Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Nitein-Repart »

Maar qua streeklijnen sluit de Arriva-trein alleen aan op de bussen naar 's Heerenberg en Dinxperlo terwijl de laatste nog parallel aan het spoor loopt. De Breng-trein sluit aan op de bussen naar Ulft, Zelhem, Hengelo (GLD) en Steenderen/Zutphen (1x/uur). Dat is toch een stukkie meer. En zo veel reizigers kent Doetinchem-Winterswijk ook weer niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Meltrain »

Zijn de treinen van Arriva toevallig ook korter?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door MdJ »

Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Ardan »

MdJ schreef:Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)
Drie omlopen met één GTW 2/8 bedoel je? Of alle treinen moeten uit drie stellen bestaan, dus 9 bakken? Dat lijkt me wel overdreven..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Tochjo »

In de concessie is inderdaad van enkele ritten voorgeschreven dat ze met negen bakken moeten rijden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door MdJ »

Ardan schreef:
MdJ schreef:Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)
Drie omlopen met één GTW 2/8 bedoel je? Of alle treinen moeten uit drie stellen bestaan, dus 9 bakken? Dat lijkt me wel overdreven..
Er moeten drie treinen achter elkaar in de avondspits en ik meen 4 treinen in de ochtendspits door Breng met 9 bakken GTW gereden worden... ( iig zo dat zowel in de ochtend als in de avondspits alle 9 treinstellen nodig zijn...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Nitein-Repart »

Merk ook op dat Arriva ruimere treinen inzet (verplichting?). Syntus zet alleen in de ochtendspits 3x DM'90 of 3x Lint in, Arriva zet ook in de avondspits 3x GTW in. Dus betekent zitplaats in de spits. :D
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Freek »

Nee, die verplichting heeft Arriva niet. ! Erk wel op dat Arriva zeer verschillend rijdt en bv buiten de spits inkrimpt waardoor dan wel staplaatsen aanwezig zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Nitein-Repart »

Ergste is zaterdagochtend. De trein Winterswijk>Zutphen vertrek 8:50. Wordt uitgevoerd met 1x GTW 2/6. Door alle dagjesmensen zit de trein in Ruurlo al voor en dan moeten de reizigers uit Vorden er nog bij.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Ardan »

Zondagavonden zijn ook opvallend druk maar ik heb zelden langer dan een tweetje op Ww->Zp.. Maar nou doe ik dat ook niet zo vaak :P
Ik doe ook maar wat
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Ergste is zaterdagochtend. De trein Winterswijk>Zutphen vertrek 8:50. Wordt uitgevoerd met 1x GTW 2/6. Door alle dagjesmensen zit de trein in Ruurlo al voor en dan moeten de reizigers uit Vorden er nog bij.
De zaterdagochtend is op beide Achterhoekse lijnen een probleem omdat vanaf Winterswijk de treinen dan maar om het uur rijden.
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Nitein-Repart »

Ik dacht dat Arnhem-Winterswijk nog niet zo erg was dan Zutphen-Winterswijk, door oa de inzet van GTW 2/8, halfuursdienst tot Doetinchem en Doetinchem-Winterswijk ontsluit minder belangrijke kernen dan Zutphen-Winterswijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Berk-24 »

Gisteren was er bij Winterswijk een aanrijding met een voertuig. Als gevolg hiervan is het hele baanvak tot Doetinchemgestremd. Is het geen idee om op alle passeerstations, dus in Didam, Terborg, Varsseveld en Aalten een keervoorziening aan te leggen, zodat in dit geval de treinen tot Aalten konden rijden? Geldt trouwens ook voor andere enkelsporige lijnen, keervoorziening bij ieder passeerstation.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat ProRail het te duur vind om al die stations daarvan te voorzien.

Didam valt sowieso al af, aangezien dat straks geen passeerstation meer is, aangezien er op Zevenaar-Didam dubbelspoor moet komen. Het lijkt me dat er dan vanaf Zevenaar geen wissel meer ligt voor Didam.

Het lijkt me wel verstandig om Varsseveld een keervoorziening te geven, dan heb je al een groot deel opgelost.
Bij een stremming op Varsseveld-Winterswijk kunnen reizigers voor lijn 72 (die een groot deel van de Achterhoek ontsluit, aangezien lijn 74 alleen doordeweeks overdag rijdt en alleen in de spits vaker dan 1x p/u rijdt) nog altijd hun reis af maken. Voor reizigers naar Winterswijk is die lijn 72 dan ook een omreismogelijkheid (via Lievelde) zolang er nog geen vervangend vervoer is. Alleen mensen uit Aalten zijn dan nog wel volledig afhankelijk van vervangend vervoer.

Bij een stremming op Varsseveld-Doetinchem kan overdag eventueel lijn 74 een klein ommetje via het station in Varsseveld maken (kost niet eens zo heel veel tijd) om reizigers op te vangen zolang er nog geen vervangend vervoer is. Voor Terborg en Gaanderen is er op dat moment al een reguliere buslijn (lijn 40) naar Doetinchem die al op het station stopt (Terborg) of iets verderop stopt (Gaanderen), alleen 's avonds is hiervoor dan vervangend vervoer nodig (aangezien lijn 40 dan niet rijdt tussen Terborg en Doetinchem). Voor de enkeling Varsseveld-Terborg/Gaanderen zal er dan omgereisd moeten worden via Doetinchem, maar dat zijn er dan ook zo weinig dat een taxibusje volstaat (of gewoon omreizen via Doetinchem).

Daarmee heb je dus al de grootste problemen opgelost. Aalten en Terborg een keervoorziening geven is bovendien duurder, omdat je daar beide perronsporen een keervoorziening moet geven (aangezien daar gekruist wordt en bij Varsseveld niet).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Ardan »

Minder vertraging door dubbelspoor op traject Arnhem-Winterswijk

[De provincie Gelderland, spoorbeheerder Prorail en de gemeenten Montferland en Didam] zijn het eens geworden over de voorkeursvariant voor het dubbelspoor [tussen Zevenaar en Didam], dat 40 miljoen euro kost.

Die ingreep zorgt ervoor dat de trein er 2 minuten minder over doet. De trein krijgt iets meer tijd om te keren richting Achterhoek. Vertragingen zullen zo minder lang doorwerken. Ook hoeven Arriva-treinen niet meer 4 minuten te vroeg uit Arnhem te vertrekken om ruimte te maken voor de ICE naar Frankfurt.

Bron en meer details
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door SuperGhost »

Dat zou betekenen dat ze het ICE-pad moeten aanpassen.

Met een verschuiving van 2 minuten zou de trein naar Winterswijk namelijk om .05 en .35 vertrekken, terwijl de ICE naar Frankfurt momenteel om .37 vertrekt.
Die ICE 4 minuten vervroegen kan volgens mij wel (aankomst Arnhem wordt dan .31 i.p.v. .35), maar dan zit die wel erg dicht achter de IC Den Helder->Nijmegen, wat juist een vertragingsgevoelige IC is. Dat lijkt me dan juist niet goed voor de punctualiteit.

Overigens is voor de punctualiteit vooral het stuk Wehl - Doetinchem van belang, niet zozeer Zevenaar-Didam. Dat daar dubbelspoor komt heeft in eerste instantie te maken met de overstap in Arnhem wat ruimer maken, aangezien die met 4 minuten te krap was (een lichte vertraging betekende weg aansluiting) en dus haalbaarder te maken. En verder heeft het te maken met de toekomstige komst van het station Zevenaar Oost, dat zou niet hebben gepast zonder dat dubbelspoor.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door busentrein »

Dat station is bij mijn weten afgeschoten als plan, thankgod :X
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij was dat station alleen vooruitgeschoven, omdat de bouwplannen voor die omgeving achter liepen op de planning.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door regenmaker »

Inderdaad het station is op de lange baan geschoven, omdat het spoor tussen Zevenaar en Didam eerst verdubbeld moet worden. Dacht ik tenminste.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door SuperGhost »

Dat moest sowieso voordat dat station paste. Maar ik dacht dat eerst de bedoeling was dat het station tegelijkertijd met die spoorverdubbeling gebouwd zou worden, maar nu wordt voorlopig alleen nog het dubbelspoor gebouwd en wordt dat gebruikt om de overstap in Arnhem iets te verruimen (2 min.).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door regenmaker »

Ik dacht dat ze ook nog een station Arnhem Pley of zoiets in gedachten hadden aan die lijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door SuperGhost »

Ze hebben zo veel stations in de omgeving van Arnhem en Nijmegen geopperd, maar de meesten zijn nooit echt concreet geworden. Daar hoort Arnhem Pley ook bij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Suus »

Station Zevenaar Oost zou in ieder geval nooit gebouwd mogen worden.

Zeker als Zevenaar vanaf 2017 1x/uur een zes minuten snellere sneltrein heeft is er geen reden om reizigers naar Doetinchem dagelijks met twee maal twee minuten meer reistijd op te zadelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door sirvinniei »

Waarom eigenlijk een station Zevenaar oost. Als je al een nieuw station in Zevenaar maakt is een westelijk station toch handiger?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Bericht door Tochjo »

Er zou op die locatie nog van alles verrijzen, onder ander een hoop woningen en een transferium voor de A12, als ik me goed herinner.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten