Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
wouter15
Berichten: 847
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor wouter15 » Di 11 Mar 2014, 18:48

Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn
De Kamer heeft de motie van de ChristenUnie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat een kwartierdienst op de hele Valleilijn (Ede-Wageningen - Amersfoort) wenselijk is. In februari liet staatssecretaris Mansveld weten het niet nodig te vinden om de kwartierdienst op de Valleilijn door te trekken van Barneveld naar Ede-Wageningen en het ook niet nodig te vinden de lijn door te laten rijden naar Arnhem.

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “Er is nu gelukkig een meerderheid in de Tweede Kamer die erkent dat er wat moet gebeuren. De Valleilijn zit aan de grenzen van de capaciteit en treinen zijn regelmatig overvol. Met een kwartierdienst kunnen reizigers zich beter over de treinen verspreiden en ontstaat er ruimte voor de lijn om verder te groeien.” Lees verder

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor BrengMe » Di 11 Mar 2014, 20:23

Kan dit niet beter naar Oost-Nederland?
---

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Vinny » Di 11 Mar 2014, 20:41

De Valleilijn is zo'n beetje de middelste spoorlijn van Nederland. Maar ja, er is geen OV-midden Nederland :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor BrengMe » Di 11 Mar 2014, 20:59

Het grootste deel ligt in Gelderland, dus Oost-Nederland :wink:
---

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Geert » Di 11 Mar 2014, 21:21

Precies. Topic is daarom verplaatst naar Oost-Nederland :)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Erno-BE » Di 11 Mar 2014, 22:23

Ik vind verlenging naar Arnhem belangrijker dan een kwartiersdienst.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Suus » Di 11 Mar 2014, 22:43

Was de Valleilijn niet de verantwoordelijkheid van de provincie in plaats van de Rijksoverheid/Tweede Kamer :roll:
Rame à l'approche

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Freek » Di 11 Mar 2014, 22:53

Niet zodra infra nodig is ;)

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor BrengMe » Wo 12 Mar 2014, 09:33

Erno-BE schreef:Ik vind verlenging naar Arnhem belangrijker dan een kwartierdienst.

Dat kan dan wel zo zijn, maar als treinen propvol zijn, vind ik een kwartierdienst echt belangrijker.
---

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Frans F » Wo 12 Mar 2014, 09:55

De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan. Een verlenging naar Arnhem zou wel een goed idee zijn, maar Wilma Mansveld (het schoothondje van NS) zal dat echter ten koste van alles willen voorkomen.

Het enige probleem op dit moment is dat CXX gewoon te weinig materieel heeft en dus ook in de spits losse tweewagenstellen inzet.

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor groningen » Wo 12 Mar 2014, 10:05

Deze lijn is toch belangrijk genoeg om als omleiding tussen Amsterdam en Arnhem te gebruiken als Utrecht eruit ligt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11156
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Meltrain » Wo 12 Mar 2014, 12:24

Frans F schreef:De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan.

Als de treinen overvol zijn en er blijkbaar vraag is, vind ik het niet nutteloos.
Bovendien: een hogere frequentie kan weer tot meer vraag leiden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Suus » Wo 12 Mar 2014, 12:31

Je zou ook de treinen wat kunnen verlengen natuurlijk (A)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Hainje » Wo 12 Mar 2014, 12:42

Frans F schreef:De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan. Een verlenging naar Arnhem zou wel een goed idee zijn, maar Wilma Mansveld (het schoothondje van NS) zal dat echter ten koste van alles willen voorkomen.

Het enige probleem op dit moment is dat CXX gewoon te weinig materieel heeft en dus ook in de spits losse tweewagenstellen inzet.

Een paar GTW-tjes zijn zo bij gekocht hoor.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Frans F » Wo 12 Mar 2014, 13:08

Meltrain schreef:Als de treinen overvol zijn en er blijkbaar vraag is, vind ik het niet nutteloos.

Als NS ook zou besluiten uitsluitend losse tweewagenstellen in te zetten kun je zo meteen het halve spoorwegnet 4-sporig maken. CXX moet gewoon eerst eens materieel bij kopen en vierwagentreinen inzetten.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Frans F » Wo 12 Mar 2014, 13:12

Hainje schreef:Een paar GTW-tjes zijn zo bij gekocht hoor.

Ja, maar dat gebeurt dus niet.

Het is net als met PHS op Eindhoven-Utrecht. Daar moeten miljarden in geïnvesteerd worden om een 10-minutendienst te kunnen rijden, terwijl NS de afgelopen anderhalf jaar vrijwel alle huidige treinen tot één los stel heeft ingekort.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor fogeltje » Wo 12 Mar 2014, 13:37

Bee schreef:Je zou ook de treinen wat kunnen verlengen natuurlijk (A)

Ook dan moeten nieuwe treinen komen. Als je dan nog nieuwe stellen aanschaft zou ik liever een kwartierdienst maken dan langere treinen. Hogere frequentie is aantrekkelijker voor reizigers.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Suus » Wo 12 Mar 2014, 16:16

Daar was ik van op de hoogte Fogeltje, maar ik probeer even de oogkleppen van OMG kwartierdienst af te doen :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Hainje » Wo 12 Mar 2014, 17:13

Frans F schreef:Ja, maar dat gebeurt dus niet.

Natuurlijk is dat tot op heden nog niet gebeurd, dat doet CXX natuurlijk pas als de overheid dat van ze verlangt. Met die motie ligt het een stuk meer voor de hand dat het nu wel gaat gebeuren.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Frans F » Wo 12 Mar 2014, 18:00

Een direct verband tussen meer infrastructuur en meer materieel is er niet. Zie PHS op Eindhoven-Utrecht: steeds meer investeringen in infra en steeds minder materieel in de treindiensten.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Erno-BE » Wo 12 Mar 2014, 21:24

Off-topic: maar wel over de Valleilijn: is het niet handiger om in de toekomst de Valleilijn (en eigenlijk ook Zutphen-Apeldoorn, maar door praktische redenen zit deze lijn bij Achterhoek-Rivierenland) te integreren in de concessie Veluwe?

Die kwartiersdienst is gewoon niet nodig. Als de provincie coulant is en inzet van oud materieel (LINT) in de spits toestaat, kunnen er in de spits langere treinen worden ingezet. Problem Solved.

Over ETMET: in Arnhem zie ik meestal de s3000 met een VIRM6 en de s3100 VIRM4 rijden. Dit is buiten de spits, maar geeft wel aan dat er niet zo zeer behoefte is aan een 10-minutendienst.

sirvinniei
Berichten: 1241
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor sirvinniei » Wo 12 Mar 2014, 21:41

Als de Valleilijn in de concessie Veluwe komt zou dat of moeten betekenen dat syntus de treindienst gaat rijden of dat connexxion de busdienst gaat rijden. Beide opties zijn zeer moeilijk

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11156
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Meltrain » Wo 12 Mar 2014, 21:54

Beide concessies lopen in 2016 af, dus samenvoegen is zeker een optie.

Erno-BE schreef:Die kwartiersdienst is gewoon niet nodig. Als de provincie coulant is en inzet van oud materieel (LINT) in de spits toestaat, kunnen er in de spits langere treinen worden ingezet. Problem Solved.

Diesel onder de draad? Daar maak je geen vrienden mee.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Erno-BE » Wo 12 Mar 2014, 22:02

Voor die enkele ritten per dag. Elektrisch materieel is aardig beperkt (op Plan V na, maar dat is museummat) en diesels in overschot.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op Do 13 Mar 2014, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11156
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Meltrain » Wo 12 Mar 2014, 22:53

Die LINTen zijn er slechter aan toe dan Plan V hoor.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast