Diverse projecten station Zutphen
Diverse projecten station Zutphen
Op en rond station Zutphen vinden dit jaar en volgend jaar diverse werkzaamheden plaats. In het kort:
-Twee nieuwe tunnels. Aan de westzijde de Marstunnel voor auto- en langzaam verkeer, aan de oostzijde de Kostverlorentunnel voor langzaam verkeer. Beide lopen ze onder de perrons door.
-Aanpassing van de perronhoogte.
-Vernieuwing wissels en sporen op de IJsselbrug.
-Bodemsanering.
-Na ingebruikname van de tunnels vervalt de grote overweg direct ten oosten van het station.
Door deze werkzaamheden zijn er dit jaar enkele weekend-BD's/aanpassingen en één van een week in de herfstvakantie.
Bron, meer details en plaatjes: clique
-Twee nieuwe tunnels. Aan de westzijde de Marstunnel voor auto- en langzaam verkeer, aan de oostzijde de Kostverlorentunnel voor langzaam verkeer. Beide lopen ze onder de perrons door.
-Aanpassing van de perronhoogte.
-Vernieuwing wissels en sporen op de IJsselbrug.
-Bodemsanering.
-Na ingebruikname van de tunnels vervalt de grote overweg direct ten oosten van het station.
Door deze werkzaamheden zijn er dit jaar enkele weekend-BD's/aanpassingen en één van een week in de herfstvakantie.
Bron, meer details en plaatjes: clique
Ik doe ook maar wat
Re: Diverse projecten station Zutphen
Syntus meldt hier ook al het een en ander over: http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... tphen.aspx
Re: Diverse projecten station Zutphen
Ja ik kwam hier ook eigenlijk via de Syntus-site bij :')
Ik doe ook maar wat
Re: Diverse projecten station Zutphen
Kan er in de toekomst in de richting Oldenzaal en Winterswijk en omgekeerd sneller gereden worden? Het is toch al een tijdje een bottleneck dat die treinen daar zo langzaam rijden?
Re: Diverse projecten station Zutphen
Richting Oldenzaal mag nu toch al aardig gescheurd worden dacht ik?
Richting Winterswijk zit harder dan 80 er niet in, door de bogen bij de 'afslag' waar die Vmax geldt.
Richting Winterswijk zit harder dan 80 er niet in, door de bogen bij de 'afslag' waar die Vmax geldt.
Ik doe ook maar wat
Re: Diverse projecten station Zutphen
De vraag is ook wat je wint met harder rijden. Zolang het een enkelsporige lijn is zul je moeten kruisen op de stations en win je dus niet zo veel met harder rijden. Of je moet investeren en (partieel) dubbelspoor.
Re: Diverse projecten station Zutphen
Voor Zutphen Vorden zijn al wel energiemaatregelen genomen toch. Snelheid van 40 naar 80. zorgt er voor dat die driehoek net iets betrouwbaarder is. Wordt wel gestudeerd op meer maatregelen in samenhang met doorbreking naar Apeldoorn.
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse projecten station Zutphen
Mensen, is een loopbrug tussen het zijperron en het eilandperron ter hoogte van de wissels geen optie zodat reizigers sneller van perronspoor 1 naar perronspoor 2 en 3 kunnen komen. Met name voor Vorden-Arnhem belangrijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Diverse projecten station Zutphen
Als je de ruimte ervoor kunt vinden, met name perron grenzend aan spoor 1 is smal
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse projecten station Zutphen
Ik dacht aan een soort ophaalbrug ter hoogte van de wissels. Tijdens de ontmoetingsmomenten kan de ophaalbrug naar beneden, daarna kan deze weer naar boven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Diverse projecten station Zutphen
Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, want storingsgevoelig en onveilig en binnen profiel en en en en en.... :X
Re: Diverse projecten station Zutphen
Ik vraag me vooral af hoe je dat technisch wil doen. Als de ophaalbrug uit een stuk bestaat kan hij niet omhoog of omlaag (daar zit de bovenleiding), doe je hem in twee delen kun je waarschijnlijk de bovenleiding wel vermijden maar kun je de delen in het midden nergens op laten steunen (daar zitten immers de wissels). Het lijkt me nogal een dure constructie worden voor nauwelijks looptijdwinst. Op het moment dat de meeste reizigers er zijn rijden immers ook de treinen.
Re: Diverse projecten station Zutphen
Ik vind het wel een leuk idee. Kan misschien in de perronvloer verwerkt zitten, dan krijg je zo'n heel lange treeplank zeg maar. Maar veels te duur en kan inderdaad in het midden niet steunen wat bij zo'n lange overspanning met zoveel mensen tegelijk wel noodzakelijk is.
Ik doe ook maar wat
Re: Diverse projecten station Zutphen
Of je legt een soort draaibrug in t perron langs spoor twee, die dan over het spoor heen naar het perron van spoor 1 kan draaien...
Re: Diverse projecten station Zutphen
Of we leggen maglev aan :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse projecten station Zutphen
Maar dan wel met een brug er overheen? :Y
Re: Diverse projecten station Zutphen
Deze herfstvakantie gaat knoop Zutphen een tijdje plat.
Clique voor meer.
Dieren - Zutphen - Apeldoorn gaat er 9 dagen uit, Zutphen - Winterswijk - Doetinchem drie dagen.-Afzagen bovenkant perrons
-Twee tunnels inschuiven
-Spoor spoorbrug vernieuwen
-Infraroodpistool verleden tijd
ProRail gaat deze herfstvakantie op een groot aantal trajecten spoorwerk uitvoeren in Gelderland. Op piekmomenten werken er ruim 300 spoorwerkers tegelijk. Er wordt negen dagen lang gewerkt rond Zutphen, Apeldoorn en Winterswijk. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek reisinformatie in te winnen. Het treinverkeer wordt door het werk betrouwbaarder, veiliger en comfortabeler.
Spoorknoop Zutphen
Station Zutphen vormt het zwaartepunt van de spoorvernieuwing. Er worden twee tunnels ingeschoven en de spoorbrug over de IJssel krijgt geheel nieuwe sporen. Om de hinder voor reizigers kleiner te maken, wordt er een noodperron gebouwd dat twee dagen dienst zal doen.
Clique voor meer.
Ik doe ook maar wat
Re: Diverse projecten station Zutphen
In 2010 was het ook al raak in de herfstvakantie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Diverse projecten station Zutphen
Toch wel opmerkelijk dat die laserpistolen straks verleden tijd worden, die waren destijds toch juist geïntroduceerd omdat de spoorbomen te lang dicht zaten?
Wat ik alleen niet zo goed snap:
"In Winterswijk wordt het spoortechnisch mogelijk gemaakt treinen vanuit Doetinchem door te laten rijden naar Zutphen."
Dat kan toch allang als er geen trein uit de richting Zutphen aan komt (dus bij uursdiensten als de diensten symmetrisch zouden zijn)? Of gaat er een 2e perronspoor komen, zodat het altijd mogelijk wordt?
Wat ik alleen niet zo goed snap:
"In Winterswijk wordt het spoortechnisch mogelijk gemaakt treinen vanuit Doetinchem door te laten rijden naar Zutphen."
Dat kan toch allang als er geen trein uit de richting Zutphen aan komt (dus bij uursdiensten als de diensten symmetrisch zouden zijn)? Of gaat er een 2e perronspoor komen, zodat het altijd mogelijk wordt?
Re: Diverse projecten station Zutphen
Ik denk dat er nu echte stop-doorschakelingen gaan komen. En die doorkoppeling snap ik ook niet zo goed nee.
Ik doe ook maar wat
Re: Diverse projecten station Zutphen
Wat een dom idee voor een 'ophaalbrug', leg dan gewoon een reguliere overweg aan met slagbomen/hekken...
Re: Diverse projecten station Zutphen
Scheepvaart gaat nogal lastig over een overweg he :X :')
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Diverse projecten station Zutphen
Het ging over deze post.Erno-BE schreef:Mensen, is een loopbrug tussen het zijperron en het eilandperron ter hoogte van de wissels geen optie zodat reizigers sneller van perronspoor 1 naar perronspoor 2 en 3 kunnen komen. Met name voor Vorden-Arnhem belangrijk.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Diverse projecten station Zutphen
Dan zou je daar een houten steiger over het wissel heen moeten zetten, dan kan het zeker.
Alleen is dat misschien maar voor korte tijd mogelijk, omdat Gelderland en Arriva al denken aan het direct door laten rijden van de trein uit Winterswijk naar Apeldoorn en dan kan die gewoon op 2a binnen komen (en ook v.v.) en staat die ook langs het eilandperron (wel is daardoor een 2e perronspoor nodig bij Voorst-Empe).
Enige nadeel is dat de sprinter van/naar Zutphen dan niet meer deels over de wissel kan staan om met 5 bakken te kunnen rijden. Dit zou evt. wel opgelost kunnen worden door de IC's weer op spoor 2 te zetten en de treinen van/naar Oldenzaal (spoor 3a) en Winterswijk<->Apeldoorn (spoor 3b) naar de andere kant te zetten. Nadeel is wel dat je de IC moet kruisen, maar aangezien in principe die beide treinen tegelijk aan moeten komen/vertrekken en er (voorlopig) maar 2 sporen zijn tot de aftakking ri. Winterswijk, dan gebeurd dat sowieso al. Dan zou je wel heel spoor 1 vrij hebben voor de sprinter, zodat die op lengte kan rijden in de spits én zodat die naast de trappen kan staan (en ook onder de overkapping kan aankomen, want die is er alleen bij de wissels, waar er dus nu geen enkele trein kan staan)
Alleen is dat misschien maar voor korte tijd mogelijk, omdat Gelderland en Arriva al denken aan het direct door laten rijden van de trein uit Winterswijk naar Apeldoorn en dan kan die gewoon op 2a binnen komen (en ook v.v.) en staat die ook langs het eilandperron (wel is daardoor een 2e perronspoor nodig bij Voorst-Empe).
Enige nadeel is dat de sprinter van/naar Zutphen dan niet meer deels over de wissel kan staan om met 5 bakken te kunnen rijden. Dit zou evt. wel opgelost kunnen worden door de IC's weer op spoor 2 te zetten en de treinen van/naar Oldenzaal (spoor 3a) en Winterswijk<->Apeldoorn (spoor 3b) naar de andere kant te zetten. Nadeel is wel dat je de IC moet kruisen, maar aangezien in principe die beide treinen tegelijk aan moeten komen/vertrekken en er (voorlopig) maar 2 sporen zijn tot de aftakking ri. Winterswijk, dan gebeurd dat sowieso al. Dan zou je wel heel spoor 1 vrij hebben voor de sprinter, zodat die op lengte kan rijden in de spits én zodat die naast de trappen kan staan (en ook onder de overkapping kan aankomen, want die is er alleen bij de wissels, waar er dus nu geen enkele trein kan staan)
Re: Diverse projecten station Zutphen
Theoretisch kan het. In de praktijk kan het niet bij gebrek aan beveiliging: Winterswijk is zo ingericht dat het (zonder trucs) alleen mogelijk is om terug te rijden vanaf het aankomstperronspoor. Dat gaat dus veranderen nu het hele station in de beveiliging wordt gebracht.SuperGhost schreef:Wat ik alleen niet zo goed snap:
"In Winterswijk wordt het spoortechnisch mogelijk gemaakt treinen vanuit Doetinchem door te laten rijden naar Zutphen."
Dat kan toch allang als er geen trein uit de richting Zutphen aan komt (dus bij uursdiensten als de diensten symmetrisch zouden zijn)? Of gaat er een 2e perronspoor komen, zodat het altijd mogelijk wordt?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten