Pagina 20 van 468

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 19:24
door Daniel
matje82 schreef:Overdag rijdt lijn 50 4 x per uur en in de spits zelfs 6 x per uur, maar dan tot Driebergen-Zeist NS of Doorn.
Let er dan wel op dat de BRU-ritten die de versterkingen vormen op deeltrajecten er in de nieuwe concessie uit gaan. Die bieden dan geen rechtstreekse verbinding vanuit de Utrechtse Heuvelrug naar Utrecht meer aangezien deze ritten tussen Doorn/Amerongen en Driebergen-Zeist door lijn 71 overgenomen worden en tussen Driebergen-Zeist en Utrecht door lijn 51.
Meltrain schreef:Maar Connexxion heeft nu ook een aantal Sprinters in de BRU-kleurstelling, voor onder andere lijn 45. Moet Qbuzz die bussen dan niet verplicht overnemen, zoals met de Ambassadors en Citaro's (geleed) wel is?
Die zullen ongetwijfeld mee over moeten, maar veel zoden zetten die niet aan de dijk: het zijn er slechts twee :wink: (Naast de bus die op lijn 45 rijdt is een van die twee in de afgelopen tijd ook wel ingezet op lijn 122 en 14).

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 20:23
door nvdw
Wat een raar gedoe met die halte voor het GVU-kantoor. Dat wordt dus een hoop scheve gezichten als straks een 74 of 77 vrolijk de halte voorbij rijdt maar wel om het hoekje stopt. Een beetje dezelfde situatie als met de 81 bij de Balijelaan/Croeselaan.

Overigens zijn de verkeersregelaars nu weg bij de Croeselaan t.h.v. busstation West. Het verkeer maakt vrolijk gebruik van hun afwezigheid want de verbodsborden (de weg is alleen doorgaand te berijden door lijnbussen) worden massaal genegeerd.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 20:56
door Michael 1988
Jurre schreef:
Michael 1988 schreef:
Jurre schreef:
Busfoto.nl schreef:Meer informatie over de Qbuzz-busvloot:

10x Mercedes-Benz Sprinter
Ook bekend wat voor Sprinter? Die Veolia heeft rijden bieden al iets meer capaciteit dan de 8-persoons-Sprinters, en zijn ook wat toegankelijker naar mijn mening.
Het lijkt me sterk dat ze de Mobility versie (buurtbusversie) voor een stadsdienst gaan gebruiken. Ik denk dan eerder aan de Sprinter City (stadsbus) of Sprinter Transfer (streekbus). Tenzij Qbuzz de Sprinters nodig heeft voor buurtbuslijnen. Mij valt op dat ze voor de Optare Solo hebben gekozen. Ik wist wel dat er al hybride versies van bestonden, maar niet dat er waarschijnlijk ook elektrische versies van bestonden. Aangezien er 3 elektrische bussen worden ingezet en er 3 optares zijn besteld. Overigens, bij Veolia rijden zowel Sprinter City's (de 4603, 4618-4641) en Sprinter Transfers (4608-4617) rond.
M'n bericht was nogal onduidelijk zie ik nu. Ik doel op deze bus: http://www.busfoto.nl/foto/albums/userp ... _5131_.JPG
Kijk naar het nummer, kijk naar mijn tekst en je ziet welke type het is ;).
Meltrain schreef:
Busfoto.nl schreef: Mijn vermoeden is dat ze voor de lijnen 14, 15, 35, 45, 122 en 127 een tiental gewone Sprinters aan gaan schaffen en dus geen Cityversie.
Je vergeet de stadsdienst van Vleuten (lijn 125). :lol:
Maar Connexxion heeft nu ook een aantal Sprinters in de BRU-kleurstelling, voor onder andere lijn 45. Moet Qbuzz die bussen dan niet verplicht overnemen, zoals met de Ambassadors en Citaro's (geleed) wel is?

