Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1378
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor BrengMe » Vr 14 Mar 2014, 21:44

Dat is een situatie vergelijkbaar met Arriva/Breng op de spoorlijn Arnhem-Doetinchem, bestaat hier in NL dus ook.
---

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Suus » Vr 14 Mar 2014, 21:46

In Duitsland hebben ze zoiets als verkeersverbonden, die ongeveer werken op de manier waar wij net afscheid van hebben genomen, een clearing house die voor de inkomsten verantwoordelijk is en deze distribueert naar de rechtmatige vervoerders.

Edit: @Erno-BE: waar ligt Overhaast eigenlijk?
Laatst gewijzigd door Suus op Vr 14 Mar 2014, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1378
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor BrengMe » Vr 14 Mar 2014, 21:47

Bedoel je het oude VSN? Of heb ik het verkeerd.
---

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Karl » Vr 14 Mar 2014, 21:49

Ik neem aan de oude verdeling van de WROOV gelden?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Suus » Vr 14 Mar 2014, 21:52

Nee, VSN (Verenigd Streekvervoer Nederland) was de overkoepelende dochter van alle streekbusvervoerders ontstaan in de tijd dat NS het busvervoer nog beheerste, de verkeersverbonden werken meer als het voormalige VBN (Vervoersbewijzen Nederland B.V.) die de inkomsten van strippenkaarten en sterabonnementen verzamelde en weer onder de vervoerders distribueerde.

Edit: inderdaad was de verdeling weer volgens de verdeelsleutel van de WROOV.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Erno-BE » Vr 14 Mar 2014, 22:50

Bee schreef:In Duitslandn ze zoiets alcorrigeren verbonden, dieOverhaast werken op de manier waar wij net afscheid van hebben genomen, een clearing house die voor de inkomsten verantwoordelijk is en deze distribueert naar de rechtmatige vervoerders.

Edit: @Erno-BE: waar ligt Overhaast eigenlijk?

Ik bedoel Oberhausen, mijn asus tablet corrigeert Oberhausen in Overhaast

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Wubbo » Ma 17 Mar 2014, 22:37

Frans F schreef:Het punt is echter dat geen enkele spoorwegmaatschappij in Nederland vanwege de onzekerheid over de SOV-kaart op dit moment extra materieel wil kopen of leasen tenzij het echt niet anders kan zoals bij Arriva in Gelderland.
Leasen doe je toch juist om voor een korte periode materieel te hebben? De vraag is of er een leasemaatschappij is die materieel aanbiedt dat op een Nederlandse spoorlijn kan/mag rijden met reizigers, maar dat is een andere discussie.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Gekko123 » Do 20 Mar 2014, 12:44

Ja er is zo'n leasemaatschappij. Namelijk NSFS (NS Financial Services). Kijk anders op hun site, dan kom je erachter dat ze toch aardig wat in de aanbieding hebben (waaronder wat Lintjes en Buffels).
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Frans F » Do 20 Mar 2014, 17:57

Wubbo schreef:Leasen doe je toch juist om voor een korte periode materieel te hebben? De vraag is of er een leasemaatschappij is die materieel aanbiedt dat op een Nederlandse spoorlijn kan/mag rijden met reizigers, maar dat is een andere discussie.

Leasen gebeurt ook voor langere tijd, behalve om fiscale redenen vooral ook vanwege de financiering. Veel kleine vervoerders kunnen bij de bank tegenwoordig geen geld meer krijgen omdat de concessies te kort zijn om het materieel daarbinnen volledig af te betalen. De bank loopt dan het risico dat de vervoerder na afloop van de concessie geen emplooi meer heeft voor het materieel en dus zijn lening niet meer kan betalen. Leasemaatschappijen hebben vaak kapitaalkrachtige eigenaren en zijn voor de bank daarom een minder groot risico.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Wubbo » Do 20 Mar 2014, 18:46

Zeker in de spoorgoederenwereld is kortstondig leasen aan de orde van de dag. Leasen doe je dus zeker niet per definitie voor langere tijd.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Karl » Do 20 Mar 2014, 22:38

Het kan toch ook 'leveringszekerheid' opleveren? Als zo'n machine een keer een onderhoudsbeurt nodig heeft, krijg je dan een leenloc mee?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

dennistd
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor dennistd » Do 20 Mar 2014, 23:41

Karl schreef:Het kan toch ook 'leveringszekerheid' opleveren? Als zo'n machine een keer een onderhoudsbeurt nodig heeft, krijg je dan een leenloc mee?
Dat zal bij (kleinere) goederenvervoerders ongetwijfeld in het contract staan, bij reizigers is dat lastig omdat de markt veel kleiner is.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Berichtdoor Frans F » Vr 21 Mar 2014, 06:21

Wubbo schreef:Zeker in de spoorgoederenwereld is kortstondig leasen aan de orde van de dag. Leasen doe je dus zeker niet per definitie voor langere tijd.

Goederenvervoer is natuurlijk wel een heel andere wereld dan reizigersvervoer. Contracten met verladers zijn vaak kortlopend (of zelfs eenmalig) waardoor de benodigde vervoerscapaciteit op korte termijn behoorlijk kan fluctueren. Zeker voor kleinere maatschappijen kan een gewonnen of verloren order een wereld van verschil maken. In die situatie ligt leasen meer voor de hand dan kopen.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten