Pagina 16 van 73

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 15:01
door Hainje
Je moet er natuurlijk een marge in bouwen. Als het busje continu moet rijden, dan kan de vertraging er ook een stuk moeilijker uit gereden worden. Zeker als een enkele rit 15 minuten duurt, dan is dat gewoon te krap voor een goede 30'-frequentie.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 15:13
door Nitein-Repart
Oldenzaal->De Lutte 12 minuten
De Lutte->Oldenzaal 15 minuten
Eventueel kun je de buurtbus niet via het centrum (Ganzenmarkt), maar via het Ziekenhuis laten rijden (scheelt 1 a 2 minuten)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:33
door Wubbo
Ik ken Oldenzaal niet, maar doe de aanname dat gebruikers van buurtbusjes vaak mensen zijn die geen ander vervoer hebben. Of je die groep (het aandeel ouderen zal wel groot zijn) een plezier doet met een route niet via het centrum (waar je als oudere juist heen wil voor je ontbijt bij de Hema enzo) vraag ik me ernstig af.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 23:29
door dennistd
In de ochtendspits wordt al 2x per uur gereden, maar ik kan me goed voorstellen dat de vrijwilligers niet de hele tijd achter elkaar door willen rijden. Dan kom je al op een 40- of 45-minutendienst uit, en dat is helemaal funest (steeds wisselende aansluitingen). Nu sluit je elk uur mooi aan op de trein in Oldenzaal.

En juist de Ganzenmarkt moet je niet willen schrappen: dat is het centrum van Oldenzaal, en aangezien in De Lutte buiten de dagelijkse boodschappen niet veel te krijgen is moeten ook ouderen wel naar Oldenzaal toe voor bijvoorbeeld kleding. En die winkels zitten in het centrum, niet bij het ziekenhuis...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 01 mei 2014, 10:01
door Nitein-Repart
Bij iedere andere buurtbuslijn is een ritje van A naar B net onder de 30 minuten ( bij sommige 15, anderen net onder 60), waardoor de vrijwilligers aan beide eindpunten kort moet keren. Is dat niet voor lijn 593 mogelijk. Vind ieder uur een lunchpauze van een half uur beetje onnodig als je daardoor een extra ritje kan maken zonder al te veel extra kosten.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 01 mei 2014, 10:07
door CamilleKreemers
dennistd schreef:In de ochtendspits wordt al 2x per uur gereden, maar ik kan me goed voorstellen dat de vrijwilligers niet de hele tijd achter elkaar door willen rijden. Dan kom je al op een 40- of 45-minutendienst uit, en dat is helemaal funest (steeds wisselende aansluitingen). Nu sluit je elk uur mooi aan op de trein in Oldenzaal.

En juist de Ganzenmarkt moet je niet willen schrappen: dat is het centrum van Oldenzaal, en aangezien in De Lutte buiten de dagelijkse boodschappen niet veel te krijgen is moeten ook ouderen wel naar Oldenzaal toe voor bijvoorbeeld kleding. En die winkels zitten in het centrum, niet bij het ziekenhuis...
Erno-BE schreef:Bij iedere andere buurtbuslijn is een ritje van A naar B net onder de 30 minuten ( bij sommige 15, anderen net onder 60), waardoor de vrijwilligers aan beide eindpunten kort moet keren. Is dat niet voor lijn 593 mogelijk. Vind ieder uur een lunchpauze van een half uur beetje onnodig als je daardoor een extra ritje kan maken zonder al te veel extra kosten.
even gecombineerd op beide een melding:
wat is het aantal reizigers op die buurtbus? Als dat niet boven de 4 personen komt, zou ik kijken of je niet naar een andere plek kan rijden in die overgebleven 30 minuten.

Ook ligt het eraan hoe de treinaansluiting is.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 01 mei 2014, 11:05
door Karl
Erno-BE schreef:Bij iedere andere buurtbuslijn is een ritje van A naar B net onder de 30 minuten ( bij sommige 15, anderen net onder 60), waardoor de vrijwilligers aan beide eindpunten kort moet keren. Is dat niet voor lijn 593 mogelijk. Vind ieder uur een lunchpauze van een half uur beetje onnodig als je daardoor een extra ritje kan maken zonder al te veel extra kosten.
In het OV zijn er die aspecten die zorgen voor het opdrijven van de kosten: loon voor personeel, brandstof, wagenpark (aanschaf, onderhoud).

Het loon voor personeel heb je niet bij een buurtbus (behoudens een coordinator ofzo), maar de andere twee (onderhoud en brandstof) nemen toch toe als je frequenter gaat rijden? Kan dat uit met het verkopen van een extra kaartje aan reiziger, of aan twee reizigers, of, of... Als er geld bij moet, dan betekent het frequenter laten rijden van deze buurtbus een hogere onbetrouwbaarheid en dat er elders minder bussen kunnen rijden.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 07:24
door MdJ
De bestemmingen op de bussen zijn vandaag aangepast: Op de Citea's staat in plaats van tweeregelige bestemmingen alles op 1 regel en verspringt het steeds.

Bijkomend voordeel is dat de oudere 3051-3060 en de 3046-3049 dan alles op twee regels staat, in plaats alles op 1 regel achter elkaar. (En de displays van de 3051-3060 dat niet aankunnen en zwart gaan en die van de 3046-3049 dan gaan scrollen)
--

t31213/t31226 reden niet ivm defect materieel. De treinvervangende bussen waren in Hengelo al na 15-20 minuten na vertrektijd voor de richting Odz, en 5-10 minuten na vertrektijd voor de richting Zp. Zeer snel dus :o :)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 10:24
door dennistd
CamilleKreemers schreef:zou ik kijken of je niet naar een andere plek kan rijden in die overgebleven 30 minuten.
Ook ligt het eraan hoe de treinaansluiting is.
Er wordt gekeken naar een uitbreiding naar de Luttermolen (nieuwe wijk in De Lutte, waar nu nog geen OV komt). Dat zou je ook weer een paar minuten extra kosten.
De aansluiting op de trein in Oldenzaal is nu prima: vier minuten bus->trein en drie minuten trein->bus, waarbij de bus rustig een paar minuten kan wachten op een licht vertraagde aankomende trein (in De Lutte is er immers genoeg tijd).

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 06 mei 2014, 23:42
door dennistd
Vanaf 12 mei wordt lijn 593 na de ochtendspits doorgetrokken naar de Luttermolen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 13:51
door BrengMe
Bron?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 14:18
door MdJ
Naast dat Dennistd buschauffeur bij Syntus is (en me dat vrij betrouwbaar lijkt)

(Kaartje+route)
http://www.vhdeluttermolen.nl/index_bes ... age617.htm

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 15:10
door marvinkok
Ter aanvulling op de werkzaamheden op het van Heekplein in Enschede, er is een halte gemaakt aan de Zuidmolen, waar vroeger ook al een centrumhalte heeft gezeten. Deze is enkel in de richting station -> van Heekplein/MST te gebruiken, zoals te zien op het overzichtskaartje

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 16:24
door BrengMe
MdJ schreef:Naast dat Dennistd buschauffeur bij Syntus is (en me dat vrij betrouwbaar lijkt)
Oh, dat verklaart het :P
Dank je!
marvinkok schreef:Ter aanvulling op de werkzaamheden op het van Heekplein in Enschede, er is een halte gemaakt aan de Zuidmolen, waar vroeger ook al een centrumhalte heeft gezeten. Deze is enkel in de richting station -> van Heekplein/MST te gebruiken, zoals te zien op het overzichtskaartje
ik kan dat kaartje niet zien :?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 16:38
door Karl
Het staat ook op het intranet van Syntus. Misschien alleen intern bedoelde informatie?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 18:18
door chemie
Karl schreef:Het staat ook op het intranet van Syntus. Misschien alleen intern bedoelde informatie?
Zeker niet! Het kaartje is ook zichtbaar op een andere plek:

Bij het nieuwsbericht op:

http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... hede-.aspx

Het kaartje:

http://www.syntus.nl/Download.aspx?File ... nvpFj6mv7K

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 20:24
door marvinkok
Excuus, even niet in de gaten gehad dat ie vanaf het intranet linkte (A)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 22:49
door dennistd
BrengMe schreef:Bron?
Dat was http://delutte.com/?page=1&id=799 (ik was even vergeten het linkje er bij te plaatsen)
Als normale chauffeurs hebben we met buurtbussen eigenlijk niets van doen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 22:52
door dennistd
marvinkok schreef:Ter aanvulling op de werkzaamheden op het van Heekplein in Enschede, er is een halte gemaakt aan de Zuidmolen, waar vroeger ook al een centrumhalte heeft gezeten. Deze is enkel in de richting station -> van Heekplein/MST te gebruiken, zoals te zien op het overzichtskaartje
En voor de ANWB-winkel zag ik vanavond ook al haltes liggen (in beide richtingen).

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 08:36
door Pim-AllianceB95
dennistd schreef:
BrengMe schreef:Bron?
Dat was http://delutte.com/?page=1&id=799 (ik was even vergeten het linkje er bij te plaatsen)
Als normale chauffeurs hebben we met buurtbussen eigenlijk niets van doen.
Mwa, af en toe een aansluiting over nemen of een ontdekkingsreiziger uit Amsterdam die ontzettend graag de Luttermolen eens wil bezichtigen een reisadvies geven :mrgreen:

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 10 jun 2014, 20:09
door Bjarne
Ik liep vanmiddag om 16.40 het station in Hengelo uit, zag ik ineens 15 achterop een Optare staan. Wist niet dat ze ook daar reden :wink:
Afbeelding

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 10 jun 2014, 20:35
door Nitein-Repart
Vreemd, lijn 15 is een spitslijn en Optares worden toch meer op rustige lijnen ingezet. Van mij mogen ze op lijn 66 rijden. Zo druk is die verbinding niet.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:52
door chemie
Klopt, maar de bezetting van buslijn 15 is normaal gesproken niet erg hoog. Op de een of andere manier blijven mensen buslijn 9 kiezen. Dat is ook goed zichtbaar op Enschede CS, waar snelbus 62 richting de Universiteit rijdt.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 10:43
door Nitein-Repart
Lijn 15 sluit louter op de IC aan en ik denk dat de meesten met de Sprinters en de Syntus-boemel reizen en dat daarom lijn 9 significant drukker is. De spits62 rijdt slechts tot Oldenzaal respectievelijk Neede, als deze vanaf Denekamp respectievelijk Borculo begon was die drukker.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 10:51
door MdJ
Voor een aantal gebouwen (De Horst, Carre) is het veel sneller om lijn 9 te pakken dan lijn 62 of lijn 15.

Kijk je naar de frequenties en reistijd is lijn 9 ook veel handiger, daar je voor lijn 9 uit kan stappen bij de Westerbegraafplaats/UT en Kennispark, moet je met lijn 62 door tot de Hallenweg/UT. Dat "omrijden" kost veel meer tijd dan de looptijd vanaf de Westerbegraafplaats/UT. Daarnaast rijdt lijn 9 in de spitsen 6x per uur, lijn 62 heeft een hele rare

frequentie (4x per uur in 10/20 minuten ligging icm 4x per uur een kwartierdienst) en lijn 15 heeft slechts een halfuursdienst.