Pagina 41 van 56

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 22:09
door Bartjk
De route lelystad - dronten is nu ook niet meer. 145 en 146 sluiten in swifterbant niet op elkaar aan. Dat gaat wel een probleem worden voor veel scholieren die al een jaarabonnement hebben en straks een overstaptijd van 55 minuten hebben... en dan verliest lijn 163 ook nog eens zijn "late" rit. Op zaterdag sluiten ze dan wel weer aan. Zo jaag je dus reizigers de bus uit

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 22:18
door CamilleKreemers
Kan dit komen omdat NS wil dat scholieren met de trein reizen?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 22:26
door Milco
Over de aansluiting op zaterdag: het zal mij niets verbazen als dat een aansluiting is middels een lijnkoppeling 145 - 146.
Het zou kunnen dat men de reizigers in de trein wil hebben, want ik heb een aantal keren over de Hanzelijn gereisd, zowel met de sprinter als intercity (en gisteren zelfs met de IC-Berlijn, maar dat is een ander verhaal :mrgreen: ) en drukte was vrijwel niet in de treinen te vinden. Nou reisde ik ook niet in altijd in de spitsuren, maar die enkele keer dat ik wel tijdens de spits over de Hanzelijn reisde, was het lang niet zo druk als de gemiddelde (spits)trein tussen Amsterdam en Almere.

Edit: aan de tijden van de lijnen 140 en 146 te zien, lijken deze twee lijnen in Emmeloord gekoppeld te zijn.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 08:16
door Maurice Hooikammer
De 4633 is de vierde bus die een blauwtje heeft gelopen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 20 nov 2014, 19:26
door flipje
Wijzigingsbericht van OV Regio IJsselmond >bron<
Voor de duidelijkheid alle wijzigingen op een rij :)

Buslijn 71 Zwolle – Zwartsluis – Emmeloord v.v.
Op zaterdag vervallen de tussenritten Zwartsluis – Zwolle v.v. Er rijdt dan elke 60 minuten (i.p.v. elke 30 minuten) een bus tussen Zwartsluis en Zwolle v.v.

Buslijn 75 Marknesse – Blokzijl – Steenwijk v.v.
Naar aanleiding van reacties van scholieren uit Steenwijk verschuiven de vertrektijden van buslijn 75 met een half uur om beter aan te sluiten op de lestijden.

Buslijn 76 Emmeloord – Marknesse – Kuinre – Oldemarkt – Steenwijk v.v
Lijn 76 rijdt een nieuwe route van Kuinre naar Ossenzijl via de Punterweg en de Lageweg v.v. De halten Slijkenburg, Grachtbrug, Hoek Spanga en Kuinre Noord zijn vervallen.

Nieuw:140 Lelystad – Emmeloord v.v.
Lijn 140 is het nieuwe lijnnummer voor buslijn 345. Lijn 140 vertrekt iets eerder uit Emmeloord waardoor er in Lelystad een goede overstap ontstaat op de intercitytrein naar Amsterdam – Vlissingen. Buslijn 140 vertrekt ook iets later uit Lelystad om beter aan te sluiten op de trein.

Buslijn 141 Urk – Emmeloord – Kampen v.v.
Op zondagochtend wijzigt de dienstregeling van de trein Kampen – Zwolle. Om in Kampen aansluiting te geven op de trein verschuiven de vertrektijden van buslijn 141 op zondag met een half uur.

Buslijn 143 Kampen – Dronten v.v.
De vertrektijden zijn gewijzigd waardoor er in Dronten goede aansluiting is op de lijnen 145 en 147 en op de trein; daardoor geeft buslijn 143 ook in Kampen weer aansluiting op de trein.

Buslijn 145 Lelystad – Swifterbant – Dronten v.v.
Tussen Swifterbant en Dronten rijdt voortaan de nieuwe lijn 146. Lijn 145 rijdt op werkdagen van Lelystad naar Swifterbant v.v. Halte Blazoen is in Swifterbant de eindhalte. Bij de halte Swifterbant Lange Streek is aansluiting op buslijn 146.

Op zaterdag blijft buslijn 145 van Lelystad via Swifterbant naar Dronten rijden v.v. (tussen Swifterbant en Dronten als buslijn 146, doorgaande reizigers hoeven op zaterdag niet over te stappen in Swifterbant).

Buslijn 146 Emmeloord – Nagele – Swifterbant – Dronten v.v.
Buslijn 146 rijdt van Swifterbant via de route van lijn 145 door naar Dronten v.v. Reizigers die nu in Swifterbant van buslijn 145 overstappen op buslijn 146 krijgen zo een rechtstreekse buslijn. In Dronten rijdt buslijn 146 de route van de huidige buslijn 165 via de Drieslag t.b.v. studenten van de hogeschool. Op zaterdag rijdt buslijn 146 in beide richtingen via de Spoordreef, op zondag rijdt buslijn 146 alleen in de richting Dronten via de Spoordreef.

Buslijn 163 Lelystad – Dronten v.v.
De vertrektijden zijn ingrijpend gewijzigd (enkele ritten zijn vervallen); buslijn 163 blijft wel aansluiten op de werktijden van het proefstation aan de Runderweg.
In de ochtend rijdt er één rit van buslijn 163 voortaan als lijn 663 van Lelystad naar Dronten en Kampen Pieter Zandt, in de middag rijdt er één rit als lijn 663 van Kampen Pieter Zandt naar Dronten en Lelystad.

Buslijn 165 Dronten – Swifterbant v.v.
Deze buslijn komt te vervallen, hier rijdt voortaan buslijn 146.

Buslijn 345 Lelystad – Emmeloord v.v.
Deze buslijn krijgt lijnnummer 140.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 12:44
door Roelof88
flipje schreef:Buslijn 76 Emmeloord – Marknesse – Kuinre – Oldemarkt – Steenwijk v.v
Lijn 76 rijdt een nieuwe route van Kuinre naar Ossenzijl via de Punterweg en de Lageweg v.v. De halten Slijkenburg, Grachtbrug, Hoek Spanga en Kuinre Noord zijn vervallen.
Het plaatselijk belang van de betreffende dorpen heeft bezwaar gemaakt tegen deze verandering, omdat scholieren die naar Emmeloord moeten hierdoor gedupeerd worden. De kans dat het bezwaar iets uithaalt is klein, omdat het aantal in- en uitstappers zeer beperkt is (volgens Connexxion drie per dag in de wintermaanden).

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 13:51
door flipje
De focus in deze dorpen ligt op Wolvega. Voor de leerlingen die nog wel naar Emmeloord moeten, kwartiertje op de fiets naar Ossenzijl en vanaf daar met de bus naar Emmeloord.
En voor de reiziger slecht te been zou je de buurtbus (lijn 108) door kunnen trekken naar Kuinre Burchtstraat?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 14:01
door jesperhaverkamp
En de volgende stap: Lijn 76 inkorten tot Marknesse - Luttelgeest en Oldemarkt - Steenwijk (alleen spits)
Het aantal reizigers houdt echt niet over op deze lijn. Eigenlijk zijn er nog twee redelijk bezette trajecten:
Marknesse - Luttelgeest de hele dag
Oldemarkt - Steenwijk alleen tijdens de spits (rit van 7,8 & 9 uur, retourrit 15, 16, 17, 18 uur)

De bussen van lijn 76 zijn nu in beide richtingen op het hele uur in Oldemarkt. Daar kan dan gekeerd worden via de rotonde van de Koning Julianaweg. Het stukje Marknesse - Luttelgeest kan in 4 minuten, dus misschien kun je dat met een beetje passen en meten wel aan lijn 75 koppelen. En zo bespaar je je een bus en buiten de spits een hoop ritten.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 14:18
door flipje
Je kan beter lijn 75 opheffen dan lijn 76 als je naar passagiers aantallen gaat kijken :wink:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 14:20
door jesperhaverkamp
Ja, eigenlijk geldt voor beide lijnen dat ze buiten de spits weinig bestaansrecht hebben. Lijn 75 zit ik nooit in, maar lijn 76 ben ik regelmatig de enige over ongeveer het halve traject als ik buiten de spits reis.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 15:13
door jesperhaverkamp
Als we kijken naar de nieuwe dienstregeling dan zien we bij de lijnen 70, 75 en 76 het volgende:

Lijn 76 heeft in Steenwijk een overstap van 17 minuten op de trein naar Zwolle.
Lijn 76 heeft in de Blesse een aansluiting van 10 minuten op bus 17 naar Wolvega.
Lijn 75 sluit net niet aan op de sprinter naar Meppel. Aansluiting naar Meppel=42 minuten, naar Zwolle=16 minuten.
Lijn 70 sluit mooi aan de trein naar Meppel en Zwolle. Aansluiting is 5 minuten.

Met de nieuwe route van lijn 76 (niet meer via Scherpenzeel/Spanga) kan je volgens mij ook de volgende dienstregeling rijden:

Lijn 76:
Vertrek Marknesse .45, Kuinre . 56, Ossenzijl .03, Oldemarkt .09, De Blesse .18, Steenwijk .36
Keert in Steenwijk op zichzelf met een keertijd van 16 minuten.
Vertrek Steenwijk .52, De Blesse .10, Oldemarkt .19, Ossenzijl .25, Kuinre .32, Marknesse .43
Keer in Marknesse op zichzelf met een keertijd van 2 minuten.

Aansluiting in Steenwijk op de trein naar Meppel, Zwolle en Schiphol: 4 minuten. Omgekeerd aansluiting op trein uit Zwolle en Rotterdam van 4 minuten.
Aansluiting op bus 17 in de Blesse: 2 minuten indien de tijden van lijn 17 met 5 minuten worden geschoven. De aansluiting van lijn 17 in Wolvega op de trein naar Zwolle wordt daarmee verkort van 9 naar 4 minuten. In Heerenveen van 11 naar 6 minuten.

Lijn 75:
Vertrek Marknesse .00, Blokzijl .08, Scheerwolde .13, Steenwijk .25.
Rijdt verder als lijn 70 naar Zwartsluis
Arriveert als lijn 70 uit Zwartsluis
Vertrek Steenwijk .33, Scheerwolde .45, Blokzijl .50, Marknesse .58.
Keert in Marknesse op zichzelf met een keertijd van 2 minuten.

Aansluiting in Steenwijk op de trein naar Meppel en Zwolle verkort van 42 & 16 minuten naar 15 minuten voor beide.
Aansluiting van trein uit Meppel en Zwolle ook 15 minuten.

Lijn 70:
Tijden verschuiven met 2 minuten voor de richting Steenwijk. Ander richting schuift niet. Aansluiting van en naar trein uit Meppel en Zwolle in Steenwijk wordt 7 minuten. Dit is iets ruimer dan bij lijn 76, maar lijn 70 vervoert veel toeristen en die hebben iets meer tijd nodig, zeker als ze voorin de trein zitten. De aansluitingen van lijn 70 in Zwolle bestonden sowieso niet omdat lijn 70 niet in de knoop viel. Keertijd in Zwolle is met 1 minuut wel erg kort.

Afijn. Hoop tekst. Wellicht mogelijk, maar ik zal vast ergens een aansluiting over het hoofd zien.

EDIT:
Wat minder wordt:
-Aansluitingen tussen lijn 75 en 76 zijn in dit ontwerp belabberd (maar om hoeveel reizigers gaat dat in vergelijking met de verbeterde treinaansluitingen)
-De trein uit Meppel sluit niet meer aan op lijn 76.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 15:34
door Roelof88
jesperhaverkamp schreef:Aansluiting op bus 17 in de Blesse: 2 minuten indien de tijden van lijn 17 met 5 minuten worden geschoven. De aansluiting van lijn 17 in Wolvega op de trein naar Zwolle wordt daarmee verkort van 9 naar 4 minuten. In Heerenveen van 11 naar 6 minuten.
Daardoor vervalt in Wolvega de naadloze aansluiting op de trein naar Leeuwarden (wachttijd wordt dan meer dan 30 minuten).

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 15:35
door jesperhaverkamp
:N

Toch iets gemist (A). Het leek zo mooi.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 16:14
door Edwin
Roelof88 schreef:
jesperhaverkamp schreef:Aansluiting op bus 17 in de Blesse: 2 minuten indien de tijden van lijn 17 met 5 minuten worden geschoven. De aansluiting van lijn 17 in Wolvega op de trein naar Zwolle wordt daarmee verkort van 9 naar 4 minuten. In Heerenveen van 11 naar 6 minuten.
Daardoor vervalt in Wolvega de naadloze aansluiting op de trein naar Leeuwarden (wachttijd wordt dan meer dan 30 minuten).
In Wolvega met de IC vanuit Almere mis je juist net die bus ri. Heerenveen. Prutbus :wink:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 21:21
door flipje
jesperhaverkamp schreef: Lijn 76:
Vertrek Marknesse .45
Keert in Steenwijk op zichzelf met een keertijd van 16 minuten.
Vertrek Steenwijk .52, Marknesse .43
Keer in Marknesse op zichzelf met een keertijd van 2 minuten.
Je helpt de knoop ook om zeep in Marknesse, reizigers die verder moeten naar Emmeloord of Zwolle moeten voortaan een kwartier wachten..

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 21:29
door jesperhaverkamp
Ja, je hebt gelijk.
In dat geval ben ik bang dat er niet heel veel te verbeteren valt totdat Herfte is aangepakt en de intercity's naar Lw drie minuten eerder weg kunnen uit Zl en omgekeerd drie minuten later weg uit Lw. De ic uit Rtd zou ook in Mp gaan stoppen was dan het uitgangspunt. Dan worden de tijden in Swk:

.15 vertrek ic Rtd
.15 vertrek stop ic Lw
.45 vertrek ic Gvc
.45 vertrek snelle ic Lw

Dan kun je met een keertijd van 8 minuten alle bussen in Swk in een volledige knoop laten vallen (met een aansluiting van 4 tussen trein en bus v.v.) Of een volledige knoop in Marknesse en een knoop van 70,76, trein het ene halfuur in Swk en 75, trein het andere halfuur. Als lijn 76 in Swk aansluiting biedt richting Wv en Hr dan is de aansluiting op lijn 17 in de Blesse ook niet meer nodig en kan de route in de Blesse ook twee minuten korter (geen lusje meer via Noord).

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 27 nov 2014, 00:11
door SuperGhost
Ging die IC-stop in Meppel niet ten koste van die in Steenwijk?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 27 nov 2014, 07:13
door jesperhaverkamp
Voor zover ik weet niet. Als er twee snelle ic's zouden komen en twee sprinters, dan zouden de ic's alleen goed gevuld zijn als ze Hr, Swk en Mp zouden stoppen. Dat was destijds de argumentatie. De sprinters zouden dan ook Akr, Gr, Wv, Staphorst en een extra station in Leeuwarden aandoen en (dat wilde de CU) ook Heerenveen IJsstation.

Maar of het zover komt.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 13:03
door Hainje
Ik zie weinig verband tussen de bediening van stations en de Concessie IJsselmond, misschien dat jullie beter weer ontopic kunnen gaan. :)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 07:37
door flipje
Het was mezelf nog niet opgevallen, maar er zijn 8 Volvo's vertrokken (5729-5736) en ze zouden nu in Nieuwegein staan. Deze bussen waren over na de komst van de Van Hools (7 stuks) op vaste lijndienst, hierdoor zullen de Duvedecs langer blijven rijden bij Tours. Het is mij niet bekend of er nog een 8 ste bus bij gaat komen (de Citea uit het Gooi?) of wat er met de Volvo's gaat gebeuren (naar Zeeland?).

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 19:53
door Michael
De 5735 rijdt nog wel rond. Die heeft reclame achterop die nog gewoon moet rondrijden.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 14:34
door OmniLezer
Hoe oud waren die Volvo´s van Womy. Ze reden al eerder bij Qbuzz en ook voor Breng.
Hoe oud mag een bus van de concessie eisen maximaal zijn om dienst te mogen doen voor en vervoersbedrijf.

En waar gaan die 8 Volvo´s naar toe.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 16:41
door Maurice Hooikammer
Het gerucht gaat dat die naar Zeeland gaan.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 23:17
door ricardo
De 7810 had vanmorgen, op lijn 674, ruzie met de deuren. Telkens als weer stil gingen staan vlogen alledrie de deuren los zonder dat de chauffeuse de knopjes aanraakte. 's Middags reed de bus gewoon weer op lijn 674 zonder problemen. Ik heb zo het gevoel dat de 7810 het niet lang meer vol gaat houden als het zo doorgaat!

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 14:59
door flipje
De eerste Van Hools zijn inmiddels voorzien van 2 displays voor de reisinformatie, ze hebben (nog) geen nieuw interieur.