Pagina 10 van 12

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:37
door Frans F
Erno-BE schreef:De trein is meer bedoelt om naar Den Bosch, Arnhem en Utrecht te reizen.
Bepaal jij dat?

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:39
door Frank
Erno-BE schreef:Er rijden vamaf Wijchen twee buslijnen naar Heijendaal en een buslijnen naar het centrum. Ik denk dat je beter extra bussen kan inzetten voor de Wijchense bevolking. De trein is meer bedoelt om naar Den Bosch, Arnhem en Utrecht te reizen.
Er rijden momenteel inderdaad drie buslijnen tussen Nijmegen en Wijchen. De nieuwste daarvan, lijn 7, doet het volgens mij niet zo goed en ik meen dat het plan is dat deze ingekort gaat worden tot Bijsterhuizen (het industrieterrein). Dan heb je weer ouderwets twee buslijnen over voor de inwoners uit Wijchen. Je kunt mensen niet dwingen de bus te nemen, zeker niet als de trein vaak ook nog eens goedkoper en sneller is. Ik denk dat je beter je geld kunt steken om dingen waarvan bewezen is dat ze werken te verbeteren.
Hainje schreef:Als ik zo de lijnennetkaart van Nijmegen bekijk dan denk ik niet dat er nog heel veel te versnellen valt. Sowieso lijkt de Graafseweg een 50 km/u weg te zijn. Dus hoe je het ook brengt, de bus legt het af tegen de trein.
De route over de Graafseweg is wel een behoorlijk stukje sneller dan de huidige route. Bussen uit Wijchen hebben ooit die route wel eens gereden, ik geloof onder lijnnummer 32 oid, maar dat is destijds weer teruggedraaid. Ik denk dat Breng wel gelijk heeft dat er nu gefocust wordt op de verbinding met Heyendaal; omdat er geen rechtstreekse treinen tussen Wijchen en Heyendaal rijden valt daar nog wel iets te winnen.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:44
door CamilleKreemers
Erno-BE schreef:De trein is meer bedoelt om naar Den Bosch, Arnhem en Utrecht te reizen.
Nu denk je net als NS. In regionaal vervoer is het tegenovergestelde al bewezen. Daarnaast is door deskundigen onderzocht dat de echte reizigersgroei in korte afstanden gaat gelden. NS zou daar ook op moeten gaan focussen voor betere reisproducten.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:08
door reisthijs
Frans F schreef:Het probleem is dat de hoeveelheid materieel tussen Den Bosch en Nijmegen in zijn totaliteit wel voldoende is, maar dat er te veel in de IC-dienst rijdt en te weinig in de Sprinter-dienst. Het was daarom beter geweest de IC's in Wijchen en Rosmalen te laten stoppen (aan de Bossche kant is het probleem net zo groot) en niet in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent..
De trein waarover iedereen klaagt dat die veel te veel stops heeft...
Frans F schreef:Maar er is met NS geen redelijk gesprek mogelijk.
Als er met NS niet te praten viel kwamen die extra treinen Wijchen-Nijmegen er niet.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:10
door CamilleKreemers
die extra treinen hebben echter enorm veel tijd gekost. oorspronkelijk wou de NS er niet aan beginnen. Omdat er echter al tijden capaciteitsproblemen op deze lijn zijn, is gelukkig de uitbreiding straks een feit.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:21
door Frans F
Die extra treinen tussen Wijchen en Nijmegen lossen het probleem op deze lijn nog steeds niet op omdat de problemen tussen Rosmalen en Den Bosch even groot zijn.
reisthijs schreef:De trein waarover iedereen klaagt dat die veel te veel stops heeft...
Het probleem is vooral dat de IC op de verkeerde stations stopt.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:25
door Hainje
Het probleem is eigenlijk pas op te lossen als er een extra stukje spoor bij Ravenstein neergelegd word. Tot die tijd blijven we dit soort lapmiddelen houden.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:28
door Frans F
De Sprinters rijden in de spits met 4 of met 6 bakken en dat terwijl er overal 8 bakken langs de perrons passen. Het probleem is ook prima op te lossen met langere Sprinters, maar NS weigert gewoon meer materieel in te zetten.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:38
door Suus
Waar denk je dat materieel vandaan te halen? De reserve is in de spits al zeer beperkt.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:41
door SuperGhost
CamilleKreemers schreef:die extra treinen hebben echter enorm veel tijd gekost. oorspronkelijk wou de NS er niet aan beginnen. Omdat er echter al tijden capaciteitsproblemen op deze lijn zijn, is gelukkig de uitbreiding straks een feit.
En het zou ook wel geholpen hebben dat NS jaarlijks een flinke subsidie krijgt van de regio, want als dat er tegenover staat, dan kan bij NS opeens wel veel. :wink:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:44
door CamilleKreemers
Vast zal dat ook flink geholpen hebben.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:59
door Zugführer
Ja, en Arriva was vast uit zichzelf 4 sprinters per uur gaan rijden zonder dat daar extra subsidie tegenover stond?

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 17:01
door CamilleKreemers
ik begreep dat ze in Vechtdallijnen dit wel deden, waar NS dit niet deed.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 17:12
door Freek
Ik heb zo even niet 100 procent paraat of NS voor de 4 per uur naar Wijchen subsidie krijgt, zie dus graag bewijs. Voor 4x per uur Arnhem Nijmegen wordt in ieder geval geen rooie cent betaald door de regio.

Overigens is de overstap 4400 -> 3000 ook eentje die je niet moet onderschatten.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 17:35
door Bakpapier
Maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom ze niet gewoon een semi-tijdelijk IC stop in Wijchen hebben ingezet, 'for the time being', totdat alle maatregelen om treinen tot wijchen te laten rijden klaar zouden zijn. Die IC stopt toch al zo'n beetje overal, en deze stop is tenminste daadwerkelijk nodig.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 17:52
door Hainje
Ik snap je punt Bakpapier, maar je moet er wel rekening mee houden dat je ongeveer twee tot drie minuten extra per rit kwijt bent voor een stop met de IC (volle snelheid -> afremmen -> stoppen -> optrekken -> volle vaart). Dat heeft natuurlijk zo zijn uitwerking op andere treinen die de route met de 3600 delen. Komt de robuustheid van overige overstappunten daarmee niet in gevaar? Een paar minuten kan zomaar gevolgen hebben voor de overstap in Roosendaal (ik noem maar iets).

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 18:38
door Freek
Bovendien is een trein inleggen die van december gaat rijden beter. Enerzijds om de klant de extra trein alvast te laten ervaren. Ten tweede om de aangelegde infra optimaal te gebruiken. Ten derde omdat nu alleen een groep profiteert en bij een IC stop er ook reizigers op achter uitgaan. Ten vierde is het niet uit te leggen aan klanten dan er in het scenario Bakpapier 1 per dag een rechtstreekse trein is naar Zwolle terwijl die in december weer verdwijnt.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 18:41
door SuperGhost
Freek schreef:Ik heb zo even niet 100 procent paraat of NS voor de 4 per uur naar Wijchen subsidie krijgt, zie dus graag bewijs. Voor 4x per uur Arnhem Nijmegen wordt in ieder geval geen rooie cent betaald door de regio.
Hoe weet je dat? Ik heb destijds (dus rond 2009) anders wel geluiden gehoord dat NS enkele tonnen per jaar betaald zou krijgen voor de 3e/4e stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen. Kan alleen de bronnen niet meer vinden.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 18:45
door Freek
Destijds bij de invoering waren dat inderdaad de geruchten. Inmiddels is mij wel duidelijk dat die niet kloppen.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 19:04
door Bakpapier
Freek schreef:Bovendien is een trein inleggen die van december gaat rijden beter. Enerzijds om de klant de extra trein alvast te laten ervaren. Ten tweede om de aangelegde infra optimaal te gebruiken. Ten derde omdat nu alleen een groep profiteert en bij een IC stop er ook reizigers op achter uitgaan. Ten vierde is het niet uit te leggen aan klanten dan er in het scenario Bakpapier 1 per dag een rechtstreekse trein is naar Zwolle terwijl die in december weer verdwijnt.
Dat laatste is natuurlijk totaal geen issue, als er iets verandert, zelfs bij een tijdelijke situatie, kan de reis er voor een kleine groep soms juist tijdelijk op vooruitgaan, da's dan mooi meegenomen. Wijchen-Zwolle is een zo goed als non-existent relatie natuurlijk. S nachts is er ook een rechtstreekse trein Eindhoven-Leiden die er overdag niet is daar zeurt ook niemand over.

Mijn vraag is meer: waarom is die IC stop niet vorig jaar of zelfs eerder al ingevoerd, toen de huidige oplossing (extr trein tot wijchen) nog niet kon?

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 22:10
door SuperGhost
- Omdat NS daar niet aan wil.
- Omdat de situatie rond de Ravensteinse brug krap is, een stop in Wijchen zou kunnen betekenen dat de IC's elkaar (te kort) op die brug ontmoeten.
- Omdat NS bang is voor grote regionale onvrede als die IC-stop weer gaat verdwijnen in december.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: di 07 okt 2014, 00:01
door Vinny
Een vuistregel zegt dat ongeveer 30% van de reizigers één of meerdere overstappen maakt, typisch op een knooppuntstation van een sprinter op een intercity.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: di 07 okt 2014, 09:19
door MLouter
Ik heb overigens meer het idee dat het probleem juist in de combinatie van Rosmalen/Oss/Wijchen zit. De sprinters zitten in Oss rond de spits al vol, waardoor de (al grote) vraag bij Wijchen en Rosmalen niet voldaan kan worden. Dit is niet omdat Wijchen en Rosmalen nou zo abnormaal druk zijn, het is meer dat er op die drie stations een grote spitsrichting hebben.
De oplossing moet dus echt over de hele lijn gezien worden. Doorgaand lange-afstand verkeer tussen Nijmegen/Den Bosch is niet zo groot, het probleem ligt in het regionale verkeer. Idealiter zie ik nog een keer een extra sprinter (s17600) Nijmegen-Den Bosch-Tilburg-Breda.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 19:44
door Frank
Over het derde spoor te Elst...
Freek schreef:Derde spoor wordt inderdaad niet meteen aangesloten. Definitieve besluitvorming daarover volgt nog.
Weet iemand wanneer dat besluit wordt genomen? Enige dat ik erover kan vinden is dat het afgelopen zomer had moeten gebeuren...

Het stootblok voor de treinen die komend jaar toch niet over het derde spoor gaan rijden staat inmiddels al klaar...

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 19:48
door Frans F
Het lijkt erop dat het idee achter dat derde spoor achterhaald is door het besluit dat de Tielse treinen gewoon naar Arnhem blijven rijden, maar dat de aanleg van het derde spoor niet meer terug te draaien was.