Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Suus » Vr 20 Jun 2014, 19:20

Maandag gaan de poortjes in Houten tijdens de spits dicht. :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Tristan » Vr 20 Jun 2014, 19:48

En dat terwijl de proef op Rotterdam Alexander voortijdig is beëindigd, aldus een melding op Twitter
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Suus » Vr 20 Jun 2014, 19:56

In Rotterdam Alexander lijken er te weinig poortjes te staan, daarvoor moet eerst een oplossing komen. Ik vermoed dat ze er vanuit gingen dat de reizigers beter verspreid waren over de dag dan het geval is en dat er dus een oplossing voor het capaciteitsprobleem moet komen. Dat is overigens eerder ook al in Almere geconstateerd en daarna opgelost met extra poortjes. Op Rotterdam Alexander gaat dat iets lastiger want de ruimte is heel erg beperkt. Het kan dus best zijn dat de poortjes in Rotterdam Alexander pas dicht gaan nadat de geplande verbouwing van het station is afgerond.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Ennes » Vr 20 Jun 2014, 21:17

Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor WSM » Vr 20 Jun 2014, 21:24

Precies! De reizigers dienen zich gewoon beter te spreiden. Als men dat niet wil moet men in de spits maar Rta overslaan, veiligheid voor alles!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Tristan » Vr 20 Jun 2014, 21:39

WSM schreef:Veiligheid voor alles!

Jaja, de reizigers moeten zich dus maar aan NS aanpassen in plaats van andersom?

Veiligheid voor alles? Poortjes naar de schroothoop brengen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor WSM » Vr 20 Jun 2014, 21:43

Tristan schreef:Jaja, de reizigers moeten zich dus maar aan NS aanpassen in plaats van andersom?

Dat is toch het hele idee?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Meltrain » Vr 20 Jun 2014, 22:03

Ennes schreef:Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.

Dat lijkt me een heel andere discussie en oorzaak noch gevolg van de drukte bij de poortjes.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Karl » Vr 20 Jun 2014, 23:35

Ennes schreef:Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.

Rotterdam Alexander is echt een drama wat betreft spreiding; er is één trap aan de westzijde, waar de meeste 'attractiepunten' zitten. Dat speelt vooral bij een overstapstation (metro, bus) als Alexander, daar wil je als reiziger vooral zo snel mogelijk je aansluiting halen. Dat deel van de trein (dat bij die trap stopt) is voor Rotterdam Noord en Centraal (de volgende bestemmingen) ook het meest interessant in verband met de uitgang.

Bij Alexander zou het al helpen als je de metrobaan bovenlangs zou kunnen kruizen als voetganger, dat bespaart veel tijd en het scheidt reizigers voor de metro (naar centrum) en MBO's van die van reizigers voor de metro (naar Ommoord/Nesselande) en bus.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Suus » Vr 20 Jun 2014, 23:40

Daarom is het op dat station aannemelijk wachten op de verbouwing. De perrons worden dan richting het westen, over de metrosporen en de doorgaande weg, getrokken en de perrons krijgen een (rol)trap naar beide metroperrons. De spreiding wordt dan beter en je krijgt meer ruimte om poortjes te plaatsen. Lessons learned, kan gebeuren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Ennes » Za 21 Jun 2014, 20:35

Meltrain schreef:
Ennes schreef:Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.

Dat lijkt me een heel andere discussie en oorzaak noch gevolg van de drukte bij de poortjes.

Het heeft er dus wel zoveel mee te maken dat bij drukte nu een heel groot deel van de reizigers tegelijk bij de poortjes zijn (omdat een groot deel gezellig knus in het voorste treinstel richting Rtd ,en richting Ut in de achterste zitten/staan. Bij een betere spreiding in de trein, zullen de reizigers ook meer gespreid bij de poortjes aankomen, en zal er minder opstopping ontstaan.

:wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Geert » Za 21 Jun 2014, 20:45

Tja, bij een druk IC-station is nou eenmaal te verwachten dat het druk is bij de uitgang. Vier poortjes zijn dan niet genoeg...

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Meltrain » Zo 22 Jun 2014, 11:31

Ennes schreef:
Meltrain schreef:
Ennes schreef:Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.

Dat lijkt me een heel andere discussie en oorzaak noch gevolg van de drukte bij de poortjes.

Het heeft er dus wel zoveel mee te maken dat bij drukte nu een heel groot deel van de reizigers tegelijk bij de poortjes zijn (omdat een groot deel gezellig knus in het voorste treinstel richting Rtd ,en richting Ut in de achterste zitten/staan. Bij een betere spreiding in de trein, zullen de reizigers ook meer gespreid bij de poortjes aankomen, en zal er minder opstopping ontstaan.

:wink:

Tja, als sommige reizigers gaan rennen en andere gaan kruipen, zullen de aankomsttijden bij de poortjes ook anders zijn. :roll:
Sowieso heeft de slechte spreiding van reizigers in de treinen naar Utrecht niks te maken met de drukte bij de poortjes. Dan heeft het feit dat reizigers pas op het allerlaatste moment op het station komen (waar ik me overigens ook vaak schuldig aan maak :oops: ) een veel groter effect op drukte bij poortjes.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor marlies » Zo 22 Jun 2014, 11:52

Tsja, poortjes werken ook in metro-systemen die gigantische piekmomenten kennen dus poortjes hoeven niet de beperkende factor te zijn als je er genoeg hebt en het systeem goed genoeg werkt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Suus » Zo 22 Jun 2014, 12:38

Nou vereist dat in het begin ook wel wat gewenning, toen de poortjes in Amsterdam definitief dichtgingen stond er op het Centraal Station gedurende de gehele ochtendspits een file vanaf de roltrappen het metrostation in tot aan de poortjes en moesten de roltrappen vanaf het perron naar boven uitgeschakeld worden om gevaarlijke overbevolking na aankomst van een metro te voorkomen. De reizigers zijn nu ervaren geworden en het gaat een stuk soepeler, maar zoiets kost tijd.

Op Rotterdam Alexander staan per perron maar vier poortjes en dat is daar duidelijk niet genoeg (station zit ruim over de 10.000 reizigers per dag). Hoewel forumlid Tristan het mislukken natuurlijk een geweldige overwinning vindt, is het mislukken van de proef daar ook meteen een bewijs dat zijn statement dat je perrons moet afsluiten en niet de stations onjuist is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor marlies » Zo 22 Jun 2014, 12:46

Te weinig capaciteit qua poortjes én te weinig bufferruimte (klein perron) is echt niet handig inderdaad.

Maar perrons afsluiten kán een prima oplossing zijn in sommige situaties, bijv. bij meerdere vervoerders. Of zoals nu in Muiderpoort.

Maar ik vind het eigenlijk niet acceptabel dat op sommige stations je NS-NS-overstap (door afgesloten perrons) kan betekenen dat je ineens een tariefswijziging krijgt (kortingsperiode begonnen of afgelopen) en op andere stations weer niet. Of nog erger: als een overstap die normaal cross-platform is op een dergelijk station wegens een spoorwijziging dat ineens niet is, kan het zijn dat je reis ineens behoorlijk duurder is om die reden. Dat is belachelijk.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Daniel » Zo 22 Jun 2014, 12:57

Op welke stations zou dat laatste dan kunnen spelen? Almere had potentieel zo'n situatie, maar dat is nu geen probleem meer doordat alle overstaps in principe op hetzelfde perron kunnen daar. Of zat je nou in Hilversum nog met de situatie dat je naar spoor 1 vanaf de andere perrons twee keer door de poortjes moet?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Gekko123 » Zo 22 Jun 2014, 13:01

Toevallig ben ik gisteren nog even op het station van Hilversum geweest en daar moet je nog steeds voor een overstap van spoor 1 naar een ander spoor eerst uitchecken en even later weer inchecken (of althans: vanaf het moment dat de poortjes dicht zijn).
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor marlies » Zo 22 Jun 2014, 13:19

Daniel schreef:Op welke stations zou dat laatste dan kunnen spelen? Almere had potentieel zo'n situatie, maar dat is nu geen probleem meer doordat alle overstaps in principe op hetzelfde perron kunnen daar. Of zat je nou in Hilversum nog met de situatie dat je naar spoor 1 vanaf de andere perrons twee keer door de poortjes moet?

Ik dacht inderdaad aan Almere, maar de overstap die ik daar soms moet maken kan sowieso ook in Lelystad dus was het niet een probleem geweest. Maar het kan misschien in de toekomst nog optreden elders. Als ze bijvoorbeeld besluiten om Asd alsnog per perron af te sluiten ipv als geheel. Om eh, ik noem maar wat, de servexverkopen te stimuleren :P

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor KM46 » Zo 22 Jun 2014, 13:20

Gekko123 schreef:Toevallig ben ik gisteren nog even op het station van Hilversum geweest en daar moet je nog steeds voor een overstap van spoor 1 naar een ander spoor eerst uitchecken en even later weer inchecken (of althans: vanaf het moment dat de poortjes dicht zijn).

Dit was in februari ook al zo.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Tristan » Zo 22 Jun 2014, 13:21

Bee schreef:Op Rotterdam Alexander staan per perron maar vier poortjes en dat is daar duidelijk niet genoeg (station zit ruim over de 10.000 reizigers per dag). Hoewel forumlid Tristan het mislukken natuurlijk een geweldige overwinning vindt, is het mislukken van de proef daar ook meteen een bewijs dat zijn statement dat je perrons moet afsluiten en niet de stations onjuist is.

Nee, ik zei altijd dat ik alle poortjes het liefste op de schroothoop zie verdwijnen en als men echt per se poortjes wil plaatsen om dat in de opgangen naar de perrons te plaatsen. In het geval van Rta is dat dus beneden de roltrap, niet boven op het perron.
Iedereen had kunnen bedenken dat de locatie waar de poortjes op Rta nu staan voor het meest gevaarlijke situatie zou zorgen. Alleen degenen die verblind worden door zakken vol met geld, zagen dat gevaar niet.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor marlies » Zo 22 Jun 2014, 13:23

Tristan schreef:Alleen degenen die verblind worden door zakken vol met geld, zagen dat gevaar niet.

Hint: dat soort uitspraken helpen niet als je wilt dat je standpunt over de ov-chipkaart serieus genomen wordt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Tristan » Zo 22 Jun 2014, 13:43

marlies schreef:Hint: dat soort uitspraken helpen niet als je wilt dat je standpunt over de ov-chipkaart serieus genomen wordt.

O ja, als je zakkenvullers confronteert met hun zakkenvullerij, worden ze boos :roll:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor Suus » Zo 22 Jun 2014, 14:00

Daniel schreef:Op welke stations zou dat laatste dan kunnen spelen? Almere had potentieel zo'n situatie, maar dat is nu geen probleem meer doordat alle overstaps in principe op hetzelfde perron kunnen daar. Of zat je nou in Hilversum nog met de situatie dat je naar spoor 1 vanaf de andere perrons twee keer door de poortjes moet?

Almere Centrum heeft die situatie nooit gehad, je kan van perron naar perron lopen zonder poortjes tegen te komen via de stationshal. In Hilversum heb je het probleem wel, maar dat is ook vrij eenvoudig op te lossen door de s5700 richting Utrecht naar spoor 2 te verplaatsen. Echt een dwingende reden om de s5700 op spoor 1 in plaats van spoor 2 te houden is er namelijk niet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Berichtdoor marlies » Zo 22 Jun 2014, 14:04

Tristan schreef:
marlies schreef:Hint: dat soort uitspraken helpen niet als je wilt dat je standpunt over de ov-chipkaart serieus genomen wordt.

O ja, als je zakkenvullers confronteert met hun zakkenvullerij, worden ze boos :roll:

Lol. Nee. Dat je het zo interpreteert zegt een boel.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten