Stad geeft bus en fiets voorrang

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Stad geeft bus en fiets voorrang

Berichtdoor Wubbo » Za 19 Jul 2008, 21:34

vrijdag 18 juli 2008
Stad geeft bus en fiets voorrang
Door RENÉ CAZANDER

UTRECHT - Utrecht kiest in de binnenstad voor de fietser en de bus. Beide krijgen voorrang boven de auto. De heilige koe moet zoveel mogelijk uit het centrum geweerd worden. ,,Het is nu te makkelijk om vanaf de Berekuil in de binnenstad te komen. Je rijdt de Biltstraat en de Voorstraat af en dan ben je er,'' heeft wethouder De Weger zich altijd verbaasd. ,,Auto's moeten te gast zijn. Het moet geen doorgaand verkeer worden.''

Dat moet dus anders. Hoe? Als proef knipperen sinds kort de verkeerslichten op de Neude. Het verkeer kan hier gewoon doorrijden. Met name de vele fietsers hoeven niet onnodig meer te wachten. Een klacht die ook de Fietsersbond al jaren had.

Dit najaar komt de stad met een inventarisatie van knelpunten op vijf hoofdroutes. Een volgende stap om het automobilisten in de oude binnenstad lastiger te maken, is het knelpunt 'Lucasbrug'.

Het kruispunt bij de schouwburg is een van de drukste en onoverzichtelijkste van de stad. Auto's, bussen, en fietsers rijden door elkaar heen. De situatie daar is vooral voor fietsers - met name studenten die via Nachtegaal- en Reigerstraat van en naar De Uithof rijden - onveilig.

Bovendien is hun klacht dat ze op dit drukke kruispunt te lang moeten wachten voor het verkeerslicht, omdat ze de auto's en bussen moeten laten voorgaan.

Ander probleem is de Nobelstraat. Hier staan, aldus wethouder De Weger, de bussen in de spits vast. Dat leidt bij de verkeerslichten bij de schouwburg tot een lange rij bussen en auto's. Een doorn in het oog van het GVU, dat het liefst het hoogwaardig openbaar vervoer (hov) zo snel mogelijk door de stad ziet rijden.

De gemeente bekijkt twee oplossingen. De eerste is om het autoverkeer dat vanaf de Nobelstraat komt, niet meer via de Lucasbrug maar via de Wittevrouwenbrug te sturen. Dat betekent dat het Lucasbolwerk een doorgaande weg wordt. Nu is dat nog een doodlopende weg.

Een tweede optie is om het verkeer op de route Voorstraat-Neude-Nobelstraat om te draaien. Een drastische ingreep, omdat het autoverkeer sinds mensenheugenis vanaf de oostkant (Biltstraat) via de Voorstraat de stad inrijdt. Dat wordt dan via het Lucas Bolwerk en dan rechtsaf de Nobelstraat in.

Voor de bussen en de fietsers verandert bij beide varianten niets aan de huidige situatie. Zij gaan er juist op vooruit.

De wethouder verwacht van de tweede variant het meeste effect. Door de rijrichting voor de auto's in de Nobelstraat om te draaien, hebben de bussen naar De Uithof vrij spel en wordt het op de Lucasbrug veiliger voor de fietsers. Bovendien hoeft er bij de verkeerslichten niet meer met auto's rekening worden gehouden.

Volgens De Weger komt er nog heel wat bij kijken voordat het verkeer door de Wittevrouwen- en Voorstraat is 'omgedraaid'. Er moeten onder meer verkeersbesluiten worden genomen en het fietspad moet worden verplaatst. ,,Dan ben je al een jaar verder.''

Daarnaast moet de gemeente nog in gesprek met alle betrokkenen, zoals bewoners en winkeliers.

Bron: Algemeen Dagblad

Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten