EBS in financiële problemen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
lint41

Re: EBS in financiële problemen

Berichtdoor lint41 » Vr 15 Aug 2014, 19:43

Wow, wat een doemdenkers hier allemaal zeg. Ikzelf kan in ieder geval niet geloven dat EBS uit eigen beweging 'zomaar even' de avond-DRU's verhuist naar MAT-ritten, en wel hierom: SRA loopt wel heel erg te slapen als dit mag volgens het contract, en als het volgens het contract mag is het juist heel raar dat EBS dit nog niet eerder gedaan heeft. Ik zie het zelf eerder als twee losse dingen: de avondritten als ordinaire besparing, en dat bij de tegenspitsritten SRA gezegd heeft van "Hé jongens, als jullie die bussen toch leeg laten rijden, kunnen we dan niet iets afspreken om ze als service open te stellen voor reizigers, en dan betalen wij de meerkosten daar wel voor."

DSJM

Berichtdoor DSJM » Vr 15 Aug 2014, 20:57

@lint41
En jouw verhaal vind ik dan weer erg positief gedacht, tegen het naïeve aan zelfs. De SRA loopt niet te slapen, maar gaat bewust mee met EBS omdat ze haar gezicht niet wil verliezen (boter op het hoofd). De opdrachtgever heeft inmiddels donders goed in de gaten dat ze mede schuldig is aan het financiële debacle bij EBS en zal dus niet zo kritisch zijn bij het zoeken naar creatieve "oplossingen". DRU's zijn DRU's , zullen ze denken, en als hiermee het OV in Waterland tot het eind van de concessieduur kan worden gered, worden MAT-ritten gewoon omgezet in nutteloze DRU's (de zgn. tegenspitsritten). Dure (voor de passagiers wenselijke) DRU's gooien ze eruit, even optellen en onder de streep klopt het contractueel gewoon. Dat sommige mensen niet door dit soort doortrapte spelletjes heen prikken, begrijp ik niet.

Meltrain

Berichtdoor Meltrain » Za 16 Aug 2014, 10:50

DSJM schreef:@Vinny
2x per uur na 20.30 is vooral op de lijnen 304 en 306 te laag. Van 20:30 tot 23:00 is het passagiersaanbod op deze lijnen vaak te groot is om deze bezuiniging te rechtvaardigen. Die ritten rijden vanaf Amsterdam vaak al ‘zitvol’ door de IJ-tunnel in de huidige dienstregeling (waarin rond 22:00 -en bij lijn 306 zelfs rond 23:00- de frequentie pas terug ging van 3-4x naar 2x per uur).

Natuurlijk is het niet leuk als de frequentie ineens gehalveerd wordt, maar er is niks mis met "zitvol". Verder lijkt het me sterk dat er na de IJtunnel 's avonds nog veel instappers zullen zijn, dus overvol zullen deze bussen niet zijn.
Ik ben het met je eens dat het ongewenst is om "MAT-ritten" ineens open te stellen voor reizigers om aan de DRU's te komen, maar ik betwijfel of de afgeschafte ritten wel zo nuttig waren.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

DSJM

Berichtdoor DSJM » Za 16 Aug 2014, 15:15

@Meltrain
Er is inderdaad niks mis met "zitvol", maar zo vol waren de bussen bij de oude, hogere avondfrequentie al. De kans dat bussen nu bij de nieuwe frequentie veel vaker voller dan "zitvol" worden, is aanzienlijk groter. Waarmee ik niet wil zeggen dat de bussen naar Purmerend 's avonds altijd zo vol zullen worden. Even serieus: je kunt toch niet zonder te lachen ontkennen dat de afgeschafte avondritten vele malen nuttiger waren dan een 306 die 's middags elke 7,5 minuut vanaf Purmerend Overwhere naar Amsterdam rijdt of een 319 die dat 's middags elke 10 minuten vanaf Landsmeer doet, om nog maar een keer twee voorbeelden van dit smerige onderonsje tussen EBS en de SRA te noemen? Die bussen zullen 95% leeg rijden, terwijl vele mensen nu 's avonds een half uur op een bus moeten wachten als de vorige net vertrokken is. Dit is geen marktwerking meer. Bij marktwerking zou de markt geobserveerd moeten worden en zou er ingespeeld moeten worden op de behoefte/vraag van de klanten. Wat er nu gebeurt, is de markt naar de eigen hand zetten.

JeffreyMeijer

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 16 Aug 2014, 16:23

Flauwekul. De meeste bussen Maandag t/m Donderdag avond en Zondagavond zitten niet eens half zitvol. Daarnaast is Purmerend zo opgebouwd, dat je nooit verder dan 10 minuten hoeft te lopen naar een halte van een volgende bushalte. Buiten het feit dat de bussen s'avonds buiten de vakantieperiode niet drukker zullen zijn dan in de vakantieperiode. Zijn er ritten bij die niet eens 10 passagiers te verwerken krijgen. Gemiddeld is op Vrijdag en Zaterdag avond de bus met 20 passagiers gevuld. Bij een halfuursfrequentie zou dat 40 man zijn. Laten er nou net meer dan 40 man in een Scania kunnen zitten.
Leven, en laten leven.

DSJM

Berichtdoor DSJM » Za 16 Aug 2014, 17:57

JeffreyMeijer schreef:Flauwekul. De meeste bussen Maandag t/m Donderdag avond en Zondagavond zitten niet eens half zitvol. (...) Gemiddeld is op Vrijdag en Zaterdag avond de bus met 20 passagiers gevuld. Bij een halfuursfrequentie zou dat 40 man zijn. Laten er nou net meer dan 40 man in een Scania kunnen zitten.

Alsof ik beweer dat de avondbussen altijd 'zitvol' rondrijden. Dat heb ik nergens geschreven: ik heb het over 'vaak'. Gemiddeld kom je 's avonds waarschijnlijk niet zo heel hoog uit, maar da's niet zo gek. De passagiersaantallen fluctueren dan nogal. Soms wat rustiger, soms wat drukker en dan zomaar weer eens erg druk. Neemt niet weg dat de avondritten waarin gesneden wordt, significant meer bestaansrecht hebben dan het volslagen belachelijk hoge aantal tegenspitsritten waar totaal geen markt/vraag voor/naar is en die er alleen maar komen omdat de MAT-ritten ten koste van het passagiersbelang van tafel moeten. Het schijnt toch nog erg moeilijk te zijn om dit te (willen) begrijpen.

JeffreyMeijer schreef:Daarnaast is Purmerend zo opgebouwd, dat je nooit verder dan 10 minuten hoeft te lopen naar een halte van een volgende bushalte.

Je verhaal van de bushaltes in Purmerend is onduidelijk. Je wilt daarmee toch hopelijk niet zeggen dat iedereen in Purmerend zomaar willekeurig elke buslijn kan nemen en dan niet langer dan 10 minuten hoeft te lopen? Wat je dan verder wel bedoelt, is totaal onduidelijk. "Een halte van een volgende bushalte" zegt me helemaal niets.

JeffreyMeijer schreef:Buiten het feit dat de bussen s'avonds buiten de vakantieperiode niet drukker zullen zijn dan in de vakantieperiode. Zijn er ritten bij die niet eens 10 passagiers te verwerken krijgen.

Ook mensen die 's middags/'s avonds werken en met het OV reizen, zullen toch echt vooral in de zomervakantieperiode op vakantie gaan en zullen dan dus niet in de EBS-bussen zitten. Het aantal toeristen dat 's zomers in de avonduren naar of vanuit de regio reist met het OV, is te verwaarlozen. Conclusie: buiten de vakantieperiode is het 's avonds wel degelijk drukker in de bussen dan in de vakantieperiode. Vandaar ook dat EBS 's zomers alleen maar met standaardbussen rijdt (m.u.v. sommige nachtritten in het weekend).

Vinny

Berichtdoor Vinny » Za 16 Aug 2014, 21:26

Het gaat om de avond na 20.30. Dat is dus echt best wel laat al. Daarnaast is een frequentie van 2x per uur gewoon prima te doen. Wellicht is het reizigersaanbod van donderdag t/m zaterdagavond wat groter (uitgaan, koopavond) maar dan rijdt je als vervoerder gewoon een paar strategische versterkingsritten. Veel doelmatiger inzet van schaarse middelen :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

DSJM

Berichtdoor DSJM » Za 16 Aug 2014, 23:28

Vinny, het gaat er helemaal niet om of dat al best wel laat is. Een frequentie van 2x per uur zou gerust acceptabel kunnen zijn, maar niet als je ziet wat er nu overdag aan DRU's naar de tegenspitsrichting geschoven wordt, simpelweg omdat dit EBS beter uitkomt. Niet als je naar het aanbod van passagiers kijkt in ieder geval, want dat aanbod is in Waterland 's avonds gewoon best groot te noemen, helemaal als je het -zoals ik al schreef- vergelijkt met het aanbod dat er overdag in de tegenspitsrichting is, waar nu dienstrit na dienstrit ingepompt wordt: dat aanbod is niks, nada, noppes. Die tegenspitsritten hebben qua passagiersaanbod geen bestaansrecht. Volgens het principe zoals de markt zou moeten werken, klopt het gewoon van geen kant.
Laatst gewijzigd door DSJM op Zo 17 Aug 2014, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Pim-AllianceB95

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Zo 17 Aug 2014, 01:05

Even buiten beschouwing latende dat naar mijn idee in de meeste regio's de uren tussen 19:30 en 22:30 rustiger zijn dan tussen 22:30 en 0:30.

ICE105

Berichtdoor ICE105 » Zo 17 Aug 2014, 14:40

lint41 schreef:Wow, wat een doemdenkers hier allemaal zeg. Ikzelf kan in ieder geval niet geloven dat EBS uit eigen beweging 'zomaar even' de avond-DRU's verhuist naar MAT-ritten, en wel hierom: SRA loopt wel heel erg te slapen als dit mag volgens het contract,

Een opdrachtgever kan rare dingen doen als ze onder druk gezet worden door een mogelijk faillissement van de opdrachtnemer.

Delftse Chauff

Berichtdoor Delftse Chauff » Ma 18 Aug 2014, 13:31

Wat mij veel meer verbaasd aan die nieuwe dienstregeling is de nieuwe lijn 319 naar Landsmeer. Dat is in Landsmeer een ringlijn geworden, maar wel met een eindpunt op de Vogelwikkestraat, waar altijd 4-5 minuten gestationeerd wordt. Als je dus naar de Fuutlaan/Merellaan wil dien je dus OF bij de Raadhuisstraat uit te stappen en een stuk te lopen OF die 5 minuten ergerend te moeten wachten aan de Vogelwikkestraat tot de bus weer doorrijdt.

DSJM

Berichtdoor DSJM » Di 19 Aug 2014, 20:57

Het gaat "lekker" in Waterland nadat EBS de 'Greenfield Approach' heeft toegepast. Klinkt afgewogen, intelligent en het is in het Engels, dus het bekt nog lekker ook. Dat die hele 'Greenfield Approach' alleen bedoeld is om een asociale en onrechtvaardige bezuinigingsronde (met een bewust wegkijkende SRA) te maskeren, daar zijn ze op dit regionale nieuwsforum inmiddels ook achter, geloof ik. Niet alleen EBS, maar ook de SRA (voorheen ROA) krijgen er i.i.g. goed van langs in de reacties, en terecht.

Delftse Chauff schreef:Wat mij veel meer verbaasd aan die nieuwe dienstregeling is de nieuwe lijn 319 naar Landsmeer. Dat is in Landsmeer een ringlijn geworden, maar wel met een eindpunt op de Vogelwikkestraat...

Dit is geen nieuws: was bij lijn 124 ook al zo.

waldo79

Berichtdoor waldo79 » Di 19 Aug 2014, 21:16

Waar heb je het over, DJSM :?:
Mij best :)

DSJM

Berichtdoor DSJM » Wo 20 Aug 2014, 14:05

@waldo79
Ik krijg niet echt het idee dat je mijn vorige 14 bijdragen die ik de afgelopen 12 dagen in dit onderwerp gepost heb (incl. alle reacties/content daaromheen) al gelezen hebt. Ga dat eerst maar even doen. Misschien dat het allemaal wat duidelijker wordt als je je een beetje inleest voordat je reageert.

Roeland

Berichtdoor Roeland » Wo 20 Aug 2014, 15:17

Om de verontwaardiging wat te nuanceren:
EBS heeft nu inderdaad een verschuiving gedaan naar onnodige retourritten in de tegenspits.
Maar stel dat destijds alleen welcalculerende vervoerders hadden ingeschreven, dan had je nu niet méér "nuttige ritten" gehad dan met EBS, maar had je sowieso veel minder ritten gehad.
Samenvattend: EBS voert nu een ordinaire bezuiniging door. Maar je houdt nog minstens evenveel "nuttige ritten" dan wanneer EBS niet te laag had ingeschreven. Alleen krijg je er nu "gratis" een fors aantal matig bezette tegenspitsritten bij.

En nog steeds heeft Waterland, ten opzichte van andere regio's, een uitstekend busnetwerk met snelle lijnen en hoge frequenties, maar de gouden randjes zijn er nu weer afgehaald.

Ik heb sinds ik de ontwikkelingen in OV-land een beetje volg, wel schrijnender bezuinigingsrondes gezien dan deze. Ten opzichte van de kaalslag van Veolia destijds op de Veluwe streeklijnen, of van Arriva in 2013 in het Groene Hart, hoeft Waterland echt niet te klagen!

JeffreyMeijer

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 20 Aug 2014, 15:48

Leuke bron zeg dat Dichtbij. De gasten waar ik ruzie mee had omdat ik weiger een petitie te tekenen om er voor te zorgen dat zij een keertje minder over hoefden te stappen.

Daarnaast blijf ik erbij dat de bussen s'avonds niet zitvol zitten. De enige drukte die gegenereerd wordt zijn twee ritten van de 316 als de plaatselijke FC te Volendam thuis speelt. Voor de rest zit er hoogop 10 man in de ritten naar Amsterdam en terug. 40 man per uur rechtvaardigt absoluut geen kwartiersfrequentie.
Leven, en laten leven.

DSJM

Berichtdoor DSJM » Wo 20 Aug 2014, 15:58

@Roeland
Ik begrijp je verhaal, maar ben het principieel niet met je eens. Nu de "gouden randjes" eraf halen (zoals jij het noemt) die wel in het eerste aanbestedingsbod zaten, is bedrog, fraude, vervalsing, hoe je het ook noemen wilt. Dat dit soort achterkamertjesafspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer al eerder en erger voorgekomen zijn (Veluwe, Groene Hart), is geen excuus en boeit me niet. Het zou niet moeten kunnen en is ook niet eerlijk naar de destijds andere inschrijvers toe. Er zijn in 2011 namelijk harde punten gescoord door EBS, o.a. op deze "gouden randjes", waardoor ze de concessie Waterland gegund gekregen hebben. De SRA had nu gewoon keihard moeten zijn en moeten zeggen dat als EBS het niet trekt zoals ze het allemaal beloofd had, dat er dan een nieuwe aanbestedingsprocedure gestart had moeten worden. Allemaal weer opnieuw bieden en dan niet kijken wie het beste, maar het meest realistische bod doet. Een bod waarop door de vervoerder ook nog enige winst gemaakt kan worden. Dit gekonkel achteraf is voor niets en niemand goed. Hele vervelende bijwerking van een toch al naargeestig systeem dat 'marktwerking' heet.

@JeffreyMeijer
Wat jij persoonlijk met of tegen 'Dichtbij' hebt, is niet relevant en je gezeur in de marge over die paar bussen die jij 's avonds ziet en die niet zitvol zitten, is net zo min relevant. Je wilt (of kunt) niet inzien dat de OV-markt in Waterland 's avonds op basis van het passagiersaanbod meer DRU-aanbod verdient dan dat dit het geval is bij de tientallen nutteloze tegenspitsritten 's morgens en 's middags, die volgens EBS plotseling de moeite van het rijden waard zijn omdat ze dan het gros van haar MAT-ritten kan schrappen. Dit zaakje stinkt.

Roeland

Berichtdoor Roeland » Wo 20 Aug 2014, 16:16

@ DSJM
Wellicht dat je, als je nu een "nieuwe realistische aanbesteding" doet, nog veel minder OV overhoudt dan nu na de EBS-aanpassingen.
Misschien heeft de SRA nu wel een middenweg gekozen waarin EBS weliswaar bezuinigt, maar nog steeds nog een fors verlies maakt, en nog steeds fors meer ritten aanbiedt dan dat andere aanbieders destijds hadden geboden. Per saldo is dat meer in het voordeel van de reiziger dan wanneer je EBS vervroegd weg had gestuurd.
En tja, de gang van zaken is inderdaad niet zo fair t.o.v. de inschrijving destijds van EBS. Daarin heb je gewoon gelijk.

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Wo 20 Aug 2014, 16:24

DSJM schreef:Nu de "gouden randjes" eraf halen (zoals jij het noemt) die wel in het eerste aanbestedingsbod zaten, is bedrog, fraude, vervalsing, hoe je het ook noemen wilt.

Hoezo dat. Er zijn tegenwoordig maar weinig concessies waarin gedurende de loop ervan niets wordt bezuinigd, opgeheven of iets dergelijks.
Alleen doordat er nu eerst berichten kwamen over de financiële situatie bij EBS lijken mensen daar opeens anders over te denken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

DSJM

Berichtdoor DSJM » Wo 20 Aug 2014, 17:02

Daniel schreef:Hoezo dat. Er zijn tegenwoordig maar weinig concessies waarin gedurende de loop ervan niets wordt bezuinigd, opgeheven of iets dergelijks.

Dus is het maar normaal? We zijn blijkbaar als maatschappij al zo diep gezonken dat we dit voor lief nemen. Het is NIET normaal! Willen we zo nodig de markt haar werk laten doen? Oké, maar laat de markt dan ook ECHT haar werk doen. Dus dan niet nog even konkelen achteraf.

waldo79

Berichtdoor waldo79 » Wo 20 Aug 2014, 17:08

DSJM schreef:@waldo79
Ik krijg niet echt het idee dat je mijn vorige 14 bijdragen die ik de afgelopen 12 dagen in dit onderwerp gepost heb (incl. alle reacties/content daaromheen) al gelezen hebt. Ga dat eerst maar even doen. Misschien dat het allemaal wat duidelijker wordt als je je een beetje inleest voordat je reageert.

Ik zou het heel erg op prijs stellen als je het gestrekte been binnenboord zou houden :idea:
Mij best :)

Suus

Berichtdoor Suus » Wo 20 Aug 2014, 17:10

De manier zoals het er nu in Waterland aan toe gaat is niet ideaal, daar is iedereen het er wel over eens. Het is helaas ook niet de eerste keer dat het in Nederland gebeurt, zie Veolia Limburg. Helaas zit de aanbestedende overheid gevangen tussen twee kwaden: of je kiest voor het bezuinigen op het lijnennet of je houdt het bedrijf aan de afspraken met het risico dat je op termijn geen OV meer hebt omdat het bedrijf failliet is.
Rame à l'approche

hauptbahnhof

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 20 Aug 2014, 17:44

Hebben jullie wel een idee hoe lang aanbestedingen wel duren?

DSJM

Berichtdoor DSJM » Wo 20 Aug 2014, 18:28

waldo79 schreef:Ik zou het heel erg op prijs stellen als je het gestrekte been binnenboord zou houden :idea:

Gestrekt been? Je komt zomaar even binnenvallen met de vraag "Waar heb je het over?", terwijl je -als je het draadje even teruggelezen had- precies had kunnen weten waar ik het over had. En daar mag ik dan niets van zeggen? :roll:

JeffreyMeijer schreef:IK HEB JOUW OOK NOOIT MET CONCRETE CIJFERS ZIEN KOMEN DSJM.

Ga nou eens even nadenken, gewoon nadenken en dan wel in een breder perspectief als het even kan. De verschuiving van DRU's van o.a. de avond naar de tegenspits heeft geen cijfers nodig. Je kunt op je klompen aanvoelen en met je boerenverstand beredeneren dat dit spelletje niet deugt en dat die verschuiving niet wordt ingegeven door de "geweldige" vraag naar passagiers in de tegenspitsrichting. Die vraag is er helemaal NIET... nooit geweest ook en zal er ook nooit komen.

JeffreyMeijer schreef:...PERSOONLIJK AANVALLEN OMDAT JE HET NIET OP ARGUMENTEN KUNT WINNEN, ZIJN WIJ HIER NIET VAN GEDIEND!!!

Ik val je niet persoonlijk aan, ik spreek je persoonlijk aan, omdat je zelf niet met argumenten, maar met voorbeeldjes komt en je maar blijft focussen op alleen de avondritten die volgens jou niet zo nodig zijn. Daar gáát het niet om. Je moet het grotere geheel kunnen overzien en daar heb je blijkbaar moeite mee. Het gaat om de smerige truc waarmee nog redelijk nuttige DRU's worden verschoven naar plaatsen waar ze TOTAAL NIET NODIG zijn om maar van zoveel mogelijk dure MAT-ritten af te komen.

hauptbahnhof schreef:Hebben jullie wel een idee hoe lang aanbestedingen wel duren?

Ja, en? Dus daarom moeten we nu -als een vervoerder begint te piepen- maar steeds noodverbandjes gaan aanleggen waardoor uiteindelijk het minimale aantal contractueel verplichte DRU's resteert en er van het oorspronkelijke bod waarmee de betreffende vervoerder de andere ingeschreven vervoerders heeft afgetroefd en de concessie heeft binnengesleept, niets overblijft? Zoiets noemen ze in de sport competitievervalsing en ik noem het volksverlakkerij.

hauptbahnhof

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 20 Aug 2014, 18:31

Noem het zoals je wilt. Maar elk jaar aanbesteden win je ook niks mee.

Terug naar “OV in West-Nederland”