Pagina 3 van 3

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 21:44
door BrengMe
Dat is een situatie vergelijkbaar met Arriva/Breng op de spoorlijn Arnhem-Doetinchem, bestaat hier in NL dus ook.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 21:46
door Suus
In Duitsland hebben ze zoiets als verkeersverbonden, die ongeveer werken op de manier waar wij net afscheid van hebben genomen, een clearing house die voor de inkomsten verantwoordelijk is en deze distribueert naar de rechtmatige vervoerders.

Edit: @Erno-BE: waar ligt Overhaast eigenlijk?

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 21:47
door BrengMe
Bedoel je het oude VSN? Of heb ik het verkeerd.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 21:49
door Karl
Ik neem aan de oude verdeling van de WROOV gelden?

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 21:52
door Suus
Nee, VSN (Verenigd Streekvervoer Nederland) was de overkoepelende dochter van alle streekbusvervoerders ontstaan in de tijd dat NS het busvervoer nog beheerste, de verkeersverbonden werken meer als het voormalige VBN (Vervoersbewijzen Nederland B.V.) die de inkomsten van strippenkaarten en sterabonnementen verzamelde en weer onder de vervoerders distribueerde.

Edit: inderdaad was de verdeling weer volgens de verdeelsleutel van de WROOV.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 22:50
door Nitein-Repart
Bee schreef:In Duitslandn ze zoiets alcorrigeren verbonden, dieOverhaast werken op de manier waar wij net afscheid van hebben genomen, een clearing house die voor de inkomsten verantwoordelijk is en deze distribueert naar de rechtmatige vervoerders.

Edit: @Erno-BE: waar ligt Overhaast eigenlijk?
Ik bedoel Oberhausen, mijn asus tablet corrigeert Oberhausen in Overhaast

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:37
door Wubbo
Frans F schreef:Het punt is echter dat geen enkele spoorwegmaatschappij in Nederland vanwege de onzekerheid over de SOV-kaart op dit moment extra materieel wil kopen of leasen tenzij het echt niet anders kan zoals bij Arriva in Gelderland.
Leasen doe je toch juist om voor een korte periode materieel te hebben? De vraag is of er een leasemaatschappij is die materieel aanbiedt dat op een Nederlandse spoorlijn kan/mag rijden met reizigers, maar dat is een andere discussie.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: do 20 mar 2014, 12:44
door Gekko123
Ja er is zo'n leasemaatschappij. Namelijk NSFS (NS Financial Services). Kijk anders op hun site, dan kom je erachter dat ze toch aardig wat in de aanbieding hebben (waaronder wat Lintjes en Buffels).

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: do 20 mar 2014, 17:57
door Frans F
Wubbo schreef:Leasen doe je toch juist om voor een korte periode materieel te hebben? De vraag is of er een leasemaatschappij is die materieel aanbiedt dat op een Nederlandse spoorlijn kan/mag rijden met reizigers, maar dat is een andere discussie.
Leasen gebeurt ook voor langere tijd, behalve om fiscale redenen vooral ook vanwege de financiering. Veel kleine vervoerders kunnen bij de bank tegenwoordig geen geld meer krijgen omdat de concessies te kort zijn om het materieel daarbinnen volledig af te betalen. De bank loopt dan het risico dat de vervoerder na afloop van de concessie geen emplooi meer heeft voor het materieel en dus zijn lening niet meer kan betalen. Leasemaatschappijen hebben vaak kapitaalkrachtige eigenaren en zijn voor de bank daarom een minder groot risico.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: do 20 mar 2014, 18:46
door Wubbo
Zeker in de spoorgoederenwereld is kortstondig leasen aan de orde van de dag. Leasen doe je dus zeker niet per definitie voor langere tijd.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: do 20 mar 2014, 22:38
door Karl
Het kan toch ook 'leveringszekerheid' opleveren? Als zo'n machine een keer een onderhoudsbeurt nodig heeft, krijg je dan een leenloc mee?

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: do 20 mar 2014, 23:41
door dennistd
Karl schreef:Het kan toch ook 'leveringszekerheid' opleveren? Als zo'n machine een keer een onderhoudsbeurt nodig heeft, krijg je dan een leenloc mee?
Dat zal bij (kleinere) goederenvervoerders ongetwijfeld in het contract staan, bij reizigers is dat lastig omdat de markt veel kleiner is.

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 06:21
door Frans F
Wubbo schreef:Zeker in de spoorgoederenwereld is kortstondig leasen aan de orde van de dag. Leasen doe je dus zeker niet per definitie voor langere tijd.
Goederenvervoer is natuurlijk wel een heel andere wereld dan reizigersvervoer. Contracten met verladers zijn vaak kortlopend (of zelfs eenmalig) waardoor de benodigde vervoerscapaciteit op korte termijn behoorlijk kan fluctueren. Zeker voor kleinere maatschappijen kan een gewonnen of verloren order een wereld van verschil maken. In die situatie ligt leasen meer voor de hand dan kopen.