Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Erno-BE » Ma 07 Apr 2014, 15:10

Maar qua streeklijnen sluit de Arriva-trein alleen aan op de bussen naar 's Heerenberg en Dinxperlo terwijl de laatste nog parallel aan het spoor loopt. De Breng-trein sluit aan op de bussen naar Ulft, Zelhem, Hengelo (GLD) en Steenderen/Zutphen (1x/uur). Dat is toch een stukkie meer. En zo veel reizigers kent Doetinchem-Winterswijk ook weer niet.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11158
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Meltrain » Ma 07 Apr 2014, 17:02

Zijn de treinen van Arriva toevallig ook korter?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

MdJ
Berichten: 3803
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor MdJ » Ma 07 Apr 2014, 17:38

Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Ardan » Ma 07 Apr 2014, 17:48

MdJ schreef:Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)

Drie omlopen met één GTW 2/8 bedoel je? Of alle treinen moeten uit drie stellen bestaan, dus 9 bakken? Dat lijkt me wel overdreven..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Tochjo » Ma 07 Apr 2014, 17:56

In de concessie is inderdaad van enkele ritten voorgeschreven dat ze met negen bakken moeten rijden.

MdJ
Berichten: 3803
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor MdJ » Ma 07 Apr 2014, 18:52

Ardan schreef:
MdJ schreef:Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)

Drie omlopen met één GTW 2/8 bedoel je? Of alle treinen moeten uit drie stellen bestaan, dus 9 bakken? Dat lijkt me wel overdreven..

Er moeten drie treinen achter elkaar in de avondspits en ik meen 4 treinen in de ochtendspits door Breng met 9 bakken GTW gereden worden... ( iig zo dat zowel in de ochtend als in de avondspits alle 9 treinstellen nodig zijn...)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Erno-BE » Ma 07 Apr 2014, 19:11

Merk ook op dat Arriva ruimere treinen inzet (verplichting?). Syntus zet alleen in de ochtendspits 3x DM'90 of 3x Lint in, Arriva zet ook in de avondspits 3x GTW in. Dus betekent zitplaats in de spits. :D

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Freek » Ma 07 Apr 2014, 21:54

Nee, die verplichting heeft Arriva niet. ! Erk wel op dat Arriva zeer verschillend rijdt en bv buiten de spits inkrimpt waardoor dan wel staplaatsen aanwezig zijn.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Erno-BE » Ma 07 Apr 2014, 22:07

Ergste is zaterdagochtend. De trein Winterswijk>Zutphen vertrek 8:50. Wordt uitgevoerd met 1x GTW 2/6. Door alle dagjesmensen zit de trein in Ruurlo al voor en dan moeten de reizigers uit Vorden er nog bij.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Ardan » Ma 07 Apr 2014, 23:05

Zondagavonden zijn ook opvallend druk maar ik heb zelden langer dan een tweetje op Ww->Zp.. Maar nou doe ik dat ook niet zo vaak :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Frans F » Wo 09 Apr 2014, 14:39

Erno-BE schreef:Ergste is zaterdagochtend. De trein Winterswijk>Zutphen vertrek 8:50. Wordt uitgevoerd met 1x GTW 2/6. Door alle dagjesmensen zit de trein in Ruurlo al voor en dan moeten de reizigers uit Vorden er nog bij.

De zaterdagochtend is op beide Achterhoekse lijnen een probleem omdat vanaf Winterswijk de treinen dan maar om het uur rijden.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Erno-BE » Do 10 Apr 2014, 08:59

Ik dacht dat Arnhem-Winterswijk nog niet zo erg was dan Zutphen-Winterswijk, door oa de inzet van GTW 2/8, halfuursdienst tot Doetinchem en Doetinchem-Winterswijk ontsluit minder belangrijke kernen dan Zutphen-Winterswijk.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Berk-24 » Vr 15 Mei 2015, 07:20

Gisteren was er bij Winterswijk een aanrijding met een voertuig. Als gevolg hiervan is het hele baanvak tot Doetinchemgestremd. Is het geen idee om op alle passeerstations, dus in Didam, Terborg, Varsseveld en Aalten een keervoorziening aan te leggen, zodat in dit geval de treinen tot Aalten konden rijden? Geldt trouwens ook voor andere enkelsporige lijnen, keervoorziening bij ieder passeerstation.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor SuperGhost » Vr 15 Mei 2015, 08:40

Ik denk dat ProRail het te duur vind om al die stations daarvan te voorzien.

Didam valt sowieso al af, aangezien dat straks geen passeerstation meer is, aangezien er op Zevenaar-Didam dubbelspoor moet komen. Het lijkt me dat er dan vanaf Zevenaar geen wissel meer ligt voor Didam.

Het lijkt me wel verstandig om Varsseveld een keervoorziening te geven, dan heb je al een groot deel opgelost.
Bij een stremming op Varsseveld-Winterswijk kunnen reizigers voor lijn 72 (die een groot deel van de Achterhoek ontsluit, aangezien lijn 74 alleen doordeweeks overdag rijdt en alleen in de spits vaker dan 1x p/u rijdt) nog altijd hun reis af maken. Voor reizigers naar Winterswijk is die lijn 72 dan ook een omreismogelijkheid (via Lievelde) zolang er nog geen vervangend vervoer is. Alleen mensen uit Aalten zijn dan nog wel volledig afhankelijk van vervangend vervoer.

Bij een stremming op Varsseveld-Doetinchem kan overdag eventueel lijn 74 een klein ommetje via het station in Varsseveld maken (kost niet eens zo heel veel tijd) om reizigers op te vangen zolang er nog geen vervangend vervoer is. Voor Terborg en Gaanderen is er op dat moment al een reguliere buslijn (lijn 40) naar Doetinchem die al op het station stopt (Terborg) of iets verderop stopt (Gaanderen), alleen 's avonds is hiervoor dan vervangend vervoer nodig (aangezien lijn 40 dan niet rijdt tussen Terborg en Doetinchem). Voor de enkeling Varsseveld-Terborg/Gaanderen zal er dan omgereisd moeten worden via Doetinchem, maar dat zijn er dan ook zo weinig dat een taxibusje volstaat (of gewoon omreizen via Doetinchem).

Daarmee heb je dus al de grootste problemen opgelost. Aalten en Terborg een keervoorziening geven is bovendien duurder, omdat je daar beide perronsporen een keervoorziening moet geven (aangezien daar gekruist wordt en bij Varsseveld niet).

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Ardan » Do 09 Jul 2015, 14:48

Minder vertraging door dubbelspoor op traject Arnhem-Winterswijk

[De provincie Gelderland, spoorbeheerder Prorail en de gemeenten Montferland en Didam] zijn het eens geworden over de voorkeursvariant voor het dubbelspoor [tussen Zevenaar en Didam], dat 40 miljoen euro kost.

Die ingreep zorgt ervoor dat de trein er 2 minuten minder over doet. De trein krijgt iets meer tijd om te keren richting Achterhoek. Vertragingen zullen zo minder lang doorwerken. Ook hoeven Arriva-treinen niet meer 4 minuten te vroeg uit Arnhem te vertrekken om ruimte te maken voor de ICE naar Frankfurt.

Bron en meer details
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor SuperGhost » Do 09 Jul 2015, 18:56

Dat zou betekenen dat ze het ICE-pad moeten aanpassen.

Met een verschuiving van 2 minuten zou de trein naar Winterswijk namelijk om .05 en .35 vertrekken, terwijl de ICE naar Frankfurt momenteel om .37 vertrekt.
Die ICE 4 minuten vervroegen kan volgens mij wel (aankomst Arnhem wordt dan .31 i.p.v. .35), maar dan zit die wel erg dicht achter de IC Den Helder->Nijmegen, wat juist een vertragingsgevoelige IC is. Dat lijkt me dan juist niet goed voor de punctualiteit.

Overigens is voor de punctualiteit vooral het stuk Wehl - Doetinchem van belang, niet zozeer Zevenaar-Didam. Dat daar dubbelspoor komt heeft in eerste instantie te maken met de overstap in Arnhem wat ruimer maken, aangezien die met 4 minuten te krap was (een lichte vertraging betekende weg aansluiting) en dus haalbaarder te maken. En verder heeft het te maken met de toekomstige komst van het station Zevenaar Oost, dat zou niet hebben gepast zonder dat dubbelspoor.

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor busentrein » Zo 12 Jul 2015, 11:30

Dat station is bij mijn weten afgeschoten als plan, thankgod :X

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor SuperGhost » Zo 12 Jul 2015, 11:59

Volgens mij was dat station alleen vooruitgeschoven, omdat de bouwplannen voor die omgeving achter liepen op de planning.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor regenmaker » Zo 12 Jul 2015, 12:05

Inderdaad het station is op de lange baan geschoven, omdat het spoor tussen Zevenaar en Didam eerst verdubbeld moet worden. Dacht ik tenminste.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor SuperGhost » Zo 12 Jul 2015, 13:29

Dat moest sowieso voordat dat station paste. Maar ik dacht dat eerst de bedoeling was dat het station tegelijkertijd met die spoorverdubbeling gebouwd zou worden, maar nu wordt voorlopig alleen nog het dubbelspoor gebouwd en wordt dat gebruikt om de overstap in Arnhem iets te verruimen (2 min.).

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor regenmaker » Zo 12 Jul 2015, 17:20

Ik dacht dat ze ook nog een station Arnhem Pley of zoiets in gedachten hadden aan die lijn.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor SuperGhost » Zo 12 Jul 2015, 18:31

Ze hebben zo veel stations in de omgeving van Arnhem en Nijmegen geopperd, maar de meesten zijn nooit echt concreet geworden. Daar hoort Arnhem Pley ook bij.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Suus » Zo 12 Jul 2015, 22:39

Station Zevenaar Oost zou in ieder geval nooit gebouwd mogen worden.

Zeker als Zevenaar vanaf 2017 1x/uur een zes minuten snellere sneltrein heeft is er geen reden om reizigers naar Doetinchem dagelijks met twee maal twee minuten meer reistijd op te zadelen.
Rame à l'approche

sirvinniei
Berichten: 1242
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor sirvinniei » Zo 12 Jul 2015, 22:49

Waarom eigenlijk een station Zevenaar oost. Als je al een nieuw station in Zevenaar maakt is een westelijk station toch handiger?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Berichtdoor Tochjo » Ma 13 Jul 2015, 09:04

Er zou op die locatie nog van alles verrijzen, onder ander een hoop woningen en een transferium voor de A12, als ik me goed herinner.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast