Pagina 6 van 16

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 02:05
door Michael 1988
Freek schreef:Ik zou nog even terug willen naar de discussie over welke stations worden afgesloten. De gekozen stations zorgen voor genoeg dekking. Ht hoeft bijvoorbeeld niet omdat er veel reizigers op andere stations (ut, eindhoven, Oss) door een poortje zijn geweest. Zelfde geldt voor Zp, 3 vervoerders spelen daar niet direct een rol. Afsluiten van stations gebeurd in principe in de hal en niet op perrons. NA plaatst in die gevallen poortjes voor andere vervoerders.
En de reizigers die op station Den Bosch zelf opstappen? Daarnaast kun je (zoals ik al zei) in de door jou genoemde plaatsen ook makkelijk op de stations komen met poortjes door gewoon op te stappen op een ander station. In Eindhoven op Eindhoven Strijp S, in Oss op Oss west en in Tilburg op Tilburg Universiteit en Tilburg Reeshof. En dan hoef je nog niet eens naar een andere plaats te reizen. De nut van de poortjes verdwijnt gewoon door het feit dat niet alle stations poortjes hebben. Om heel eerlijk te zijn, als ik echt zwart zou willen reizen, fiets ik gewoon naar Den Bosch toe en kijk ik of er een controle is in de trein (of ja, waar de conducteur zeg maar instapt). Of ik doe het net zoals iemand op Youtube, verkleed als tassen. Ik schreeuw het hier al vaak, maar op die manier kun je net zo goed die dingen verwijderen of je moet alle stations afsluiten om het nut van die poortjes eruit te halen. Maar ik denk dat het beste gewoon het eerste is, want er zullen altijd manieren blijven bestaan om zonder vervoerbewijs op de stations te komen en overlast op stations zal blijven staan, maar plaatst zich nu net buiten de poortjes.

Overigens, als alle stations afgesloten worden met poortjes, zijn de conducteurs en BOA's niet meer nodig. Misschien dat NS (en andere spoorvervoerders) dat als bezuiniging gaat doorvoeren, maar ik denk dat daar veel protest op zal komen.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 09:03
door Meltrain
Freek schreef: NA plaatst in die gevallen poortjes voor andere vervoerders.
Wat is NA?
Michael 1988 schreef: Het nut van de poortjes verdwijnt gewoon door het feit dat niet alle stations poortjes hebben. Om heel eerlijk te zijn, als ik echt zwart zou willen reizen, fiets ik gewoon naar Den Bosch toe en kijk ik of er een controle is in de trein (of ja, waar de conducteur zeg maar instapt). Of ik doe het net zoals iemand op Youtube, verkleed als tassen. Ik schreeuw het hier al vaak, maar op die manier kun je net zo goed die dingen verwijderen of je moet alle stations afsluiten om het nut van die poortjes eruit te halen. Maar ik denk dat het beste gewoon het eerste is, want er zullen altijd manieren blijven bestaan om zonder vervoerbewijs op de stations te komen en overlast op stations zal blijven staan, maar plaatst zich nu net buiten de poortjes.
Tuurlijk, de mensen die willen zwartrijden, blijven het toch wel doen, maar de moeite die je ervoor moet doen, wordt groter. Zo zijn straks alle stations in Rotterdam afgesloten met poortjes (behalve Rotterdam Noord).
Dat betekent dat zwartrijders in Rotterdam dus eerst naar Rotterdam Noord moeten gaan, aangezien dat het enige station in de hele regio is zonder poortjes (de volgende stations zijn Nwk en Dtz). Dat maakt de drempel toch een flink stuk hoger.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 10:04
door Karl
Meltrain schreef: Wat is NA?
Me dunkt gewoon een tikfoutje, gezien de locatie van de A en de S op het toetsenbord.

Net of zwartrijders zich überhaupt ergens van aantrekken en gaan omreizen om een station zonder poortje tegen te komen. Dat soort figuren trekt zich toch nergens iets vanaan, dus die lopen gewoon achter iemand aan. Of je loopt een poortje in, checkt uit (inchecken annuleren) en dan loop je het poortje niet uit. Dan hoef je alleen op de terugweg ergens 'mee te lopen'.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 12:40
door Ennes
Karl schreef:
Net of zwartrijders zich überhaupt ergens van aantrekken en gaan omreizen om een station zonder poortje tegen te komen. Dat soort figuren trekt zich toch nergens iets vanaan, dus die lopen gewoon achter iemand aan. Of je loopt een poortje in, checkt uit (inchecken annuleren) en dan loop je het poortje niet uit. Dan hoef je alleen op de terugweg ergens 'mee te lopen'.
De notoire zwartrijder hou je inderdaad niet tegen, daarnaast zijn er ook vele reizigers die bewust dan wel onbewust niet (juist) inchecken, te weinig saldo op kaart, op heenreis vergeten uit te checken, en op terugweg dus juist uitchecken ipv inchecken.
Deze groep is vele malen groter. Met de ingebruikname van poortjes op een aantal strategische stations, zal je dit voor een groot deel kunnen wegnemen, en daarin ligt hem nu juist de winst. Het kosten/baten verhaal van alle stations afsluiten om het die relatief klein groep notoire zwartrijders wat lastiger te maken is gewoon buiten verhouding.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 12:56
door Karl
Het welbekende Pareto-principe, met de eerste 20% van de kosten los je al 80% van de problemen op. Ofwel, met het afsluiten van de grootste stations ga je al de 'per ongeluk' zwartrijders tegen. Maar om de laatste 20% tegen te houden, heb je nog 80% van de kosten nodig (alle stations afsluiten).

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 13:51
door Freek
Michael 1988 schreef:En de reizigers die op station Den Bosch zelf opstappen?
Die komen dus een poortje elders tegen, zoals anderen ook al gesteld hebben. Het principe is dat 90 procent van de NS-reizigers tijdens een enkele reis minimaal 1 poortje tegenkomt. Blijkbaar komen de reizigers van Ht dus heel veel op andere stations met poortjes.

Harderwijk staat nog niet in de genoemde lijst, maar zal wel voorzien worden. Dit omdat een ander station (weet zo niet meer welke) afgevallen is. Om dan toch genoeg reizigers te 'pakken' is er voor gekozen Harderwijk te voorzien voor poortjes.
Meltrain schreef:Wat is NA?
Autocorrect, moet natuurlijk NS zijn.

Overigens, voordat iedereen gaat roepen dat er nog te weinig poortjes op bepaalde stations staan. Elk station zal eerst beproefd worden voordat het station daadwerkelijk 'dicht' gaat. Klaasje zal bijvoorbeeld hebben gezien dat er in Almere wat veranderd is, dat is het gevolg van een eerdere proef.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 14:00
door Hainje
Karl schreef:Het welbekende Pareto-principe, met de eerste 20% van de kosten los je al 80% van de problemen op. Ofwel, met het afsluiten van de grootste stations ga je al de 'per ongeluk' zwartrijders tegen. Maar om de laatste 20% tegen te houden, heb je nog 80% van de kosten nodig (alle stations afsluiten).
Dat is een mooie! Die ga ik onthouden. :)

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 14:33
door waldo79
Bekende stelregel, die Pareto :)

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 18:11
door Suus
Ik was vandaag toevallig in Almere, daar worden nu meer poortjes neergezet.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 18:40
door Wubbo
Tristan schreef:
Geert schreef:1) Hoe zeker ben je dat een controle al binnen vijf minuten op dit soort websites staat? Ik vind het erg snel en een nogal boude bewering zonder cijfers.
1) Heb ik (deels) zelf meegemaakt. Ergens halverwege 2013 kwam er bij halte Janskerkhof controle in de bus van (toen nog) GVU. Deze controle stond toen nog niet op de site vermeld, maar toen ik uitstapte was dit al wel het geval. Goed, ik weet niet of die controle toen inderdaad net begonnen was, dus een exacte tijdsindicatie kan ik niet geven, maar het is wel razendsnel bekend.
Lees ik hier nu werkelijk dat je op basis van één waarneming concludeert dat het altijd zo is? Dan zou ik je willen aanraden om een willekeurig stukje statistiek te lezen, daarin zal je duidelijk worden dat je op basis van 1 waarneming geen conclusies kan trekken over grote aantallen.

Overigens ben ik wel verbaasd dat 's-Hertogenbosch geen poortjes krijgt. Ik geloof best dat het cijfermatig kan, maar het geeft volgens mij een verkeerd beeld in de communicatie. Het geeft gemeentes als Leiden in ieder geval alle munitie om dat station ook open te houden, want die stations zijn erg vergelijkbaar.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:06
door Klaasje
Bee schreef:Ik was vandaag toevallig in Almere, daar worden nu meer poortjes neergezet.
Ja?

Terecht *O* Want er zijn best veel uitstappende reizigers uit de richting Lelystad/Zwolle.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:04
door Suus
Ik heb niet exact de oude situatie in mijn hoofd, maar in de stationshal was een bouwvakker bezig met poortjes aansluiten die nog in plastic wrap zaten en er hing een poster "Hier plaatst NS extra poortjes".

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:13
door Freek
Moet zorgen dat er meer capaciteit is als je het perron afkomt. Daarnaast worden extra poortjes geplaatst bij de ingang vanaf de bussen zodat daar geen opstoppingen komen.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: za 08 mar 2014, 11:32
door ODRAIL
Bee schreef:Daarna gaat de medewerker weg en blijven de poortjes gewoon dicht :P
Een medewerker? Gisterenochtend stonden er maarliefst zeven op Rotterdam Alexander :shock: :? . Het zal wel erg gezellig geweest zijn :wink: .

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: za 08 mar 2014, 12:17
door Klaasje
Bee schreef:Ik heb niet exact de oude situatie in mijn hoofd, maar in de stationshal was een bouwvakker bezig met poortjes aansluiten die nog in plastic wrap zaten en er hing een poster "Hier plaatst NS extra poortjes".
Het was 2 om 6 in de stationshal. En 3 om 5 op het busstation.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: zo 09 mar 2014, 00:19
door Michael 1988
Freek schreef:
Michael 1988 schreef:En de reizigers die op station Den Bosch zelf opstappen?
Die komen dus een poortje elders tegen, zoals anderen ook al gesteld hebben. Het principe is dat 90 procent van de NS-reizigers tijdens een enkele reis minimaal 1 poortje tegenkomt. Blijkbaar komen de reizigers van Ht dus heel veel op andere stations met poortjes.
Ooh ja en dan inchecken bij het uitgaan van het station en daarna uitchecken (als zijnde passage van het station of zogenaamd even naar de AHtoGo). Volgens mij wordt er dan geen (of weinig) geld van af gehaald dus reist de persoon nog steeds zwart. Of het welbekende achter iemand aanlopen. Nee sorry, maar het heeft gewoon geen nut.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: zo 09 mar 2014, 00:51
door dennistd
Op stations met poortjes kun je niet inchecken binnen de poortjes: de poortjes checken je aan de buitenkant alleen in en aan de binnenkant alleen uit.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: zo 09 mar 2014, 11:43
door reisthijs
Het is dus wel mogelijk om op het vertrekstation binnen de poortjes uit te checken en daarna in de trein naar Ht te stappen...

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: zo 09 mar 2014, 12:39
door marlies
Ik zie nu al uit naar de eerste keer bij een via-reis een station met poortjes uit- en weer in te moeten lopen :')

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 08:19
door wouter15
Vanochtend zag ik toch wel een vreemd papier hangen op station Woerden. Er stond ongeveer dit: NS bouwt aan een cellencomplex op dit station. U kunt nog nog gewoon met de OV chipkaart. Met een ander vervoersbewijs helpt de bewaking u verder. Zijn dit nieuwe namen voor OV poortjes en NS medewerkers of heb ik iets gemist?

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 09:46
door Tristan
Waarschijnlijk is dat briefje opgehangen door iemand die, net als ik, fel tegen de poortjes is. De persoon of personen in kwestie is/zijn van mening dat door het sluiten van de poortjes het station verandert in een verkapte gevangenis, annex cellencomplex.

Voor de goede orde: IK was het niet!

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 13:39
door Geert
Wat een aanstellerij zeg :') Alleen zwartrijders hebben echt nadeel van het afsluiten van stations.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 14:00
door Tristan
Voor echte zwartrijders zijn die poortjes geen (lastig te bedwingen) obstakel, voor direct omwonenden die niet in het bezit zijn van een ov-shitkaart wel.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 14:46
door Geert
Nogmaals, in Woerden ligt 50 meter naast de passage een openbare onderdoorgang (links op de kaart). https://goo.gl/maps/bACXe Iedere omwonende kan omlopen via de openbare route.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 16:18
door waldo79
De plaat blijft hangen :Y