Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Of komt er toch nog een Zuiderzeelijn van Lelystad via Emmeloord & Heerenveen naar Groningen met vanuit Zwolle richting Lelystad (bij Kampen of nar Dronten) een aftakking naar Emmeloord (via Biddinghuizen). Al is dat een boemeltje?!?
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Dramatisch dit. Dan is er nu feitelijk maar één optie: voorlopig doorgaan met de huidige trein. Ondertussen zal er moeten worden nagedacht over hoe het verder moet in de toekomst. Maar eind dit jaar beginnen met ombouwen lijkt mij nu niet meer haalbaar. -o-
Ga er maar vanuit dat het een regionale spoorlijn zoals vele andere zal worden. Maar dan wel met extra stations en een passeervoorziening. Op zich ben ik daar niet rouwig om. De vraag is dan nog even of elektrificatie nog wél doorgaat.
Ga er maar vanuit dat het een regionale spoorlijn zoals vele andere zal worden. Maar dan wel met extra stations en een passeervoorziening. Op zich ben ik daar niet rouwig om. De vraag is dan nog even of elektrificatie nog wél doorgaat.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Ik vind het een goed idee Statler. Ik vraag me wel af wat de eventuele voordelen van elektrificatie zijn? Uitgaande van 4x per uur een trein. Ik hoop/neem aan dat de provincie wel die ambitie behoud. Daarnaast een extra station in stadshagen, en deze lijn kan er weer tientallen jaren tegen aan.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Afbreken die hap en er een busbaan van maken. Daar hebben reizigers uit Urk en Emmeloord ook wat aan :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Alsjeblieft niet zeg. Dan is er een kans dat er weer van alles misgaat. Kosten zijn volledig onbekend. En zitten de reizigers weer een lange tijd zonder een snelle verbinding tussen Kampen en Zwolle via Kampen-Centrum. Voor je het weet stuiten ze op vervuilde grond bij het maken van die busbaan, of archeologische vondsten. Nee, geef mij maar een trein. Lekker duidelijk en het functioneert al tientallen jaren prima op het kamperlijntje.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Het begint allemaal meer en meer op de "verkramping van het tramlijntje" te lijken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Ja, want dat kan allemaal niet voorkomen wanneer er passeerspoortjes gemaakt worden? Verder is het overlastargument geen argument zolang er minimaal iets aan het traject gebeurd. Dat dat laatste niet gebeurd acht ik erg onwaarschijnlijk omdat je niet zonder passeerspoor bij Stadshagen kan als je daar een halte voor de trein maakt. De kans dat die halte er niet komt lijkt me niet erg groot.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Mee eens. Gezien de lage reizigersaantallen is er totaal geen reden om een railverbinding in stand te houden. In regio Amsterdam worden deze aantallen ook makkelijk per bus vervoerd en zelfs veel meer.Vinny schreef:Afbreken die hap en er een busbaan van maken. Daar hebben reizigers uit Urk en Emmeloord ook wat aan :Y
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Gelukkig woon ik niet in Amsterdam. 5000 (misschien straks iets minder) is een prima aantal om een railverbinding in het mooie oosten in stand te houden.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Ja hoor eens, als je alles gaat vergelijken met Amsterdam, dan kan je dus overal in Nederland het OV gaan opheffen.R-Flow schreef:Mee eens. Gezien de lage reizigersaantallen is er totaal geen reden om een railverbinding in stand te houden. In regio Amsterdam worden deze aantallen ook makkelijk per bus vervoerd en zelfs veel meer.
Feit is dat er óók buiten Amsterdam mensen wonen (ja, echt waar!) en dat die ook behoefte hebben aan openbaar vervoer (serieus!). Hoe dat het beste kan is afhankelijk van de situatie. Ook bij lage aantallen kan een railverbinding interessant zijn, bijvoorbeeld wanneer de reizigersstromen vrij geconcentreerd zijn. Bovendien is de infrastructuur van een spoorlijntje op het platteland iets minder complex en dus een stuk goedkoper dan traminfrastructuur vol automatische wissels, verkeerslicht beïnvloeding, enzovoort. Bovendien zal je veel minder slijtage hebben. Dus waar een bepaalde hoeveelheid reizigers in Amsterdam niet uit kan, kan dat elders in Nederland misschien wel uit.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Ik moet toegeven, 5000 reizigers is wel heel erg matig, er zou in ieder geval geen nieuwe verbinding voor worden aangelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Bij die 5000 moeten nog wel duizenden buspassagiers worden opgeteld die de 141 nemen. Die bus rijdt vaak 4x per uur, met gelede wagens.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Naar Veendam is vorig jaar een nieuwe treinverbinding geopend voor 2500 reizigers per dag. Het is dus echt flauwekul om te zeggen "oh, het zijn maar x reizigers dus het kan niet". Dat kan je zo in z'n algemeenheid niet zeggen.
Even een snel rekenvoorbeeld: stel een kaartje Zwolle-Kampen kost 3 euro (2,90 euro nu), een tram doet er 15 minuten over en heeft dan een keertijd van 5 minuten. Dan kan ie in een uur 3x het traject afleggen (heen-terug-heen). Een tram-dienstregelingsuur kost ongeveer 200 euro, dus laten we zeggen per rit 70 euro. Bij 3 euro per reiziger heb je dan dus slechts tussen de 20 en 25 reizigers per tram nodig om rendabel te kunnen zijn. Nu jullie weer.
Even een snel rekenvoorbeeld: stel een kaartje Zwolle-Kampen kost 3 euro (2,90 euro nu), een tram doet er 15 minuten over en heeft dan een keertijd van 5 minuten. Dan kan ie in een uur 3x het traject afleggen (heen-terug-heen). Een tram-dienstregelingsuur kost ongeveer 200 euro, dus laten we zeggen per rit 70 euro. Bij 3 euro per reiziger heb je dan dus slechts tussen de 20 en 25 reizigers per tram nodig om rendabel te kunnen zijn. Nu jullie weer.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Dat is exclusief de kosten voor de infrastructuur die voor bussen in onderhoud substantieeel goedkoper is. Daarnaast kun je met bussen in het Waterlandmodel fijnmazigheid combineren met doorgaande verbinding wat voor veel reizigers voor kortere reistijden zorgt.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Een bus is natuurlijk minder aantrekkelijk dan een trein. Het is psychologisch dat de reiziger minder fan is van de bus dan van een trein.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Ik vraag me af voor hoeverre dat argument daadwerkelijk hout snijdt. Bussen tussen Purmerend en Amsterdam zitten niet vol omdat er geen treinverbinding is maar omdat de mensen bewust voor de bus kiezen. Iets soortgelijks geldt voor verbindingen Schiphol-Amsterdam ZO en Almere-Amsterdam/Amsterdam ZO. Als er een goede, snelle verbinding is dan stappen mensen vanzelf wel in. Zeker als die op een vrije busbaan bij alle kruisingen lekker doorrijdt omdat die ongelijkvloers of geprioriteerd zijn. (Liever optie 1 dan 2). Dat is ook één van de voordelen die de hierboven opgenoemde verbindingen op grote delen van het traject hebben.
Verder is op een gedeelte van het traject een trein hebben ook niet optimaal omdat overstappen ook een forse psychologische drempel vormt. Net als dat de fiets bij het station neerzetten waar de jat-kans wat hoger dan normaal ligt een psychologische drempel vormt.
Verder is op een gedeelte van het traject een trein hebben ook niet optimaal omdat overstappen ook een forse psychologische drempel vormt. Net als dat de fiets bij het station neerzetten waar de jat-kans wat hoger dan normaal ligt een psychologische drempel vormt.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Een overstap op het godvergeten Kampen-IJsselmuiden ja. Daar maak je reizigers pas echt blij mee... :neg:
Ja nou en, pech. Als je treinfreak bent dan stap je maar lekker in Kampen-Zuid of Lelystad in de trein als je persé wil loungen in NID ofzo. Gewone reizigers willen snel, comfortabel en rechtstreeks tussen A en B reizen. Bussen kunnen dat goedkoop en goed. :YEen bus is natuurlijk minder aantrekkelijk dan een trein. Het is psychologisch dat de reiziger minder fan is van de bus dan van een trein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Alleen nu de gunning nog... http://www.verkeersnet.nl/6858/aanbeste ... t-gunning/
Het is een spectrum.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Feit is dat de hoeveelheid reizigers dusdanig laag is dat je die MAKKELIJK met een bus kan opvangen en er dus helemaal geen dure railverbinding hoeft te blijven. Er is een reden waarom niet iedere stad een tram- en/of metronetwerk heeft. Bus = openbaar vervoer of had je dat nog niet door?Statler Rail schreef:Feit is dat er óók buiten Amsterdam mensen wonen (ja, echt waar!) en dat die ook behoefte hebben aan openbaar vervoer (serieus!).
Hangt er van af. De Zuidtangent hier in regio Amsterdam is een razend succes, vele malen groter dan verwacht. Mooie bussen op grotendeels vrije ban met relatief luxe haltes.NintendoC schreef:Een bus is natuurlijk minder aantrekkelijk dan een trein. Het is psychologisch dat de reiziger minder fan is van de bus dan van een trein.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Je moet niet alles met Amsterdam willen vergelijken, de situatie is vaak maar ten dele vergelijkbaar en maakt het forum een soort Amsterdams forum in plaats van een Nederlands forum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Helemaal mee eens Bee, steeds weer die posts met de strekking "ik kom uit Amsterdam en daar zijn véél meer reizigers in de tram dus die boeren uit de rest van Nederland kunnen prima met de bus" beginnen mij ook behoorlijk te irriteren. Nu weten we het wel, R-Flow!
Terug naar Zwolle-Kampen. De bus doet er 26 minuten over, de huidige trein 10 minuten. Wel een substantieel verschil. De bus sluit in Zwolle aan op de teinknoop. Bij een halfuursdienst is het dan niet praktisch om met de trein een kwartier sneller in Kampen te zijn, want dan moet je daar alsnog wachten op de bus uit Zwolle. Zodra de tram (of trein) weer gaat rijden gaan de bussen van/naar Emmeloord aansluiten op die tram/trein. Dat betekent dus een extra overstap, maar wel een kortere reistijd (scheelt ook met tram nog zo'n 10 minuten). Wat zwaarder weegt zal per reizigers verschillen.
Terug naar Zwolle-Kampen. De bus doet er 26 minuten over, de huidige trein 10 minuten. Wel een substantieel verschil. De bus sluit in Zwolle aan op de teinknoop. Bij een halfuursdienst is het dan niet praktisch om met de trein een kwartier sneller in Kampen te zijn, want dan moet je daar alsnog wachten op de bus uit Zwolle. Zodra de tram (of trein) weer gaat rijden gaan de bussen van/naar Emmeloord aansluiten op die tram/trein. Dat betekent dus een extra overstap, maar wel een kortere reistijd (scheelt ook met tram nog zo'n 10 minuten). Wat zwaarder weegt zal per reizigers verschillen.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Een bus kan gewoon 80 km/h rijden, net zo hard als trams. Geen geldig argument dus, want met een vrije busbaan worden deze bussen aanzienlijk sneller dan nu.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Het Kamperlijntje vervangen door een vrije busbaan is geen optie die serieus overwogen wordt dan wel gaat worden. Dus dat is vooral een theoretische discussie. :)
Bovendien heeft deze enkelsporige spoorlijn wellicht niet genoeg ruimtebeslag voor een dubbele busbaan, in ieder geval zeker niet op viaducten en bruggen. De kosten om er een busbaan van te maken zijn daarom behoorlijk hoog. Tot slot geldt voor bussen gewoon de wegenverkeerswet, inclusief de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Bovendien zijn er allerlei milieu- en geluidsnormen gekoppeld aan die maximumsnelheid, dus het ligt ook niet voor de hand om een 80km/h busbaan door de bebouwde kom te leggen, nog los van de veiligheid op eventuele gelijkvloerse kruisingen.
En een bus is subjectief natuurlijk minder kwalitatief dan een tram of trein, daar zijn al veel studies naar gedaan. In een trein zitten genoeg reizigers die er niet over zouden peinzen om een bus te pakken. Of zoals ze dat in Engeland zo mooi zeiden: a man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure in life.
Okee, beetje kort door de bocht, maar ga bij een bushalte kijken en je ziet dat er wel een kern van waarheid in zit.
Bovendien heeft deze enkelsporige spoorlijn wellicht niet genoeg ruimtebeslag voor een dubbele busbaan, in ieder geval zeker niet op viaducten en bruggen. De kosten om er een busbaan van te maken zijn daarom behoorlijk hoog. Tot slot geldt voor bussen gewoon de wegenverkeerswet, inclusief de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Bovendien zijn er allerlei milieu- en geluidsnormen gekoppeld aan die maximumsnelheid, dus het ligt ook niet voor de hand om een 80km/h busbaan door de bebouwde kom te leggen, nog los van de veiligheid op eventuele gelijkvloerse kruisingen.
En een bus is subjectief natuurlijk minder kwalitatief dan een tram of trein, daar zijn al veel studies naar gedaan. In een trein zitten genoeg reizigers die er niet over zouden peinzen om een bus te pakken. Of zoals ze dat in Engeland zo mooi zeiden: a man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure in life.
Okee, beetje kort door de bocht, maar ga bij een bushalte kijken en je ziet dat er wel een kern van waarheid in zit.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Die maximumsnelheid is 70 dus zo'n groot probleem is dat niet, bovendien loopt de Kamperlijn maar een klein stukje in de bebouwde kom.Statler Rail schreef:Tot slot geldt voor bussen gewoon de wegenverkeerswet, inclusief de maximumsnelheid in de bebouwde kom.
Vanaf Stadshagen kan je gewoon met 100 door de polder racen. Of dat met een bus, tram of trein is maakt voor dat stuk niet zo veel uit eigenlijk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Dat is dom en kortzichtig.Het Kamperlijntje vervangen door een vrije busbaan is geen optie die serieus overwogen wordt dan wel gaat worden.
Een bus is namelijk veel goedkoper in exploitatie. Het is net zo snel als een tram (ook een tram mag binnen de bebouwde kom niet harder dan 50). Het comfort voor de reizigers is hoger, want er hoeft minder te worden overgestapt.
En als hij in een gammele tram zit voelt hij zich wel de koning te rijk?man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure in life.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten