Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 693
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane

Re: Concessie Twente

Berichtdoor erjeebee » Do 26 Jul 2018, 02:25

dennistd schreef:Een advies van Rocov Twente over lijn 3

Sjongejonge wat een onduidelijk verhaal.

ROCOV Twente adviseert daarom buslijn 61, voor een deel in plaats van de huidige route, vanaf het eindpunt van lijn 3 in Glanerbrug via Losser Centrum en Overdinkel naar het station van Gronau te laten rijden en ‘s zaterdags verder naar Gronau Königstrasse en Glanerbrug Tolstraat en v.v.
Dit slaat als een ... op een ....
Teken dat maar eens in op een kaartje.
Over kaartje gesproken: was het nou zo moeilijk om dat toe te voegen aan het advies om te laten zien hoe de routes van de lijnen 3, 61 en 64 gaan worden in dit plan?

Ik ben het er mee eens dat een verbinding Losser-Overdinkel-Gronau zin heeft (die was er overigens lang geleden toen TAD de 61 nog reed)
Verbinding Losser-Glanerbrug ben ik nog niet zo van overtuigd.
Ik zou persoonlijk 61 laten zoals ie is en de 64 doortrekken van Overdinkel naar Gronau Station (eventueel via Glane) en vandaar eventueel naar Glanerbrug als je die verbinding Losser-Glanerbrug echt wilt.
Today's (23-10-2018) google result for Queensland Rail fail: 1190000 results.

Roeland
Berichten: 763
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Roeland » Do 26 Jul 2018, 13:54

dennistd schreef:Even samenvattend:
  • Lijn 62 gaat op het deel Enschede-Haaksbergen elk kwartier rijden tussen 7u en 19u. De extra ritten zitten aan lijn 60 gekoppeld in Enschede. Tevens wat minutenwijzigingen.
  • Lijn 65 wordt opgeheven, de route wordt geheel overgenomen door lijn 60
  • Lijn 95 gaat in Goor de hele dag in beide richtingen aansluiten op de trein. Gaat buiten de brede spits terug naar 1x per uur, in de vakanties de hele dag.
  • Lijn 97 gaat buiten de brede spits terug naar 1x per uur, in de vakanties de hele dag.


Komt eigenlijk neer op: Syntus bezuinigt op slecht bezette ritten op lijn 95 en 97 en op de Oldenzaalse stadsdienst, om met lijn 62 Haaksbergen goed te kunnen blijven bedienen nadat lijn 73-74 over de N18 gaan rijden. Lijkt me een mooie efficiencyslag voor Syntus.

SuperGhost
Berichten: 2591
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Berichtdoor SuperGhost » Do 26 Jul 2018, 14:57

Die kwartiersdienst naar Haaksbergen lijkt me ook uitstekend. Maar waarom als lijn 62 die in Enschede gekoppeld is aan lijn 60 en niet gewoon direct als een doorgetrokken lijn 60? Dan zou die doorkoppeling immers ook direct duidelijk zijn. En in Haaksbergen is die huidige 'kwartiersdienst' nu zelfs met 3 verschillende lijnen, dus dan moet 2 ook wel kunnen.

Roeland
Berichten: 763
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Roeland » Do 26 Jul 2018, 16:11

SuperGhost schreef:Maar waarom als lijn 62 die in Enschede gekoppeld is aan lijn 60 en niet gewoon direct als een doorgetrokken lijn 60? Dan zou die doorkoppeling immers ook direct duidelijk zijn.

Waarschijnlijk omdat die extra ritten in vakanties en in het weekend niet rijden (dus dan bestaat die koppeling niet).

gkw1969
Berichten: 341
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Concessie Twente

