel om dat qua infrastructuur onmogelijk te maken en wordt gewoon een rondje via het Jaarbeursplein gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Ik heb even een vraagje over de lijnen behorend tot de Provincieconcessie die met een taxibus worden gereden (lijn 124 Woerden-Breukelen en 71 Soest-Soesterberg). Hoeveel zitplaatsen hebben deze taxibusjes? Zijn dit er gewoon acht of toch 15 met bijvoorbeeld 3 stoelen achteraan+3x2 stoelen aan de ene kant+6 eenpersoonsstoelen aan de andere kant?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

71 rijdt sowieso gewoon met standaard Mercedes Sprinters, dan kom je niet echt boven de 8.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Z2N »

Als er meer dan acht zitplaatsen voor reizigers in een voertuig zitten is het op papier een bus, en kan het dus geen taxi meer zijn. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
UtrechtOV
Berichten: 135
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Volgens U-OV zou de 228 gistermiddag vanaf Biltstraat via Kard. de Jongweg naar Neijenoord rijden.
Niet dus, ging richting Schouwburg en station. Daarmee in lange file op Maliesingel. Wat een vertraging! Tussenrit van lijn 6 ook direct maar opgeheven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Gezien wat een omweg het is via de Kardinaal de Jongweg lijkt me dat ook niet echt minder vertraging opleveren. De route over de singels stond wel behoorlijk vast ja: zag vanuit lijn 77 bij de Bleekstraat in de verte richting Catharijnesingel al een aardige rij bussen staan.

Overigens gaat er wel meer "mis" met de Koningsdag-omleidingen. Zo heeft ook lijn 65 een omleiding gekregen wegens de vrijmarkt in Nieuwegein-Vreeswijk. Da's een gevalletje iets te letterlijk naar de dag gekeken, want er wordt immers zaterdagsdienst gereden en dan rijdt 65 toch al niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Leuke verrassing: zag een Connexxion Tours- Duvedec op WKZ staan. Zou die nu op de 150 rijden?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Milco »

Hoe laat zag je 'm? Lijn 150 denk ik echter niet, omdat er in Almere geen Duvedecs staan voor zover ik weet. Even ovzoeker gecheckt, maar op lijn 150 alleen 35xx Volvo's op dit moment. Wellicht reden ze een rit op lijn 276, 296 of 299? Connexxion Tours rijdt immers ook op die lijnen, alleen ik dacht dat dat alleen in de ochtend was eigenlijk.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Ik zag later ook alleen 3500-en op de 150. Geen idee waarvoor die wagen daar stond. Ik reed op de A28 en kon niet meer afslaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

@Milco: Tours rijdt (of reed in ieder geval, ik heb al een tijdje hun ritten niet meer gezien) ook in de middag op de 276/296/299. Eventueel zou een Duvedec van Pouw Vervoer ook nog kunnen trouwens, volgens mij hebben die toch ook nog altijd een groene? Die heb ik ooit ook weleens op de 276 of 296 gezien namelijk, maar da's heel zeldzaam als ze echt niks anders hebben want meestal valt er een Ambassador in voor een defecte Integro.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

U-OV heeft weereens wat nieuws bedacht, 'n kijkje achter de schermen om bijzondere reizigersvragen te beantwoorden. Hoe vaak zegt een buschauffeur bijvoorbeeld goedemorgen in 'n ochtendje? Meer dan 1x/minuut zo blijkt... http://watzithierachter.nl/waarom-zegt- ... edemorgen/

Aan een van de andere video's te zien doen de gevonden voorwerpen in de bus trouwens ook niet onder voor wat er soms van NS in de media verschijnt... wie vergeet nu z'n kunstbeen :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten