Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Vinny »

Er moeten gewoon eens wat mensen op heterdaad betrapt - en gearresteerd worden die zwartrijden. Dan leren dat soort kansloze tokkies het wel af. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Ik vraag me toch steeds af hoe ze het totaal aantal echte zwartrijders überhaupt kunnen meten? Deze reizigers werden (en worden) niet in de reizigerstellingen meegenomen.
Men kan natuurlijk wel het aantal op heterdaad betrapte zwartrijders delen door het totaal aantal reizigers. Ik wil best geloven dat dát cijfer gedaald is, maar dat is niet de verdienste van de ov-chipkaart, maar komt vooral door de opkomst van social media en websites waarop keurig vermeld staat waar, bij welke halte(s), op welke lijn(en), hoe en hoe lang er gecontroleerd wordt ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Zwartrijders worden wel in de metingen meegenomen. Als er zo'n reizigersonderzoek langskomt en je zegt dat je geen kaartje hebt, dan wordt dat wel geregistreerd als reiziger. Op basis daarvan kan je een gemiddelde vaststellen, al zal de ene verbinding beter scoren dan de ander.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Heel simpel: je kamt met een team controleurs een paar metro's uit en dan tel je hoeveel procent daarvan zwart rijdt. Doe dat een paar keer per week/maand en extrapoleer het naar het totaal aantal reizigers...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Bee schreef:Zwartrijders worden wel in de metingen meegenomen. Als er zo'n reizigersonderzoek langskomt en je zegt dat je geen kaartje hebt, dan wordt dat wel geregistreerd als reiziger. Op basis daarvan kan je een gemiddelde vaststellen, al zal de ene verbinding beter scoren dan de ander.
Kortom, als we een Ipsosser tegenkomen voortaan allemaal zeggen dat we zwartrijden en dat we onze reis zijn begonnen op station Akkrum. Eens kijken of er daar poortjes verschijnen ;)
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Geert schreef:Heel simpel: je kamt met een team controleurs een paar metro's uit en dan tel je hoeveel procent daarvan zwart rijdt. Doe dat een paar keer per week/maand en extrapoleer het naar het totaal aantal reizigers...
Dan heb je dus de op heterdaad betrapte zwartrijders, maar de zwatrijders op een willekeurige dag in een willekeurige bus, metro, tram of trein waar GEEN controleurs langs komen, worden dus niet meegenomen. Dus de percentages zwartrijders zijn subjectief en/of uit een grote duim gezogen ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Nu onderschat je de statistiek als vakgebied wel een beetje hoor...
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Misschien, misschien ook niet. Maar feit blijft dat het aantal zwartrijders niet gedaald is door de ov-chipkaart of de poortjes, maar door het melden van controles via social media of sites zoals TotalOV.nl, waarop controles tot in detail zijn omschreven.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:Station Dordrecht wordt ook nog een leuke uitdaging trouwens: de breedte van de toegang tot het station is beperkt, maar daar zou je dan zowel NS- als Arriva-poortjes kwijt moeten.
Zou Arriva geen poortjes willen dan heb je weer een afscheiding nodig tussen perron 1B en 15 en da's ook lastig met een toegang tot de tunnel die daar ongelukkig voor zit. (Naast dat je zo'n beetje de meest gebruikte overstap op Dordrecht dan om zeep helpt)
Wellicht allebei dezelfde poortjes en in/uitcheckmogelijkheid op het perron d.m.v. een paal zoals bij Veolia in Vlissingen gebeurt. Dus een poortje dat aangeeft dat je niet incheckt, maar je alleen maar toelaat op het perron. Dat moet niet moeilijk zijn lijkt mij. En anders zijn het gewoon ondingen (als de poortjes dat al niet zijn).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Tristan schreef:
Geert schreef:Heel simpel: je kamt met een team controleurs een paar metro's uit en dan tel je hoeveel procent daarvan zwart rijdt. Doe dat een paar keer per week/maand en extrapoleer het naar het totaal aantal reizigers...
Dan heb je dus de op heterdaad betrapte zwartrijders, maar de zwatrijders op een willekeurige dag in een willekeurige bus, metro, tram of trein waar GEEN controleurs langs komen, worden dus niet meegenomen.
Je telt ook alleen de reizigers die je tijdens je controle tegenkomt. Aantal zwartrijders gedeeld door totaal aantal gecontroleerde reizigers = percentage zwartrijders. Doe dit soort controles een jaar lang, paar per week en verspreid over verschillende lijnen en haltes en je krijgt een redelijk betrouwbaar percentage zwartrijders binnen een bepaald jaar. Doe het jaar er na op dezelfde manier deze controles en je kunt beide percentages vergelijken zodat je kunt zeggen dat het aantal zwartrijders is toegenomen of afgenomen.
Dus de percentages zwartrijders zijn subjectief en/of uit een grote duim gezogen ;)
Nee en nee. Dit is gewoon normale statistiek.
Tristan schreef:Misschien, misschien ook niet. Maar feit blijft dat het aantal zwartrijders niet gedaald is door de ov-chipkaart of de poortjes, maar door het melden van controles via social media of sites zoals TotalOV.nl, waarop controles tot in detail zijn omschreven.
Hoe weet je dat zo zeker? Je presenteert het wel erg stellig. Zeker een site als TotalOV zou ik persoonlijk absoluut niet vertrouwen. Waarom zouden de poortjes niet een deel van de zwartrijders tegen kunnen houden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Wubbo »

Poortjes houden sowieso een deel van de zwartrijders tegen, namelijk dat deel dat echt vergeten was om een kaartje te kopen/af te stempelen. Dat vergeten kan echt niet meer want dan kom je het poortje niet door.

Verder vraagt de stelling van Tristan om een goede onderbouwing, ik ben benieuwd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Wubbo schreef:Poortjes houden sowieso een deel van de zwartrijders tegen, namelijk dat deel dat echt vergeten was om een kaartje te kopen/af te stempelen. Dat vergeten kan echt niet meer want dan kom je het poortje niet door.

Verder vraagt de stelling van Tristan om een goede onderbouwing, ik ben benieuwd.
Precies. Sowieso heerst bij meerdere mensen de (in mijn ogen bizarre) opvatting dat zolang er zwartrijders zijn, een maatregel tegen zwartrijden dus niet werkt. Terwijl een daling in het aantal zwartrijders (inderdaad, alleen al het aantal mensen dat het oprecht vergeet - het is mij ook wel eens overkomen) ook al een resultaat is. Net als het idee dat wanneer het op de een of andere manier in theorie nog kan, iedereen die het nu doet het zal blijven doen. Bepaalde types zullen het altijd blijven proberen en dat zal ook blijven lukken. Maar genoeg mensen die bijvoorbeeld besluiten om eens een keer niet in te checken omdat ze toch nooit gecontroleerd worden en de heenreis dikke vertraging hadden. Elke verhoging van de drempel om zwart te rijden zal een flink deel van dat soort gelegenheidszwartrijders afschrikken. En dat gaat om best veel gemiste inkomsten.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Wubbo schreef:Poortjes houden sowieso een deel van de zwartrijders tegen, namelijk dat deel dat echt vergeten was om een kaartje te kopen/af te stempelen. Dat vergeten kan echt niet meer want dan kom je het poortje niet door.

Verder vraagt de stelling van Tristan om een goede onderbouwing, ik ben benieuwd.
Ik zie nu dat ik het bericht niet volledig correct heb geformuleerd. Wat ik bedoelde te zeggen was dat het niet de verdienste van de ov-chipkaart of de poortjes is dat het aantal zwartrijders zo fors is gedaald, maar dat dat komt door de opkomst van social media en sites zoals TotalOV.nl

De poortjes houden inderdaad de groep "zwartrijders" die een keer per ongeluk vergeten zijn een kaartje te kopen tegen, dus als het aantal zwartrijders van 8 naar 6 % gedaald zou zijn, zou ik het wellicht nog geloofd hebben.

Stel: iemand reist met de metro van Capelsebrug naar Zuidplein en doet dit normaalgesproken zwart middels de meeloopmethode.
Voor aanvang van zijn reis kijkt hij via zijn telefoon op totalov.nl en ziet dat er op station Kralingse Zoom een (under cover) in+uitstapcontrole is. Dit betekent dus dat hij nu niet kan zwartrijden en kiest óf voor alternatief vervoer óf voor gewoon in- en uitchecken, waardoor er niets aan de hand is.
Een paar uur later maakt deze persoon de terugreis en kijkt wederom voor vertrek op totalov.nl en ziet nu niets staan, dus kan hij "gewoon" zwartrijden. Dit kunstje flikt deze persoon vrijwel iedere dag, waardoor hij nooit op zwartrijden betrapt wordt, maar dit wel zeer regelmatig doet.

De persoon uit het voorbeeld reisde op zijn heenreis dus niet zwart, wat overgenomen is in de administratie van de RET. Op de terugweg reisde hij wel zwart, wat dus niet is meegenomen in de administratie van de RET.
Kortom: het gemeten aantal zwartrijders is gedaald, in de praktijk is het niet of nauwelijks gedaald.

Alleen als de controle nog "vers" is, dat wil zeggen: korter dan 5 minuten geleden is gestart, wordt het nog niet op totalov.nl vermeld. Na 5 minuten is de kans heel groot dat het al wel vermeld staat.
Laatst gewijzigd door Tristan op za 01 mar 2014, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Ik ben het met je eens dat dat een goede manier is om detectie te ontlopen als zwartrijder, en daardoor rooskleuriger statistieken dan in de werkelijkheid te veroorzaken maar daarvoor is het wel nodig dat een significant percentage van de zwartrijders daadwerkelijk op die websites kijkt. En daar ben ik niet echt van overtuigd.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door matti93 »

Door het verschil tussen de eerste minuten en de rest van de controle zijn er juist wél gegevens over de mensen die bewust controles ontlopen. Voor dit verschil kan eventueel statistisch gecorrigeerd worden - het hoeft niet zo te zijn dat deze mensen niet in de statistieken voorkomen!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Wubbo »

@Tristan: nog steeds zie ik geen onderbouwing voor jouw stelling. Ik kan me voorstellen dat er inderdaad berekenende zwartrijders zijn die de social media in de gaten houden, maar geloof er niet in dat alle zwartrijders dat doen. Het Twitteraccount van de door jou genoemde organisatie heeft wel veel followers, maar zo te zien zitten daar heel veel niet-Nederlandse accounts bij. Of die dus allemaal geïnteresseerd zijn in de OV-controles is de vraag.

Ik wacht op cijfers van hoeveel van de zwartrijders inderdaad deze berekenende methode gebruiken.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Wubbo schreef:Ik wacht op cijfers van hoeveel van de zwartrijders inderdaad deze berekenende methode gebruiken.
Die zullen waarschijnlijk altijd in het ongewisse blijven. Immers, zwartrijders zullen niet gaan toegeven dat ze op sites zoals totalov.nl kijken voor controles en vervoerders zullen ook niet in een enquête gaan vragen of reizigers wel eens op dergelijke sites komen, want daarmee maak je slapende honden wakker, dus het zal waarschijnlijk nooit bekend worden.

Daarnaast het vergelijken van twitter niet echt een goede graadmeter voor het aantal bezoekers van de site. Bovendien heeft TotalOV meerdere twitteraccounts, dus het is sowieso appels met peren vergelijken.
Laatst gewijzigd door Tristan op za 12 apr 2014, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Somoht »

Het is ook niet alleen TotalOV natuurlijk, onderling kunnen groepen zwartrijders elkaar ook veel makkelijker op de hoogte houden dankzij sociale media zoals whatapps groeps-chats. 10 jaar terug was dat allemaal nog veel moeilijker.
Dit soort dingen zijn moeilijk te meten maar zorgen wel voor systematische fouten van een onbekend niveau in het onderzoeken naar het aantal zwartrijders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

TotalOV houdt zijn cijfers kunstmatig hoog door volgers te kopen, hoe anders kan je volgers met berichten als
Still NEED MORE FOLLOWERS? 20,000 FOLLOWERS $59 USD of allerlei volgers met follow=follow verklaren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Wubbo »

Tristan schreef:
Wubbo schreef:Ik wacht op cijfers van hoeveel van de zwartrijders inderdaad deze berekenende methode gebruiken.
Die zullen waarschijnlijk altijd in het ongewisse blijven.
Dat is ook het hele punt dat ik maak: jouw stelling dat dit soort sites de grootste oorzaak zijn van het dalende aantal zwartrijders is niet te onderbouwen met cijfers.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Alleen als de controle nog "vers" is, dat wil zeggen: korter dan 5 minuten geleden is gestart, wordt het nog niet op totalov.nl vermeld. Na 5 minuten is de kans heel groot dat het al wel vermeld staat.
1) Hoe zeker ben je dat een controle al binnen vijf minuten op dit soort websites staat? Ik vind het erg snel en een nogal boude bewering zonder cijfers.
2) Niet elke zwartrijder kijkt op dit soort websites, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat TotalOV het aantal bezoekers overdrijft.
3) Stel dat een RET-medewerker elke dag op een zwartrijderssite zet dat er controle is bij Beurs, zou dan het aantal zwartrijders spectaculair dalen?
Somoht schreef:Het is ook niet alleen TotalOV natuurlijk, onderling kunnen groepen zwartrijders elkaar ook veel makkelijker op de hoogte houden dankzij sociale media zoals whatapps groeps-chats. 10 jaar terug was dat allemaal nog veel moeilijker.
Dit soort dingen zijn moeilijk te meten maar zorgen wel voor systematische fouten van een onbekend niveau in het onderzoeken naar het aantal zwartrijders.
Wellicht is er een trend te ontdekken bij controles op zwartrijders (en ik geloof ook wel dat die trend bestaat): in de eerste minuten een groter percentage zwartrijders, na verloop van tijd een lager percentage doordat de controle bekend wordt. Maar dan vraag ik me af hoe dat bij 'vliegende controles' zit (steeds op een ander station of andere lijn), daar valt slechter op te anticiperen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Geert schreef: 1) Hoe zeker ben je dat een controle al binnen vijf minuten op dit soort websites staat? Ik vind het erg snel en een nogal boude bewering zonder cijfers.
2) Niet elke zwartrijder kijkt op dit soort websites, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat TotalOV het aantal bezoekers overdrijft.
3) Stel dat een RET-medewerker elke dag op een zwartrijderssite zet dat er controle is bij Beurs, zou dan het aantal zwartrijders spectaculair dalen?
1) Heb ik (deels) zelf meegemaakt. Ergens halverwege 2013 kwam er bij halte Janskerkhof controle in de bus van (toen nog) GVU. Deze controle stond toen nog niet op de site vermeld, maar toen ik uitstapte was dit al wel het geval. Goed, ik weet niet of die controle toen inderdaad net begonnen was, dus een exacte tijdsindicatie kan ik niet geven, maar het is wel razendsnel bekend.
2) Misschien kijkt niet elke zwartrijder op zulke sites, maar het aantal bezoekers zal vast wel steeds vaker toenemen, maar ook daar heb ik geen harde bewijzen voor
3) De RET zet ze niet op sites zoals TotalOV, maar op dit Twitteraccount. En zo nu en dan laten ze dan ook nog eens 'trots' weten dat ze welgeteld NUL zwartrijders hebben betrapt. Nogal logisch als je het zelf groots via Twitter gaat aankondigen :P
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Vinny »

10 jaar terug was dat allemaal nog veel moeilijker.
10 jaar terug station Poortwachter (lijn 51 naar Amsterdam Centraal). "Meneer, zou u zo vriendelijk willen zijn af te stempelen?", "Hoezo - dat doe ik altijd hier", "Ja, ze hebben extra controle vandaag".

En inderdaad uitstapcontroles van Brink tot en met Amsterdam Zuid-WTC. *bus*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Freek »

Ik zou nog even terug willen naar de discussie over welke stations worden afgesloten. De gekozen stations zorgen voor genoeg dekking. Ht hoeft bijvoorbeeld niet omdat er veel reizigers op andere stations (ut, eindhoven, Oss) door een poortje zijn geweest. Zelfde geldt voor Zp, 3 vervoerders spelen daar niet direct een rol. Afsluiten van stations gebeurd in principe in de hal en niet op perrons. NA plaatst in die gevallen poortjes voor andere vervoerders.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

In dat geval is een deel van de poortjes dus voor NS en een deel voor de andere vervoerder, of komen er ook poortjes die voor twee vervoerders tegelijk inchecken? (En zo niet, zijn daar wellicht op lange termijn plannen voor?)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten