Pagina 3 van 4

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 15:10
door Nitein-Repart
Maar qua streeklijnen sluit de Arriva-trein alleen aan op de bussen naar 's Heerenberg en Dinxperlo terwijl de laatste nog parallel aan het spoor loopt. De Breng-trein sluit aan op de bussen naar Ulft, Zelhem, Hengelo (GLD) en Steenderen/Zutphen (1x/uur). Dat is toch een stukkie meer. En zo veel reizigers kent Doetinchem-Winterswijk ook weer niet.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 17:02
door Meltrain
Zijn de treinen van Arriva toevallig ook korter?

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 17:38
door MdJ
Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 17:48
door Ardan
MdJ schreef:Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)
Drie omlopen met één GTW 2/8 bedoel je? Of alle treinen moeten uit drie stellen bestaan, dus 9 bakken? Dat lijkt me wel overdreven..

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 17:56
door Tochjo
In de concessie is inderdaad van enkele ritten voorgeschreven dat ze met negen bakken moeten rijden.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 18:52
door MdJ
Ardan schreef:
MdJ schreef:Ja. Aangezien Breng volgens de concessieeisen met 3xGTW-2/8 moet rijden. (dat dat in praktijk niet altijd gebeurd is punt 2)
Drie omlopen met één GTW 2/8 bedoel je? Of alle treinen moeten uit drie stellen bestaan, dus 9 bakken? Dat lijkt me wel overdreven..
Er moeten drie treinen achter elkaar in de avondspits en ik meen 4 treinen in de ochtendspits door Breng met 9 bakken GTW gereden worden... ( iig zo dat zowel in de ochtend als in de avondspits alle 9 treinstellen nodig zijn...)

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 19:11
door Nitein-Repart
Merk ook op dat Arriva ruimere treinen inzet (verplichting?). Syntus zet alleen in de ochtendspits 3x DM'90 of 3x Lint in, Arriva zet ook in de avondspits 3x GTW in. Dus betekent zitplaats in de spits. :D

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 21:54
door Freek
Nee, die verplichting heeft Arriva niet. ! Erk wel op dat Arriva zeer verschillend rijdt en bv buiten de spits inkrimpt waardoor dan wel staplaatsen aanwezig zijn.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 22:07
door Nitein-Repart
Ergste is zaterdagochtend. De trein Winterswijk>Zutphen vertrek 8:50. Wordt uitgevoerd met 1x GTW 2/6. Door alle dagjesmensen zit de trein in Ruurlo al voor en dan moeten de reizigers uit Vorden er nog bij.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 23:05
door Ardan
Zondagavonden zijn ook opvallend druk maar ik heb zelden langer dan een tweetje op Ww->Zp.. Maar nou doe ik dat ook niet zo vaak :P

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 14:39
door Frans F
Erno-BE schreef:Ergste is zaterdagochtend. De trein Winterswijk>Zutphen vertrek 8:50. Wordt uitgevoerd met 1x GTW 2/6. Door alle dagjesmensen zit de trein in Ruurlo al voor en dan moeten de reizigers uit Vorden er nog bij.
De zaterdagochtend is op beide Achterhoekse lijnen een probleem omdat vanaf Winterswijk de treinen dan maar om het uur rijden.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: do 10 apr 2014, 08:59
door Nitein-Repart
Ik dacht dat Arnhem-Winterswijk nog niet zo erg was dan Zutphen-Winterswijk, door oa de inzet van GTW 2/8, halfuursdienst tot Doetinchem en Doetinchem-Winterswijk ontsluit minder belangrijke kernen dan Zutphen-Winterswijk.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 07:20
door Berk-24
Gisteren was er bij Winterswijk een aanrijding met een voertuig. Als gevolg hiervan is het hele baanvak tot Doetinchemgestremd. Is het geen idee om op alle passeerstations, dus in Didam, Terborg, Varsseveld en Aalten een keervoorziening aan te leggen, zodat in dit geval de treinen tot Aalten konden rijden? Geldt trouwens ook voor andere enkelsporige lijnen, keervoorziening bij ieder passeerstation.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 08:40
door SuperGhost
Ik denk dat ProRail het te duur vind om al die stations daarvan te voorzien.

Didam valt sowieso al af, aangezien dat straks geen passeerstation meer is, aangezien er op Zevenaar-Didam dubbelspoor moet komen. Het lijkt me dat er dan vanaf Zevenaar geen wissel meer ligt voor Didam.

Het lijkt me wel verstandig om Varsseveld een keervoorziening te geven, dan heb je al een groot deel opgelost.
Bij een stremming op Varsseveld-Winterswijk kunnen reizigers voor lijn 72 (die een groot deel van de Achterhoek ontsluit, aangezien lijn 74 alleen doordeweeks overdag rijdt en alleen in de spits vaker dan 1x p/u rijdt) nog altijd hun reis af maken. Voor reizigers naar Winterswijk is die lijn 72 dan ook een omreismogelijkheid (via Lievelde) zolang er nog geen vervangend vervoer is. Alleen mensen uit Aalten zijn dan nog wel volledig afhankelijk van vervangend vervoer.

Bij een stremming op Varsseveld-Doetinchem kan overdag eventueel lijn 74 een klein ommetje via het station in Varsseveld maken (kost niet eens zo heel veel tijd) om reizigers op te vangen zolang er nog geen vervangend vervoer is. Voor Terborg en Gaanderen is er op dat moment al een reguliere buslijn (lijn 40) naar Doetinchem die al op het station stopt (Terborg) of iets verderop stopt (Gaanderen), alleen 's avonds is hiervoor dan vervangend vervoer nodig (aangezien lijn 40 dan niet rijdt tussen Terborg en Doetinchem). Voor de enkeling Varsseveld-Terborg/Gaanderen zal er dan omgereisd moeten worden via Doetinchem, maar dat zijn er dan ook zo weinig dat een taxibusje volstaat (of gewoon omreizen via Doetinchem).

Daarmee heb je dus al de grootste problemen opgelost. Aalten en Terborg een keervoorziening geven is bovendien duurder, omdat je daar beide perronsporen een keervoorziening moet geven (aangezien daar gekruist wordt en bij Varsseveld niet).

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: do 09 jul 2015, 14:48
door Ardan
Minder vertraging door dubbelspoor op traject Arnhem-Winterswijk

[De provincie Gelderland, spoorbeheerder Prorail en de gemeenten Montferland en Didam] zijn het eens geworden over de voorkeursvariant voor het dubbelspoor [tussen Zevenaar en Didam], dat 40 miljoen euro kost.

Die ingreep zorgt ervoor dat de trein er 2 minuten minder over doet. De trein krijgt iets meer tijd om te keren richting Achterhoek. Vertragingen zullen zo minder lang doorwerken. Ook hoeven Arriva-treinen niet meer 4 minuten te vroeg uit Arnhem te vertrekken om ruimte te maken voor de ICE naar Frankfurt.

Bron en meer details

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: do 09 jul 2015, 18:56
door SuperGhost
Dat zou betekenen dat ze het ICE-pad moeten aanpassen.

Met een verschuiving van 2 minuten zou de trein naar Winterswijk namelijk om .05 en .35 vertrekken, terwijl de ICE naar Frankfurt momenteel om .37 vertrekt.
Die ICE 4 minuten vervroegen kan volgens mij wel (aankomst Arnhem wordt dan .31 i.p.v. .35), maar dan zit die wel erg dicht achter de IC Den Helder->Nijmegen, wat juist een vertragingsgevoelige IC is. Dat lijkt me dan juist niet goed voor de punctualiteit.

Overigens is voor de punctualiteit vooral het stuk Wehl - Doetinchem van belang, niet zozeer Zevenaar-Didam. Dat daar dubbelspoor komt heeft in eerste instantie te maken met de overstap in Arnhem wat ruimer maken, aangezien die met 4 minuten te krap was (een lichte vertraging betekende weg aansluiting) en dus haalbaarder te maken. En verder heeft het te maken met de toekomstige komst van het station Zevenaar Oost, dat zou niet hebben gepast zonder dat dubbelspoor.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 11:30
door busentrein
Dat station is bij mijn weten afgeschoten als plan, thankgod :X

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 11:59
door SuperGhost
Volgens mij was dat station alleen vooruitgeschoven, omdat de bouwplannen voor die omgeving achter liepen op de planning.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 12:05
door regenmaker
Inderdaad het station is op de lange baan geschoven, omdat het spoor tussen Zevenaar en Didam eerst verdubbeld moet worden. Dacht ik tenminste.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 13:29
door SuperGhost
Dat moest sowieso voordat dat station paste. Maar ik dacht dat eerst de bedoeling was dat het station tegelijkertijd met die spoorverdubbeling gebouwd zou worden, maar nu wordt voorlopig alleen nog het dubbelspoor gebouwd en wordt dat gebruikt om de overstap in Arnhem iets te verruimen (2 min.).

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 17:20
door regenmaker
Ik dacht dat ze ook nog een station Arnhem Pley of zoiets in gedachten hadden aan die lijn.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 18:31
door SuperGhost
Ze hebben zo veel stations in de omgeving van Arnhem en Nijmegen geopperd, maar de meesten zijn nooit echt concreet geworden. Daar hoort Arnhem Pley ook bij.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 22:39
door Suus
Station Zevenaar Oost zou in ieder geval nooit gebouwd mogen worden.

Zeker als Zevenaar vanaf 2017 1x/uur een zes minuten snellere sneltrein heeft is er geen reden om reizigers naar Doetinchem dagelijks met twee maal twee minuten meer reistijd op te zadelen.

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 22:49
door sirvinniei
Waarom eigenlijk een station Zevenaar oost. Als je al een nieuw station in Zevenaar maakt is een westelijk station toch handiger?

Re: Waardering voor spoor Arnhem-Winterswijk stijgt

Geplaatst: ma 13 jul 2015, 09:04
door Tochjo
Er zou op die locatie nog van alles verrijzen, onder ander een hoop woningen en een transferium voor de A12, als ik me goed herinner.