Die motoren zijn toch niet veel soeps meer? Moet haast wel danFreek schreef:Vind het wel een gemiste kans dat de Lintjes blijven rijden. Ik zit liever in ouder NS-materieel dan in de huidige Lintjes, hopelijk wordt het een flinke revisie.
Concessie Twente
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Drie bieders concessie Twente
Re: Drie bieders concessie Twente
Die amba's zijn (gelukkig!) tijdelijk. Aangezien de provincie zich had gemist met snellere rijtijden en aardgasbussen. Dat gaat dus echt niet samen.flipje schreef:[...]
1 bus is aardig wat goedkoper dan 1 trein . & ik moet ook nog maar zien of Syntus met allemaal nieuw materiaal gaat rond rijden? Op de veluwe heb ik vandaag aardig wat oude amba's van Veolia zien rond rijden in Syntus (veluwelijn) jasje.
Wat niet meer dan logisch is, waarom zou je telkens nieuw materiaal aanschaffen? Vooral met de oog op bezuinigingen ook in het OV! Dan mag er toch wel iets zuiniger omgesprongen worden met materiaal :@
Inmiddels zijn er wel 4 nieuwe bussen besteld, dus in augustus gaan die amba's er alsnog uit. Was dus origineel niet in de planning. :+ Geleed was trouwens wel nodig op 294.
Klopt, is dus vanaf dec 2012 voor Arriva, ben benieuwd. Op dit moment rijdt dat ook best goed.Meltrain schreef:Volgens mij is Zutphen - Apeldoorn nu ook voor de tweede keer aanbesteed.Daniel schreef:[...]
Ehm, bedenk wel dat dit überhaupt de eerste concessie met een treindienst erin is die voor de tweede keer wordt aanbesteed... het "nu eens" is dus niet bepaald van toepassing.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Re: Drie bieders concessie Twente
Nu ben ik niet zo held (lees het is helemaal niet mijn ding) in dienstregelingen/infra, maar iemand al bekeken wat de gevolgen van de kwartiersdienst op Goor-Oldenzaal zijn?
Re: Drie bieders concessie Twente
Valt me op dat ze lijn 8 willen verbeteren, vanaf Zuid via west naar de UT, eigenlijk dus gewoon lijn 8 zoals het ooit bedoeld was, maar wat mede dankzij de gemeente nooit helemaal van de grond is gekomen ivm het ontbreken van een keermogelijkheid bij de P+R aan de Zuiderval... doorrijden tot de Reulver haal je net weer niet met de rijtijd, dus ben benieuwd hoe ze dat nou precies zien, vooral wat ze in dit geval onder "Zuid" en "West" verstaan.
Overigens staat er in het persbericht dat Syntus onder de huisstijl "Twents" gaat rijden, maar dat is een Connexxion merknaam, dus die mogen ze in ieder geval niet gebruiken...
Overigens staat er in het persbericht dat Syntus onder de huisstijl "Twents" gaat rijden, maar dat is een Connexxion merknaam, dus die mogen ze in ieder geval niet gebruiken...
Re: Drie bieders concessie Twente
Heb al even gekeken, maar lijkt mogelijk. Je krijgt hoogstens een rare kleurplaat op station Hengelo als de serie s140 rijdt (met de pendel Enschede - Hengelo erbij), maar dat lijkt ook wel maakbaar.Freek schreef:Nu ben ik niet zo held (lees het is helemaal niet mijn ding) in dienstregelingen/infra, maar iemand al bekeken wat de gevolgen van de kwartiersdienst op Goor-Oldenzaal zijn?
Re: Drie bieders concessie Twente
Ik houd me hart vast voor de BSO in Hengelo, omdat je het hele circus met de NO en de s7900 gaat doorboren. Kan misschien nét, maar het lijkt me op eerste gezicht niet robuust. Helemaal als de s140 / s240 rijdt (en je ook nog een fase kwijt bent voor de s10140). Jammer dat de kwartierdienst niet alleen op Oldenzaal-Hengelo is; had keurig in het zakspoor afgehandeld kunnen worden.Freek schreef:Nu ben ik niet zo held (lees het is helemaal niet mijn ding) in dienstregelingen/infra, maar iemand al bekeken wat de gevolgen van de kwartiersdienst op Goor-Oldenzaal zijn?
Re: Drie bieders concessie Twente
idd. En heel makkelijk 1x per uur door naar Bad Bentheim :DThijs schreef:; had keurig in het zakspoor afgehandeld kunnen worden.
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Drie bieders concessie Twente
Ehm, als ik zo even spoorboekjes vergelijk kom je uit op een situatie waarin de trein Zl -> Es en Go -> Odz tegelijk in Hengelo zijn. Da's zo'n beetje exact dezelfde situatie als in 2006 en toen kon dat ook.Thijs schreef:Ik houd me hart vast voor de BSO in Hengelo, omdat je het hele circus met de NO en de s7900 gaat doorboren.
De andere kant op heb je precies dezelfde situatie waarin de trein Odz -> Go tegelijk met de trein Es -> Zl in Hengelo is als in 2006. Dat levert in die richting inderdaad een 10/20 minutendienst op i.p.v. een kwartiersdienst, maar dat past niet anders.
Heb het idee dat er in deze discussie erg op een strakke kwartiersdienst gefocust wordt die inderdaad met de NoordOost in conflict zou komen. Een probleem dat er niet is: op het moment dat de NoordOost ri. westen in Hengelo aankomt moet die extra trein tot Goor namelijk al zowat in Delden zijn, anders haalt 'ie daar de kruising met de doorgaande trein Zp - Odz niet
(Wat dat betreft is het baanvak ideaal: Go - Hgl kost een kwartier en de kruisingsmogelijkheid in Delden ligt exact halverwege)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Drie bieders concessie Twente
En ja hoor, hij bestaat al.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Drie bieders concessie Twente
Dat zijn dan ook treinen, LINT is lightrail...Freek schreef:Nee toch, kijk naar de ICM volgens onze wiki heeft het grofweg 15 jaar geduurd tot er een revisie was. Zelfde geldt voor DDAR die ook ongeveer 15 jaar zonder revisie rijden. 15 jaar is volgens mij een (internationaal?) gangbare maat voor een revisie.reisthijs schreef:Dat zegt niets. Het is heel normaal dat materieel na 7 tot 8 jaar een eerste revisie krijgt.Freek schreef:Dat Linten na 7 jaar al een revisie moeten doormaken zegt wat mij betreft genoeg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Drie bieders concessie Twente
LINT is geen lightrail naar mijn mening, het is meer een lichtgewicht trein. Het heeft niet echt hybride (als in, kan ook functioneren in stedelijke omgevingen) eigenschappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Drie bieders concessie Twente
Qua botsvermogen, kwaliteit van het materieel en comfort van de zitplaatsen is het niet meer dan een sneltram. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Drie bieders concessie Twente
Je kan de kwaliteit van een LINT niet zomaar laag noemen. LHB/Alstom is een gerenommeerde fabrikant, hebben een voertuig gebouwd dat aan de eisen voor een "Nebenbahn" voldoet: Lage topsnelheid van 120 km/h, lage asdruk zodat het ook op wat minder goed spoor zonder problemen kan rijden, laag energieverbruik en eenvoudige maar functionele remmen. Comfort benadert dat van een bus maar dit is dan ook een soort van Railbus. Kortom, voldoet aan alle eisen. Alleen sinds het onderhoud van Hengelo naar Blerick is verhuisd hebben ze meer last van defecten door logistieke moeilijkheden, waar naar mijn mening Syntus niet genoeg aandacht aan besteed heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Drie bieders concessie Twente
Go :16/:46Thijs schreef:Ik houd me hart vast voor de BSO in Hengelo, omdat je het hele circus met de NO en de s7900 gaat doorboren. Kan misschien nét, maar het lijkt me op eerste gezicht niet robuust. Helemaal als de s140 / s240 rijdt (en je ook nog een fase kwijt bent voor de s10140). Jammer dat de kwartierdienst niet alleen op Oldenzaal-Hengelo is; had keurig in het zakspoor afgehandeld kunnen worden.Freek schreef:Nu ben ik niet zo held (lees het is helemaal niet mijn ding) in dienstregelingen/infra, maar iemand al bekeken wat de gevolgen van de kwartiersdienst op Goor-Oldenzaal zijn?
Ddn :23/:53 (kruising met tegentrein)
Hgl :29/:59
Hglo :34/:04
Odz :41/:11
Terug krijg je dan:
Odz :49/:19
Hglo :55/:25
Hgl :59/:29
Ddn :07/:37 (kruising met tegentrein)
Go :16/:46
Ik denk dat ze dan leeg door moeten rijden naar Mk om daar te keren.
In Hgl past het allemaal net inderdaad. Ook wanneer de s140 rijdt kan het er precies tussendoor maar het wordt wel erg krap, minutenwerk enzo.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Drie bieders concessie Twente
:') Bombadier is ook een gerenommeerde fabrikant. Het gaat om het product wat ze leveren en niet om hun goede naam...LHB/Alstom is een gerenommeerde fabrikant
Voor de rest is je argumentatie precies wat ik zelf ook zeg. Materieel voor sneltramlijnen of voor de schroothoop. IVW vindt de LINT niet botsveilig genoeg, dus dan voldoet het niet aan de eisen (wellicht vroeger wel, maar nu niet meer).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Drie bieders concessie Twente
Wat is lightrail: 1. Het heeft een laag gewicht. 2. Het rijdt op stalen wielen.Bee schreef:LINT is geen lightrail naar mijn mening, het is meer een lichtgewicht trein. Het heeft niet echt hybride (als in, kan ook functioneren in stedelijke omgevingen) eigenschappen.
Aan beide eisen wordt voldaan. Volgens jouw argumentatie zou de misschien zelfs wel zwaardere Utrechtse tram opeens wel lightrail zijn omdat het toevallig de stad in rijdt. Toen de Linten (en Talenten) net nieuw waren, was iedereen euforisch over het nieuwe "lightrail"-materieel.
Re: Drie bieders concessie Twente
Maar ik zie een LINT nu niet als een exemplarisch voorbeeld van een supersnel optrekkend treintje dat vlot passagiers uitspuugt op de stations en zo de rijtijden verkort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Drie bieders concessie Twente
De Taurus met oude kopvorm is ook niet meer botsveilig genoeg, om het maar even te relativeren.Vinny schreef:Voor de rest is je argumentatie precies wat ik zelf ook zeg. Materieel voor sneltramlijnen of voor de schroothoop. IVW vindt de LINT niet botsveilig genoeg, dus dan voldoet het niet aan de eisen (wellicht vroeger wel, maar nu niet meer).
Re: Drie bieders concessie Twente
Ik ga me niet laten uitlokken tot een definitiediscussie over wanneer iets nou exact lightrail is of niet (daar denkt iedereen anders over), maar wat ik als treinreiziger wel vindt, is dat de LINT op zich best aardig materieel is zolang je maar denkt dat je in een sneltram stapt. Voor een trein heeft de LINT te weinig comfort, persoonlijk vind ik de Spurt's van Arriva en Veolia fijner om mee te reizen.Bee schreef:Maar ik zie een LINT nu niet als een exemplarisch voorbeeld van een supersnel optrekkend treintje dat vlot passagiers uitspuugt op de stations en zo de rijtijden verkort.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Drie bieders concessie Twente
"Ik ga met de sneltram naar Winterswijk. Hee, wat komt daar nou aan? Wat een supermooie tram! ".Vinny schreef:maar wat ik als treinreiziger wel vindt, is dat de LINT op zich best aardig materieel is zolang je maar denkt dat je in een sneltram stapt.
Het is duidelijk dat naast verschillende meningen over de term "lightrail" er ook verschillende meningen zijn of materieel comfortabel is of niet, afhankelijk van de omstandigheden. Ik vind VIRM erg comfortabel op de IC naar Maastricht, maar niet als ik veel bagage heb, op de benedenverdieping kun je je zooi namelijk niet kwijt (om maar een voorbeeld te noemen).
De kunst is om een goed gemiddelde te vinden voor het betreffende inzetgebied, en daar slaagt een LINT m.i. aardig goed in.
Re: Drie bieders concessie Twente
Zuid lijkt mij Stroinkslanden, Wesselerbrink en Helmerhoek, in ieder geval meer dan De Reulver. Dat is ook gek eindpunt, omdat je daar net de zuidwijken binnenrijdt.marvinkok schreef:Valt me op dat ze lijn 8 willen verbeteren, vanaf Zuid via west naar de UT, eigenlijk dus gewoon lijn 8 zoals het ooit bedoeld was, maar wat mede dankzij de gemeente nooit helemaal van de grond is gekomen ivm het ontbreken van een keermogelijkheid bij de P+R aan de Zuiderval... doorrijden tot de Reulver haal je net weer niet met de rijtijd, dus ben benieuwd hoe ze dat nou precies zien, vooral wat ze in dit geval onder "Zuid" en "West" verstaan.
West lijkt mij 't Zwering, Stadsveld en Bruggert
Het lijkt er wel op dat ze dat doen: http://www.syntustwente.nl. Het lijkt me overigens niet dat de naam Twents een naam is waar dergelijke rechten ontleend kunnen worden dat een nieuwe vervoerder de naam niet mag gebruiken.marvinkok schreef:Overigens staat er in het persbericht dat Syntus onder de huisstijl "Twents" gaat rijden, maar dat is een Connexxion merknaam, dus die mogen ze in ieder geval niet gebruiken...
Re: Drie bieders concessie Twente
Syntus gebruikt het nu toch ook al? Lijn 73/74 (de ritten die door syntus gereden worden) en lijn 20... Lijn 96 en het treintje tussen Almelo-Marienberg...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Drie bieders concessie Twente
Vervoerders zijn volgens mij verplicht de Twents rode huisstijl te gebruiken, was een eis van de regio Twente.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Drie bieders concessie Twente
Ja, klopt Almelo - Marienberg rijdt wel in opdracht van Connexxion evenals alle buslijnen tussen Enschede en Haaksbergen.MdJ schreef:Syntus gebruikt het nu toch ook al? Lijn 73/74 (de ritten die door syntus gereden worden) en lijn 20... Lijn 96 en het treintje tussen Almelo-Marienberg...
Syntus rijdt voor Connexxion die in opdracht rijdt van Arriva?
Laatst gewijzigd door visgraat op za 14 mei 2011, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Drie bieders concessie Twente
OM nog even op het Twenst-verhaal terug te komen icm Syntus:
Twents is een MERKNAAM van Connexxion. De regio heeft alleen een Rode Twentse Huisstijl geëist, dus niet de naam Twents. Tenzij Syntus dus die merknaam overkoopt of hoe dat ook moge gaan, zie die naam niet meer terug.
Lijn 20 is van CXX maar is uitbesteed aan Syntus. 73 en 74 zijn concessieoverschrijdend, en daarom rijdt CXX daar ook enkele ritten op (net als bij o.a. Arnhem-Doetinchem), wat weer uitbesteed is aan Syntus. Omdat het wel onder de Twente-concessie valt allemaal rijdt Syntus er wel de voorgeschreven bussen van CXX.
Twents is een MERKNAAM van Connexxion. De regio heeft alleen een Rode Twentse Huisstijl geëist, dus niet de naam Twents. Tenzij Syntus dus die merknaam overkoopt of hoe dat ook moge gaan, zie die naam niet meer terug.
Lijn 20 is van CXX maar is uitbesteed aan Syntus. 73 en 74 zijn concessieoverschrijdend, en daarom rijdt CXX daar ook enkele ritten op (net als bij o.a. Arnhem-Doetinchem), wat weer uitbesteed is aan Syntus. Omdat het wel onder de Twente-concessie valt allemaal rijdt Syntus er wel de voorgeschreven bussen van CXX.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten