Pagina 240 van 468

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: wo 23 mei 2018, 20:09
door Ferdinand
Ik weet dat het al een tijdje zo is, maar vandaag viel het me nog een keer op; het is momenteel echt ontzettend druk met al die bussen op de Bergweg en Panweg in Zeist. Al die omgeleide lijnen en dan ook nog eens de vele bussen vanuit de remise naar het busstation maakt het ontzettend druk. Ik voelde me sowieso al niet meer veilig op de fiets op de vernieuwde Bergweg, maar die bussen maken het nog gevaarlijker.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 01:12
door Durashift
Edo Brunner heeft een paar rondjes op de remise in Utrecht gereden met 12,18 en 25 meter materieel. *bus*

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1774293/

Ook 2 klassiekers te zien, in een flits.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: zo 10 jun 2018, 00:54
door cassie127
Zijn er vandaag nog omleidingen rondom Leidsche Rijn wegens de Kika Run? Of is het park gewoon nog goed bereikbaar met het OV? Wil daar later vandaag waarschijnlijk nog even iemand gaan aanmoedigen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: zo 10 jun 2018, 10:21
door Daniel
Was wellicht handiger geweest hier even te kijken: https://www.u-ov.info/reizen/omleidinge ... rstoringen
En nee, zijn dus geen omleidingen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: ma 11 jun 2018, 08:09
door Ferdinand
Er is iets mis in Huis ter Heide; handelscentrum, Prins Alexanderstichting en Prins Alexanderweg vervallen. Weet iemand meer?

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: ma 11 jun 2018, 08:11
door TimoD
U-OV heeft het zelf over een ongeplande afsluiting van de Huis ter Heideweg.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 17:05
door nvdw
Het Anne Frankplein in Utrecht is nu geen rotonde meer maar een gewone kruising met stoplichten. Half af, dus wordt de boel nog even met tijdelijke exemplaren geregeld. Die tijdelijke installaties zijn vaak al niet zo intelligent ingesteld dat de doorstroming een beetje opschiet, maar hier is waarschijnlijk de gebruikelijke Utrechtse knutselaar aan de slag geweest.

Voor de bussen is er geen uitwijkmogelijkheid meer, dus dat is vrolijk aansluiten voor die hele bundel die de Europalaan op en af moet (en dat zijn dus ook de bussen van U-OV die van en naar de belendende stalling rijden!). Ik ben maar omgekeerd en via de Rijnlaan en Croeselaan naar Centraal gereden. Niet dat dat opschoot maar ach 8-)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 18:01
door Cas
Ik moest er vandaag met de auto doorheen, de tijdelijke situatie is inderdaad geen pretje. Alhoewel het nog wel een tijd gaat duren, is het grote idee achter deze verbouwing natuurlijk de bustunnel onder het kruispunt door, dus uiteindelijk is dit dus een flinke verbetering voor de bussen.
Die tunnel gaat wel in een bocht richting de Koningin Wilhelminalaan, dus alle Nieuwegein/Vianen-bussen zullen nog gewoon over het kruispunt moeten, net als elke bus van Centraal naar de stalling en lijn 81 van DAV. Lijn 181 gaat er ten minste op vooruit :')

Op het ontwerp (PDF) zijn bij de halte Kanaleneiland (de meest linkse op de busbaan) overigens twee sets bushaltes getekend, een aan de busbaan en een set aan de normale weg. Ik kan geen reden bedenken waarom die tweede set nodig is; omdat ze aan allebei de kanten van de rotonde liggen, kunnen ze alleen gebruikt worden door bussen die toch rechtdoor gaan, en daarvoor is die busbaan nou juist.

Ze zijn momenteel wel handig als tijdelijke haltes, maar de oudere tijdelijke haltes staan ook niet opgenomen in het ontwerp, en ze zijn compleet met geblokte rand en blindentegels, dus het lijkt echt alsof ze hier voor langere tijd zullen liggen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 18:21
door nvdw
Cas schreef:Die tunnel gaat wel in een bocht richting de Koningin Wilhelminalaan, dus alle Nieuwegein/Vianen-bussen zullen nog gewoon over het kruispunt moeten, net als elke bus van Centraal naar de stalling en lijn 81 van DAV. Lijn 181 gaat er ten minste op vooruit :')

Op het ontwerp (PDF) zijn bij de halte Kanaleneiland (de meest linkse op de busbaan) overigens twee sets bushaltes getekend, een aan de busbaan en een set aan de normale weg. Ik kan geen reden bedenken waarom die tweede set nodig is; omdat ze aan allebei de kanten van de rotonde liggen, kunnen ze alleen gebruikt worden door bussen die toch rechtdoor gaan, en daarvoor is die busbaan nou juist.
Voor de lijnenbundel die van CS naar de Europalaan moet, is ter hoogte van de Krikkelaan (rechtsboven op de kaart) een doorsteek van/naar de busbaan gemaakt, geregeld met verkeerslichten. Ik hoop dat het nieuwe kruispunt en vooral de Europalaan er precies na (versmalling van 2 naar 1 zonder uitwijkmogelijkheid voor de bus) geen bottleneck gaat worden op van die typische 'Jaarbeursdagen'.

