Pagina 274 van 469

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: za 22 dec 2018, 22:54
door dennistd
Aking schreef:Lekker in die mooie regio van je blijven dan! :6 :evil:
Er zit nu eenmaal geen Sremska Kamenica in die bussen. SEV Bad Bentheim is de oostelijkste bestemming die er is

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 23 dec 2018, 08:34
door marvinkok
Aking schreef:Rangeren door heel station Zwolle lijkt me sowieso sterk... :6
Mwa, vanaf de kamper-spoortje naar de opstelplaats moet een aantal keren heen en weer, dan zie je toch aardig wat spoortjes van Zwolle :Y

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 23 dec 2018, 08:59
door nvdw
Daniel schreef:In het door U-OV overgenomen deel van DAV is het ook niet helemaal goed gegaan... Zo staan in Leerdam Noord haltebordjes met 85 in beide richtingen aan dezelfde kant van de weg erop en aan de overkant bordjes met 503 in beide richtingen erop.
In beide gevallen hoort één van de richtingen op het bordje aan de overkant van de weg. Gelukkig hangen de vertrekstaten wel goed.
Ach, en dan is de palenman er nog wel voor teruggekomen... eerst hing er maar aan één kant een nieuw bord, aan de andere kant was het Arriva-bord blijven staan. Idem voor het station en de Ooievaarlaan, kortom de haltes waar je in de middag aan de overkant op moet stappen.

Raar bordje bij het station ook, trouwens. 141 en 260 ‘via centrum’?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 23 dec 2018, 10:04
door Daniel
Bij het station mist de paal voor de tegenrichting ook nog trouwens, net als bij Recht van Ter Leede. Op het station staat de 141 nu op het bordje waar de vertrekstaat niet hangt en niet op het bord waar de vertrekstaat wel hangt, maar dat is ook wel een beetje een fout van Arriva die voor lijn 141 bij station Leerdam één vertrekstaat heeft hangen terwijl de middagritten vertrekken op de plek waar hij wel op het bord staat.

En dan heb ik het nog niet over de vertrekstaten zelf die bij lijn 503 voor elke rit een voetnoot hebben dat het een belbus is (en in de kerstvakantie zelfs een andere voetnoot met exact dezelfde tekst :P ), maar bij lijn 572 niet.
De 572 kent op de vertrekstaten ook een kerstvakantiedienstregeling zonder avondritten, maar in de dienstregeling van U-OV is daar niets van terug te vinden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: do 27 dec 2018, 10:02
door StefanRijnhoutjes
Op lijn 44 (Houten - Vianen) zag ik op Ovzoeker de 6152 rijden de ex Arriva Rosero uit Dordrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: do 27 dec 2018, 10:10
door Daniel
De ex-Arriva Rosero's in Dordrecht hadden de laatste keer dat ik daar was nog nieteens Qbuzz-apparatuur, dus het lijkt me dat die momenteel in een tijdelijk voertuig van Pouw zit totdat alle nieuwe midi's in Utrecht er zijn.
Overigens rijdt de 4370 momenteel op lijn 43, de enige SprinterCity die nog niet in DMG zit dus (want de andere twee zijn momenteel op lijn 1 in Gorinchem actief)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: do 27 dec 2018, 10:31
door Lijn 45
De 4370 is anders al wel eens in Gorinchem gezien.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: do 27 dec 2018, 10:46
door Daniel
Ze zullen wel rouleren, want nu rijden de 4371 en 4372 in Gorinchem (die heb ik er ook beide fysiek gezien afgelopen zaterdag, dus geen foutje in de realtime info)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: do 27 dec 2018, 12:04
door MdJ
Zowel de digitale 4373 als 6152 zijn in praktijk Mercedes
Sprinters vergelijkbaar met de 4320-4332(?). 6152 is de 4330

De 4356 (rijdt op lijn 45 in Houten) is een oude exCTS sprinter, nu de Pouw 120.

De digitale 4370 is in praktijk in Zeist de 4331.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: do 27 dec 2018, 15:25
door Lijn 45
Acht van de CTS Sprinters staan momenteel bij hun stalling in Amersfoort. Het betreft de 4351-4353, 4355, 4357-4360.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: vr 28 dec 2018, 19:56
door Daniel
MdJ schreef:Zowel de digitale 4373 als 6152 zijn in praktijk Mercedes
Sprinters vergelijkbaar met de 4320-4332(?). 6152 is de 4330
Dan zijn het dus geen Mercedes Sprinters, maar Altas Cityline's. De digitale 4373 is de 4324 trouwens zo zag ik vanmiddag.

Het lijkt alsof Qbuzz voor die midi's een stel budget-boordcomputers ergens op de kop getikt heeft want er gebeuren rare dingen als je zo'n busje even volgt in OVinfo tijdens het wachten op een fotoplekje. Zo zag ik er eentje op lijn 122 die meermaals achteruit gescheurd moet zijn op weg vanuit Nieuw-Loosdrecht, meerdere keren zag je het busje eerst meerdere haltes passeren waarna hij dan weer terug schoot naar een paar haltes eerder. Daarnaast geven de midi-lijnen meermaals een melding "wijkt af van route" terwijl de bus in de kaartweergave gewoon op de normale route rijdt. En apart was ook een busje dat volgens de status die het doorgaf onderweg was tussen halte Rubicondreef en Zamenhofdreef, maar volgens de kaartweergave stilstond bij station Overvecht (logisch ook, want het was nog geen vertrektijd).

Weer een andere midi was met "Wijkt af van route" onderweg op lijn 13, terwijl hij volgens de kaartweergave nog zwaar vertraagd op lijn 11 onderweg was. De rit ervoor dus, waarmee het net lijkt alsof de haltes automatisch op basis van de rijtijd verder springen terwijl de GPS-positie wel actueel is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: vr 28 dec 2018, 21:26
door Mdk
Daniel schreef: Weer een andere midi was met "Wijkt af van route" onderweg op lijn 13, terwijl hij volgens de kaartweergave nog zwaar vertraagd op lijn 11 onderweg was. De rit ervoor dus, waarmee het net lijkt alsof de haltes automatisch op basis van de rijtijd verder springen terwijl de GPS-positie wel actueel is.
Dat merk ik ook bij lijn 6/30, waar de actuele ritinformatie niet doorgespeeld wordt naar de gekoppelde lijn. Zo is regelmatig te zien dat lijn 30 volgens de geplande tijd vertrekt terwijl dit met de vertraging van de gekoppelde lijn nooit te halen is. Ook zegt hij in ditsoort situaties regelmatig al onderweg te zijn en enkele haltes gehad te hebben (in google maps in ieder geval).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: vr 28 dec 2018, 21:57
door Jonkervoort
Daniel schreef: Weer een andere midi was met "Wijkt af van route" onderweg op lijn 13, terwijl hij volgens de kaartweergave nog zwaar vertraagd op lijn 11 onderweg was. De rit ervoor dus, waarmee het net lijkt alsof de haltes automatisch op basis van de rijtijd verder springen terwijl de GPS-positie wel actueel is.
Die had ik ook gezien ja. Maar die vertraging van lijn 11 was niet van de rit ervoor. Hij kwam juist van de 13/122 en had door moeten gaan als 11 naar Maarssen, maar reed in plaats daarvan via de route van lijn 13. Daardoor was ie wel zn 12 minuten vertraging weer kwijt. Die lijn 11 is echter nooit langs gekomen...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: vr 28 dec 2018, 22:55
door Daniel
Nee jij zag de rit erna, leverde mij een foto van lijn 11 op de Carnegiedreef op (zoek de fout :wink: )

Ik was op diezelfde Carnegiedreef zelf juist in afwachting van lijn 13 ri. Overvecht voor een plaatje. Eerst leek die zonder actuele info onderweg vanuit Maarssen te zijn, maar later verscheen hij met "Wijkt af van route" in OVinfo en bevond de bus zich volgens het kaartje op de route van lijn 11 ri. Maarssen. Met iets van +30 is die rit, volgens de realtime info althans, in Maarssenbroek aangekomen maar vervolgens bleef die rit qua positie heel de tijd op station Maarssen hangen.
In werkelijkheid zal het busje in de tussentijd leeg naar station Overvecht gereden zijn, want de wagen die volgens OVinfo heel de tijd op station Maarssen stond kwam uiteindelijk vlak voor een 122 uit met 11 Leidsche Rijn op de filmbak inderdaad via de route van lijn 13 langs richting Maarssen.

Dat is trouwens ook wel een opvallendheidje aan die lijn 11, dat is een beetje de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] onder de buslijnen die dus in Overvecht geen Maarssen maar Leidsche Rijn via Zuilen filmt (en aan de andere kant van de lijn Leidsche Rijn via Vleuten).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: za 29 dec 2018, 11:31
door Globetrotter
Daniel schreef:
MdJ schreef:Zowel de digitale 4373 als 6152 zijn in praktijk Mercedes
Sprinters vergelijkbaar met de 4320-4332(?). 6152 is de 4330
Het lijkt alsof Qbuzz voor die midi's een stel budget-boordcomputers ergens op de kop getikt heeft want er gebeuren rare dingen als je zo'n busje even volgt in OVinfo tijdens het wachten op een fotoplekje. Zo zag ik er eentje op lijn 122 die meermaals achteruit gescheurd moet zijn op weg vanuit Nieuw-Loosdrecht, meerdere keren zag je het busje eerst meerdere haltes passeren waarna hij dan weer terug schoot naar een paar haltes eerder.
Wat ook zou kunnen is dat de chauffeurs handmatig de haltes waar ze op dat moment zijn, moeten selecteren en dat er daarin iets mis gaat.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: za 29 dec 2018, 12:06
door dennistd
Doet me denken aan een probleem dat ik in Amersfoort eens gehad heb: de odometer die de gereden afstand aan (in dit geval) het EBS-systeem doorgaf was kapot of fout ingesteld, waardoor ik voordat ik bij Stadhuis was volgens het systeem al bij de Kwekersweg zat :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: za 29 dec 2018, 12:46
door Daniel
Hmm, lijnen ingemeten met een 12 meter bus dan allicht. Die legt natuurlijk in één wielomwenteling een stukken grotere afstand af doordat de wielen een stuk groter zijn. En als je dan de omwentelingen van de kleine wieltjes van zo'n midibusje gaat tellen gaat dat natuurlijk een stuk harder dan in werkelijkheid met de afgelegde afstand.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: za 29 dec 2018, 13:52
door Durashift
Ik mag toch aannemen dat het afgelegde afstandssignaal vanaf de km. teller van het voertuig (die ODO meter dus) genomen wordt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: za 29 dec 2018, 14:53
door Maxim
Odometer zendt pulsen waaraan de afstand afgemeten kan worden. Als die dan niet goed aangesloten zit, dan gaat het mis en denkt de boordcomputer bijvoorbeeld dat de bus harder rijdt. Dat was in het begin een probleem bij de setra’s ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: za 29 dec 2018, 19:44
door Durashift
Okay, waarom een heel eigen systeem optuigen terwijl het voertuig toch ook een snelheidssignaal heeft voor de instrumenten?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: za 29 dec 2018, 23:40
door Maxim
Ah ik zag dat typen verkeerd was gegaan op de telefoon. Ik bedoelde “odometer” en dat is wel een redelijk standaard iets in een voertuig voor zover ik weet (maar ik ben geen expert.)

Maar zoals met alle elektronica: het moet wel op de juiste manier aangesloten worden :lol:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 00:43
door dennistd
Het aantal pulsen zal ongetwijfeld gelijk zijn aan het aantal omwentelingen. En als een bus dan grotere of kleinere banden heeft zal de bus dus minder minder of meer pulsen geven voor dezelfde afstand. Dat zal dan in de 'randapparatuur' zoals de tachograaf of 'EBS' aangepast moeten worden.

Mogelijk dus een boordcomputer met de instellingen van een 12m-bus in een midi-bus gezet. Dan krijg je dus meer pulsen voor dezelfde afstand en zal het systeem denken dat de bus verder is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 15:14
door sirvinniei
Hoe keert 217 in de vakanties? Deze ritten kunnen niet gekoppeld worden aan spitsritten van lijn 17 aangezien deze dan maar 4x per uur rijdt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 15:57
door nvdw
De route door het industrieterrein is al een lus, dus kan de 217 gewoon 'op zichzelf' keren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 16:03
door Daniel
217 rijdt echter niet in de tegenspitsrichting. Aan de dienstregeling te zien gaat de bus leeg terug, want de tijden sluiten ook niet op het vertrek van lijn 17 aan (dan had hij daarop kunnen keren waarna de 17 leeg terug rijdt).