Ik hoop wel dat de Optares zo'n front of zo'n front krijgen.
De oude fronten die nu in NL rondrijden zijn niet meer in productie. Het zijn allemaal SR's (tweede foto). De + (eerste foto) kwam zelfs niet verder dan een prototype. Maar ik denk dat de wiki(pedia)pagina flink aangepast zal moeten worden als ik zo kijk. De info is nogal oud lijkt mij en voor de Wikipagina van hier zelfs erg... tja kort.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 21:16
door ICE105
Busfoto.nl schreef: Het is te vraag in hoeverre 1 persoon met een fluitje het tegen gaat houden dat 250 man, die allen om 8:40 op De Uithof willen zijn, lijntje 12 bestormen zonder mensen te verdrukken door gewoon de deuren dicht te gooien. Zeker als het koud is, regent, tentamenweken enzo. Laten we eerlijk zijn.
Aan de andere kant, het beter doen dan GVU op lijn 12 zal niet moeilijk zijn. Qbuzz gaat rond dit piekmoment juist meer bussen inzetten.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 21:17
door Daniel
nvdw schreef:Wat een raar gedoe met die halte voor het GVU-kantoor. Dat wordt dus een hoop scheve gezichten als straks een 74 of 77 vrolijk de halte voorbij rijdt maar wel om het hoekje stopt. Een beetje dezelfde situatie als met de 81 bij de Balijelaan/Croeselaan.
Mwoh, vooralsnog moeten ze er eerst een paal neerzetten want nu weet überhaupt niemand nog dat 'ie bestaat. Net even de wikipagina's bijgewerkt en zodoende kan ik nu een gedetailleerd bedieningslijstje plaatsen. Als ik de bizarriteit daarvan zie dan zou je bijna zeggen dat het een bug in de Connexxion-site is...
  • Lijn 47: Ri. Houten ma-vr tot 10.00 uur twee van de vier ritten per uur; 12:58 en 13:58 en in de avondspits, ri. Utrecht alle ritten overdag. Zaterdag en zondag alle ritten in beide richtingen. Doordeweeks stopt deze er niet 's avonds m.u.v. de laatste rit naar Houten
  • Lijn 63: Ri. Vianen alleen 's avonds en op zondag; ri. Utrecht alle ritten
  • Lijn 65: Ri. Nieuwegein 2x/uur in de ochtendspits (vrijwel allemaal ritten naar Het Klooster, ri. Utrecht alle ritten
  • Lijn 66: Stopt er als enige lijn altijd
Maargoed, voorbijrijdende bussen moeten de reizigers bij het Anne Frankplein toch wel gewend zijn zou je zeggen.
Overigens zijn de verkeersregelaars nu weg bij de Croeselaan t.h.v. busstation West. Het verkeer maakt vrolijk gebruik van hun afwezigheid want de verbodsborden (de weg is alleen doorgaand te berijden door lijnbussen) worden massaal genegeerd.
Inmiddels werken de verkeerslichten hier die overigens opvallend goed reageren, de doorstroming is er nog net zo vloeiend als 'ie was met verkeersregelaars. De bocht vanaf het busbaantje aan de linkerkant na de knip de Van Zijstweg op is trouwens wel een behoorlijk onmogelijke, al hebben ze de situatie iets aangepast waardoor het net lukt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 21:37
door Busfoto.nl
Verwacht niet dat de bestaande gele Sprinters meegaan, althabs niet verplicht. Kon er niets over vinden in het bestek (paar maanden geleden gelezen)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 22:36
door Meltrain
Daniel schreef:
Meltrain schreef:Maar Connexxion heeft nu ook een aantal Sprinters in de BRU-kleurstelling, voor onder andere lijn 45. Moet Qbuzz die bussen dan niet verplicht overnemen, zoals met de Ambassadors en Citaro's (geleed) wel is?
Die zullen ongetwijfeld mee over moeten, maar veel zoden zetten die niet aan de dijk: het zijn er slechts twee :wink: (Naast de bus die op lijn 45 rijdt is een van die twee in de afgelopen tijd ook wel ingezet op lijn 122 en 14).
Oke, bedankt. :)
Ik dacht dat er meer waren (misschien ook voor lijn 258?), maar blijkbaar niet dus.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 23:11
door Michael 1988
ICE105 schreef:
Busfoto.nl schreef: Het is te vraag in hoeverre 1 persoon met een fluitje het tegen gaat houden dat 250 man, die allen om 8:40 op De Uithof willen zijn, lijntje 12 bestormen zonder mensen te verdrukken door gewoon de deuren dicht te gooien. Zeker als het koud is, regent, tentamenweken enzo. Laten we eerlijk zijn.
Aan de andere kant, het beter doen dan GVU op lijn 12 zal niet moeilijk zijn. Qbuzz gaat rond dit piekmoment juist meer bussen inzetten.
Nog beter? Nu vertrekken vanaf CS er op lijn 11, op sommige uren om de 5 minuten een bus, op lijn 12 sommige uren, om de 3 minuten een bus en op 12s op sommige uren om de 2 a 3 minuten een bus (gekeken op de website van GVU.nl). Willen ze dan soms 2 of 3 bussen tegelijk laten vertrekken op die lijn op dezelfde ritme. Zal veel geld kosten dan in de daluren als de extra bussen niet nodig zijn.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 12 sep 2013, 23:48
door microshit
Het zou eigenlijk zoooo veel schelen als men op t perron kan inchecken ipv in de bus. Instappen (en dus de tijd dat de bus langs t perron staat) kost nu soms best veel tijd. Als men vlugger kan instappen, kun je meer bussen laten rijden dan momenteel mogelijk is.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 00:01
door matje82
microshit schreef:Het zou eigenlijk zoooo veel schelen als men op t perron kan inchecken ipv in de bus. Instappen (en dus de tijd dat de bus langs t perron staat) kost nu soms best veel tijd. Als men vlugger kan instappen, kun je meer bussen laten rijden dan momenteel mogelijk is.
goed plan, ik zou zeggen leg het voor aan Qbuzz, al weet ik niet of die erover gaat. Tot nu toe kreeg ik erg snel een persoonlijke reactie terug bij Qbuzz.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 00:04
door Zugführer
Volgens mij verkijkt Qbuzz daar zich ook een beetje op. Zeker in de spitsuren zoals het filmpje dat hier eerder in het topic geplaatst werd heb je inderdaad niks aan een man met een fluitje die kijkt wanneer de bus vol is. Om de twee minuten een bus laten vertrekken, veel sneller kun je niet weg denk ik en alle bussen zitten dan gewoon helemaal vol. Zeker als ze ook nog eens extra reizigers uit lijn 11 willen overhalen voortaan lijn 12 te nemen... Hoeveel dubbelgelede bussen zijn er eigenlijk beschikbaar straks voor lijn 12?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 01:16
door Michael 1988
Btw, dit stuk had ik overheen gelezen, zoiets vind ik persoonlijk niet kunnen. Reizigers moeten vrij zijn in hun keuze om welke buslijn dan ook te nemen. Ik vind het persoonlijk associaal om reizigers maar uit lijn 11 te weren, omdat die vol zit. De andere lijnen zitten ook vol en het is te ver om te lopen. Overigens had ik geen rekening gehouden met lijn 10, maar dat is voor de Uithof schijnbaar ook een optie (die minder vaan rijdt). En zelfs vanaf Lunetten lijn 30 en 31 en vanaf Maarsen lijn 32 zijn enkele opties vanaf andere stations dan Utrecht Centraal. En als dat niet kan, dan maar een vouwfiets kopen ;). Binnen 20 minuten ben je in de Uithof.

Maar we vergeten een ding. Er zijn plannen voor een tram naar de Uithof, echter zal die niet alle busreizigers kunnen opvangen en zal mogelijk de huidige frequente met bussen in stand moeten gehouden worden (al dan niet een lijn minder op termijn og op bepaalde uren).

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 06:54
door Tochjo
Michael 1988 schreef:Btw, dit stuk had ik overheen gelezen, zoiets vind ik persoonlijk niet kunnen. Reizigers moeten vrij zijn in hun keuze om welke buslijn dan ook te nemen. Ik vind het persoonlijk associaal om reizigers maar uit lijn 11 te weren, omdat die vol zit. De andere lijnen zitten ook vol en het is te ver om te lopen.
Reizigers worden ontmoedigd, dat is iets anders dan geweerd. En ook niet zonder reden, want zo kunnen de reizigers onderweg ook nog mee. Bij lijn 12 is er veel minder sprake van instappers onderweg.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 07:54
door Daniel
En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een kwestie van je capaciteit praktisch gebruiken... je kan wel blijven versterken richting Rijnsweerd, maar als die bussen zich vervolgens vullen met reizigers naar De Uithof en de reizigers die in Rijnsweerd moeten zijn kunnen nog niet mee dan schiet het ook niet op :wink:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 09:47
door Edwin
Michael 1988 schreef:Maar we vergeten een ding. Er zijn plannen voor een tram naar de Uithof, echter zal die niet alle busreizigers kunnen opvangen en zal mogelijk de huidige frequente met bussen in stand moeten gehouden worden (al dan niet een lijn minder op termijn og op bepaalde uren).
De Uithoflijn gaat tussen 7 en 19 uur 16x per uur rijden, oftewel elke 3,75 minuten.
Verder:
Concreet betekent dit dat er in 2020 meer dan 60.000 OV-reizigers per dag zijn, waarvan er 45.000 met de Uithoflijn en
15.000 reizigers met de bus naar De Uithof gaan.
De capaciteit van één gekoppelde Uithoftram kan ik niet zo snel vinden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 10:56
door Zonnig
Wat ik mij afvraag is of je lijn 12 wel met "17x Van Hool newAGG300 EURO VI" gaat redden.

Ten 2e vraag ik mij af of de tram wel echt de oplossing is, zeker omdat lijn 12 na 21:00 uur en op zaterdag en zondag niet rijdt. M.a.w. een tramlijn die op rustigere momenten niet rijdt. Ik denk dat een tramlijn alleen echt zin zou hebben gehad als deze minimaal naar Driebergen-Zeist met eventueel een zijtak naar Bilthoven NS zou zijn gaan rijden. Nu zal er maandagochtend vroeg roest gereden moeten worden als er vanaf vrijdagavond 21:00 uur geen tram meer heeft gereden.

Was het, i.v.m. de spreiding van de drukte, niet beter geweest om echt goede en snelle lijnen vanaf Overvecht / Lunetten / Bilthoven naar de Uithof te laten rijden. Qbuzz doet hier wel een goede zet toe, dat mag zeker gesteld worden. Een spreiding van de drukte leidt tot een betere beheersbaarheid daarvan.

En dan ga ik nu echt de knuppel in het hoenderhok gooien ....
- als de Studenten OV-kaart wordt afgeschat dan zal het vervoer zeer waarschijnlijk drastisch teruglopen
- wat mankeren studenten aan hun benen dat ze niet kunnen fietsen?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 11:30
door Meltrain
Om even op alleen het laatste te reageren: vermoedelijk gaan de meeste studenten die in Utrecht wonen, ook gewoon op de fiets.
Echter, er zijn genoeg studenten die vanuit een andere plaats komen en per trein aankomen op Utrecht CS. Die studenten hebben drie (vier) opties:
1) Een vouwfiets meenemen in de trein. Nu vind ik twee vouwfietsen in de spits in een SLT al vervelend, kun je nagaan als het er veel meer zijn en dan ook nog eens in een ICMm of een VIRM. Vouwfietsen nemen gewoon ruimte in, dus kunnen er minder mensen mee.

2) De studenten zetten hun fiets op Utrecht Centraal en gaan fietsen. Op zich een goed idee, behalve dat de fietsenstalling op Ut al overvol is. Nog (veel meer dan) 100 fietsen erbij kan dat ding volgens mij echt niet aan. (Ik behoor zelf wel tot deze categorie, maar dan in Delft. Op Delft Zuid is nog net genoeg plaats voor iedereen die daar zijn fiets wil stallen en dan mag ik blij zijn dat twee jaar geleden de capaciteit vervijfvoudigd is.)

3) De studenten gaan hutjemutje bij elkaar in een bus die minsrtens elke 5 minuten, maar meestal vaker rijdt. De kans om op tijd op college te zijn is wel 90%, maar het is niet heel comfortabel.

4) De studenten lopen vanaf Ut naar De Uithof. Volgens Google doe ik daar 1 uur en 5 minuten over. Vrijwel onmogelijk dus.
microshit schreef:Het zou eigenlijk zoooo veel schelen als men op t perron kan inchecken ipv in de bus. Instappen (en dus de tijd dat de bus langs t perron staat) kost nu soms best veel tijd. Als men vlugger kan instappen, kun je meer bussen laten rijden dan momenteel mogelijk is.
Weliswaar is 90% van de gebruikers van die lijn student en betaalt toch niks, maar ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen daadwerkelijk inchecken. Het zou me niks verbazen als dat onder de 50% ligt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 11:59
door reisthijs
Zonnig schreef:Ten 2e vraag ik mij af of de tram wel echt de oplossing is, zeker omdat lijn 12 na 21:00 uur en op zaterdag en zondag niet rijdt. M.a.w. een tramlijn die op rustigere momenten niet rijdt. Ik denk dat een tramlijn alleen echt zin zou hebben gehad als deze minimaal naar Driebergen-Zeist met eventueel een zijtak naar Bilthoven NS zou zijn gaan rijden. Nu zal er maandagochtend vroeg roest gereden moeten worden als er vanaf vrijdagavond 21:00 uur geen tram meer heeft gereden.
Jij denkt dat de tram niet in het weekend gaat rijden, alleen maar omdat de bus dat nu ook niet doet? Dat is een veel te voorbarige conclusie.

Als het streven is de capaciteit van de Uithoflijn (eerst als bus, later als tram) maximaal te benutten en tegelijk de hoeveelheid bussen door de binnenstad te beperken hoort daar ook bij dat die lijn alle dagen van de week gaat rijden. Als er straks allemaal nieuwe dure infrastructuur ligt is dat een extra reden om die zoveel mogelijk te willen benutten.

Ik kan alleen in het vervoerplan van Qbuzz niet terugvinden of lijn 12 nou ook in het weekend gaat rijden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 12:35
door MdJ
reisthijs schreef:Ik kan alleen in het vervoerplan van Qbuzz niet terugvinden of lijn 12 nou ook in het weekend gaat rijden.
Volgens http://www.regioutrecht.nl/HomePage/dow ... itieve.pdf, pagina 76 niet...

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 13:29
door 010jongen
Ze hadden de tram door de binnenstad moeten laten rijden, dat zou meteen 1 van de drukste tramlijnen van nl zijn. Ze moeten dat ding zo snel mogelijk doortrekken naar zeist, eerder zal de bediening in de weekenden toch wel mager worden. Ik heb al eens eerder plannen gezien dat men de tram in de avond uren en op zondag niet wilt laten rijden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 13:59
door Suus
Er wonen ook mensen op De Uithof en het ziekenhuis heeft ook in het weekend een bezoekuur, er zit dus nog wel enige potentie in maar het zal lang niet zo druk zijn als doordeweeks natuurlijk.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 14:16
door reisthijs
010jongen schreef:Ze hadden de tram door de binnenstad moeten laten rijden, dat zou meteen 1 van de drukste tramlijnen van nl zijn.
juist daarom rijdt er nu geen tram door de binnenstad.

Toch maakt een tram door de binnenstad wel deel uit van de (verre) toekomstplannen voor een uitgebreider Utrechts tramnetwerk. Of die plannen ooit doorgezet worden hangt er waarschijnlijk van af hoe succesvol de Uithoflijn zal zijn.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 14:44
door 010jongen
edit

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 14:44
door 010jongen
010jongen schreef:
reisthijs schreef:
010jongen schreef:Ze hadden de tram door de binnenstad moeten laten rijden, dat zou meteen 1 van de drukste tramlijnen van nl zijn.
juist daarom rijdt er nu geen tram door de binnenstad.

Toch maakt een tram door de binnenstad wel deel uit van de (verre) toekomstplannen voor een uitgebreider Utrechts tramnetwerk. Of die plannen ooit doorgezet worden hangt er waarschijnlijk van af hoe succesvol de Uithoflijn zal zijn.
Ik vind het gewoon een gemiste kans, jaren geleden had er al wat ondernomen moeten worden. nu wordt er vaak genoemd dat de HOV om de Zuid nodig is om zo de druk op te vangen als de tram door de binnenstad wordt aangelegd. echter gaan alle reizigers tussen Centraal en de Uithof dan al met die tram, de groep naar Rijnsweerd zal je altijd nog met bussen moeten blijven vervoeren.

Pas als de tram wordt doorgetrokken naar Zeist valt er een kwaliteitsslag te winnen in de binnenstad, want de tram zal waarschijnlijk niet zorgen voor minder bussen door de binnenstad.. lijkt mij ook niet handig om bussen vanuit Zeist naar de Uithof te sturen en daar grote groepen reizigers te confronteren met een overstap.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 18:49
door Busfoto.nl
Meltrain schreef: Weliswaar is 90% van de gebruikers van die lijn student en betaalt toch niks, maar ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen daadwerkelijk inchecken. Het zou me niks verbazen als dat onder de 50% ligt.
Nou, dat betwijfel ik. De kans op een controleploeg is echt extreem hoog, ik gok op net iets minder dan 10 procent. Dan loont het om in te checken, want zelfs als je gratis reist krijg je een boete bij niet-inchecken.

Uit eigen observatie haal ik dat per redelijk gevulde dubbelgelede bus 1 tot 3 zwartrijders zijn.