De haltes op de Churchilllaan zijn - bij behoud van routes - waarschijnlijk voor lijn 10 bedoeld. Die rijdt immers vanaf de Beneluxlaan richting Papendorp en v.v. en komt dus niet de tunnel in.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 17:30
door Ferdinand
Ik zat een beetje rond te kijken op Google Streetview toen ik dit zag. Deze strook ligt aan de Amersfoortseweg (N237) in Zeist t.h.v. Eleos. De beelden komen uit 2009. Heeft bus 72 of een voorganger daarvan hier ooit gestopt of is dit helemaal geen bushalte geweest?Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 17:57
door Lijn 45
Die strook lijkt me iets te smal voor een bushalte :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 18:44
door Ferdinand
Het is niet helemaal duidelijk op de afbeelding, maar er staat wel een klein platformpje.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 19:21
door Suus
Ik vind een bushalte "Zeist, Duinweg" op onze wiki bij lijn 252 van de tweede helft van de jaren 90, hij staat niet op de pagina ingaande juni 2001: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Tempellaan

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 20:59
door busfanNL
https://www.google.nl/maps/@52.110608,5 ... 312!8i6656

Ik zie duidelijk een soort met gras overwoekerde stoep liggen. Misschien wat smal voor een bushalte maar dat heb je wel vaker in NL toch zo smal? Dus ik denk dat dit inderdaad een halte was.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 21:06
door Aking
Ik meen mij te herinneren dat daar inderdaad een halte lag, voor landgoed Dijnselburg. Dat is dus alleen minimaal een jaar of 10 geleden, en ik durf niet te zeggen wat daar toen langskwam...

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 21:08
door busfanNL
vast zo'n spitsgevalletje ofzoiets. Tenminste misschien wat suus zei de 252.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 21:25
door Suus
busfanNL schreef:https://www.google.nl/maps/@52.110608,5 ... 312!8i6656

Ik zie duidelijk een soort met gras overwoekerde stoep liggen. Misschien wat smal voor een bushalte maar dat heb je wel vaker in NL toch zo smal? Dus ik denk dat dit inderdaad een halte was.
Als je wat verderop kijkt zie je dat het aan die weg redelijk gebruikelijk was om zo'n smalle halte in te richten.
Afbeelding

(Daar ligt nu iets wat voor rolstoeltoegankelijk moet doorgaan, maar eigenlijk nergens op lijkt: https://goo.gl/maps/LJC1GTB1g642)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 22:21
door busfanNL
HAHAHAHAHA. :lol: Wat hebben ze daar nou gedaan joh? Dat ziet er inderdaad niet uit. Hoe wil je met een rolstoel de bus uit of in. :mrgreen: :lol:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: di 19 jun 2018, 22:31
door dennistd
Als ze het fietspad nou gewoon op halte-hoogte gebracht hadden... Zoals deze halte bijvoorbeeld

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 10:22
door Ferdinand
Het grootste probleem is het te smalle platform denk ik. Aan de uiteinden is het platform namelijk gelijk met het fietspad.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 10:30
door BrengMe
Dat is inderdaad het probleem, en de oplossing die Dennistd daar voor geeft is ook niet zo vreemd en wordt wel vaker toegepast. Door het fietspad op dezelfde hoogte te brengen is het perron misschien niet breed genoeg, maar wordt de boel wel breed genoeg voor een rolstoeler om de bus te betreden. De rolstoeler neemt dan wel een deel van het fietspad in beslag, dat moet geen groot probleem zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 20:28
door Ferdinand
Het wordt tijd dat voor 575 en 72 daar opnieuw een bushalte wordt gemaakt dan. Vraag genoeg bij Eleos en De Wijngaard.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 20:50
door nvdw
Zoveel vraag dat de halte minstens tien jaar geleden is weggehaald?

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 22:12
door TimoD
Bus 72 wil je juist niet meer laten stoppen. Dan raakt het idee van een snelbus een beetje zoek. Sowieso is de ervaring nou ook niet dat er bij dergelijke haltes heel veel vraag is; voor veel ouderen zal het alsnog een stuk lopen zijn, en Amersfoort of de Uithof/Nieuwegein zal niet een al te populaire bestemming zijn. ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Geplaatst: do 21 jun 2018, 12:31
door erik1981
De haltes op de Amersfoortseweg bij Huis ter Heide waren voor lijn 77 en later lijn 73 Utrecht-Soest(-Baarn) en voor het schoolvervoer van/naar 't Lodenstein-college in Amersfoort en het Udeman in Hoevelaken. Na inkorting van lijn 73 rond 1993 waren ze alleen voor de scholieren.

CN en VAD hadden een uitgebreid lijnennet naar beiden scholen. Officieel waren het lijndiensten, bij CN waren ze in de 180-serie genummerd, waardoor er ook officiƫle haltes waren. Op de Amersfoortseweg, waar na inkorting van lijn 73 verder geen reguliere lijndienst reed, werden daardoor die haltes gehandhaafd waarop overigens groot 'Scholierenvervoer' stond (of iets dergelijks). Overigens werd vaak zonder lijnnummer en bestemming gereden; alleen op het schoolterrein werd de bestemming 'voor gedraaid'.

Ook bij Midnet werden deze lijnen nog door OV-bussen en OV-personeel gereden; de ritten waren in 'gewone diensten' verwerkt (vaak gebroken diensten). Pas bij Connexxion werd dit uitbesteed of ondergebracht bij de toerafdeling.