EBS in financiële problemen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Snijden in dienstregelingen lijkt mij een heilloze weg: als je dat doet, is er toch een risico dat je minder reizigers trekt, waardoor je nog verder moet gaan snijden?
Hangt er denk ik ook vanaf of EBS de inkomsten van de kaartverkoop krijgt of de aanbestedende autoriteit (zoals in Groningen). En eea hangt ook af van de ritten die geschrapt worden. Als het een vrijwel lege rit is zal het wel niet veel reizigers kosten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Suus »

Het hoofdkantoor van EBS is gevestigd op het terrein van de stalling in Purmerend. Volgens een krantenartikel vlak voordat EBS begon is het ingericht met tweedehands meubels en moeten de medewerkers, ook de directie. zelfgesmeerde bammetjes in hun lunchbox naar het werk nemen, want er is geen catering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Geert »

Het is me toch wat.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door AppleMoose »

Of gesmeerd door moeder de vrouw.
In zo'n broodtrommel met een elastiek erom + een stuk fruit er bij natuurlijk.
Goh, wat heerlijk ouderwets :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

Bee schreef:De enige relatie die er tussen het bedrijf is/was, is dat EBS Nederland is opgericht door een oud-manager van het GVB die vond dat het streekvervoer anders moest...
Ik vind EBS een van de mooiste huisstijlen hebben van Nederland. Wat er verder "anders" is aan het streekvervoer dan de concurrenten ontgaat mij echt volledig...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door JWM »

Bij geen enkele vervoerder kom je zo aan je trekken als je het streepje in de URL van de website vergeet :X
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Aking »

JWM schreef:Bij geen enkele vervoerder kom je zo aan je trekken als je het streepje in de URL van de website vergeet :X
Lol :lol:
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door fred1954 »

VIRM schreef:Snijden in dienstregelingen lijkt mij een heilloze weg: als je dat doet, is er toch een risico dat je minder reizigers trekt, waardoor je nog verder moet gaan snijden?
Ga er maar vanuit, dat er door de SRA wel naar gekeken gaat worden:

(......) Vorige week kwam naar buiten dat EBS, die sinds twee jaar het busvervoer verzorgt in Waterland, in grote financiële problemen verkeert. EBS is op dit moment in overleg met de Stadsregio Amsterdam om te komen tot een nieuwe, voor EBS goedkopere dienstregeling. Hoe die er precies uit gaat zien is nog niet duidelijk, maar wethouder Kools (Waterland) vermoedt dat de wijzigingen ingrijpend zullen zijn. (......)

Bron: http://www.groot-waterland.nl/2013/12/2 ... r-te-zijn/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Suus »

Ik ga er voornamelijk vanuit dat de lijnvoering binnen Purmerend en Edam-Volendam wordt aangepast, de frequenties zowel in de spits als buiten de spits gaan dalen en dat er minder bussen via de Nieuwe Leeuwarderweg Amsterdam-Noord voorbij zullen gaan scheuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

De bezettingsgraad van de 103 buiten de spits is ook erg laag.
De 122 maakt volgens mij ook kans op een flinke inperking.
De frequentieverlaging tussen Purmerend en Edam verwacht ik weer niet omdat deze ritten gekoppeld zijn richting Amsterdam.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Bluearrow »

Ik gok erop dat het huidige EBS nog een jaartje of twee draaiende word gehouden, waarschijnlijk met subsidie van het rijk en/of stadsgewest, en daarna de hele zaak opnieuw openbaar zal worden aanbesteed.

Het kan niet zo zijn (en het mag niet!) dat GVB opeens de lijnen van EBS zal overnemen, want dan krijgen ze de andere concessiebieders op hun dak (lees: die gaan naar de rechtbank!).
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door hauptbahnhof »

Wie heeft het over overname door GVB? :')

Ik betwijfel of er iets gaat gebeuren in de zin van nieuwe aanbesteding. Is namelijk ook niet gebeurd bij de andere vervoerders die in de problemen kwamen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Meltrain »

Syntus had ook enorme geldproblemen en daar lijken de problemen nu ook voorbij.
Ik denk echt dat EBS er bovenop komt door een reorganisatie van het lijnennet, wat me niet eens heel bezwaarlijk lijkt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door isadora »

Bluearrow schreef:.......waarschijnlijk met subsidie van het rijk en/of stadsgewest......
Welja, laten we er maar weer een smak belastinggeld tegenaan smijten. Busbedrijfje spelen met de zuurverdiende centen van de belastingbetaler. Eerst met veel tam-tam aankondigen, dat je het allemaal voor een schijntje kunt uitbaten, om vervolgens (met voorbedachten rade?) met hangende pootjes bij de overheid aan te kloppen voor een graai uit de schatkist.
Ik weet het, ik ben een leek/een simpele OV-gebruiker en dus zonder enige inside kennis van vervoersmanagement, maar dat ontneemt mij niet het recht, te ageren tegen deze praktijken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door CamilleKreemers »

Het lijkt wel of de vervoersbedrijven steeds meer fouten beginnen te maken.

Syntus had km's verkeerd berekend bij Veluwe
Syntus had daarna bij Overijssel de DRU's verkeerd berekend.
EBS maakt een rekenfout bij de inschrijving bij Waterland
Arriva had een handtekening vergeten
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door TomSteyl »

... en Hermes en Connexxion die samen een rekenfout hadden gemaakt voor de concessies in Brabant...

En Veolia Transport wat zich had misrekent in Limburg (in verband met hoge brandstofprijzen, het afschaffen van de strippenkaart en de invoering van de OV-chipkaart en nog veel meer onzin...) en daarom 8 ton tot 1 miljoen euro extra kreeg per jaar van de provincie Limburg.

Afschaffen die marktwerking en de bemoeienis van de provincies en stadsregio's, want ze bakken er allemaal niks van ! :X :X :X
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Z2N »

TomSteyl schreef: Afschaffen die marktwerking en de bemoeienis van de provincies en stadsregio's, want ze bakken er allemaal niks van ! :X :X :X
+1 :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door marlies »

Ik betrap mezelf vaak op de gedachtengang: aanbesteden is goed, maar eigenlijk zou het uitvoerende personeel daar buiten moeten vallen (wat min of meer al zo is voor de chauffeurs). En het materieel kan ook beter van de aanbestedende overheid zijn anders is het zo zonde. En het slaat ook nergens op dat er elke 5-8 jaar een nieuwe stalling moet worden geregeld, dus die kan daar ook beter buiten vallen. En de dienstregeling moet ook bepaald worden door de politiek zodat er niet zonder inspraak op bezuinigd kan worden. En.. dan heb je eigenlijk al geen aanbesteding meer over :')
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door robert55 »

Het zijn juist politici die bezuinigen
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door marlies »

Tuurlijk, maar zij moeten daar in ieder geval nog verantwoording voor afleggen aan de kiezer. Een directeur van een vervoersbedrijf wil net zo graag de kosten zo laag mogelijk als die politicus, maar hoeft zich vervolgens géén zorgen te maken om de eerstvolgende verkiezingsronde.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Ronald »

Meltrain schreef:Syntus had ook enorme geldproblemen en daar lijken de problemen nu ook voorbij.
Ik denk echt dat EBS er bovenop komt door een reorganisatie van het lijnennet, wat me niet eens heel bezwaarlijk lijkt.
Vind ik wel. Reorganiseren zal dus schrappen worden. Beloftes die door de vervoerder zijn gedaan bij de gunning worden dus teniet gedaan. Misschien had een andere vervoerder dus toch een betere prijs/kwaliteitverhouding, dit maakt de aanbesteding behoorlijk dubieus.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Vooralsnog worden alle rekeningen nog betaald. Dus er zijn problemen en meer ook niet. De toekomst zal moeten uitwijzen wat er gaat gebeuren de komende tijd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

isadora schreef:
Bluearrow schreef:.......waarschijnlijk met subsidie van het rijk en/of stadsgewest......
Welja, laten we er maar weer een smak belastinggeld tegenaan smijten. Busbedrijfje spelen met de zuurverdiende centen van de belastingbetaler. Eerst met veel tam-tam aankondigen, dat je het allemaal voor een schijntje kunt uitbaten, om vervolgens (met voorbedachten rade?) met hangende pootjes bij de overheid aan te kloppen voor een graai uit de schatkist.
Ik weet het, ik ben een leek/een simpele OV-gebruiker en dus zonder enige inside kennis van vervoersmanagement, maar dat ontneemt mij niet het recht, te ageren tegen deze praktijken.
Mijn analyse is vrij simpel. Dit soort fouten - die CamielKreemers ook noemt in zijn post - kwamen in de jaren '80 ook voor. Maar dat werd dan onzichtbaar aangezuiverd via een zogenaamd "gouden koord". Een gouden koord is een soort permanente brandslang waaruit naar willekeur belastinggeld kan worden uitgestrooid voor slecht draaiende publieke en semi-publieke diensten. Vooral woningcorporaties, openbaar vervoerbedrijven en bedrijven als de PTT en dergelijke zijn er echt 'rijk' mee geworden. Af en toe was er wel eens wat commotie over vriendjespolitiek en naar corruptie neigende praktijken binnen de genoemde organisaties maar dat werd eigenlijk nooit flink opgeblazen. Toen het neo-liberalisme voet aan de grond kreeg in de jaren '90 werd het snel als ultieme zondebok gebruikt voor alles dat verkeerd ging. Mijns inziens absoluut ten onrechte en vandaar dat ik hier nog wel eens ageer tegen de "vroeger toen alles nog van de staat was, ging het allemaal een stuk beter" mentaliteit ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Klaasje »

Daar heb je wel gelijk in. Maar onder de streep ruil je wel het ene pakket nadelen in voor het andere pakket nadelen. En dat is iets wat door zowel voor- als tegenstanders van marktwerking of het omgekeerde vaak niet erkend wordt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door marlies »

Maar om even terug te komen op een discussie van eerder: als het om een groot maatschappelijk belang gaat (zoals hier duidelijk het geval is) dan is er ineens een boel mogelijk. Als EBS echt failliet gaat rijden er heus ineens geen bussen meer tot er een nieuwe concessie is geweest en hoeft het GVB ofzo ook echt niet bij te springen. De provincie/stadsregio/whatever kan dan wel met een beroep op de spoedeisendheid van de zaak vast wel tijdelijk de leasecontracten van de bussen en de salarissen van de chauffeurs en dat soort zaken overnemen zodat het OV in gang blijft terwijl er in de tussentijd een aanbesteding loopt voor een permanente oplossing. Alle niet-essentiële werknemers hebben dan natuurlijk wel dikke pech.

Of een concurrent koopt de concessie van de curator :P

<- geen jurist verder hoor, dus vooral geen rechten aan ontlenen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten