OV Regio Oost

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Rikkel
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor Rikkel » do 31 okt 2019, 14:38

Ik had verwacht dat ze door het plaatsen van de halte Kroezerijweg in Keijenborg de rijtijden van lijn 51 hadden aangepast.

Thom69
Berichten: 936
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor Thom69 » do 31 okt 2019, 19:36

Connexxion heeft een dag of twee geleden de KV-data geüpload, deze is ook te vinden in OVinfo. Heel vreemd is dan dat de meeste wijzigingen in het document van de provincie niet terug te vinden zijn. De nieuwe lijn 3 staat er wel in, maar de frequentiewijzigingen op lijnen 6, 7 en 8 zijn niet terug te vinden. Ook de nieuwe route van lijn 54 niet.

Het lijkt er voor alle concessies van Connexxion op dat ze de dienstregeling van 2019 gekopieerd hebben, zonder wijzigingen. Alleen nieuwe lijnen zijn dan wel toegevoegd, blijkbaar...
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7543
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor regenmaker » vr 01 nov 2019, 07:02

Vaak zijn er wel 5 versies kv1 data nodig voor de nieuwe dienstregeling per december voordat deze definitief zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

sirvinniei
Berichten: 2293
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor sirvinniei » di 03 dec 2019, 09:57

https://scherpenzeelsekrant.nl/lokaal/v ... eld-665063
Er komt een vaste buslijn tussen Scherpenzeel en Barneveld. De provincie Gelderland wil de nieuwe verbinding meenemen in de aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio. [...] Lijn 110 moet Scherpenzeel gaan verbinden met het centrum van Barneveld. De exacte route van de buslijn alsmede op- en afstapplaatsen is nog niet bekend, maar het is de bedoeling dat deze op werkdagen om het uur zal gaan rijden tussen 06.30 uur en 20.30 uur. Als alles volgens verwachting verloopt zal de nieuwe busverbinding tussen de twee plaatsen in december 2020 operationeel worden.

Cryptisch artikel. Of de datum klopt niet, of Keolis heeft de lijn aangeboden voor ijssel-vecht en het artikel klopt niet.
Hoe dan ook: een vaste buslijn lijkt me zwaar overdreven. Zover ik weet zit de huidige 511 alleen in de spits vol en wordt deze dan al door de 611 bediend. Lijkt me meer dan voldoende. Lijkt me beter om te investeren in het doortrekken van 298 naar Ede en Wageningen, daar moeten tenminste nog mensen echt heen (ROC A12, CHE, WUR enz.)
Ik heb geen onderschrift

SuperGhost
Berichten: 2974
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor SuperGhost » di 03 dec 2019, 18:20

Ik vond deze zin eerder opmerkelijk:
Verder denkt het Scherpenzeelse gemeentebestuur dat de busverbinding het gebruik van de trein vanuit Barneveld kan versterken, met name richting Amersfoort.

Want waarom zouden Scherpenzelers omreizen via Barneveld om in Amersfoort te komen als ze ook met een rechtstreekse buslijn kunnen reizen die ook nog eens frequenter rijdt. :')

Ik ben wel benieuwd of deze lijn een succes kan worden. Als je langs de scholen wilt, kom je dus ook door Barneveld Zuid, wat nu nog zonder bediening zit (behalve station Zuid helemaal oostelijk en één buurtbushalte helemaal westelijk), waardoor die wijk wellicht beter bediend zou kunnen worden. Dat zou wellicht ook enkele reizigers kunnen opleveren binnen Barneveld (van de zuidelijke wijken naar het centrum/Station Centrum).
Ook ben ik benieuwd hoe De Glind bedient gaat blijven. De route die de buurtbus rijdt tussen Scherpenzeel en De Glind is niet bepaald geschikt voor grote bussen en een werkend alternatief is er ook niet echt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32967
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor Daniel » di 03 dec 2019, 18:40

Het zou het treingebruik hooguit kunnen versterken naar Hoevelaken of Lunteren inderdaad, want ook naar Ede ligt reizen met de X80 meer voor de hand. En qua reizen naar Amersfoort: juist daar loopt het nou niet bepaald storm met de bezetting op de spitsritten van de X80, de grote drukte gaat juist richting De Klomp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7543
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor regenmaker » di 03 dec 2019, 18:43

Ik vind het een prima uitbreiding. Zou mooi zijn als de ritten in Barneveld aan lijn 103 worden gekoppeld, zodat men direct kan doorreizen naar Apeldoorn en verder. Hoop ook dat lijn 103 in de nieuwe concessie verder versneld wordt, want een reistijd van ongeveer een uur tussen Barneveld en Apeldoorn is niet echt aantrekkelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

sirvinniei
Berichten: 2293
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor sirvinniei » di 03 dec 2019, 18:55

Wat bereik je daar mee? De reis (x)80-IC is even snel, frequenter, comfortabeler en kan ook buiten de spits.
Ik heb geen onderschrift

SuperGhost
Berichten: 2974
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor SuperGhost » di 03 dec 2019, 19:28

regenmaker schreef:Ik vind het een prima uitbreiding. Zou mooi zijn als de ritten in Barneveld aan lijn 103 worden gekoppeld, zodat men direct kan doorreizen naar Apeldoorn en verder. Hoop ook dat lijn 103 in de nieuwe concessie verder versneld wordt, want een reistijd van ongeveer een uur tussen Barneveld en Apeldoorn is niet echt aantrekkelijk.
Hoe wil je die versnellen, die rijdt op Voorthuizen-Apeldoorn al één rechte weg en volledig buiten de bebouwde kom.

Ik denk dat het enige is wat echt zou kunnen versnellen op de route naar Apeldoorn een IC-station Barneveld Noord is (waar dan overdag alleen de IC's die in Deventer beginnen/eindigen stoppen en alleen 's avonds de doorgaande IC van/naar Enschede). Maar ik zie NS dat de komende jaren nog wel steevast blokkeren.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7543
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor regenmaker » di 03 dec 2019, 20:30

Lijn 103 moet dan via de A1 gaan rijden. De verbinding Apeldoorn - Voorthuizen zou dan 2x/uur door lijn 102 gereden worden tijdens de spits. Een HOV-verbinding Apeldoorn - Barneveld (Scherpenzeel) zou enorme tijdwinst opleveren t.o.v. (bus -) trein - bus. Zeker als je de belangrijke bedrijventerreinen ontsluit. De huidige verbinding met de 103 legt het af tegen de auto...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2264
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor julsteren » di 03 dec 2019, 20:33

ComfortRRReis 303 *bus*

SuperGhost
Berichten: 2974
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor SuperGhost » di 03 dec 2019, 21:20

regenmaker schreef:Lijn 103 moet dan via de A1 gaan rijden. De verbinding Apeldoorn - Voorthuizen zou dan 2x/uur door lijn 102 gereden worden tijdens de spits. Een HOV-verbinding Apeldoorn - Barneveld (Scherpenzeel) zou enorme tijdwinst opleveren t.o.v. (bus -) trein - bus. Zeker als je de belangrijke bedrijventerreinen ontsluit. De huidige verbinding met de 103 legt het af tegen de auto...
Ik denk dat dat gewoon niet rendabel te krijgen is, aangezien het een lange route is die tussendoor eigenlijk niets bediend (alleen busstation Wittenberg, dat ook belangrijk als voeding voor die lijnen is). Lijn 103 kan juist bestaan, omdat die de spitsritten van lijn 102 verving. Lijn 103 rijdt ook niet voor niets alleen in de spits.
Daarnaast vraag ik me af hoe veel je echt wint door over de A1 te rijden. Over zowel de provinciale weg als over de snelweg kun je maar 80 (ik denk niet dat ze speciaal voor deze laagfrequente lijn V100-bussen zullen aanschaffen). Voor Barneveld zal het ietsjes langzamer zijn via de provinciale weg, omdat je Voorthuizen mee pakt, maar voor Voorthuizen is het daarentegen weer sneller. Gemiddeld voor beide plaatsen zal het denk ik even snel zijn.
Daarentegen is vervoerskundig veel logischer om via de provinciale weg te gaan (los van dat je dan extra 102-ritten nodig hebt), omdat je dan Apeldoorn beter kan bedienen. Via de snelweg kom je immers niet langs de Julianatoren, Paleis het Loo en het Orpheus Theater (al kun je je afvragen of het niet nog beter is te rijden via de Apenheul en het Belastingkantoor).

Ik denk dus dat als je via de snelweg gaat rijden je weliswaar voor Barneveld ietsjes sneller bij het station in Apeldoorn kan zijn, maar juist bij aardig wat bestemming juist langzamer uit zal zijn. Tegelijk zul je dus Voorthuizen minder af laten zijn óf je moet lijn 102 verder uitbreiden, waardoor het geheel onrendabel gaat worden.

Vandaar dat ik ook denk dat het beter is als er een IC-station Barneveld Noord komt. Dat is de enige echte manier om deze verbinding te versnellen en tegelijk kun je buslijnen 102 en 103 dan wegbezuinigen, aangezien ze tussen Voorthuizen en Apeldoorn vooral veel bomen bedienen en weinig mensen. Voor de mensen die nu nog op Wittenberg overstappen ri. Apeldoorn (vooral Stroe en Kootwijkerbroek) is een andere optie mogelijk middels een goede overstapmogelijkheid bij de rotonde N302-Garderenseweg. Daar kun je dan buslijnen Barneveld-Nunspeet en Harderwijk-Apeldoorn verknoopt laten liggen. (de buslijn Barneveld-Arnhem, lijn 105, kan dan versneld worden tussen Barneveld en Harskamp door via De Valk en Wekerom te rijden i.p.v. Kootwijkerbroek en het buitengebied van Stroe)

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7543
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor regenmaker » di 03 dec 2019, 21:28

Ik denk dat je de potentie van een snelle verbinding Apeldoorn - Barneveld die concurrerend is met de auto onderschat. Je kan via de A1 juist veel beter de Europaweg in Apeldoorn ontsluiten waar veel bedrijven zitten. Mensen/forenzen in de spits reizen sowieso niet naar de Julianatoren/Paleis het Loo. Bovendien rijdt lijn 103 ook niet in de vakanties waar die attracties juist meer bezoekers kennen. Wat ik overigens hoorde van chauffeurs is dat lijn 103 veel lucht vervoert op dit moment en dat is niet geheel onlogisch gezien de uur reistijd. Dan zou ik er eerder voor kiezen om lijn 102 ook in de spits 1x/uur te laten rijden met gelede bussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

SuperGhost
Berichten: 2974
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Berichtdoor SuperGhost » di 03 dec 2019, 22:06

Barneveld is vooral op Amersfoort gericht. Ik denk dat Apeldoorn pas op plek 5 komt (Ede, Utrecht en Arnhem zullen denk ik meer reizigers trekken). Als je dus voor Barneveld alleen een buslijn naar Apeldoorn wil onderhouden, gaat dat nooit rendabel worden vrees ik.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten