Pagina 7 van 16

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 16:39
door Ennes
Tristan schreef:Voor echte zwartrijders zijn die poortjes geen (lastig te bedwingen) obstakel, voor direct omwonenden die niet in het bezit zijn van een ov-shitkaart wel.
De echte zwartrijder hou je niet tegen, maar degrootste groep zwartrijdes, de "smoes-" zwartrijders die ga je wel voor een heel groot deel uitbannen, en dat is dus ook de groep waar je veel gezeur mee hebt.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 17:54
door Tristan
Daar ben ik het dus niet mee eens. De "smoes"-zwartrijders bezorgen NS alleen financiële schade. De agressieve groep zwartrijders zorgt voor financiële schade èn voor het geweld. En laat dát nou net de groep zijn die de poortjes openschoppen.

Kortom: de groep zwartrijders die de poortjes echt tegen zouden moeten houden, worden er niet door tegengehouden. De agressie neemt niet of nauwelijks af, terwijl de kosten (voor stroom en onderhoud) stijgen. Per saldo is de "winst" dus 0: geen verlies, want er wordt een heel klein deel van zwartrijders tegengehouden; geen winst, want de kosten zijn hoger. Poortjes zorgen alleen voor overlast bij degenen die de stations gebruiken voor een veilige en korte route van de ene naar de andere kant van de stad.

Poortjes? Nutteloos!

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 18:12
door Geert
Misschien leuk als je ook op de andere reacties ingaat, of erken je dat de overlast voor omwonenden in Woerden niet zo groot is?
Tristan schreef:Per saldo is de "winst" dus 0: geen verlies, want er wordt een heel klein deel van zwartrijders tegengehouden; geen winst, want de kosten zijn hoger.
Wat knap dat je dat zonder cijfers uit kunt rekenen, en dat een heel concern dat blijkbaar mét alle cijfers niet lukt.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 19:32
door Ennes
Tristan schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens. De "smoes"-zwartrijders bezorgen NS alleen financiële schade. De agressieve groep zwartrijders zorgt voor financiële schade èn voor het geweld. En laat dát nou net de groep zijn die de poortjes openschoppen.

Kortom: de groep zwartrijders die de poortjes echt tegen zouden moeten houden, worden er niet door tegengehouden. De agressie neemt niet of nauwelijks af, terwijl de kosten (voor stroom en onderhoud) stijgen. Per saldo is de "winst" dus 0: geen verlies, want er wordt een heel klein deel van zwartrijders tegengehouden; geen winst, want de kosten zijn hoger. Poortjes zorgen alleen voor overlast bij degenen die de stations gebruiken voor een veilige en korte route van de ene naar de andere kant van de stad.

Poortjes? Nutteloos!
Nu kan jij het daar niet mee eens zijn, maar ik baseer mijn mening op dagelijkse praktijk die ikzelf ervaar. De kleine groep notoire zwartrijders die ook geweldadig (kunnen) worden hou je hiermee inderdaad niet tegen, dat ben ik tot zover wel met je eens, maar de veel grotere groep "smoes"-zwartrijders, zijn vaak veel onvoorspelbaarder in hun gedrag, waardoor de situatie heel snel kan escaleren, en dit neem je met de poortjes wel voor een groot deel weg.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 20:05
door Tristan
waldo79 schreef:De plaat blijft hangen :Y
Goede/verstandige berichten moeten constant herhaald worden ;) Dus: poortjes? nutteloos! :P
Geert schreef: Wat knap dat je dat zonder cijfers uit kunt rekenen, en dat een heel concern dat blijkbaar mét alle cijfers niet lukt.
Ik heb dan ook een cijfermatige opleiding gedaan. Ik ben dus relatief goed in het inschatten van financiële situaties.
Geert schreef:of erken je dat de overlast voor omwonenden in Woerden niet zo groot is?
De situatie in Woerden ken ik niet goed omdat ik daar nooit kom. Ik ben meer van de driehoek Rotterdam - Gouda - Utrecht en dan met name Gouda en Utrecht en van Gouda weet ik dus dat de situatie daar ongewenst is.

Gelukkig worden politici op dit onderwerp langzaam, maar zeker verstandiger en zijn steeds meer politici tegen het sluiten van de poortjes *O* Nu maar hopen dat Wilma Mansveld en Melanie Schultz uiteindelijk ook gaan zwichten voor de kritiek.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 20:42
door Suus
De situatie in Gouda is "ongewenst" omdat de gemeente Gouda liever haar geld in een stroopwafelvormig stadhuis stopt dan in het onderhoud van een belangrijke tunnel. Exact het probleem waar veel andere gemeenten ook last van hebben, het probleem over de schutting van de spoorwegen gooien.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 22:23
door Vinny
Stroopwafels zijn bijna net zo lekker als vrouwen met rood haar, Bee ;)

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 21:43
door Wubbo
Tristan schreef:
Geert schreef:Wat knap dat je dat zonder cijfers uit kunt rekenen, en dat een heel concern dat blijkbaar mét alle cijfers niet lukt.
Ik heb dan ook een cijfermatige opleiding gedaan. Ik ben dus relatief goed in het inschatten van financiële situaties.
Ik neem aan dat je die schattingen dan ook met ons kan delen, zodat je ons ook kan overtuigen dat jouw beredenering beter is dan die van NS?

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: di 18 mar 2014, 09:07
door lint41
Wubbo schreef:
Tristan schreef:
Geert schreef:1) Hoe zeker ben je dat een controle al binnen vijf minuten op dit soort websites staat? Ik vind het erg snel en een nogal boude bewering zonder cijfers.
1) Heb ik (deels) zelf meegemaakt. Ergens halverwege 2013 kwam er bij halte Janskerkhof controle in de bus van (toen nog) GVU. Deze controle stond toen nog niet op de site vermeld, maar toen ik uitstapte was dit al wel het geval. Goed, ik weet niet of die controle toen inderdaad net begonnen was, dus een exacte tijdsindicatie kan ik niet geven, maar het is wel razendsnel bekend.
Lees ik hier nu werkelijk dat je op basis van één waarneming concludeert dat het altijd zo is? Dan zou ik je willen aanraden om een willekeurig stukje statistiek te lezen, daarin zal je duidelijk worden dat je op basis van 1 waarneming geen conclusies kan trekken over grote aantallen.
Ik kwam 10 minuten geleden een controle tegen in Utrecht, en die staat er nog niet op. En met deze n=1 kan je wel concluderen dat het niet altijd binnen 5 minuten vermeld staat.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 19:26
door wouter15
Poortjes station langer open

LEIDEN - Ze had nog een klein nieuwtje meegenomen voor haar partijgenoten. Volgens staatsecretaris Wilma Mansveld (PvdA/infrastructuur en milieu) blijven de poortjes op het Leidse station in ieder geval tot 2016 open voor álle voetgangers. Daar zijn de Leidse sociaaldemocraten blij mee. ,,Want dan geeft de gemeente tot die tijd de mogelijkheid om samen met NS tot een oplossing te komen’’, aldus PvdA-lijsttrekker Gijs Holla.

Mansveld zou al eerder naar Leiden komen om de gewraakte poortjes op Leiden Centraal met eigen ogen te bewonderen. Dat bezoek werd afgezegd, maar gisteren was ze keurig op tijd om met Holla en campagnegevolg een overdekt wandelingetje te maken en daarna enkele rode rozen uit te delen aan passanten. Het is immers verkiezingstijd. Lees verder

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:35
door Tristan
One down *O* , 81 to go :6

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: do 20 mar 2014, 01:32
door Hainje
Ergens heb ik zo maar het gevoel dat Tristan op termijn nog zijn zin gaat krijgen. :X
Dan niet zo zeer omdat het onveilig zou zijn, maar meer om de praktische redenen.
De tijd zal het ons leren.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: do 20 mar 2014, 01:37
door Suus
Uitstel is geen afstel, ook al gaat het spreekwoord zo.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 26 mar 2014, 21:30
door wouter15
Weet iemand of de proef op Wd eerder gestopt is? De hele week in de spits geen NSer gezien en het brede poortje was ook gewoon open.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 21:43
door Suus
En we gaan doorrrrrrrrr *O*

Op 7 april gaat het op Almere Centrum tijdens de spits dicht _O_

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: di 27 mei 2014, 23:30
door Tristan
En vandaag is station Enschede veranderd in een gevangenis :(

Bron: RTV Oost

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 00:08
door Z2N
Correctie: Station Enschede is nu een plek die zwartrijders tegenhoudt. :)

Serieus: wat mensen toch tegen poortjes hebben.. Alle grote wereldsteden hebben poortjes op de metro tegen zwartrijders, het is gewoon een kwestie van wennen. :Y

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 00:41
door Geert
Zeker. Ik vind het wel jammer dat de Nederlandse poortjes zo langzaam zijn vergeleken met buitenlandse poortjes. De poortjes van de London Underground zijn bijvoorbeeld een stuk sneller.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 08:05
door benza
Z2N schreef:Correctie: Station Enschede is nu een plek die zwartrijders tegenhoudt. :)

Serieus: wat mensen toch tegen poortjes hebben.. Alle grote wereldsteden hebben poortjes op de metro tegen zwartrijders, het is gewoon een kwestie van wennen. :Y
Gewoon omdat er nog geen oplossing voor alle internationale reizigers is. Of denk gewoon mensen die kopen een papier kaart.


Trouwens, op welke plek worden de poortjes op sloterdjik geplaatst? Naast de trappen?

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 08:26
door Tristan
Z2N schreef:Alle grote wereldsteden hebben poortjes op de metro tegen zwartrijders, het is gewoon een kwestie van wennen. :Y
Dat is dus net zo'n flauwekulargument als de werkelijke reden waarom NS toeslag rekent op wegwerpkaartjes: "Zij doen het, dus doen wij het ook!"

Bron: Tweet van Rover

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 15:29
door Z2N
benza schreef:
Z2N schreef:Correctie: Station Enschede is nu een plek die zwartrijders tegenhoudt. :)

Serieus: wat mensen toch tegen poortjes hebben.. Alle grote wereldsteden hebben poortjes op de metro tegen zwartrijders, het is gewoon een kwestie van wennen. :Y
Gewoon omdat er nog geen oplossing voor alle internationale reizigers is. Of denk gewoon mensen die kopen een papier kaart.
Mensen die uit Duitsland komen komen in Enschede voor 99% uit Gronau, het perron voor de treinen naar Duitsland ligt buiten de poortjes. En voor de overige 1% is er altijd NS-personeel of een NS-zuil binnen de poortjes, anders zijn de poortjes namelijk tegen de wet.
Tristan schreef:
Z2N schreef:Alle grote wereldsteden hebben poortjes op de metro tegen zwartrijders, het is gewoon een kwestie van wennen. :Y
Dat is dus net zo'n flauwekulargument als de werkelijke reden waarom NS toeslag rekent op wegwerpkaartjes: "Zij doen het, dus doen wij het ook!"
Zij doen het, omdat het, echt waar, zwartrijders tegenhoudt. Als je de NS niet gelooft, geloof mij dan, ik kom uit de regio Parijs, en daar doen de poortjes wel hun werk! :) Precies daarom plaatst NS ook poortjes, maar alleen op stations met relatief veel zwartrijders, waaronder de gehele regio's groot-Amsterdam en Rijnmond.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 16:08
door Tristan
Dan heb ik nieuws voor je: het is wel eens voorgekomen dat ik een reis moest maken van het ene (metro)station dat met poortjes afgesloten was naar het andere (metro)station dat met poortjes afgesloten was. Op mijn chipkaart had ik te weinig saldo om de reis volledig af te leggen en ik was mijn portemonnee vergeten mee te nemen, waardoor ik ook niet kon opladen. Toch is het mij, zonder al te veel moeite te moeten doen, gelukt om de reis, zowel heen als terug, volledig zwart af te leggen.

Kortom: notoire zwartrijders worden er niet door tegengehouden en (een deel van de) incidentele zwartrijders dus ook niet. Wel kosten die poortjes gigantisch veel geld aan stroom en onderhoud.

En wie gaan die gigantisch hoge, onnodige kosten betalen? De ov-chipkaartgebruikers.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 16:33
door Z2N
Dan ben je knalhard in overtreding, en heb je het recht niet om te klagen. :evil:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 16:59
door Ardan
Loop toch niet zo te zeiken om het zeiken Tristan. Als je geen geld (bij je) hebt om te reizen dan wel opladen, zoek dan een alternatief. Dat jij zwartreisde omdat je je portemonnee vergeten was heeft geen ene ruk met de chipkaart te maken.

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 17:46
door Suus
Als de strippenkaart er nog was geweest en je had geen geld bij je maar niet genoeg strippen om heen en terug te gaan had je hetzelfde probleem gehad. Daar hebben de poortjes helemaal niets mee te maken, maar ze helpen wel om niet te vergeten in te checken of een kaartje te kopen.