Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6647
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » Do 06 Dec 2018, 13:24

Er staat eigenlijk niets nieuws in. Maar ik blijf me afvragen of dit wel de juiste keuze is. Ik zie meer in het goedkoper/eenvoudiger/beter maken van het huidige vervoernetwerk, dan het te schrappen en door een deelauto of snelfietsroute te vervangen.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Gebruikersavatar
MarkHul
Berichten: 637
Lid geworden op: Ma 06 Mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor MarkHul » Do 06 Dec 2018, 16:55

Als het regent trigger je mensen echt niet met de fiets als vervanger voor de bus. Keobike slaat volgens mij ook nog steeds niet aan hier in de regio. :?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6647
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » Do 06 Dec 2018, 16:59

Een deelauto is ook zoiets. Handig voor als je in het dorp woont en een rijbewijs hebt. Maar als je dat niet hebt of je moet juist naar het dorp toe, heb je er dus niets aan.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30655
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Daniel » Do 06 Dec 2018, 18:31

MarkHul schreef:Als het regent trigger je mensen echt niet met de fiets als vervanger voor de bus. Keobike slaat volgens mij ook nog steeds niet aan hier in de regio. :?

Keobike slaat volgens mij nergens echt aan, in de provincie Utrecht is het aantal huurlocaties ook al gereduceerd.
Het probleem van al die deelfietssystemen die nu als paddenstoelen uit de grond schieten is natuurlijk gewoon dat je per (half) uur betaald, dat wordt nogal prijzig als je van de huurlocatie bij een halte naar je werk fietst en na een werkdag weer terug. Dan fiets je immers weliswaar kort, maar als er geen inleverlocatie nabij je werk is heb je hem lang in gebruik. Naast dat je ook nog het risico loopt wel heen maar niet terug kunt fietsen afhankelijk van de beschikbaarheid, erg onhandig als je op een OV-loze plek bent.
Vandaar ook dat je forensen juist wel veel OV-fietsen ziet gebruiken omdat je dan een vaste prijs per dag betaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Klaasje
Berichten: 6549
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Klaasje » Vr 07 Dec 2018, 09:06

Daarnaast geeft de website van Keolis ook sterk de indruk dat het een erg ontoegankelijk systeem is zolang je geen ov-abbonnement bij die toko hebt. Als ik nooit met Keolis reis kan je schijnbaar minder makkelijk van het systeem gebruik maken dan van een OV-fiets. Die laatste biedt ook een abonnement als je verder niets bij NS doet en minimaal een ov-chipkaart hebt.

Edit: Kennelijk is het inmiddels laagdrempeliger. Bij mij is het kwaad al verricht..

sirvinniei
Berichten: 1972
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor sirvinniei » Vr 07 Dec 2018, 10:16

Daniel schreef:
MarkHul schreef:Als het regent trigger je mensen echt niet met de fiets als vervanger voor de bus. Keobike slaat volgens mij ook nog steeds niet aan hier in de regio. :?

Keobike slaat volgens mij nergens echt aan, in de provincie Utrecht is het aantal huurlocaties ook al gereduceerd.
Het probleem van al die deelfietssystemen die nu als paddenstoelen uit de grond schieten is natuurlijk gewoon dat je per (half) uur betaald, dat wordt nogal prijzig als je van de huurlocatie bij een halte naar je werk fietst en na een werkdag weer terug. Dan fiets je immers weliswaar kort, maar als er geen inleverlocatie nabij je werk is heb je hem lang in gebruik. Naast dat je ook nog het risico loopt wel heen maar niet terug kunt fietsen afhankelijk van de beschikbaarheid, erg onhandig als je op een OV-loze plek bent.
Vandaar ook dat je forensen juist wel veel OV-fietsen ziet gebruiken omdat je dan een vaste prijs per dag betaald.

Ze hebben die dingen ook niet op de meest logische plekken gezet. Het handigst lijken ze me op grote industrieterreinen zonder veel bushaltes, aangezien ze vooral handig zijn voor navervoer.
In Leusden is het industrieterrein klein en heeft hij een goede busverbinding, Harderwijk idem. In Ede rijdt al een frequente stadsdienst die voor navervoer zorgt (lumierestraat is de enige die enigzins gunstig staat, maar die had wat mij betreft op de Niels Bohrstraat kunnen staan), Apeldoorn idem (hoewel laan van dierenriem wel gunstig ligt).
Epe en Vaassen hebben een frequente kernverbinding en Stichtstebrug Almere en Wittenberg liggen gewoon veel te afgelegen.

Maxim
Berichten: 181
Lid geworden op: Ma 19 Sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Maxim » Vr 07 Dec 2018, 11:49

Daniel schreef:Keobike slaat volgens mij nergens echt aan, in de provincie Utrecht is het aantal huurlocaties ook al gereduceerd.


Verplaatst*. In Leusden inderdaad niet overal even goed gebruikt, maar in IJsselstein en Mijdrecht staan ze straks bij grote bedrijventerreinen, dat lijken me logische locaties :Y

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30655
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Daniel » Vr 07 Dec 2018, 12:47

Dat ligt eraan of je rechtstreeks bij die halte kunt komen van waar je woont. Anders moet je alsnog voor bv. één halte overstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6647
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » Vr 07 Dec 2018, 12:52

De enige keer dat ik de Keobike zou gaan gebruiken is als ik de laatste stadsbus zou missen. Alleen moet de fiets 's nachts weer in een carrousel staan. Niet echt handig voor mij. Wel als dat punt bij station Osseveld er komt.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten