EBS in financiële problemen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Daniel »

DSJM schreef:Dus is het maar normaal? We zijn blijkbaar als maatschappij al zo diep gezonken dat we dit voor lief nemen. Het is NIET normaal! Willen we zo nodig de markt haar werk laten doen? Oké, maar laat de markt dan ook ECHT haar werk doen. Dus dan niet nog even konkelen achteraf.
De noodzaak te bezuinigen is er nu eenmaal overal. Ik krijg meer het idee dat we er bij Waterland nu wel heel erg het vergrootglas op leggen.

En wilde plannen bij de start van een concessie willen nog weleens falen ja, sterker nog, ze worden soms nieteens doorgevoerd. Zo beloofde Arriva in 2002 middels promofoldertjes nog dat er in hun nieuw gewonnen concessie DAV een ringlijn door de Drechtsteden zou gaan rijden. Nou, we zijn inmiddels een concessie verder en die rijdt nogsteeds niet hoor :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Kunnen we feiten en meningen in deze discussie uit elkaar houden?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door OV Hoekschewaard »

Maar is het niet zo dat ondanks deze bezuinigingen EBS nog steeds meer vervoer aanbiedt dan dat Arriva, Connexxion en Keolis zouden doen? Anders waren deze concurrenten toch wel in actie gekomen lijkt me?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

Er gaat nog altijd geld van Israël naar Nederland om het vervoer in Waterland te financieren. Ik denk dat dat ook de reden is dat de SRA geen nieuwe aanbesteding wil. Egged heeft bewust zeer scherp ingeschreven om zich toegang tot de Nederlandse markt te verschaffen. Dat is wel een beetje mislukt (ik heb het eerder al over cowboy-vervoer gehad). Ook bij Veolia en Arriva heb je dat in het verleden gezien, maar die partijen kunnen dat niet eeuwig volhouden natuurlijk. Uiteindelijk moeten private bedrijven gewoon winst maken.

Ik denk dat dat in essentie de les is die geleerd moet worden. Openbaar vervoer is gewoon een dure openbare voorziening. Of de klant moet meer betalen voor het vervoersbewijs, of er moet meer overheidsgeld heen. Natuurlijk, heeft openbare aanbesteding de kosten gedrukt, maar het is niet zo dat je op nul kunt uitkomen. Dat is simpelweg niet realistisch. Een buschauffeur wil ook graag zijn kinderen te eten geven ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Karl »

In algemene zin kan je zeggen dat vervoerbedrijven laag inschreven om maar concessies te winnen, waarom zou dat voor Egged anders zijn dan voor DB/Arriva of SNCF? Overheden zagen de bomen tot in de hemel groeien en vroegen elke paar jaar nieuwe bussen en stoelen met fluwelen zittingen. Daarna ging de prijs noodzakelijkerwijs weer omhoog, immers (1) de pot met geldreserves was leeg; (2) de lucratieve pot met goud die beschikbaar zou komen, die kwam niet (G4 is uiteindelijk G1 geworden); (3) de buschauffeurs moeten maar meer betaald krijgen, terwijl de inkomsten niet navenant toenemen; (4) elke vervoerder inmiddels bekend was met de meest waanzinnige algoritmes om de meest fantastische omlopen te bedenken en de extra efficiency zo de extra kosten niet meer kon overbruggen (zie #3). Conclusie: dan houdt het een keer op.
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door waldo79 »

DSJM schreef:
waldo79 schreef:Ik zou het heel erg op prijs stellen als je het gestrekte been binnenboord zou houden :idea:
Gestrekt been? Je komt zomaar even binnenvallen met de vraag "Waar heb je het over?", terwijl je -als je het draadje even teruggelezen had- precies had kunnen weten waar ik het over had. En daar mag ik dan niets van zeggen? :roll:
Voor mij is het een wat obscure discussie, die op het scherp van de snede wordt gevoerd. Als relatieve buitenstaander, ik woon niet in de directe nabijheid van Waterland, is het voor mij moeilijk te volgen. Vandaar dat ik vroeg om opheldering.

Persoonlijk vind ik het niet fair dat EBS door het slijk wordt gehaald op Internet ondanks dat er evidente fouten zijn gemaakt.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

Toont des te meer aan dat het aanbesteden van het OV hopeloos faalt in Nederland.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door JWM »

Kom DSJM, ik ga een eind met je mee, maar je niveau van discussiëren zakt langzamerhand weg naar een bedenkelijk niveau.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Geert »

In hoeverre voorzag de aanbesteding in Waterland überhaupt voor aanpassingen in het lijnennet gedurende de concessie?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

Ik blijf bij mijn standpunt dat de aanbestedingen zin hebben. Het openbaar vervoer is beter geworden en efficiëntenter. Ook in de regio Waterland. Er wordt nu vooral gesneden in overbodige luxe. Vervelend maar geen ramp. Voor het beschikbare budget zou geen andere vervoerder het veel beter doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Dsjm. Je begint nu je gelijk door te drukken. Dat jij iets vind, prima. Maar er zijn mensen zoals Vinny en ik die het er niet mee eens zijn. En termen als volksverlakkerij, daar hebben we niets aan. Feit is dat de dienstregeling op deze manier wordt gereden, en dat we minimaal een half jaar moeten wachten op veranderingen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Daniel »

DSJM schreef:
Daniel schreef:En wilde plannen bij de start van een concessie willen nog weleens falen ja, sterker nog, ze worden soms nieteens doorgevoerd.
Deze drie quotes tonen des te meer aan dat het aanbesteden van het OV hopeloos faalt in Nederland. De markt kan namelijk haar werk niet doen als vervoerders hun beloften niet nakomen en opdrachtgevers maar water bij de wijn blijven doen om de in pure hebzucht zelfgemaakte gunningsfouten maar niet te hoeven toegeven of zelfs maar te benoemen.
Nee. Dat ze hun "beloften" niet nakomen heeft namelijk niks met onwil te maken, eerder met gebrek aan kennis over het gebied. Vervoerders willen nogal eens plannen indienen waarin ze bepaalde verbindingen willen bieden waarnaar simpelweg geen vraag is. Vaak is het dan tijdens de implementatie, wanneer ze voor het eerst in contact komen met de medewerkers in het bewuste gebied, dat ze daar achter komen en de plannen wijzigen.
Dat is echter iets wat zal gebeuren bij alle vervoerders die nog niet in het betreffende gebied rijden en heeft zodoende eigenlijk vrijwel nooit te maken met gunningsfouten. Exact gelijke kennis zal je nooit hebben, da´s voor de zittende vervoerder immers ook concurrentiegevoelige informatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door waldo79 »

DSJM: je krijgt minder weerstand als je wat constructiever zou kunnen discussiëren naar mijn mening. Voor iemand met relatief weinig posts weet je aardig wat herrie te trappen.

EBS is de fout ingegaan; er wordt gesneden in de dienstregeling. Volgens mij is er geen sprake van een totale uitkleding van de dienstverlening.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

Geert schreef:In hoeverre voorzag de aanbesteding in Waterland überhaupt voor aanpassingen in het lijnennet gedurende de concessie?
Niet. Alles moest zo'n beetje bij het oude blijven.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Geert »

DSJM schreef:
Geert schreef:In hoeverre voorzag de aanbesteding in Waterland überhaupt voor aanpassingen in het lijnennet gedurende de concessie?
Niet. Alles moest zo'n beetje bij het oude blijven. Maar het Programma van Eisen is zo opgesteld dat je er eigenlijk alle kanten mee op kunt. Politieke diplomatie, zal ik dat maar noemen. De ambtenaren moeten uiteraard wel uit de wind gehouden kunnen worden als het mis gaat.
Deze twee stukken uit het PvE lijken me relevant:
3.6.1 Dienstregelingwijziging
Vervoerders voegen bij hun Inschrijving een voorstel voor de dienstregeling 2011 toe dat is gebaseerd op de in het bestek opgenomen lijnfiches. De Concessiehouder dient alle in zijn Inschrijving aangeboden ritten in ieder geval gedurende het eerste dienstregelingjaar uit te voeren. Het is de Concessiehouder vervolgens toegestaan de dienstregeling één maal per jaar te wijzigen (de eventuele overgangen van de basis- naar de zomerdienst en vice versa niet meegerekend). Extreme ontwikkelingen daargelaten, is de voorwaarde daarbij dat de Concessiehouder aan de eisen uit dit PvE blijft voldoen en een voorzieningenniveau aan blijft bieden dat qua omvang minimaal vergelijkbaar is met het voorzieningenniveau zoals opgenomen in zijn Inschrijving.

De ingangsdatum van de gewijzigde dienstregeling valt samen met de ingangsdatum van de dienstregeling voor het Hoofdrailnet (trein), tenzij de Stadsregio en de Concessiehouder anders zijn overeengekomen. In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij een ingrijpende wijziging van het wegennet, kan de Concessiehouder een verzoek bij de Stadsregio indienen voor een tussentijdse wijziging van de dienstregeling.
3.6.3 Uitzonderlijke situaties
Bij het formuleren van de eisen ten aanzien van het openbaar vervoeraanbod en het uitwerken van deze eisen in lijnfiches houdt de Stadsregio zoveel mogelijk rekening met relevante infrastructurele, ruimtelijke en sociaaldemografische ontwikkelingen in het Concessiegebied Waterland. De Stadsregio is zich er echter van bewust dat zich gedurende de Concessieperiode ontwikkelingen kunnen voordoen die ten tijde van het opstellen van het PvE niet (te) voorzien waren.
Mochten zich gedurende de looptijd van de Concessie nieuwe ontwikkelingen voordoen die een grotere of juist een kleinere inspanning van de Concessiehouder vragen, dan treden de Stadsregio en de Concessiehouder hierover in overleg. De Stadsregio kan in een dergelijke situatie aanvullende respectievelijk minder middelen beschikbaar stellen voor het openbaar vervoer in het Concessiegebied Waterland (zie ook paragraaf 17.2). Indien deze situatie zich voordoet zal de Stadsregio de Reizigers Advies Raad (zie paragraaf 13.1) en de Adviescommissie Waterland hierover om advies vragen.
Kort samengevat: de vervoerder mag de dienstregeling veranderen, maar moet in principe wel een vergelijkbaar vervoersaanbod aan blijven bieden als aangeboden bij de inschrijving. Bij uitzonderlijke situaties overleggen SRA en vervoerder met elkaar en vragen ze daarna advies aan RAR en de adviescommissie Waterland.

Dat er gedurende een concessie wijzigingen gemaakt mogen worden in de dienstregeling lijkt me logisch en ik denk dat vrijwel elke concessie ook wel een dergelijke clausule bevat. Het is immers nogal lastig om de toekomst te voorspellen. In dit geval lijkt het me dat er een beroep is gedaan op de situatie die beschreven is in het tweede citaat (over uitzonderlijke situaties). Dat lijkt me dan toch iets waarin voorzien is in het PvE.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Waar ik op doel. Is dat jij termen als volksverlakkerij erbij haalt. Dat het hinderlijk is voor de reiziger, daar kan ik in komen. Maar spelen met dru's volksverlakkerij noemen, gaat me toch echt een brug te ver!
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

Geert schreef:Dat lijkt me dan toch iets waarin voorzien is in het PvE.
Dat zei ik al: het is zo opgesteld dat je er eigenlijk alle kanten mee op kunt.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

JeffreyMeijer schreef:Waar ik op doel. Is dat jij termen als volksverlakkerij erbij haalt. Dat het hinderlijk is voor de reiziger, daar kan ik in komen. Maar spelen met dru's volksverlakkerij noemen, gaat me toch echt een brug te ver!
Wij worden het niet eens.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Weet je, dat hoeft ook niet. Ik denk dat het enige verschil dat er is, dat we een andere waarde hechtten aan het feit dat de passagiers hinder ondervinden van de bezuinigingen. Jij in grotere maten dan ik.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

Het punt is dat dat de opdrachtgever (vooralsnog) akkoord gaat met de door EBS aangedragen wijzigingen. Af en toe kan het echt geen kwaad om eens een buisnesscase na te doen op een bierviltje. Neem gewoon makkelijke cijfers, in deze draad staat hoeveel een busuur kost bijvoorbeeld:
viewtopic.php?f=34&p=125040

Dan weet je zelf hoeveel reizigers je nodig hebt om de boel rendabel te kunnen exploiteren. Valt dus vies tegen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door matti93 »

DSJM schreef:
Geert schreef:Dat lijkt me dan toch iets waarin voorzien is in het PvE.
Dat zei ik al: het is zo opgesteld dat je er eigenlijk alle kanten mee op kunt, waardoor vervoerders ook moeilijk aan hun aanvankelijk mooie beloften gehouden kunnen worden. De markt zou met veel hardere eisen zonder vluchtwegen moeten werken óf helemaal niet moeten werken (dus alles weer onder overheidsbeheer). Dit softe draaikontgedoe met het goedvinden van wijziging op wijziging waarbij steeds plakjes van het oorspronkelijke pakket afgesneden worden (en nu zelfs hele dikke plakken), daar hebben de uiteindelijke klanten (de passagiers) niets aan.
De klanten doen het zelf: we leven in een democratie en de aanbestedende overheid wordt niet teruggefloten door de volksvertegenwoordigers. Je kan nu heel hoog van de toren blazen, maar er zitten vaak twee kanten aan een verhaal. Stel je voor dat een groot bedrijventerrein sluit (binnen een jaar alles dicht) en al die medewerkers gaan naast het station werken. Als het PvE harde eisen bevat, zonder vluchtwegen, rijden de bussen tot het einde van de concessie leeg. Daarom is een PvE flexibel en kunnen partijen onderling wijzigingen doorvoeren.

Vergelijkingen maken tussen de verschillende inschrijvingen is nutteloos omdat de verliezende biedingen over het algemeen niet openbaar worden gemaakt. Of de reiziger er beter of slechter van is geworden dat EBS de aanbesteding heeft gewonnen, zelfs met de nieuwe aanpassingen, is niet te zeggen omdat het niet te vergelijken is met het alternatief. Je kan wel stellen dat je van EBS af wilt, maar als je niet weet wat je ervoor terugkrijgt vraag ik me af of je doel wel het beste OV voor de passagiers is, of dat je jouw idee over aanbesteden over hun rug wilt doordrukken.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door MdJ »

De aanbestedende overheid wordt door de politiek teruggefloten.
De concessiehouders moeten voor bepaalde besluiten via de politiek (voor provincie: of alleen GS of ook zelfs PS).

De stadsregio's worden niet gecontroleerd door de politiek...
Bij twijfel: gebruik beton.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Dit is het enige EBS-topic wat ik kon vinden. Maar vanaf komende Maandag gaat in Waterland een nieuwe buurtbus rijden. Deze lijn 419 verbind Uitdam, Zuiderwoude, Broek-in-Waterland, Overleek, Ilpendam en Purmerend met elkaar.

Bron: http://www.dichtbij.nl/waterland/regio/ ... okken.aspx
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door mijack1985 »

Leesvoer over hoe er werd gekeken werd gekeken naar concessie Waterland door het moederbedrijf.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten