Pagina 1 van 3

Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: di 11 mar 2014, 18:48
door wouter15
Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn
De Kamer heeft de motie van de ChristenUnie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat een kwartierdienst op de hele Valleilijn (Ede-Wageningen - Amersfoort) wenselijk is. In februari liet staatssecretaris Mansveld weten het niet nodig te vinden om de kwartierdienst op de Valleilijn door te trekken van Barneveld naar Ede-Wageningen en het ook niet nodig te vinden de lijn door te laten rijden naar Arnhem.

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “Er is nu gelukkig een meerderheid in de Tweede Kamer die erkent dat er wat moet gebeuren. De Valleilijn zit aan de grenzen van de capaciteit en treinen zijn regelmatig overvol. Met een kwartierdienst kunnen reizigers zich beter over de treinen verspreiden en ontstaat er ruimte voor de lijn om verder te groeien.” Lees verder

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: di 11 mar 2014, 20:23
door BrengMe
Kan dit niet beter naar Oost-Nederland?

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: di 11 mar 2014, 20:41
door Vinny
De Valleilijn is zo'n beetje de middelste spoorlijn van Nederland. Maar ja, er is geen OV-midden Nederland :wink:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: di 11 mar 2014, 20:59
door BrengMe
Het grootste deel ligt in Gelderland, dus Oost-Nederland :wink:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: di 11 mar 2014, 21:21
door Geert
Precies. Topic is daarom verplaatst naar Oost-Nederland :)

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: di 11 mar 2014, 22:23
door Nitein-Repart
Ik vind verlenging naar Arnhem belangrijker dan een kwartiersdienst.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: di 11 mar 2014, 22:43
door Suus
Was de Valleilijn niet de verantwoordelijkheid van de provincie in plaats van de Rijksoverheid/Tweede Kamer :roll:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: di 11 mar 2014, 22:53
door Freek
Niet zodra infra nodig is ;)

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 09:33
door BrengMe
Erno-BE schreef:Ik vind verlenging naar Arnhem belangrijker dan een kwartierdienst.
Dat kan dan wel zo zijn, maar als treinen propvol zijn, vind ik een kwartierdienst echt belangrijker.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 09:55
door Frans F
De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan. Een verlenging naar Arnhem zou wel een goed idee zijn, maar Wilma Mansveld (het schoothondje van NS) zal dat echter ten koste van alles willen voorkomen.

Het enige probleem op dit moment is dat CXX gewoon te weinig materieel heeft en dus ook in de spits losse tweewagenstellen inzet.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 10:05
door groningen
Deze lijn is toch belangrijk genoeg om als omleiding tussen Amsterdam en Arnhem te gebruiken als Utrecht eruit ligt.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:24
door Meltrain
Frans F schreef:De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan.
Als de treinen overvol zijn en er blijkbaar vraag is, vind ik het niet nutteloos.
Bovendien: een hogere frequentie kan weer tot meer vraag leiden.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:31
door Suus
Je zou ook de treinen wat kunnen verlengen natuurlijk (A)

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:42
door Hainje
Frans F schreef:De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan. Een verlenging naar Arnhem zou wel een goed idee zijn, maar Wilma Mansveld (het schoothondje van NS) zal dat echter ten koste van alles willen voorkomen.

Het enige probleem op dit moment is dat CXX gewoon te weinig materieel heeft en dus ook in de spits losse tweewagenstellen inzet.
Een paar GTW-tjes zijn zo bij gekocht hoor.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 13:08
door Frans F
Meltrain schreef: Als de treinen overvol zijn en er blijkbaar vraag is, vind ik het niet nutteloos.
Als NS ook zou besluiten uitsluitend losse tweewagenstellen in te zetten kun je zo meteen het halve spoorwegnet 4-sporig maken. CXX moet gewoon eerst eens materieel bij kopen en vierwagentreinen inzetten.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 13:12
door Frans F
Hainje schreef:Een paar GTW-tjes zijn zo bij gekocht hoor.
Ja, maar dat gebeurt dus niet.

Het is net als met PHS op Eindhoven-Utrecht. Daar moeten miljarden in geïnvesteerd worden om een 10-minutendienst te kunnen rijden, terwijl NS de afgelopen anderhalf jaar vrijwel alle huidige treinen tot één los stel heeft ingekort.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 13:37
door fogeltje
Bee schreef:Je zou ook de treinen wat kunnen verlengen natuurlijk (A)
Ook dan moeten nieuwe treinen komen. Als je dan nog nieuwe stellen aanschaft zou ik liever een kwartierdienst maken dan langere treinen. Hogere frequentie is aantrekkelijker voor reizigers.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 16:16
door Suus
Daar was ik van op de hoogte Fogeltje, maar ik probeer even de oogkleppen van OMG kwartierdienst af te doen :wink:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 17:13
door Hainje
Frans F schreef:Ja, maar dat gebeurt dus niet.
Natuurlijk is dat tot op heden nog niet gebeurd, dat doet CXX natuurlijk pas als de overheid dat van ze verlangt. Met die motie ligt het een stuk meer voor de hand dat het nu wel gaat gebeuren.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 18:00
door Frans F
Een direct verband tussen meer infrastructuur en meer materieel is er niet. Zie PHS op Eindhoven-Utrecht: steeds meer investeringen in infra en steeds minder materieel in de treindiensten.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:24
door Nitein-Repart
Off-topic: maar wel over de Valleilijn: is het niet handiger om in de toekomst de Valleilijn (en eigenlijk ook Zutphen-Apeldoorn, maar door praktische redenen zit deze lijn bij Achterhoek-Rivierenland) te integreren in de concessie Veluwe?

Die kwartiersdienst is gewoon niet nodig. Als de provincie coulant is en inzet van oud materieel (LINT) in de spits toestaat, kunnen er in de spits langere treinen worden ingezet. Problem Solved.

Over ETMET: in Arnhem zie ik meestal de s3000 met een VIRM6 en de s3100 VIRM4 rijden. Dit is buiten de spits, maar geeft wel aan dat er niet zo zeer behoefte is aan een 10-minutendienst.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:41
door sirvinniei
Als de Valleilijn in de concessie Veluwe komt zou dat of moeten betekenen dat syntus de treindienst gaat rijden of dat connexxion de busdienst gaat rijden. Beide opties zijn zeer moeilijk

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:54
door Meltrain
Beide concessies lopen in 2016 af, dus samenvoegen is zeker een optie.
Erno-BE schreef:Die kwartiersdienst is gewoon niet nodig. Als de provincie coulant is en inzet van oud materieel (LINT) in de spits toestaat, kunnen er in de spits langere treinen worden ingezet. Problem Solved.
Diesel onder de draad? Daar maak je geen vrienden mee.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:02
door Nitein-Repart
Voor die enkele ritten per dag. Elektrisch materieel is aardig beperkt (op Plan V na, maar dat is museummat) en diesels in overschot.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:53
door Meltrain
Die LINTen zijn er slechter aan toe dan Plan V hoor.