Berichtdoor gkw1969 » Wo 01 Aug 2018, 14:47

dennistd schreef:Even samenvattend:
  • Lijn 1 gaat als de doordeweekse route via de Hallenweg niet gereden wordt altijd de huidige zaterdagroute rijden (via Calslaan naar Langenkampweg).
  • Lijn 9 gaat in de vakantie (behalve kerst en zomer) ook 6x per uur rijden zoals buiten de vakantie
  • Lijn 53 gaat eerder uit Haaksbergen vertrekken om in Hengelo aansluiting op de sprinters te kunnen geven. Als gevolg hiervan wordt het lusje via de Richterstraat ook niet meer gereden als 59 niet rijdt.
  • Lijn 60 gaat in Oldenzaal via de route van lijn 65 rijden en wordt in Enschede doorgekoppeld aan de extra ritten lijn 62 naar Haaksbergen. Er komt één extra rit De Thij-Oldenzaal station die aansluit op de RB61 naar Hengelo om 8.19u
  • Lijn 62 gaat op het deel Enschede-Haaksbergen elk kwartier rijden tussen 7u en 19u. De extra ritten zitten aan lijn 60 gekoppeld in Enschede. Tevens wat minutenwijzigingen.
  • Lijn 65 wordt opgeheven, de route wordt geheel overgenomen door lijn 60
  • Lijn 80 wordt ingekort tot Westerhaar-Hardenberg en rijdt in Hardenberg niet meer naar het centrum.
  • Lijn 81 wordt verlengd naar Almelo-Westerhaar-Ommen Sogenbosstraat en neemt tussen Almelo en Westerhaar het traject van lijn 80 over en gaat doorrijden naar Ommen Sogenbosstraat ivm opheffen lijn 167 (Overijssel). Tevens een andere tijdligging: 's ochtends Almelo a .22/.52 en v.26/.56; 's middags Almelo a .01/.31 en v .03/.33. Rijdt niet op zondag (wat lijn 80 wel deed Almelo-Westerhaar).
  • Lijn 95 gaat in Goor de hele dag in beide richtingen aansluiten op de trein. Gaat buiten de brede spits terug naar 1x per uur, in de vakanties de hele dag.
  • Lijn 96 gaat in Nijverdal niet meer via de Bergleidingweg en PC Stamstraat, waarmee twee minuten overstaptijd extra verkregen wordt op station Nijverdal.
  • Lijn 97 gaat buiten de brede spits terug naar 1x per uur, in de vakanties de hele dag.


Even enkele wijzigingen op dit vervoersplan:
[*]Lijn 81 op zondag blijft gewoon rijden tussen Almelo en Westerhaar; de gemeente Almelo duldt niet meer dat er lijn geschrapt worden binnen de stadsgrenzen van Almelo, dit na het debacle met lijn 25.
[*]Lijn 53 gaat op maandag t/m vrijdag, tussen aanvang dienst en 19.00 door rijden naar Eibergen. Arriva rijdt vanaf december vanaf Eibergen via de N18 naar Enschede, dus is er noodzaak om een verbinding te maken tussen Eibergen en Haaksbergen, en dat is gevonden in het laten doorrijden van 53.
When you're tired of London, you're tired of life

gkw1969
Berichten: 341
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Concessie Twente

Berichtdoor gkw1969 » Wo 01 Aug 2018, 14:49

dennistd schreef:In de brede spits niet hoor, dan zit er nog best redelijk wat in. Ben wel benieuwd of dit ook het schrappen 's avonds later en op zaterdag betekent (als lijn 60 niet rijdt), of dat er dan zoals nu gewoon Oldenzaal-De Thij gereden gaat worden

De dienstregeling tussen Oldenzaal Station en De Thij blijft zoals deze nu ook is. Dus gewoon 's avonds en op zaterdag, alleen rijdt de bus dan niet door naar Enschede
When you're tired of London, you're tired of life

dennistd
Berichten: 2742
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor dennistd » Wo 01 Aug 2018, 18:19

Gebeurt er eigenlijk nog wat met lijn 64 op zondag? Die zou namelijk een halfuur verschoven moeten worden zodat je in Oldenzaal aansluiting op de trein hebt (die tot 1430u een uursdienst rijdt). Nu moet je 32 minuten wachten op de trein naar Hengelo (RB61 heb je niks aan, je haalt dezelfde IC richting westen), 41 minuten richting Bad Bentheim en zelfs 56 minuten op de bus naar Enschede. Voor Almelo maakt het niks uit volgens mij (behalve misschien het ook verschuiven van de 81).
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2462
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Nitein-Repart » Wo 01 Aug 2018, 20:12

Het zou gunstiger zijn als in Oldenzaal een OV-knoop komt rond .30, op alle momenten van de dag, 7 dagen per week. Alles wat in een uursdienst rijdt komt even voor .30 aan en vertrekt even na .30. Zo heb je 1x/uur vanuit alle richtingen aansluiting op alle richtingen en van/naar Duitsland bedraagt de overstap een kwartiertje. Dat maakt het lokale vervoer in die hoek van Twente aantrekkelijker en zorgt voor meer reizigers.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

dennistd
Berichten: 2742
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor dennistd » Wo 01 Aug 2018, 20:53

Nee, want lijn 64 en 66 liggen in Almelo in de knoop, lijn 62 in Haaksbergen/Borculo. Op zondag is het echter alleen een verschuiving van 30 minuten voor lijn 64 (en 81) zonder enige nadelige gevolgen voor aansluitingen.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 2591
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Berichtdoor SuperGhost » Do 02 Aug 2018, 00:29

De 62 zou je op zondag prima kunnen knippen in Enschede natuurlijk. Ik denk dat het voor Denekamp veel belangrijker is om in Oldenzaal een goede overstap op de treinen te hebben dan in Enschede een doorkoppeling naar Haaksbergen.

dennistd
Berichten: 2742
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor dennistd » Do 02 Aug 2018, 05:02

Ehm, die overstap is er gewoon hoor? Van/naar Hengelo zo'n 10 minuten. Alleen op zondagmorgen niet, maar daarvoor kun je hem 30 minuten schuiven. Er is immers toch een half uur extra nodig (een rondje duurt 3,5 uur) en die zit nu vanuit Denekamp in Enschede. Zou je die vanuit Borculo in Enschede zetten dan moet je alleen lijn 6 een halfuur schuiven, want die wordt nu meestal tussen de 62 Denekamp-Enschede en Enschede-Borculo gereden.

Al met al is het misschien trouwens nog wel makkelijker om de trein een halfuur te schuiven. Voordeel is dan dat er ook aansluiting is op de sprinter 7600 Zutphen-Nijmegen.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 2591
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Berichtdoor SuperGhost » Do 02 Aug 2018, 14:28

We hadden het juist over de zondagmorgen :wink:

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2462
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Nitein-Repart » Do 02 Aug 2018, 17:35

dennistd schreef:Ehm, die overstap is er gewoon hoor? Van/naar Hengelo zo'n 10 minuten. Alleen op zondagmorgen niet, maar daarvoor kun je hem 30 minuten schuiven. Er is immers toch een half uur extra nodig (een rondje duurt 3,5 uur) en die zit nu vanuit Denekamp in Enschede. Zou je die vanuit Borculo in Enschede zetten dan moet je alleen lijn 6 een halfuur schuiven, want die wordt nu meestal tussen de 62 Denekamp-Enschede en Enschede-Borculo gereden.

Al met al is het misschien trouwens nog wel makkelijker om de trein een halfuur te schuiven. Voordeel is dan dat er ook aansluiting is op de sprinter 7600 Zutphen-Nijmegen.

De 31200 een half uur schuiven lijkt mij juist nadeliger doordat je dan op zondagmorgen een lange overstap krijgt in Hengelo/Oldenzaal van de 31200 op de RB61 v.v.; mij lijkt het juist handiger dat de 7600 een half uur gaat schuiven, zodat de overstap 7600 <-> 31100 van ongeveer een uur naar ongeveer een half uur gaat. Niet dat die overstap veel gebruikt wordt, maar betere aansluitingen zijn altijd mooier meegenomen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

SuperGhost
Berichten: 2591
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Berichtdoor SuperGhost » Do 02 Aug 2018, 23:52

Maar dan wordt de overstap van de 7600 op de stoptrein Winterswijk weer dramatisch en kost het voor de 7600 ook een extra treinstellen (want de korte kering in Zutphen wordt dan een lange)

Probleem is niet de 7600, die keurig een symmetrische dienst heeft, maar de stoptreinen Zutphen-Oldenzaal en Zutphen-Winterswijk die dat niet hebben en daardoor maar in één richting op die sprinter aansluiten.

Dat is nog een restant van vroeger, toen die beide stoptreinen door Syntus werden gereden en tijdens hun uursdiensten op elkaar door reden. Daardoor kon Syntus destijds een treinstel uitsparen. Nu die echter niet meer op elkaar doorrijden, maakt het voor Zutphen-Winterswijk geen reet meer uit en kan die dus prima symmetrisch gelegd worden (de lange kering in Zutphen en de korte in Winterswijk wisselen dan alleen om).
Voor Zutphen-Oldenzaal is het iets anders. Weliswaar wissel je dan een lange en een korte kering om, maar omdat je de lange kering in Zutphen dan omwisselt voor eentje in Hengelo (tijdens de verdichtingsritten Hengelo-Oldenzaal) of eentje in Oldenzaal (als die verdichtingsritten niet rijden), sta je daar dus andere treinen in de weg.

dennistd
Berichten: 2742
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor dennistd » Vr 03 Aug 2018, 00:05

Zp-Odz heeft geen lange kering op zondag. Ik snap ook niet waarom je Zp-Ww erbij haalt, want die heeft door zijn asymmetrische liggen sowieso een half uur overstap heen of terug, dat is om het even.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 2591
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Berichtdoor SuperGhost » Vr 03 Aug 2018, 00:20

dennistd schreef:Zp-Odz heeft geen lange kering op zondag.
Inderdaad, niet op zondag. Maar in de avonduren is dat wel het geval (aankomst Zutphen .53, vertrek .36) en dan is er dus maar in één richting een overstap met de 7600

dennistd schreef:Ik snap ook niet waarom je Zp-Ww erbij haalt, want die heeft door zijn asymmetrische liggen sowieso een half uur overstap heen of terug, dat is om het even.
Heb je mijn bericht wel goed gelezen? Dat zeg ik namelijk in mijn bericht en zeg daarbij dus ook dat die asymmetrische dienst onnodig is :')

Wat mij betreft zouden de treindiensten Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal altijd symmetrisch moeten zijn en ook op hetzelfde halfuur moeten aankomen/vertrekken in Zutphen, zodat je een volledige knoop kan inrichten.

dennistd
Berichten: 2742
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor dennistd » Vr 03 Aug 2018, 00:38

SuperGhost schreef:
dennistd schreef:Zp-Odz heeft geen lange kering op zondag.
Inderdaad, niet op zondag. Maar in de avonduren is dat wel het geval (aankomst Zutphen .53, vertrek .36) en dan is er dus maar in één richting een overstap met de 7600
Ik had het ook alleen over de zondag.

dennistd schreef:Ik snap ook niet waarom je Zp-Ww erbij haalt, want die heeft door zijn asymmetrische liggen sowieso een half uur overstap heen of terug, dat is om het even.
Heb je mijn bericht wel goed gelezen? Dat zeg ik namelijk in mijn bericht en zeg daarbij dus ook dat die asymmetrische dienst onnodig is :')

Wat mij betreft zouden de treindiensten Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal altijd symmetrisch moeten zijn en ook op hetzelfde halfuur moeten aankomen/vertrekken in Zutphen, zodat je een volledige knoop kan inrichten.

Het gaat nu erg offtopic, maar dan ben je in Winterswijk je aansluiting van of naar Arnhem kwijt. En nog wat verder gedacht sloop je ook de verbindingen Borculo/Doetinchem-Ruurlo-Zutphen vv met lijn 23 en de trein. Een heel slecht plan dus...
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2462
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 03 Aug 2018, 06:25

SuperGhost schreef:Maar dan wordt de overstap van de 7600 op de stoptrein Winterswijk weer dramatisch en kost het voor de 7600 ook een extra treinstellen (want de korte kering in Zutphen wordt dan een lange)

Probleem is niet de 7600, die keurig een symmetrische dienst heeft, maar de stoptreinen Zutphen-Oldenzaal en Zutphen-Winterswijk die dat niet hebben en daardoor maar in één richting op die sprinter aansluiten.

Dat is nog een restant van vroeger, toen die beide stoptreinen door Syntus werden gereden en tijdens hun uursdiensten op elkaar door reden. Daardoor kon Syntus destijds een treinstel uitsparen. Nu die echter niet meer op elkaar doorrijden, maakt het voor Zutphen-Winterswijk geen reet meer uit en kan die dus prima symmetrisch gelegd worden (de lange kering in Zutphen en de korte in Winterswijk wisselen dan alleen om).
Voor Zutphen-Oldenzaal is het iets anders. Weliswaar wissel je dan een lange en een korte kering om, maar omdat je de lange kering in Zutphen dan omwisselt voor eentje in Hengelo (tijdens de verdichtingsritten Hengelo-Oldenzaal) of eentje in Oldenzaal (als die verdichtingsritten niet rijden), sta je daar dus andere treinen in de weg.

Ik bedoel schuiven in beide richtingen, dus aankomst rond .24 en vertrek rond .36. En ja, ook de 30800 kan dan van Zutphen naar Winterswijk een half uur schuiven, alsmede de 30900 van Winterswijk naar Arnhem. De bussen kunnen zich dan aanpassen, rond Vorden wordt het voor de vervoerder minder gunstig, rond Lievelde juist gunstiger; rond Ruurlo maakt het niet veel uit.

Maar om weer richting on-topic te gaan. Schuiven van de 31200 met een half uur lijkt mij niet verstandig, vanwege de overstap op de RB61 van/naar Duitsland en vanuit Oldenzaal ook de overstap op de 1700, die nog altijd belangrijker is dan de 1600. De 31200 ligt dan ook min of meer vast, terwijl andere treindiensten als de 7600 en treindiensten in de Achterhoek flexiber zijn. En de bussen in Twente kun je laten meeschuiven, zodat er in ieder geval in Oldenzaal acceptabele aansluitingen zijn. Door verschuivingen van dienstregelingen integraal aan te pakken, kun je ook in Almelo bussen goed op elkaar laten aansluiten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13473
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Meltrain » Vr 03 Aug 2018, 08:42

Nitein-Repart schreef:Maar om weer richting on-topic te gaan. Schuiven van de 31200 met een half uur lijkt mij niet verstandig, vanwege de overstap op de RB61 van/naar Duitsland en vanuit Oldenzaal ook de overstap op de 1700, die nog altijd belangrijker is dan de 1600.

De vraag is natuurlijk hoe veel mensen vanuit Zutphen, Lochem, Goor of Delden overstappen op de RB61.
En waarom is vanuit Oldenzaal een overstap op de 1700 belangrijker dan op de 1600? :? Beide treinseries gaan dezelfde richting uit en je kunt met beide series alle stations bereiken. Ik zou juist zeggen dat de 1600 belangrijker is, omdat reizigers naar Schiphol dan niet hoeven over te stappen met hun koffers.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

waldo79
Berichten: 4324
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Concessie Twente

Berichtdoor waldo79 » Za 04 Aug 2018, 16:46

Precies, zie ook de relatie niet tussen de RB61 en de concessie Twente. De RB61 beschouw ik als de derde trein per uur tussen Hgl en Odz. De aansluitingen op het binnenlandse OV genereert een veelvoud van de reizigersbewegingen ten opzichte van de internationale treinen.
Mij best :)

gkw1969
Berichten: 341
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Concessie Twente

Berichtdoor gkw1969 » Wo 08 Aug 2018, 15:45

dennistd schreef:Gebeurt er eigenlijk nog wat met lijn 64 op zondag? Die zou namelijk een halfuur verschoven moeten worden zodat je in Oldenzaal aansluiting op de trein hebt (die tot 1430u een uursdienst rijdt). Nu moet je 32 minuten wachten op de trein naar Hengelo (RB61 heb je niks aan, je haalt dezelfde IC richting westen), 41 minuten richting Bad Bentheim en zelfs 56 minuten op de bus naar Enschede. Voor Almelo maakt het niks uit volgens mij (behalve misschien het ook verschuiven van de 81).


Helaas is het zo dat ketenmobiliteit(lees reizigersgroei; lees inkomsten) niet heel erg belangrijk is, het gaat bij Keolis Nederland meer om de efficiency. Het verschuiven van lijn 64 en 81 brengt de knoop terug in Almelo en.... de bus vertrekt dan weer op dezelfde tijd als de daluren en zaterdagen, om .33. Maar om de een of andere vage reden is dit nog niet behandeld.
When you're tired of London, you're tired of life


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten