Actuele dingen in Deventer

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Actuele dingen in Deventer

Bericht door Ardan »

Ik dacht dat Deventer ook een eigen verbouwingstopic had, maar nee :shock: Bij deze alsnog, beter laat dan nooit :')

Voor de nog onwetende zieltjes wat uitleg.
Het huidige station Deventer stamt uit 1914-1920, toen de sporen in de stad op een dijk werden gelegd en de beide spoorlijnen Apeldoorn-Almelo en Arnhem-Zwolle een gezamenlijk station gingen gebruiken na eerst apart te hebben gelegen. Het werd een groot eilandperron, en de spoorlijn Deventer-Raalte-Ommen had een zakspoor aan de noordzijde erin. Dit is nog steeds te zien op de plek waar nu allemaal groen staat en er twee aparte kappen zijn.
Sindsdien is het station amper gewijzigd. Om meer capaciteit te kunnen bieden is er in 2008 een tijdelijk perron aangelegd langs spoor 2, óp spoor 1. Het perron is 'buitenlangs' te bereiken.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat in 2011 een definitief perron in gebruik genomen zou worden, dat is echter niet gehaald. Vorig jaar is men dan toch begonnen met de bouw en het was de bedoeling dat het perron in december 2013 in gebruik genomen kon worden, maar doordat men op een middeleeuws riool stuitte is de opening vertraagd.
Nu nadert het perron wel zijn voltooiing en ligt langs spoor 1, dat dan weer in gebruik genomen kan worden.

Op dit moment is men bezig met glas zetten in het toegangsgebouw, waarvoor er een groot zeil langs is gehangen.
Afbeelding

De voormalige Post T (oorspronkelijk trouwens verwarmingsgebouw en watertoren) krijgt weer een functie, het verblijf van de buschauffeurs komt erin en een deel is eruit gehakt als leuk uitziende wachtruimte :)
Afbeelding

Om het oude stationsgebouw niet té veel te ontsieren krijgt het nieuwe toegangsgebouw erg veel glas. De nieuwe toegang komt op de plek waar vroeger de AKO zat, en zo wordt het perron straks direct vanuit de stationshal bereikbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar het is nog lang niet klaar, in juni 2016 pas is alles voor elkaar. Het busstation gaat ook nog stevig op de schop (EIN-DE-LIJK!) en de ondergrondse fietsenstalling wordt flink vergroot en gratis, waarna bovengrondse plekken zullen verdwijnen. De gracht is ervoor deels gedempt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op di 13 jan 2015, 16:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door dennistd »

Wanneer worden het nieuwe perron en spoor 1 in dienst genomen? Daar zal toch wel een buitendienststelling bij horen denk ik zo.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Ik verwacht in april.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Suus »

Een verbouwing van het busstation? Dat heb je sowieso niet meer nodig als de provincie haar plannen doorzet (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door dennistd »

Ardan schreef:Ik verwacht in april.
Op bahn.de is de eerste buitendienststelling 17/18 mei
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Suus »

Er is er ook een op 22 en 23 maart tussen Deventer en Almelo. Volgens de DB is die van 17 en 18 mei tussen Almelo en Wierden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Frans F »

Dit wordt dus dezelfde ellende als in Den Bosch: jarenlang geen treinen in het weekend.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Frans F schreef:Dit wordt dus dezelfde ellende als in Den Bosch: jarenlang geen treinen in het weekend.
Dat zal wel meevallen hoor. Perron ligt er al, de tijdelijke moet straks dus weg en hooguit moet spoor 1 eventjes opnieuw gelegd worden.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Dit wordt dus dezelfde ellende als in Den Bosch: jarenlang geen treinen in het weekend.
Nou je maakt nu wel een olifant van een mug hoor. Zo vaak is de dienst nu ook weer niet gestaakt rond dat station.
Plus wat Ardan min of meer al zegt, de omvang van het projecten verschillen nogal.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Frans F »

De treindiensten rond Den Bosch waren in 2013 in totaal 15 weekenden (deels) gestremd. Nog erger was het met de treinen van Limburg naar Amsterdam/Schiphol, in meer dan de helft van alle weekenden was daar gedeeltelijk busvervoer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Volgens mij wordt er ook verder niks meer aan het spoor en emplacement zelf gesleuteld in Deventer en blijft alles liggen zoals het er nu ligt. Ik verwacht voor het slopen van perron 2 en een eventueel herleggen van spoor 1 maximaal twee weekendbuitendienststellingen van de sporen 1 t/m 3.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:De treindiensten rond Den Bosch waren in 2013 in totaal 15 weekenden (deels) gestremd. Nog erger was het met de treinen van Limburg naar Amsterdam/Schiphol, in meer dan de helft van alle weekenden was daar gedeeltelijk busvervoer.
Het is toch een schande zeg! -o-
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Suus »

Frans F schreef:De treindiensten rond Den Bosch waren in 2013 in totaal 15 weekenden (deels) gestremd. Nog erger was het met de treinen van Limburg naar Amsterdam/Schiphol, in meer dan de helft van alle weekenden was daar gedeeltelijk busvervoer.
In 's-Hertogenbosch zijn dan ook alle bruggen en wissels aan de noordzijde door een andere layout vervangen, over twee weken gaat de boel nog eens twee weken plat aldaar. In Deventer zijn dergelijke grootschalige werken niet gaande dus is er minder hinder voor de reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Volgende week gaat het nieuwe perron in gebruik: http://destentor.nl/regio/deventer/ople ... -1.4302799 *O*
Helemaal duidelijk is het artikel er niet over, maar zover ik begrijp is de ingebruikname in zoverre dat men dan 'binnenom' via het nieuwe gebouw spoor 2 kan bereiken. De tijdelijke trap kan dus weg. Het tijdelijke perron wordt in juni weggehaald en gaan de treinen op spoor 1 stoppen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Suus »

Als ik het zo lees is het nog niet af volgende week, alleen de nieuwe ingang. Het houten perron verdwijnt pas een paar maanden later...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Volgens mij wordt er ook verder niks meer aan het spoor en emplacement zelf gesleuteld in Deventer en blijft alles liggen zoals het er nu ligt. Ik verwacht voor het slopen van perron 2 en een eventueel herleggen van spoor 1 maximaal twee weekendbuitendienststellingen van de sporen 1 t/m 3.
Klopt. Het tijdelijke perron moet alleen weg en er moet gestopt worden en geslepen. De sporen zijn namelijk vlak voor het plaatsen van het tijdelijke perron compleet vervangen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Moest in de stad zijn dus eventjes langsgefietst om de huidige stand van zaken te bekijken :)

De verkeerssituatie is een beetje veranderd, voor het station en het busstation moet in westelijke richting links gefietst worden. Een situatie die voor zover ik zag nog even wennen is voor de meesten.
Afbeelding
Afbeelding

Tijdelijke constructie tussen het oude perron voor spoor 2 en het nieuwe voor spoor 1 om volgende week het gat te overbruggen.
Afbeelding

Lange partytent naast de oude Post T.
Afbeelding

De nieuwe hal.
Afbeelding

Afbeelding

Beetje veel informatievitrines :P Helaas niet in de nieuwe stijl zoals op Ah, Gvc of Rtd.
Afbeelding

Vanuit de stationstunnel zien we dit. Links de gang naar de trap naar het perron, en in de ruimte die we hier zien zal wel een winkeltje komen of iets dergelijks.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Vandaag is het nieuwe gebouw in gebruik genomen :D Ben natuurlijk even wezen kijken net.
Eerst even de gracht, die nu deels bouwterrein en deels fietsenstalling is..
Afbeelding
Afbeelding

De kruisvormige hangende wegwijzer midden in de hal is weggehaald, uit elkaar gehaald, en hangt nu aan de wanden samen met wat nieuwe borden. Het spoornummer 1 is nog even afgeplakt met tape of overplakt met een cijfer 2.
Afbeelding
Afbeelding

Toegang vanuit de hal.
Afbeelding

Vanuit het nieuwe gebouw heb je een leuk uitzicht over het plein.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In juni verleden tijd.
Afbeelding

Nog even het buschauffeursverblijf, dat binnenkort (weet niet precies wanneer) ook verleden tijd is, het verhuist dan naar de oude Post T, hier op de achtergrond.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door groningen »

Krijgt Deventer nu 4 sporen waar in- en uitgestapt kan worden of blijft het bij 3?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Het blijft bij 3. Ja als de nood nog hoger wordt zou er eventueel een perron langs spoor 5 bij kunnen komen maar dan houdt het wel op ivm ruimtegebrek.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

We gaan vandaag even drie kilometer naar het oosten. Schuin tegenover mijn huis is een fietstunnel gebouwd, en die is anderhalf uur geleden feestelijk geopend. Het is de vervanging van een in 2005 gesloten spoorwegovergang die een stukje oostelijker lag.
Tien minuten voor aanvang liep ik de deur uit. Kwam al aardig wat belangstelling opdagen.
Afbeelding

Bobo's op een OV-fiets kwamen door een gordijn rijden en werden verwelkomd door fietsbelgerinkel van kinders die stokken met fietsbellen hadden gekregen van de 'fietsbarbaren'.
Afbeelding

Afbeelding

'Fietsbarbaren'.
Afbeelding

Hapjens :)
Afbeelding

Paar bobo's hielden speeches. Twede van links de regiodirecteur van ProRail.
Afbeelding

En er was ook champagne en frisdrank. En *O* bier *O* . Gratisj. Het feestje mocht wat kosten blijkbaar.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op do 24 apr 2014, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Hainje »

Wauw....
En dat voor een tunneltje. :P
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Mja ik keek er ook van op. Maar ach, het bier was lekker *O* En dit is wel dé vitale schakel tussen mijn wijk en natuurgebied/sportpark Rielerenk en het ziekenhuis he, moet u weten :lol: Kunnen in geval van nood ook ambulances doorheen.
Op dit moment onderzoekt de gemeente mogelijkheden aan de zuidzijde nóg verder door te gaan naar de Snipperlingsdijk en dan een brug naar het industrieterrein.
Ik ving nog op trouwens dat de tunnel geschikt is om drie sporen overheen te leggen in plaats van de huidige twee.
Ik doe ook maar wat
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door visgraat »

Kunnen dan internationale treinen in twee richtingen gebruik maken van het spoor aan het nieuwe perron? Nu valt op dat richting Amsterdam de trein op spoor 4 gaat en behoorlijk veel eerder vertrekt dan de spitsintercity (waar die in principe mee samen valt). Daardoor missen o.a. mensen uit Zwolle richting Apeldoorn deze trein net.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Net even wezen kijken bij de werkzaamheden. De sporen 1, 2 en 3 liggen er dit weekend uit, maandag gaat spoor 1 in gebruik dat helemaal opnieuw is gelegd zo te zien. Het tijdelijke perron op spoor 1 is gisteren weggehaald.

Paar foto's in telefoonkwaliteit.

Rooie amba als treinbus.
Afbeelding

Damwanden voor de uitbreiding van de ondergrondse fietsenstalling zitten erin.
Afbeelding

Wegvoertuigen op spoorwieltjes in de zon.
Afbeelding

Afbeelding

Omdat nu alleen spoor 4 beschikbaar was waren de treinen naar Zwolle en Rijssen een paar minuten achteruit geschoven. Spoor 3 was met rood-wit lint afgezet.
Afbeelding

Duidelijk.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten