EBS in financiële problemen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Frans F » Wo 21 Mei 2014, 21:02

CamilleKreemers schreef:EBS kreeg bepaalde dingen voorgerekend door Inno-V. Die hebben echter geen rekening gehouden met MAT-ritten en CAO OV.
Hierdoor moesten vele matritten en dus kosten uit eigen portemonnee worden geboden.

Inno-V, dat zijn dezelfde lieden die de aanbesteding Brabant in de soep lieten lopen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 21 Mei 2014, 21:11

Jesus, frans in werkelijkwaar elke post moet je er iets negatiefs bij halen.
Leven, en laten leven.

Rickingsh

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Rickingsh » Wo 21 Mei 2014, 21:31

Ach, volgens mij maken we ons hier bijna allemaal wel eens schuldig aan, dus zie ik daarin niet echt een groot probleem. Als iemand op die manier discussie wil voeren dan is dat zijn goed recht. Tenminste, zo zie ik het dan :lol:

BR628
Berichten: 1554
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor BR628 » Wo 21 Mei 2014, 21:41

Frans F schreef:
CamilleKreemers schreef:EBS kreeg bepaalde dingen voorgerekend door Inno-V. Die hebben echter geen rekening gehouden met MAT-ritten en CAO OV.
Hierdoor moesten vele matritten en dus kosten uit eigen portemonnee worden geboden.

Inno-V, dat zijn dezelfde lieden die de aanbesteding Brabant in de soep lieten lopen.
Inderdaad. Je krijgt bijna het idee dat die club geen idee heeft hoe het werkt in het OV.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Vinny » Do 22 Mei 2014, 21:27

Nou ja, ze zijn echt niet de enige die dure rekenfouten gemaakt hebben. Wie herinnert zich Connexxion en de concessie Brabant nog? Of Veolia in Limburg?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 23 Mei 2014, 11:57

het zal voor tegenwoordig wel mode zijn om als bedrijf fouten te maken.

Voorbeeld pur sang is natuurlijk NS met de HSL. De politiek keurt het ook steeds opnieuw goed dat deze wanpraktijk vorderde. Vraag me af of ze ook zo geduldig waren als Veolia of Arriva de concessie uitvoerde. Mijn gevoel zegt namelijk van niet.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor marlies » Vr 23 Mei 2014, 12:15

Ik denk het ook niet. Maar dat is ze niet echt kwalijk te nemen als x miljoen euro derving bij NS op het huishoudboekje van diezelfde overheid terecht komt en bij Arriva en Veolia niet. Dan is uit de brand helpen bij NS uiteindelijk goedkoper onder de streep en bij andere vervoerders niet. Of dat een wenselijke situatie is kun je je inderdaad afvragen (antwoord lijkt me 'nee') maar gegeven die situatie vind ik het wel een logisch gevolg.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 23 Mei 2014, 12:30

Marlies, kun je dan niet krijgen dat de overheid een helpende hand gaat geven aan een falende vervoerder? Concurrenten van bijvoorbeeld EBS die ook inschreven kunnen hierdoor natuurlijk extra munitie krijgen tegen een opdrachtgever. Ik vraag me daarnaast af of je als opdrachtgever dit mag doen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Frans F » Vr 23 Mei 2014, 13:08

Natuurlijk is het vals spelen wat EBS doet. Alleen is dat onder het mom van meerwerk/minderwerk in veel concessies mogelijk.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor JeffreyMeijer » Vr 23 Mei 2014, 15:32

Dus als er op DRU'S een efficiëntieslag geslagen wordt is t valsspelen?
Leven, en laten leven.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Dagren » Vr 23 Mei 2014, 16:20

Als je een concessie wint op basis van beloftes die je niet waar kunt maken, is dat vals spelen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor JeffreyMeijer » Vr 23 Mei 2014, 20:15

Frans F schreef:Natuurlijk is het vals spelen wat EBS doet. Alleen is dat onder het mom van meerwerk/minderwerk in veel concessies mogelijk.

En jij denkt dat een andere vervoerder niet gedaan had?
Leven, en laten leven.

BR628
Berichten: 1554
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor BR628 » Vr 23 Mei 2014, 20:40

Het is wel weer duidelijk dat velen hier geen kaas gegeten hebben van concessiemanagement. Vrij direct na gunning compleet nieuwe afspraken maken is behoorlijk oneerlijk ja. Maar jaren na ingang van een concessie een efficiencyslag doorvoeren gebeurt in vrijwel alle concessies en is niks mee.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Vinny » Za 24 Mei 2014, 00:57

CamilleKreemers schreef:Marlies, kun je dan niet krijgen dat de overheid een helpende hand gaat geven aan een falende vervoerder?
Dat zie je dus ook in de praktijk gebeuren. Maar goed, op het moment dat de vervoerder niet in handen is van de aanbestedende overheid, heb je in ieder geval een kans dat de overheid zich gaat bedenken dat een andere vervoerder het wellicht net zo goed doet, maar wel goedkoper is.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Dagren » Ma 26 Mei 2014, 13:47

BR628 schreef:Het is wel weer duidelijk dat velen hier geen kaas gegeten hebben van concessiemanagement. Vrij direct na gunning compleet nieuwe afspraken maken is behoorlijk oneerlijk ja. Maar jaren na ingang van een concessie een efficiencyslag doorvoeren gebeurt in vrijwel alle concessies en is niks mee.


Maar normaal gesproken doe je dat, zodat je op andere punten je dienstverlening weer kan verbeteren. In dit geval doet men het, omdat de gemaakte beloften niet nagekomen kunnen worden zonder failliet te gaan.

Milco
Berichten: 3588
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Milco » Do 05 Jun 2014, 11:39

Nieuwe dienstregeling per 17 augustus aanstaande. Zie hier: http://www.ebs-ov.nl/actueel/nieuws/nie ... -20142105/
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor JWM » Do 05 Jun 2014, 17:51

JeffreyMeijer schreef:Dus als er op DRU'S een efficiëntieslag geslagen wordt is t valsspelen?

Wel als het vooral de DRU's zijn die weinig reizigersinkomsten opleveren. Dan had je als vervoerder maar niet zo'n uitgebreid voorzieningenpakket moeten aanbieden.

Milco
Berichten: 3588
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Milco » Wo 30 Jul 2014, 11:29

Het dienstregelingsboekje van de nieuwe dienstregeling vanaf 17 augustus 2014 staat op de website van EBS: http://www.ebs-ov.nl/fileadmin/user_upl ... 8-2014.pdf

De exacte dienstregeling komt naar verwachting nog deze week op hun site te staan.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Milco
Berichten: 3588
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor Milco » Ma 04 Aug 2014, 23:07

Vraagje over de lijnvoering in Monnickendam: gaan de buslijnen die daar beginnen/eindigen 2x de ronde rijden (dus vanaf Broek in Waterland naar Monnickendam, daar tot Swaensborch, dan leeg naar Nieuwpoortslaan en vanaf daar de terugrit richting Broek) of rijden ze maar 1x de ronde?

In het nieuwe busboekje (http://www.ebs-ov.nl/fileadmin/user_upl ... 8-2014.pdf) zie ik de tijden van de a- en b-richting steeds hetzelfde in Monnickendam, maar bij lijn 111 vertrekt vanaf de Nieuwpoortslaan om 12.11 uur een rit vanaf Broek in Waterland, terwijl de terugrit daar om 12.12 uur vertrekt. De andere ritten zijn wel gelijk bij Nieuwpoortslaan en Swaensborch (in beide richtingen dus).
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

DSJM
Berichten: 31
Lid geworden op: Wo 21 Dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor DSJM » Za 09 Aug 2014, 04:19

Milco schreef:Vraagje over de lijnvoering in Monnickendam: gaan de buslijnen die daar beginnen/eindigen 2x de ronde rijden of rijden ze maar 1x de ronde?

In het nieuwe busboekje zie ik de tijden van de a- en b-richting steeds hetzelfde in Monnickendam, maar bij lijn 111 vertrekt vanaf de Nieuwpoortslaan om 12.11 uur een rit vanaf Broek in Waterland, terwijl de terugrit daar om 12.12 uur vertrekt. De andere ritten zijn wel gelijk bij Nieuwpoortslaan en Swaensborch (in beide richtingen dus).


Lijn 111 krijgt gekoppelde a- en b-ritten en rijdt dus maar 1x het rondje Monnickendam waarin zowel gelost als geladen wordt. Bij a-rit 111-1023 (de rit die jij bedoelt) is zo te zien een tikfoutje gemaakt. Het heeft misschien te maken met een overgang naar een ruimere rijtijd i.v.m. de verkeersintensiteit. De a-ritten 1001 t/m 1009 krijgen in de ochtendspits 14 minuten om vanaf het Buikslotermeerplein op de Nieuwpoortslaan te komen, de a-ritten 1011 t/m 1021 krijgen daar na de spits 12 minuten voor en vanaf a-rit 1025 (als het weer wat drukker wordt op de weg) wordt die rijtijd weer verruimd naar 14 minuten. Gezien de vertrektijd van b-rit 1026 had dit waarschijnlijk bij a-rit 1023 ook al 14 minuten moeten zijn. 'Slip of the pen' van de DR-maker, denk ik. Ik heb trouwens vernomen dat er op lijn 111 op Swaensborch (waar de eindpuntvoorziening is) vaak chauffeurswissels gaan plaatsvinden.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 09 Aug 2014, 14:44

is dit ook geen oplossing voor de 311-ritten tot Monnickendam? Ik vind het heel raar lijken dat buiten de spitsritten alle ritten lijn 311 de ronde van Monnickendam (in beide richtingen) uitvoeren en en in de spits wel rechtstreeks wordt gereden. Waarom niet de volgende indeling:

ritten 311 tot Monnickendam 1x ronde van Monnickendam.
ritten 311 naar Marke, rechtstreeks uitvoeren.

Hiermee moet toch ook DRU-technisch uitgekomen worden?

DSJM
Berichten: 31
Lid geworden op: Wo 21 Dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor DSJM » Ma 11 Aug 2014, 13:43

R-Net lijn 311 bestaat vanaf zondag 17-8 niet meer. Lijn 111 wel. Deze wordt met gele standaardbussen gereden en rijdt alleen tussen Monnickendam en Amsterdam-Noord, dus niet meer tot Marken en niet meer tot Amsterdam CS. R-Net lijn 315 gaat tussen Amsterdam CS en Monnickendam/Marken rijden. Het koppelen van a- en b-ritten waardoor op 2 ritten maar 1x het rondje Monnickendam gereden hoeft te worden, kan alleen als het aantal a-ritten precies in evenwicht is met het aantal b-ritten. Lijn 111 kent geen verhoogde frequentie in de spitsrichtingen, dus hier kan het heel mooi toegepast worden en dat gaan ze ook zeker doen. Vervelend voor rijdend personeel en passagiers zijn de chauffeurswissels die zometeen op Swaensborch gaan plaatsvinden. Voor R-Net lijn 315 die in de spitsen vaker in de ene richting rijdt dan de andere, zal het koppelen van a- en b-ritten lang niet altijd lukken.

Over "DRU-technisch" gesproken: er wordt trouwens flink gegoocheld door EBS. Vooral de lijnen 301, 304, 306, 307, 315 en 319 gaan in ochtendspits tussen zevenen en negenen vanaf Amsterdam CS naar Waterland (dus tegen de spitsrichting in) zo'n 5x tot 8x per uur rijden! Die bussen zullen grotendeels leeg rijden, maar tellen wel lekker mee als DRU’s in plaats van de MAT-ritten die ze eigenlijk waren. Dat dit voor de passagiers nutteloze dienstregelinguren zijn, zal EBS een zorg zijn. Zo kunnen ze het grote aantal dure MAT-ritten mooi reduceren en zeggen dat ze in totaal voldoende DRU's wegrijden. 's Avonds na achten zijn de passagiers mooi de dupe van deze (wissel)truc, want op dat deel van de dag -waar het rijdend personeel wat duurder is- zet EBS het mes in de dienstregeling. Zelfs op de drukke Purmerender R-Net lijnen (301-304-306-307) die tot laat in de avond een frequentie van 3 tot 4x per uur hadden (en vaak goed gevuld waren), gaat na 20:30 het mes in de frequentie: nog maar 2x per uur en daar mogen de passagiers het mee doen. Onbegrijpelijk dat een opdrachtgever hier zomaar in meegaat: incompetent, onwetend of te meegaand?

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 11 Aug 2014, 14:37

Kun jij niet bij Rover gaan werken? Je hebt duidelijk talent voor niet kloppende en zeer eenzijdige bijdragen.
Leven, en laten leven.

DSJM
Berichten: 31
Lid geworden op: Wo 21 Dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor DSJM » Di 12 Aug 2014, 12:47

JeffreyMeijer schreef:Kun jij niet bij Rover gaan werken? Je hebt duidelijk talent voor niet kloppende en zeer eenzijdige bijdragen.

Ik ga er van uit dat je met 'jij' mij bedoelt. Dit is niet helemaal duidelijk omdat meer mensen in dit onderwerp reageren. Met het eenzijdige bedoel je waarschijnlijk dat ik alleen maar in één bepaalde regio reageer. Daar ga ik verder niet op in, want ik maak namelijk gewoon zelf uit in welke topics ik reageer (je kunt het ook 'gericht reageren' noemen).

Waar ik wel erg benieuwd naar ben, is wat er niet klopt aan wat ik schrijf. Zou je daar wat duidelijker in willen zijn, want met jouw onduidelijke bijdrage kan ik weinig.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor JWM » Di 12 Aug 2014, 12:53

Ik vind dat DSJM gewoon gelijk heeft. Waar zit bijvoorbeeld de verbetering in voor de reiziger? Ga mij niet vertellen dat in de ochtendspits de relatie Amsterdam > Purmerend een groeimarkt is.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten