Actuele dingen in Deventer

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Frans F »

Ik moet zeggen dat ProRail dit project wel lekker snel heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Nou! Maar 2,5 jaar vertraging :')
Maar het resultaat mag er wezen :) Zal van de week nog even wat foto's maken van de toestand nu :)
Ik doe ook maar wat
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Frans F »

Ik had het alleen over de uitvoering.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Dát klopt, ze hebben lekker doorgewerkt :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door ODRAIL »

Hmm ... ik was afgelopen vrijdag (20 juni 2014) in Deventer om even de benen te strekken tijdens een fotorondje en zag dat de vijver voor het station ook weg is. Komt deze weer terug?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Ik neem aan van wel maar helemaal zeker weet ik dat niet. Het Churchillplein wordt namelijk ook omgebouwd waardoor de verkeerssituatie anders zal gaan lopen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Na de voetballerij even op de fiets gesprongen en wezen kijken :)
De Pimpel van 20:17 komt juist aan op het nieuwe spoor 1. Het is de laatste van de 13 treinen die hier dagelijks stoppen. Op dinsdag zijn het er 14, dan gaat een late s3600 naar Nijmegen vanaf hier in plaats van 3.
Afbeelding

En diezelfde Pimpel vertrekt weer over gloednieuw spoor.
Afbeelding

Met anti-ontsporingsrail.
Afbeelding

En zo staan we hier ineens een meter of 5 verder van het hoofdperron af dan gewend. Perron 1 is niet helemaal kaarsrecht, het spoor maakt hier een klein knikje in verband met de bovenleidingsmast. Langs het tijdelijke perron van spoor 2 konden 11 bakken, dit perron is iets langer en heeft plek voor 12 bakken en een beetje marge.
Afbeelding

Daktuintje in wording op de passerelle.
Afbeelding

Nou nog een stempelautomaat ophangen? Serieus?
Afbeelding

Afbeelding

De bouwketen en tijdelijke bushaltes voor de 161 en 165 zijn weg, het terrein kan weer heringericht worden.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

*schop*
Men is nog altijd druk met de aanleg van het metrostation.
Afbeelding

Het talud van perron 1 heeft een hoop bloempjes en plantjes gekregen, en is een fijne plek om te zitten om op je bus te wachten.
Afbeelding

De uitgang van het stationsgebouw bevond zich oorspronkelijk aan de voorkant van het gebouw, en niet aan de kant van het busstation. Op een onbekend moment is het halletje van die uitgang een Smullers geworden, en is de uitgang aan het busstation gekomen. Die Smullers is sinds een paar jaar weg, en is de uitgang weer in ere hersteld, met mooie houten deuren. De uitgang aan de zijkant is echter nog vaak gebruikt, ook bij de recente verbouwingen waarbij de oorspronkelijke uitgang weer geblokkeerd was.
De oorspronkelijke uitgang is nu weer in gebruik, maar de uitgang aan de zijkant, die eerst mechanische schuifdeuren had, is nu ook voorzien van houten deuren. Zelfs de groene en zwarte wandtegels uit de rest van het gebouw zijn doorgetrokken. Nét alsof daar altijd al een uitgang gezeten heeft, al is dat dus eigenlijk helemaal niet zo :D Daar is over nagedacht :D
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Oh nog even terugkomend op de vraag van KM46: de gracht is inderdaad gedempt tussen het station en het Churchillplein, en dit blijft zo. De straten gaan hier deels overheen lopen zodat de weg Handelskade-Singel één rechte weg wordt. Logisch ook. De huidige situatie is erg ingewikkeld, de doorgaande weg is links-rechts. De voorsoorteerpijlen wijzen rechtdoor, en de doorgaande weg is verkeerstechnisch gezien ook rechtdoor maar dat lijkt dus totaal niet zo. Verwarrend.
Ook komt er een nieuwe bushalte bij de schouwburg.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door ODRAIL »

@ Ardan: Bedankt voor het antwoordt.

Zelf was ik op 17 oktober ook weer even in Deventer tijdens een korte stop in een fotorondje en had al toen ook al gezien dat de vijver gedempt was. Heb toen geen foto's gemaakt omdat het al laat begon te worden toen in Deventer was en de rechtstreekse trein naar Rotterdam niet wou missen.

Voor volgend voorjaar heb ik weer een rondje richting Deventer gepland om het een en ander op de foto te zetten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Ik zag al dat men aan het klussen is in de ruimte tussen het loket en de Starfucks, maar er komt dus een ijssalon :D
Ik doe ook maar wat
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Gamma »

Hoe vet!!

Ik ben benieuwd wat er komt waar vroeger het loket zat. Daar wordt ook verbouwd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Volgens mij was het de bedoeling dat het loket daar weer terug zou komen, die moest even weg door de bouw van het nieuwe perron.
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Jef400 »

Dit interesseert me, mooie reportage.
Misschien eerdaags kijken voor een dagkaartenactie, kan ik ook eens kijken hoe het in Deventer en ook bouwput Arnheim er voor staat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door dennistd »

€17,50 bij de Hema, [aanbieding] geldig t/m zondag: https://tickets.hema.nl/tickets/9/voord ... s-dagkaart
Laatst gewijzigd door dennistd op zo 23 nov 2014, 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Michael »

De Hema dagkaart is tot en met morgen te kopen. Maar kan je tot ergens in Februari gebruiken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Even schaamteloos mezelf quoten:
Ardan schreef:Volgens mij was het de bedoeling dat het loket daar weer terug zou komen, die moest even weg door de bouw van het nieuwe perron.
En dit is bevestigd :) Gisteren zag ik dat boven de toegang naar de loketzaal weer de letters 'Tickets&Service' zijn aangebracht, en binnen staan de balies er alweer :)
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door deadlock »

Een bushalte bij de schouwburg? :D Ik maar denken dat Balderikstraat-Ludgerstraat mogelijkerwijs de kortste afstand tussen twee haltes zou kunnen zijn. Of tussen Ludgerstraat-tijdelijk en Beeckestein.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door Ardan »

Er zijn inderdaad wel meer superkorte afstanden, maar er bestaat nu ook al een halte bij de schouwburg, halte Cultureel Centrum voor lijn 171 en de voormalige 8. Ik denk dat de nieuwe halte ietsjes voorbij de schouwburg komt. Ik zou er zelf wel gebruik van maken denk ik, scheelt weer een stukje lopen de stad in :)
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verbouwing station Deventer

Bericht door deadlock »

Ja als 2->5 daar ook gaat stoppen ga ik er ook wel gebruik van maken :D Minder lopen ftw :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Actuele dingen in Deventer

Bericht door Ardan »

Even de TT veranderd want er gebeurt méér in Deventer dan alleen de verbouwing van het Hoofdstation.

Gisteren vernam ondergetekende via de concullega's van het Wegenforum dat de nieuwe spoortunnel onder de lijn Deventer-Zutphen, net ten zuiden van de A1, in gebruik is genomen. Waarop ik besloot een kijkje te gaan nemen :) Eerst geprobeerd een treinenfoto daar te maken, maar de omstandigheden waren een beetje ruk dus ik kom wel eens terug als het beter fotoweer is.
Afbeelding

De spoortunnel ligt in het verlengde van de afrit Deventer Oost en moet het nieuwe Bedrijventerrein A1 gaan ontsluiten middels een (optimistische?) 2x2-weg met vrijliggend rijwielpad. Ik vermoed dat dit ook de plek is waar treinstation Deventer Zuid/Epse gepland is, maar bouwvoorbereidingen daarvoor kon ik nog niet zien.
Afbeelding

Wel zag ik al vrij snel, bij het eerste kruispunt, een bushalte :shock: Ik vraag me oprecht af welke lijn dit afgelegen oord in vredesnaam moet gaan bedienen.. Ook vind ik het een beetje raar dat de halte in een voorsorteervak ligt terwijl even ervoor een uitwijkhaventje ligt waar de halte in mijn optiek veel beter had kunnen liggen.
Afbeelding

Want ja, één en al bedrijvigheid hier, weet u wel! :D
Afbeelding

(okee, er gaat hier nog een Van der Valk komen en diverse andere kavels zijn ook al verkocht dus het gaat vast nog wel wat worden, ooit.)
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Actuele dingen in Deventer

Bericht door SuperGhost »

Dat je geen bouwvoorbereidingen voor een station Deventer-Epse ziet vind ik niet vreemd.
Dat station staat op het wensenlijstje van Overijssel, maar staat helemaal niet op de rol om gebouwd te worden. Dat komt omdat NS daar absoluut niet aan mee wil werken, aangezien dat niet past in de dienstregeling van de IC Zwolle-Roosendaal en NS geen extra trein Deventer-Zutphen wil laten rijden (absoluut onrendabel). Dat station gaat er dus (voorlopig) niet komen.

Welke buslijn er bij die halte zou moeten stoppen:
Het zou me niets verbazen als ze in de toekomst lijn 56 (Borculo-Deventer) er willen laten stoppen. Helemaal aangezien Overijssel daar graag een station Deventer-Epse wil (ook al blokkeert NS dat), dan zou een buslijn vanuit Epse daarheen wel nodig zijn. Hiervoor moet de Olthoflaan (Epse) aangepast worden voor busverkeer (verbreedt) en iets verlengd worden tot deze nieuwe weg onder het spoor door. Hiervoor ontbreekt nog 150 a 200 meter.
Andere logische optie zou zijn lijn 81 (Zutphen-Deventer) hiernaar omleggen. Idealiter zou die dan via de Hassinklaan (daarvoor moet die weg verbreedt worden) kunnen rijden en in Epse op het kruispunt Olthofweg/Lochemseweg verknoopt kunnen liggen met lijn 56.
Laatste optie zou zijn lijnen 6 (Station - Colmschate Zuid) of 7 (Station - Kloosterlanden) verlengen naar dit (toekomstige) nieuwe industrieterrein.

De beste optie zou ik lijn 81 vinden, opdat dan én
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Actuele dingen in Deventer

Bericht door Ardan »

56 of 81 hierheen sturen ziet er op de kaart inderdaad redelijk logisch uit, al wordt dat dan voor beide wel een aardige omleiding. De halte ligt tussen de nieuwe tunnel en de eerste kruising dus je móét door die tunnel heen.

Maareh, je bericht houdt ineens op halverwege, waar is de rest? :P
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Actuele dingen in Deventer

Bericht door SuperGhost »

Wegbezuinigd vrees ik... :shock:

Ik wilde daarna zeggen omdat lijnen 81 en 56 dan in Epse verknoopt zouden kunnen liggen, waardoor vanuit beide lijnen dan zowel Deventer-Zuidoost en Deventer-Zuidwest bereikbaar zijn én Epse ook een betere uitsluiting krijgt richting Zutphen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Actuele dingen in Deventer

Bericht door waldo79 »

Zolang dat bedrijventerrein leeg is, kan daar nog over nagedacht worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten