Pagina 6 van 10

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 04 mar 2014, 22:47
door Geert
Ja, oke, dat ben ik met je eens. Maar dat lokte de vraagstelling dan ook wel uit.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 04 mar 2014, 22:52
door Thom91
Iedere kamerbrief is zo.

Ik heb hem overigens niet gelezen.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 04 mar 2014, 23:21
door Graaf_Panto
EBS komt met beter vervoerplan.

"Busmaatschappij EBS trekt het voorstel voor een nieuwe dienstregeling voor Waterland terug en komt met een nieuw plan. Het nieuwe voorstel moet minder nadelig zijn voor veel busreizigers in deze regio."

bron: Noordhollands dagblad

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 09:13
door CamilleKreemers
Laat de sterke punten in het plan wel overeind staan.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 11:23
door Frans F
Laat EBS zich gewoon aan het contract houden en zo niet een nieuwe aanbesteding.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 11:32
door hauptbahnhof
Wat heb je daaraan?
Voordat er een nieuwe vervoerder goed en wel rijdt aldaar zal de concessieperiode grotendeels verstreken zijn. Bovendien, waarom nu wel nieuwe aanbesteding en bij de andere gevallen niet?

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 11:33
door Jef400
Frans F schreef:Laat EBS zich gewoon aan het contract houden en zo niet een nieuwe aanbesteding.
Het vorige plan voldeed aan ALLE eisen.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 16:33
door TLP
Bijna alle. De drie uitzonderingsgevallen (min. halfuursdienst op lijn 103, Bizzliners A'dam-West en (al vanaf december ontheffing) rijden tot min. 21:00 uur van lijn 121) zijn m.u.v. laatstgenoemde overigens duidelijk genoemd in de bijlage 3 evenals de extra haltes buiten het concessiegebied die bediend zullen gaan worden. Ik ga er dan ook vanuit dat de Stadsregio zoals gezegd een weloverwogen beslissing heeft genomen omtrent het goedkeuren van het vervoerplan, inckusief de paar afwijkingen.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: za 26 apr 2014, 21:23
door Milco
Op de EBS-site een bericht dat RAR en gemeenten om advies is gevraagd over een verbeterde versie van het in januari ingediende vervoersplan, zie:
http://www.ebs-ov.nl/actueel/nieuws/nie ... -gevraagd/

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: do 01 mei 2014, 02:45
door Rickingsh
Bij het plan van lijn 309 heb ik toch nog zo m'n twijfels. Mij had het logischer geleken als deze de route van lijn 373 zou volgens richting Volendam/Edam (met of zonder lusje in Monnickendam), daar hebben ze namelijk in z'n geheel geen treinverbinding met West, terwijl het vanuit de Purmer Noord/Zuid nog prima te doen is met een overstap op station Purmerend of het Schouw.

Verder heb ik eigenlijk nooit het exacte doel van de 105/109 begrepen. EBS'ers die halteren op het Buikslotermeerplein kan ik begrijpen, maar veredeld stadsvervoer in Noord naar het Buiksloterwegveer blijf ik een vreemde bedoening vinden... :? Kan iemand mij vertellen waar dit goed voor is?

Voor de rest nog een vrij keurig vervoersplan :) Die 101 en 106 van het vorige plan waren waarschijnlijk nooit een groot succes geworden :') Blijft jammer van het wegvallen van de verbinding tussen de Grotenhuysweg en het station/centrum van Purmerend, maar ergens zullen toch offers moeten vallen, en dan is dit nog de minst kwade.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: do 01 mei 2014, 08:37
door tsov
Volgens mij renderen die 105/109 met name doordat ze de scholen in Amsterdam-Noord verbinden met Purmerend en de onderweg gelegen dorpen (Ilpendam en Watergang).

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: do 01 mei 2014, 08:57
door Rickingsh
Aha, op die fiets. Toch wel zonde van de kostbare DRU's dat ze dan ook buiten de schooltijden nog dienst doen naar Noord (wat gelukkig met de 109 grotendeels zal veranderen volgens het vervoersplan). Vraag me ook af wat er mis is met een overstapje op de 33/38 die toch zeer frequent rijden. Luxeservice als je het mij vraagt. Maar daar staat Waterland dan ook bekend om :lol:

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: do 01 mei 2014, 10:06
door CamilleKreemers
ik weet het niet, het lijken me sowieso al dure DRU-uren, omdat de meeste bussen maximaal 5 `a 6 uur per werkdag rijdt. Er zitten nogal wat spitsritten in de R-netlijnen.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: do 01 mei 2014, 19:23
door tsov
Overigens zijn de 105 en 109 ook de enige lijnen die vanuit Purmerend/Ilpendam naar het Buikslotermeerplein rijden, dat was me nog even ontschoten. De enkele keer dat die lijnen heb gezien of ermee heb gereisd was het allerminst luchtvervoer (niet dat het nou uitpuilende bussen waren, maargoed). Maar hoe representatief dat is weet ik niet.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: do 01 mei 2014, 19:53
door Suus
105 en 109 kunnen gewoon ingekort worden tot Buikslotermeerplein, de paar mensen die naar Centraal willen kunnen ook bus 33 pakken die 6 tot 12 keer per uur rijdt.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: do 01 mei 2014, 19:56
door BR628
Is het een idee dit topic (deels) te hernoemen/af te splitsen naar een centraal/algemeen topic over de EBS concessie Waterland. Ik heb steeds het idee dat er nieuws is omtrent de financiële situatie van EBS en dan blijkt het gewoon over inhoudelijke zaken te gaan wat voor mij in ieder geval minder interessant is. Aub wel het topic over de financiële problemen behouden, dan kan daar een evt nieuwsbericht in geplaatst worden.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 20 mei 2014, 18:24
door Globetrotter

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 20 mei 2014, 20:02
door Rickingsh
Had 'm gelezen ja. Met andere woorden; we zitten nog zeker tot 2019 aan onze Israëlische vrienden vast :') Ze mogen van geluk spreken dat de hand ze boven het hoofd wordt gehouden, want in principe zijn alle voorgaande taferelen natuurlijk onacceptabel... Ach, zolang iedereen zonder al te veel problemen van A naar B wordt vervoerd valt het die 5 jaar nog wel uit te zitten. Denk dat Qbuzz daarna wel een goede kanshebber zou zijn voor Waterland :idea: Of weer een ander houtje-touwtje bedrijf, of natuurlijk CXX die geheel Noord-Holland weer in de tang krijgt, wie zal het zeggen? :lol:

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 20 mei 2014, 20:18
door CamilleKreemers
Is het niet tegenwoordig in elk bedrijf zo, Syntus is al bijna failliet gegaan, net als Veolia Transport.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 20 mei 2014, 20:23
door Vinny
Nou ja, het tekent wel de financiële situatie in het hele openbaar vervoerwezen in Nederland. Er valt gewoon geen droog brood mee te verdienen, zeker nu het vervoer zich steeds meer richt op scholieren en studenten.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 20 mei 2014, 20:29
door CamilleKreemers
komt dat ook niet door de provincies, die alleen op die momenten nog OV willen laten bieden, Waterland heeft trouwens ook een grote spitsbult aan ritten. op 6 lijnen van 4 naar 12x/uur.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 20 mei 2014, 20:33
door Suus
De rendabiliteit van de lijnen in Waterland ligt wel erg hoog, omdat een grote bups reizigers relatief lange afstanden overbrugt in snelle lijnen. EBS kan daardoor relatief meer reizigers vervoeren per dienstregelingsuur dan Connexxion in de naastgelegen Zaanstreek, waar de lijnen continue door stedelijk gebied gaan.

Samen met Almere streekvervoer was Waterland altijd de meest rendabele streekconcessie van Nederland maar EBS heeft het toch voor elkaar gekregen het voor zichzelf te verprutsen.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 20 mei 2014, 20:38
door CamilleKreemers
EBS kreeg bepaalde dingen voorgerekend door Inno-V. Die hebben echter geen rekening gehouden met MAT-ritten en CAO OV.
Hierdoor moesten vele matritten en dus kosten uit eigen portemonnee worden geboden.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: di 20 mei 2014, 21:45
door Jef400
Bee schreef:De rendabiliteit van de lijnen in Waterland ligt wel erg hoog, omdat een grote bups reizigers relatief lange afstanden overbrugt in snelle lijnen. EBS kan daardoor relatief meer reizigers vervoeren per dienstregelingsuur dan Connexxion in de naastgelegen Zaanstreek, waar de lijnen continue door stedelijk gebied gaan.

Samen met Almere streekvervoer was Waterland altijd de meest rendabele streekconcessie van Nederland maar EBS heeft het toch voor elkaar gekregen het voor zichzelf te verprutsen.
Het verprutsen van winst is al gang gezet toen Arriva hier vanaf 2004 reed.

Re: EBS in financiële problemen

Geplaatst: wo 21 mei 2014, 18:53
door Vinny
Ja. Terwijl de dienstregeling werd uitgebreid nam het aantal reizigers af. Zo gaat het natuurlijk niet goed met je business... ;)