OV-verbinding met Lelystad Airport

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

OV-verbinding met Lelystad Airport

Bericht door Thom91 »

A6 krijgt twee keer drie rijstroken (Cobouw)

De capaciteit van de A6 tussen Almere en Lelystad wordt vergroot. Het traject wordt verbreed naar een snelweg met twee keer drie rijstroken.

Dat maakt minister Schultz van Haeagen (infra) bekend. Aanpassing van de weg is noodzakelijk om de luchthaven Lelystad beter bereikbaar te maken. Het vliegveld krijgt daarom een nieuwe aansluiting op de A6. Deze komt ten zuiden van de huidige aansluiting. De kosten van het project zijn 70 miljoen euro. Het geld wordt betaald door de rijksoverheid en de regio. Om de luchthaven verder te kunnen ontwikkelen is een goede bereikbaarheid onontbeerlijk, vindt de bewindsvrouw. Verder komt er een openbaarvervoerverbinding tussen station Lelystad centrum en de luchthaven. “Dit zorgt voor meer bedrijvigheid, een betere doorstroming op de weg en is een belangrijke economische impuls voor Flevoland”, zegt de verantwoordelijke gedeputeerde Jaap Lodders. Hij verwacht dat zowel Flevoland, de Randstad als Noord-Nederland van de ontwikkeling zullen profiteren.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het niet nodig is dat er een nieuwe sprinter gaat rijden tussen station Lelystad Zuid en de luchthaven. De verbreding van de A6 moet in 2022 een feit zijn, aldus de bewindsvrouw. Het voornemen is onderdeel van het project Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA); dit behelst de uitbreiding van het wegennet A9-AA10-A1-A6 tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.

Bron: Cobouw.

Titel sluit aan bij artikel, maar voor hier gaat het voornamelijk om de OV-Verbinding Lelystad Centrum - Airport.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 17 mar 2014, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast aan de loop van de discussie, helaas niet meer in lijn met openingsartikel
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Ardan »

Hmm okee. Gaan er dan ook bussen rijden over de Houtribdijk als verbinding HoorUn-Enkhuizen-Lelystad-Airport? Dan profiteert de Kop denk ik ook beter van die ontwikkelingen aldaar.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door isadora »

Aaah 6. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Daniel »

Topic even verhuist naar de juiste regio. Maareh, een Sprinter tussen Lelystad Zuid en de luchthaven? Heeft men serieus onderzocht of een nieuw stuk spoor daar zin had of doelen ze gewoon op het openen van Lelystad Zuid als station voor de Sprinter die er al rijdt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Klaasje »

Het gaat sowieso niet om een aftakking. En dat een extra sprinterstation voor de ontsluiting van de luchthaven onzinnig is, is wel vrij duidelijk want op termijn rijden er daar sowieso meer IC's dan sprinters en die IC's gaan echt niet stoppen op Lelystad Zuid zolang het niet een hele drukke halte wordt. Daarmee is het doodvonnis als ontsluitingsstation van de luchthaven al getekend.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Ardan »

Het lijkt me een beetje onzinnig ook. Lls ligt ver van de luchthaven op een plek waar niemand wil zijn, maar Llsz óók :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Topic even verhuist naar de juiste regio. Maareh, een Sprinter tussen Lelystad Zuid en de luchthaven? Heeft men serieus onderzocht of een nieuw stuk spoor daar zin had of doelen ze gewoon op het openen van Lelystad Zuid als station voor de Sprinter die er al rijdt?
Ligt Flevoland ook in Oost-Nederland tegenwoordig? :shock:
Misschien toch maar een provinciale indeling maken... (stille hint)
n die IC's gaan echt niet stoppen op Lelystad Zuid zolang het niet een hele drukke halte wordt.
Als je IC's dan Lelystad Centrum laat overlsaan wordt het vanzelf een drukke halte :twisted:
Interessant is dat de NS in het plan Noordlinq juist een IC station Lelystad-Noord had voorgesteld, waar de Hanzelijn de A 6 kruist en daar dus een interregionaal busstation.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Ligt Flevoland ook in Oost-Nederland tegenwoordig? :shock:
Laatste bericht hierover in dit topic, maar heeft met de concessies te maken. Huidige indeling zorgt voor zo min mogelijk concessies die onder twee regio's kunnen vallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Bartjk »

Dan zal het centrum wel weer op de schop moeten om een busbaan aan te leggen richting de luchthaven (iniedergeval een busbaan het centrum uit)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Michael 1988 »

Wat ik mij eigenlijk afvraag, de extra bussen op de verbinding tussen Lelystad en de luchthaven. Zal dit onder de stadsdienst van Lelystad vallen of onder de streekdienst in de concessie IJsselmond? De huidige busverbinding op het vliegveld zelf valt nu onder de stadsdienst van Lelystad namelijk, maar de huidige busverbinding op de N302, vlakbij de luchthaven valt onder de concessie IJsselmond en beide concessies zijn volgens mij niet berekend op extra bussen op de dienst van Lelystad naar de luchthaven (en verder).

Edit, moest geen A6 zijn, maar N302
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op do 13 mar 2014, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Thom91 »

Kan je je concessie op aanpassen als de opdrachtgever maar betaald.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Klaasje »

Michael 1988 schreef:De huidige busverbinding op het vliegveld zelf valt nu onder de stadsdienst van Lelystad namelijk, maar de huidige busverbinding op de A6, vlakbij de luchthaven valt onder de concessie IJsselmond en beide concessies zijn volgens mij niet berekend op extra bussen op de dienst van Lelystad naar de luchthaven (en verder).
De huidige busverbinding van de stadsconcessie ontsluit voornamelijk het omliggende bedrijventerrein maar eindigt in de voortuin van de luchthaven. Lijn 148 is een hoofdas die langskomt. Je bent er sneller mee maar het is iets verder lopen. Met koffers niet echt handig. Ik denk echter wel dat men wil voortbouwen op de 148.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Meltrain »

Michael 1988 schreef:maar de huidige busverbinding op de A6, vlakbij de luchthaven valt onder de concessie IJsselmond en beide concessies zijn volgens mij niet berekend op extra bussen op de dienst van Lelystad naar de luchthaven (en verder).
Welke buslijn op de A6 bedoel je? :?
De enige buslijn (nabij Lelystad) die over de A6 gaat, is lijn 345, maar die komt niet bij de luchthaven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Zonnig »

Alleen de stadbus van Lelystad stopt op het vliegveld zelf, de 148 naar Harderwijk stopt op groteafstand van het vliegveld.

Zou er ooit een trein vanaf Almere Oostvaarders via Lelystad Airport naar Dronten en verder komen?
Bijv. Utrecht - Hilversum - Almere Oostvaarders - Lelystad Airport - Dronten - Zwolle
Bijv. IC - Amsterdam Centraal - Almere Centrum - Lelystad Airport - Zwolle (ipv eindigend in Lelystad Centrum)

Lijkt mij het meeste efficient qua materieelinzet en bereikbaarheid.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Michael 1988 »

Klaasje schreef:
Michael 1988 schreef:De huidige busverbinding op het vliegveld zelf valt nu onder de stadsdienst van Lelystad namelijk, maar de huidige busverbinding op de A6, vlakbij de luchthaven valt onder de concessie IJsselmond en beide concessies zijn volgens mij niet berekend op extra bussen op de dienst van Lelystad naar de luchthaven (en verder).
De huidige busverbinding van de stadsconcessie ontsluit voornamelijk het omliggende bedrijventerrein maar eindigt in de voortuin van de luchthaven. Lijn 148 is een hoofdas die langskomt. Je bent er sneller mee maar het is iets verder lopen. Met koffers niet echt handig. Ik denk echter wel dat men wil voortbouwen op de 148.
Over welk industrieterrein heb je het? Ik zie rondom het vliegveld op Google Maps weinig industrie en alleen maar Aviodrome, waar de ook bus stopt en enkele gebouwen van het vliegveld zelf.
Meltrain schreef:
Michael 1988 schreef:maar de huidige busverbinding op de A6, vlakbij de luchthaven valt onder de concessie IJsselmond en beide concessies zijn volgens mij niet berekend op extra bussen op de dienst van Lelystad naar de luchthaven (en verder).
Welke buslijn op de A6 bedoel je? :?
De enige buslijn (nabij Lelystad) die over de A6 gaat, is lijn 345, maar die komt niet bij de luchthaven.
Sorry ik bedoelde de N302 (is nu aangepast). Ik had verkeerd gekeken en had het inderdaad over de lijn 148 op die weg en lijn 7 die op de luchthaven zelf stopt. Als ze willen voortborduren op lijn 148, moet er een halte komen voor die lijn (al dan niet verlenging van die lijn) op de luchthaven zelf. Of ze moeten net zoals in Eindhoven een speciale extra lijn gaan creëren die alleen tussen het station en de luchthaven rijdt (naast de bestaande verbindingen).
Zonnig schreef:Alleen de stadbus van Lelystad stopt op het vliegveld zelf, de 148 naar Harderwijk stopt op groteafstand van het vliegveld.

Zou er ooit een trein vanaf Almere Oostvaarders via Lelystad Airport naar Dronten en verder komen?
Bijv. Utrecht - Hilversum - Almere Oostvaarders - Lelystad Airport - Dronten - Zwolle
Bijv. IC - Amsterdam Centraal - Almere Centrum - Lelystad Airport - Zwolle (ipv eindigend in Lelystad Centrum)

Lijkt mij het meeste efficient qua materieelinzet en bereikbaarheid.
Uhm.... Nee, de luchthaven ligt nog niet eens in de buurt van een spoorlijn. Daarnaast heb je al de pas geopende Hanzelijn, dus om daar speciaal voor de luchthaven nog een extra treinverbinding nieuw aan te leggen heeft geen nut voor de geringe aantal reizigers die gebruik maken van de luchthaven. Dan is een busverbinding veel efficiënter. Of de overheid moet ineens gek gaan doen en een treinverbinding aanleggen tussen Lelystad en Harderwijk via de Luchthaven (wat denk ik ook nooit zal komen).
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Zonnig »

Een treinverbinding Lelystad - Harderwijk is iets wat zeker nog geen optie is.
De andere treinvebindingen zijn pas een optie als Lelystad Airport echt flink groeit en dat duurt zeker nog een lange tijd.
En de buslijnen zullen inderdaad de eerste jaren meer dan voldoende zijn.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Michael 1988 »

Maar zal het dan nog nuttig zijn om een aftakking aan te leggen richting de Luchthaven? Zoals ik al opmerkte is er de pas geopende dure Hanzelijn die ook al tussen enkele genoemde plaatsen rijdt. Die treinverbinding tussen Almere en Dronten via de Luchthaven zal er waarschijnlijk nooit komen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door groningen »

De goedkope carriers staan niet op Lelystad te wachten, omdat het vliegveld van 23 tot 6 uur gesloten is.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Zonnig »

groningen schreef:De goedkope carriers staan niet op Lelystad te wachten, omdat het vliegveld van 23 tot 6 uur gesloten is.
Klopt, maar op Schiphol hebben ze ook niet echt de beste vertrektijden.
Wie weet krijg je strakt een aankomst en vertrekpiek op Lelystad tussen 21 en 23 uur en bijv tussen 6 en 8 uur en dan nog een piek rond 13 en 15 uur kunnen ze toch 2 a 3 retourvluchten maken per dag.

Op piektijden zijn de goedkope jongen op Schiphol niet gewenst.

Maar dit is uiteraard een andere discussie.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door waldo79 »

En het OV is niet sterk op de dagranden gericht. Bovendien is de bediening van Lls belabberd vanuit Ut en Zuid-Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontsluiting luchthaven Lelystad per ov

Bericht door Klaasje »

Maar wel goed vanuit het Noorden, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Thom91 »

Zonnig schreef:
groningen schreef:De goedkope carriers staan niet op Lelystad te wachten, omdat het vliegveld van 23 tot 6 uur gesloten is.
Klopt, maar op Schiphol hebben ze ook niet echt de beste vertrektijden.
Wie weet krijg je strakt een aankomst en vertrekpiek op Lelystad tussen 21 en 23 uur en bijv tussen 6 en 8 uur en dan nog een piek rond 13 en 15 uur kunnen ze toch 2 a 3 retourvluchten maken per dag.

Op piektijden zijn de goedkope jongen op Schiphol niet gewenst.

Maar dit is uiteraard een andere discussie.
De enige reden dat de charters aan de dagranden zitten is omdat er overdag geen capaciteit beschikbaar is. Wellicht dat je dus een hele andere 'dienstregeling' krijgt als het over gaat naar Lelystad.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door Klaasje »

Voor charters is het belangrijk om zoveel mogelijk vluchten op een dag te maken. Als je drie keer heen en weer kan als je om 4 uur start met vliegen en om middernacht klaar bent dan verdient dat de voorkeur boven twee keer vliegen en om 7 uur starten. Bedenk dat Schiphol voller zit en dus duurder gaat worden. Dan wordt het kiezen of delen: Of meer voor Schiphol betalen of uitwijken naar een alternatief met het liefst zo gunstig mogelijke vliegvoorwaarden en een fatsoenlijke bereikbaarheid. Maar dan heeft Lelystad wel concurrentie van Rotterdam, Eindhoven en Eelde. Afhankelijk van de uitwerking wordt Lelystad wel of niet succesvol. Wat in ieder geval vaststaat is dat Lelystad geen luchthaven gaat worden welke heel interessant wordt voor grote hoeveelheden luchthavengerelateerde activiteiten. Daar gaat het te rustig voor blijven.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door marlies »

Vanuit een psychologisch oogpunt valt er nog wel wat te zeggen om Lelystad-Zuid af te bouwen onder de naam Lelystad Airport, er een vertrekhalletje neer te zetten en vervolgens ingecheckte passagiers vanaf dat punt met de bus naar het daadwerkelijke vliegveld te brengen naar voorbij de douane. Slaat natuurlijk nergens op, maar geeft denk ik wel een heel andere beleving qua bereikbaarheid. Maar ja, dat zou ik alleen doen als je toch al een nieuwe hal moet bouwen en da's geloof ik niet aan de orde.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: A6 krijgt twee keer drie rijstroken

Bericht door busburger »

Bepaalde elementen uit dat idee zou je ook kunnen toepassen op het huidige station in het centrum Lelystad: bereikbaar met meerdere treinen en soepel met de bus van trein naar vliegtuig.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 17 mar 2014, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten