Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:
RTV Utrecht schreef:UTRECHT - De verhuizing van alle bussen van de stadskant van Utrecht Centraal naar het Jaarbeursplein verloopt zaterdagochtend volgens plan. Dat zegt U-OV. Alleen lijn 2 is een probleem. Die bus loopt op stroom maar er is nog geen oplaadpunt op het nieuwe busstation. Er is een dieselbusje ingezet. bron
Echt waar :') :') :')
Nee echt niet waar. Men was afgelopen donderdag bezig een oplaadpunt aan te sluiten op het Jaarbeursplein. De grote groene kast als op de Centrumzijde stond er al en men was in de straat onder een tentje bezig.
Lijn 2 rijdt trouwens voortaan op zonnestroom van het dak van het Beatrixtheater. Allicht was een gebrek aan zon dus het probleem :-P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ik was net even op het station en het leek er inderdaad op dat er al een oplaadpunt of ruimte voor een oplaadpunt gemaakt was. Stonden wat mannetjes bij. Ik kan me wel voorstellen dat ze het oude punt hergebruiken en het daarom nog een weekend duurt?
Perron G3 stond vol met taxi's, dat is dus blijkbaar de tijdelijke oplossing voor het taxiprobleem. Lijn 28 naar Vleuten vertrok van G4. Ik kan me ook wel voorstellen dat als je eerst met je taxi vooraan op CS Centrumzijde zat niet zo blij bent dat je nu achter het tramperron weggestopt wordt.
CS Centrumzijde is al helemaal afgezet, je kunt alleen nog over het meest oostelijke (ex-)perron wandelen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

De "heren" taxichauffeurs hadden ook een strookje op het Jaarbeursplein voor tien taxi's. Daar stonden er dus altijd twintig. Ja je moet toch ergens de hele dag zinloos stationair je motor laten draaien.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door waldo79 »

Straattaxi's zijn vanwege het fijnmazige OV toch al een kansloze onderneming in de grote steden (A)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Ik maak zelf alleen gebruik van de taxi op de terugreis naar huis vanaf de Luchthaven na een lange reis, maar ik ben wel van mening dat in een grote stad als Utrecht de taxi een prominente plek moet hebben.

Het heeft ook iets te maken hoe bezoekers je stad ervaren. Je wilt soms gewoon gemak en snel een taxi willen pakken. Dan moet je niet hoeven zoeken, dat werkt irritatie op.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Taxi's in Nederland zijn nogal achterlijk duur als je het mij vraagt... Van Utrecht CS naar m'n huis ben ik met de bus (die flink omrijdt) op saldo ik geloof 1,50 of 1,80 kwijt. De taxi is ruim 10x zo duur :X :')
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Aking, dat hoef je mij niet te vertellen. Overigens valt het op zich nog wel mee als je kijkt naar de kosten voor chauffeur en auto. Een bus kost ook gewoon honderd euro per uur, en daar zit ook best vaak niemand in.

Er zijn echter gewoon gevallen waarin een taxi toch een betere keuze is dan OV. Dat is voor iedereen een andere keuze.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

nvdw schreef:De "heren" taxichauffeurs hadden ook een strookje op het Jaarbeursplein voor tien taxi's. Daar stonden er dus altijd twintig. Ja je moet toch ergens de hele dag zinloos stationair je motor laten draaien.
8-)

Is de buffer voor de taxi's aan het Moreelsepark nog wel actief?
Dat wordt dan wel via beide busbanen richting Jaarbeursplein rijden.. want via de singel is één en al file rijden naar mijn idee.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Busfoto.nl schreef:Aking, dat hoef je mij niet te vertellen. Overigens valt het op zich nog wel mee als je kijkt naar de kosten voor chauffeur en auto.
Ik zeg dan ook niet dat de chauffeurs per se allemaal oplichters zijn, enkel dat het achterlijk duur is. Ik weet ook wel dat ze hier allemaal in de nieuwste bakken rondrijden, achterlijk dure diploma's certificaten, vergunningen en weet ik het wat moeten halen. Dat verandert echter weinig aan het feit dat het prijsverschil een factor 10 is :')
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Dat is met OV ook zo. Toevallig vandaag wat fotos verwerkt op mijn website van een reisje naar Kaunas en daar rijden nog bussen uit halverwege de jaren tachtig. Hier wordt ook met de nieuwste bussen gereden. Het is dat de bus gesubsidieerd wordt, anders zou reizen ook behoorlijk duur worden. Dat zie je al aan de prijzen van nachtnetkaartjes; vervoer wat vaak niet gesubsidieerd wordt.

Maar ik dwaal af. We begrijpen elkaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Suus »

Ik bestel voor mijn bazin wel eens een taxi als ze weer eens in afgelegië (lees: alles vanuit Rotterdam voorbij de cirkel Amsterdam - Amersfoort - Eindhoven) op werkbezoek gaat met de trein. Het grootste nadeel van taxi's is dat het totaal niet landelijk georganiseerd is en je dus eerst via Google een fatsoenlijke taxiboer moet zoeken, en dan weet je nog niet of je ook echt je bestelde taxi krijgt want een naambordje bij aankomst is vaak al te veel moeite. De prijs valt meestal nog wel mee, grootste uitschieter die ik heb gezien was €80 voor Assen - Gieten retour inclusief een uur wachttijd.

NS heeft het nu in de Reisplanner-app geïntegreerd voor behoorlijk wat stations, dat maakt het wel een stuk makkelijker, ook dat de betaling via automatische incasso gaat en je achteraf een factuur krijgt toegestuurd is erg handig. Al hebben de meeste taxi's nu wel de optie om te pinnen met een bon via e-mail, een verzamelfactuur is wel makkelijker in de declaratie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ja jullie wisten het vast nog niet, maar lijn 9 vervangt alvast de tram naar Vleuten die de komende tig jaar toch nog niet aangelegd wordt. Kijk maar wat ik tegenkwam bij halte Veldzigt in De Meern :P
Afbeelding

En een ander leukigheidje qua materieelinzet heb ik nog in het betreffende topic neergezet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Haha, de blanco bordjes waren waarschijnlijk op? :D

Ik reed zondagavond met lijn 81 vrolijk over de nieuwe Dichtersbaan. Pakweg 150 meter voor het einde, dus waar de busbaan uitkomt op de Vondellaan/Balijelaan, staat een extra negenoog. Het heeft geen functie anders dan een soort primitieve 'inmelding' voor het daadwerkelijke kruispunt, maar het staat standaard op rood dus moet je er natuurlijk even voor remmen. Als het dan eenmaal wit wordt heb je precies genoeg tijd om bij het kruispunt te komen om het negenoog daar net op rood te zien springen. Kijk, zo kennen we Utrecht weer!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Haha, de blanco bordjes waren waarschijnlijk op? :D
Als ze die überhaupt al hadden. Er staan bij heel veel nieuwe haltes bordjes met "Tijdelijke halte". De bordjes zijn ook wel ietwat een warboel geworden doordat de wijzigingen gewoon gestickerd zijn en de nummers dus lang niet altijd meer netjes op volgorde staan.

Maargoed, vandaag dus een rondje langs het nieuwe Utrechtse net gemaakt met de volgende opgevallen zaken...
  • met name op lijn 3 liepen de vertragingen zo af en toe behoorlijk op; diverse ritten reden met +10
  • op lijn 4 was het wellicht nog wat erger. Moest nogal geduld hebben voor een foto van die lijn want de eerstvolgende bus op dat moment in Zuilen reed met +20 (op een halfuursdienst notabene)
  • de halte J.M. de Muinck Keizerlaan voor de lijnen 3 en 4 is nog niet aangelegd, volgens de U-OV site wegens bezwaren van omwonenden. Lijn 3 in de richting Zuilen > Overvecht stopt daarom bij de oude halte van 16 op de brugoprit, lijn 4 richting Terwijde bij de oude halte in de Prinses Irenelaan. Opvallend genoeg heet de halte overal J.M. de Muinck Keizerlaan, maar heet 'ie in OVinfo juist weer Prinses Irenelaan.
  • lijn 6 heeft op de aan lijn 30 gekoppelde ritten in Overvecht niet alleen al de bestemming "De Uithof" op de DRIPs, maar rijdt in Overvecht ook al met de lijnkleur oranje en "De Uithof WKZ via Overvecht NS" als bestemming.
  • lijn 3 kent opmerkelijk genoeg in de richting CS > Overvecht > Zuilen > CS meer bestemmingsvarianten als andersom. In eerstgenoemde richting gaat het van "Overvecht Noord" via "Zuilen via Overvecht Noord" en "Zuilen" naar "Utrecht CS Jaarbeursplein" terwijl de tegenrichting in Zuilen al met "Utrecht CS Jaarbeursplein" op de displays rijdt.
  • lijn 35 blijkt bij elke slag Utrecht Overvecht - Maarssen Dorp met een andere bus te rijden. Heb 'n zeer sterk vermoeden dat deze lijn op Utrecht Overvecht aan de ritten van lijn 6 die niet naar De Uithof door gaan gekoppeld zit.
  • de lijn 35 die ik spotte had een chauffeur die wat pijltjes gemist had en het rondje door Maarssen-Dorp achterstevoren maakte.
  • op lijn 126 hebben zeker twee achtereenvolgende ritten het rondje door Vleuten-Dorp overgeslagen. Dacht eerst nog dat het aan de bussluis lag, tot ik me realiseerde dat lijn 125 daar tot vrijdag elke rit probleemloos overheen heeft gereden met hetzelfde materieel.
  • zoals ook al elders vermeldt rijdt lijn 28 in de spits met dubbelgeleed en gaan een viertal daarvan na de spits via een ritje lijn 9 naar de garage.
  • blijkbaar was er iets aan de hand vanmiddag tussen P+R Muziektheater en de halte Eerste Westerparklaan. Ik zag een rit lijn 28 hier van +0 naar bijna +20 gaan en de achteropkomende rit reed ook met +10.
  • en owja: de uitstaphalte op CS Jaarbeurszijde is weliswaar klaar, maar nog altijd afgezet en dus niet in gebruik...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Volgens ovinfo zit 35 met 11 gekoppeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ach tuurlijk, is nog even wennen die nieuwe dienstregeling... ik zat ermee in m'n hoofd dat alleen 6 op Overvecht NS eindigde, maar 11 natuurlijk ook ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:
nvdw schreef:Haha, de blanco bordjes waren waarschijnlijk op? :D
Als ze die überhaupt al hadden. Er staan bij heel veel nieuwe haltes bordjes met "Tijdelijke halte". De bordjes zijn ook wel ietwat een warboel geworden doordat de wijzigingen gewoon gestickerd zijn en de nummers dus lang niet altijd meer netjes op volgorde staan.

Maargoed, vandaag dus een rondje langs het nieuwe Utrechtse net gemaakt met de volgende opgevallen zaken...
[*]op lijn 4 was het wellicht nog wat erger. Moest nogal geduld hebben voor een foto van die lijn want de eerstvolgende bus op dat moment in Zuilen reed met +20 (op een halfuursdienst notabene)
Ik ben vandaag ook met een aantal lijnen meegeweest. De vertraging met lijn 4 was me ook al opgevallen. Ik had lijn 4 ook op mijn lijstje staan. De rit die ik had werd met de 4034 gereden. Het ritje was echter van zeer korte duur, want op de weg vanaf busstation Jaarbeurszijde richting de verkeerslichten (tussen het NH-hotel en de sneltramhalte) wou de Seat voor ons achteruit het taxivak in gaan parkeren. Echter stond de 4034 daarachter en kwam de bestuurder erachter dat boem toch echt ho was. Nou, chauffeur heeft de TD gebeld, alle mensen de bus uit (de rij met bussen achter ons groeide gestaag), teruglopen naar het station en wachten op de volgende die ik niet heb zien komen. De Seat-bestuurder is er echter vandoor gegaan. Ik ben benieuwd of ze hem nog hebben gevonden, want wat ik kon zien had de bus meer schade dan de auto.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

T stikt daar van de camera's, dus vast wel :)
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door donny2290 »

Vandaag even een kijkje wezen nemen rondom Utrecht Centraal. Was rond een uur 17 erg chaotisch op het tijdelijke busstation jaarbeursplein. Er was namelijk maar 1 rijbaan beschikbaar richting de leidseveertunnel. Dit zorgde voor de nodige opstoppingen. Ook lijken mij de perrons erg smal. Perron van lijn 28 bijvoorbeeld stond in zijn geheel vol. Komen er nog abri's? Lijkt me niet echt comfortabel zo op een winderige, regenachtige maandagavond in de winter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Ov liefhebber, reizen.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

De inzet van dubbelgeleed op de 9/28 is alweer voorbij. Er werd teveel schade gereden, aldus mensen op Facebook.

Er is nog genoeg geleed materiaal deze zomerdienst.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Goh, vorige zomer reed lijn 28 toch ook dubbelgeleed? Maar goed, echt nodig is het natuurlijk niet.

Wat ik hier nog niet had langs zien komen: op weekdagen na 22.00 uur zijn haltes D2 en D4 afgesloten en vertrekken de lijnen van halte C8 resp. C10, die worden dan toch niet gebruikt omdat lijn 12 dan niet rijdt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Z2N »

Vorig jaar werd er alleen op lijn 28 gereden, niet ook op lijn 9 (of vorig jaar lijn 26). :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De route van 9 is wel significant anders dan die van 26 hoor ;-)
Op 9 zit er ook wel een heel krap slingertje momenteel wegens werkzaamheden aan de busbaan bij Strijkviertel. Dat oogde op mij niet echt als iets wat op DGBs berekend was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Ik las ik een Facebook groep dat de HESS bussen uit Groningen in augustus naar Utrecht komen ter versterking.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat staat inmiddels ook al hier op het forum. Zie niet zo wat je aan die drie extra bussen hebt. Meer enkelgeleed was naar mijn idee bruikbaarder geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 93 gasten