Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Daniel » Di 29 Okt 2013, 14:57

fred1954 schreef:Ik kan op foto's van de bussen van de huidige concessie geen symbolen ontdekken. Iets nieuws dus?
Kun je niet stellen dat de kleurtjes al een lijnsymbool op zichzelf zijn?

Dat is iets nieuws ja, zie ook www.qbuzz-utrechtcentraal.nl De symbolen geven samen met de kleuren bestemmingsgebieden aan, waarbij de symbolen specifiek dienen voor de kleurenblinde reizigers die de lijnkleuren moeilijk/niet kunnen onderscheiden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3556
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Milco » Di 29 Okt 2013, 15:06

Edwin schreef:De huidige BRU/GVU Van Hool AG300 (18meter) gaan naar Almere toe, maar zullen we de huidige AGG300 (23 meter) nog in Nederland terug zien

Echt? Krijgen we eindelijk echte stadsbussen met vier deuren! :P
Gaan deze de huidige geledes of Amba's deels vervangen, weet jij dat toevallig? Hopelijk gaan er wat Amba's uit. :P

Gaat het hierbij om de hele serie 4601-4646 of alleen om de serie 4631-4646 die nieuwer is dan de 4601-4629?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Edwin » Di 29 Okt 2013, 15:22

Milco schreef:
Edwin schreef:De huidige BRU/GVU Van Hool AG300 (18meter) gaan naar Almere toe, maar zullen we de huidige AGG300 (23 meter) nog in Nederland terug zien

Echt? Krijgen we eindelijk echte stadsbussen met vier deuren! :P
Gaan deze de huidige geledes of Amba's deels vervangen, weet jij dat toevallig? Hopelijk gaan er wat Amba's uit. :P

Gaat het hierbij om de hele serie 4601-4646 of alleen om de serie 4631-4646 die nieuwer is dan de 4601-4629?

Meer exact weet ik niet, zie ook het Almere topic, anders hebben we het daar verder over. Ik stond wel even te klapperen toen ik het hoorde.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor fred1954 » Di 29 Okt 2013, 15:35

Milco schreef:Gaan deze de huidige geledes of Amba's deels vervangen, weet jij dat toevallig? Hopelijk gaan er wat Amba's uit. :P


Ach, die Amba's zullen dan wel gedumpt worden in Amstelland-Meerlanden. :P We hebben er hier nu ook al een aantal rijden uit Gouda, die over waren na de concessiewissel met Arriva in de Bollenstreek afgelopen december.
Maar alle gekheid op een stokje, de groene geledes van Almere kunnen goed van pas komen op lijn 197 Schiphol - Amsterdam. v.v. Die lijn gaat per december geleed rijden i.v.m. de toeristendrukte op die lijn.
Overigens kunnen sommige andere AML-lijnen ook wel wat extra gelede bussen gebruiken, dus laat maar komen. Er rijden er al zo'n 8 rond in het AML gebied.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Edwin » Di 29 Okt 2013, 16:26

De groene gelede Citaro's blijven in Almere denk ik. De van Hools zijn nodig omdat Almere van 2 (lijn 1 en 5) naar 3 (lijn 1, 4 en 7) lijnen gaat die met geleden bussen gereden gaat worden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Michael 1988 » Di 29 Okt 2013, 17:51

Dan gaan we het gewoon nog een keer aankaarten aangezien in een ander artikel het gaat om 143 stadsbussen en niemand echt antwoord gaf. Ik had zitten tellen en kwam uit op 138 Mercedes-Benz Citaro bussen (66 + 72).

Volgens het ene artikel uit ovpro.nl gaat het om 143 bussen (bron)

Het grootste deel van de vloot wordt geleverd door de Duitse autoproducent Mercedes-Benz. Daarbij gaat het om in totaal 143 Mercedes Citaro stadsbussen en 10 minibussen...... De Duitse producent levert aan Qbuzz 66 Mercedes Citaro C2 Euro 6-bussen met een lengte van 12 meter (à 250.000 euro), 72 Mercedes Citaro G C2 18 meter gelede Euro 6-bussen (à 350.000 euro) en 10 achtpersoons Sprinters EEV. De stadsbussen gaan vanaf de start van de concessie rijden en de minibussen komen tussen 8 en 20 december in de dienstregeling. 

Qbuzz sluit een leasecontract af voor de bussen.


Volgens het andere artikel uit totalov.nl gaat het om 141 bussen (bron)

Qbuzz heeft 141 nieuwe bussen besteld van de merk Mercedes, waarvan 66 stuks van 12 meter (Mercedes Citaro C2 euro VI. 72 stuks 18 meter gelede bussen (Mercedes Citaro G CS Euro VI), 3 stuks 10 meter (Optare Solo EV Elektrische bussen) en 10 stuks 8 persoonsbussen. Naast deze bussen komen er 17 stuks 24 meter dubbelgelede bussen de merk Van Hool AGG Euro VI.


Iets klopt er niet echt helemaal en ik mis dus 3 tot 5 bussen van een onbekende lengte. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

ICE105 schreef:De verdeling 12 meter / 18 meter was nog niet bekend, of ik moet hier wat gemist hebben.
Als ik TotalOV.nl moet geloven:
66x 12 meter Citaro, nummering 4001-4066.
72x 18 meter Citaro geleed, waarbij ik voor de nummering gok op 4101-4172.
Zonder de moeite te nemen om exact te vergelijken met de huidige GVU vloot vind ik dat relatief veel 12 meter bussen.

Meer foto's op:
http://www.ovpro.nl/bus/2013/10/29/eers ... z-kleuren/

De aanname van de 12 meter Citaro's zou je nu kunnen laten staan, echter de gok van de 18 meters is wel erg riskant. Vooral aangezien Qbuzz in het verleden gewoon doorgenummerd heeft met hun bestaande busvloten, al dan niet een doornummering met een reeks van 10 er tussen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Daniel » Di 29 Okt 2013, 20:31

Als ik de nummering van Qbuzz bekijk dan zit er inderdaad nogal wat variatie in: in Friesland is alles achter elkaar doorgenummerd (m.u.v. de 2049 die niet bestaat). In Groningen/Drenthe is er dan weer een onderscheid tussen stad en streek met stad in de 30xx, waarbij men altijd op een heel tiental begint maar niet noodzakelijk het eerstvolgende tiental. Streek kent daar wel duidelijk afgebakende reeksen met de standaards vanaf 3100, de geledes vanaf 3500 en de Qliners vanaf 3600.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Meltrain » Wo 30 Okt 2013, 10:31

Zouden de huidige Ambassados, Citaro G's en sneltrams nog omgenummerd worden in de 4xxx serie? Ik weet niet welke nummers ze nu dragen, behalve de sneltrams die in de 50xx serie zitten.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 30 Okt 2013, 10:41

De Amba's dragen de serienummers 3159-3289 en de Citaro's 9228-9238. Deze zullen waarschijnlijk worden omgenummerd naar een 4xxx-serie. Vooral gezien het feit dat de serienummers 3159-3289 al bezet zijn bij Qbuzz (wordt al gedragen door Citaro's in de concessie GD, al dan niet Zuid-Oost Friesland). Sommige van die nummers zijn wel beschikbaar doordat sommige bussen zijn geëxporteerd, maar dan kan beter de hele serie worden hernummerd. Om eenheid te houden zullen dus waarschijnlijk ook de Citaro's worden hernummerd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 30 Okt 2013, 15:55

Vandaag wordt een laadstation geplaatst op busstation Oost voor de electrische Optares voor lijn 2:
Afbeelding

arjan1978
Berichten: 18
Lid geworden op: Di 22 Mar 2011, 11:33

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor arjan1978 » Wo 30 Okt 2013, 16:20

Wat gebeurt er eigenlijk met de oude bussen van 6 jaar en ouder zijn? Ik zie ze regelmatig rijden die oude bussen. Worden die bussen ook overgenomen door Qbuzz?

Ofyles2
Berichten: 53
Lid geworden op: Za 30 Aug 2008, 13:54

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Ofyles2 » Wo 30 Okt 2013, 16:27

arjan1978 schreef:Wat gebeurt er eigenlijk met de oude bussen van 6 jaar en ouder zijn? Ik zie ze regelmatig rijden die oude bussen. Worden die bussen ook overgenomen door Qbuzz?


Alleen de dubbelgelede bussen blijven, de rest vertrekt op en na 8 december.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 30 Okt 2013, 17:21

Er is een gerucht dat een aantal van de nieuwste GVU-bussen (inmiddels zo'n zes jaar oud) naar Almere gaan. Dit zijn er hoogstens 17.

Er zijn daarnaast nog grote aantallen bussen uit de periode 1997-2000, 2002-2003 en 2005 (globaal). De verwachting is dat de bussen van na de eeuwwisseling nog een tweede leven krijgen in waarschijnlijk oost-europa.

De bussen van voor de eeuwwisseling (zo'n 55 stuks) zijn zelfs voor de tweedehandsmarkt inmiddels redelijk op leeftijd en rijden daarnaast op het weinig voorkomende LPG. Een kans op tweede leven is daarmee een stuk kleiner, de kans op sloop groter.

In elk geval verdwijnen dus vrijwel alle GVU-bussen uit Utrecht. Dat zijn er een stuk of 150. Een kleine twintig van de meest lange bussen voor de lijnen naar De Uithof blijven nog heel even rijden in decber tot ook de vervanging hiervan gebouwd is.
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op Wo 30 Okt 2013, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 30 Okt 2013, 17:42

Dat zijn dan zeker de 4630-4646 (17 bussen)? Overigens wel mooi dat die bussen worden doorgeschoven. Ongeveer de helft van de gelede Citaro's van Connexxion zijn 10 jaar oud (serie 9100-9175).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Okt 2013, 19:49

Busfoto.nl schreef:Vandaag wordt een laadstation geplaatst op busstation Oost voor de electrische Optares voor lijn 2:

Vroeg me al af wat ze daar allemaal aan het graven waren opeens... dit verklaart een hoop :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Okt 2013, 20:31

Dynamische reisinfo op busstations Utrecht CS
Vanaf 8 december is op iedere halte op de busstations in Utrecht te zien hoe laat de bus komt.

Via een drukknop op de paal is deze informatie ook te horen. Alle haltes worden voorzien van dynamische reisinformatie en zowel op Busstation Oost, als op Busstation West komen overzichtspanelen met de actuele vertrektijden van alle lijnen. Ook in de stationshal worden overzichtspanelen geplaatst.

De aanleg en installatie wordt uitgevoerd door Imtech in opdracht van Bestuur Regio Utrecht. In de afgelopen periode zijn de meeste halten in de regio voorzien van dynamische reisinformatie. Het is een belangrijke kwaliteitsverbetering voor de reizigers dat deze informatie nu ook beschikbaar komt op de busstations.

Op dit moment worden bij de perrons kabels en leidingen aangelegd. Dit gebeurt in de avonduren per halte/perron. De buslijnen vertrekken dan tijdelijk vanaf de dichtstbijzijnde halte. In november worden de masten en displays geplaatst. Deze plaatsing zal weinig overlast veroorzaken. De overzichtspanelen op de busstations komen in de buurt van de trappen te staan. In de stationshal komen 3 panelen op diverse locaties.

Het systeem treedt in werking op zondag 8 december. Op die dag gaat de nieuwe dienstregeling in. Vanaf die datum wordt het busvervoer in (regio) Utrecht verzorgt door Qbuzz.
Bron: http://www.connexxion.nl/reizen-met-con ... ht-cs/3133
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 30 Okt 2013, 21:41

Had de aanbesteding al eens langs zien komen, maar toch blij dat dit eindelijk gerealiseerd wordt. Een halte als Smaragdplein in de W.A. Vultostraat, een halte voor het eindpunt van subsidielijn 15 heeft een DRIS-paal, terwijl het grootste busstation van Nederland het moest ontberen. (Snap uiteraard wel dat het met de vele verplaatsingen van de laatste tijd misschien niet hadnig was om het daarvoor al uit te voeren.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Geert » Wo 30 Okt 2013, 21:43

Zijn er straks uberhaupt nog haltes in de stad zonder DRIS?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 910
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Tochjo » Wo 30 Okt 2013, 21:45

In Leidsche Rijn zijn er in ieder geval nu nog een heel aantal zonder actuele reisinformatie.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Okt 2013, 21:57

Busfoto.nl schreef:Een halte als Smaragdplein in de W.A. Vultostraat, een halte voor het eindpunt van subsidielijn 15 heeft een DRIS-paal.

Dat zal die halte ook alleen maar te danken hebben aan het feit dat 'ie er al stond toen lijn 6 daar nog reed. En volgend jaar komt 'ie weer van pas voor lijn 47.

Geert schreef:Zijn er straks uberhaupt nog haltes in de stad zonder DRIS?

Hoewel de omgeving al geruime tijd voorzien is moeten de haltes rond het Europaplein het vooralsnog zonder DRIPs doen. Bij de Balijelaan staat de DRIP van de streekhalte wat onlogisch, namelijk bij de halte richting station terwijl de grotere aantallen instappers daar vooral de andere kant op gaan (althans, dat was toen 65 en 66 daar nog kwamen).
Anne Frankplein heeft ook slechts in één richting DRIPs, maar daar wel logisch (halte ri. station) gezien de halte in de tegenrichting daar juist vooral uitstappers voor de omliggende kantoren kent.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor microshit » Wo 30 Okt 2013, 23:07

Bij de tramhalte Jaarbeursplein zijn 2 grote masten verschenen, met daarop een geel logo "U tram". Foto wilde helaas niet lukken.
Overigens over die DRIS: halte Rozenstraat heeft er - als ik mij goed herinner - ook geen.

Daarnaast ben ik benieuwd of de dienstregelingen zoals Qbuzz ze hanteren gaat nog ergens gepubliceerd worden, dat daarop feedback gegeven kan worden. Heb zelf namelijk nog een paar aandachtspuntjes over de huidige dienstregeling, maar lijkt me zinloos dat naar GVU door te spelen.

wouter15
Berichten: 842
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor wouter15 » Do 31 Okt 2013, 09:59

microshit schreef:Bij de tramhalte Jaarbeursplein zijn 2 grote masten verschenen, met daarop een geel logo "U tram". Foto wilde helaas niet lukken.
Overigens over die DRIS: halte Rozenstraat heeft er - als ik mij goed herinner - ook geen.

Daarnaast ben ik benieuwd of de dienstregelingen zoals Qbuzz ze hanteren gaat nog ergens gepubliceerd worden, dat daarop feedback gegeven kan worden. Heb zelf namelijk nog een paar aandachtspuntjes over de huidige dienstregeling, maar lijkt me zinloos dat naar GVU door te spelen.

Halte Rozenstraat heeft richting CS geen DRIS maar de andere kant op wel. En ik heb ergens gelezen dat Qbuzz morgen de dienstregeling online gaat zetten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Daniel » Do 31 Okt 2013, 10:25

Qbuzz heeft eerder gecommuniceerd dat de dienstregeling in de tweede week van november gepubliceerd zou worden. Stond volgens mij in de klanten-nieuwsbrief nummer 3.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Edwin » Do 31 Okt 2013, 11:51

Busfoto.nl schreef:Er is een gerucht dat een aantal van de nieuwste GVU-bussen (inmiddels zo'n zes jaar oud) naar Almere gaan. Dit zijn er hoogstens 17.

Om welke zou het gaan? Je hebt de serie 4576-4590 (15 stuks) en de serie 7841-7860 (20 stuks) en 7862 - 7873 (12 stuks).
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Berichtdoor Meltrain » Do 31 Okt 2013, 11:55

Ik schat de 4630 - 4646. :P
(Dat zei Milco ook al op de vorige pagina....)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], MSNbot Media en 4 gasten