Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn
Geplaatst: vr 14 mar 2014, 21:44
Dat is een situatie vergelijkbaar met Arriva/Breng op de spoorlijn Arnhem-Doetinchem, bestaat hier in NL dus ook.
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Ik bedoel Oberhausen, mijn asus tablet corrigeert Oberhausen in OverhaastBee schreef:In Duitslandn ze zoiets alcorrigeren verbonden, dieOverhaast werken op de manier waar wij net afscheid van hebben genomen, een clearing house die voor de inkomsten verantwoordelijk is en deze distribueert naar de rechtmatige vervoerders.
Edit: @Erno-BE: waar ligt Overhaast eigenlijk?
Leasen doe je toch juist om voor een korte periode materieel te hebben? De vraag is of er een leasemaatschappij is die materieel aanbiedt dat op een Nederlandse spoorlijn kan/mag rijden met reizigers, maar dat is een andere discussie.Frans F schreef:Het punt is echter dat geen enkele spoorwegmaatschappij in Nederland vanwege de onzekerheid over de SOV-kaart op dit moment extra materieel wil kopen of leasen tenzij het echt niet anders kan zoals bij Arriva in Gelderland.
Leasen gebeurt ook voor langere tijd, behalve om fiscale redenen vooral ook vanwege de financiering. Veel kleine vervoerders kunnen bij de bank tegenwoordig geen geld meer krijgen omdat de concessies te kort zijn om het materieel daarbinnen volledig af te betalen. De bank loopt dan het risico dat de vervoerder na afloop van de concessie geen emplooi meer heeft voor het materieel en dus zijn lening niet meer kan betalen. Leasemaatschappijen hebben vaak kapitaalkrachtige eigenaren en zijn voor de bank daarom een minder groot risico.Wubbo schreef:Leasen doe je toch juist om voor een korte periode materieel te hebben? De vraag is of er een leasemaatschappij is die materieel aanbiedt dat op een Nederlandse spoorlijn kan/mag rijden met reizigers, maar dat is een andere discussie.
Dat zal bij (kleinere) goederenvervoerders ongetwijfeld in het contract staan, bij reizigers is dat lastig omdat de markt veel kleiner is.Karl schreef:Het kan toch ook 'leveringszekerheid' opleveren? Als zo'n machine een keer een onderhoudsbeurt nodig heeft, krijg je dan een leenloc mee?
Goederenvervoer is natuurlijk wel een heel andere wereld dan reizigersvervoer. Contracten met verladers zijn vaak kortlopend (of zelfs eenmalig) waardoor de benodigde vervoerscapaciteit op korte termijn behoorlijk kan fluctueren. Zeker voor kleinere maatschappijen kan een gewonnen of verloren order een wereld van verschil maken. In die situatie ligt leasen meer voor de hand dan kopen.Wubbo schreef:Zeker in de spoorgoederenwereld is kortstondig leasen aan de orde van de dag. Leasen doe je dus zeker niet per definitie voor langere tijd.