Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
MartijnUT
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 15:30

Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door MartijnUT »

Hallo heren/dames

Voor mijn afstudeeronderzoek doe ik onderzoek naar het busstation in Nijmegen.
Hierover is al eerder wat op verkeerskunde.nl verschenen (http://www.verkeersnet.nl/10863/onderzo ... oewijzing/)
Ik wil in de week van 7 tot en met 11 april mensen een week lang gaan ondervragen over hun ervaringen op het busstation.
Hiervoor zoek ik nog proefpersonen die mee willen doen met mijn onderzoek.
Ik heb hier een klein promo plaatje met wat meer informatie:

Afbeelding

Dus reis je dagelijks via busstation Nijmegen en wil je leuk om mij te helpen bij mijn afstuderen,
Schrijf je dan in!
Meer informatie staat op http://www.keypoint.eu/busstation

Groeten,

Martijn
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door huibf »

Ik kom niet vaak in nijmegen. maar Eindhoven had het eerste dynamische busstation.
Werkt perfect. Op zich hebben de bussen een vast perron, maar door drukte en vertraging (vakje vol) wordt afgeweken naar het perron erlangs.
En dat wordt dan keurig aangeven over een korte tijd. Met lijn X van perron Q.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Je komt een jaar te laat. Vorig jaar in maart was ik nog dagelijkse reiziger, nu vrijwel nooit meer. Ik had wel het gevoel dat Nijmegen chaotischer was dan Eindhoven. Eindhoven is meer semi-dynamisch in mijn ogen omdat bussen meestal wel een vaste plek hebben. In Nijmegen is dat minder. De splitsing tussen lijn 10 en andere bussen heeft de overzichtelijkheid wel verbetert omdat de grote meute tegenwoordig ergens anders staat.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Nog een tip van mij: als je op Twitter zit, tweet de link met korte uitleg naar @BrengOV https://twitter.com/BrengOV. Wellicht wil hij hem voor je retweeten en krijg je meer respons.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom iemand van de UT onderzoek doet naar het busstation in Nijmegen? :?
Kan dat niet beter door iemand van de Radboud Universiteit worden gedaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door Gekko123 »

Ik ken de details zelf niet precies, maar een reden zou kunnen zijn dat het hier ook gedeeltelijk om een technische innovatie gaat. En daar staat de UT nu eenmaal beter om bekend dan de Radboud Universiteit.

En als ik zo snel op de site kijk gaat het hier om een adviesbureau voor verkeer en ruimte gaat en een commerciële spin-off van de UT is. Ze hebben echter al twee vestigingen, één in Utrecht en één in Enschede.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Wellicht wordt ook wel samengewerkt met de Radboud. Zover ik weet is er het Breng Kenniscentrum waar ondermeer Breng, de RU en de HAN in zitten. Misschien hebben die dit juist uitbesteed omdat er op de RU of HAN momenteel niemand is dit zou kunnen uitvoeren.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Ik kom niet vaak in nijmegen. maar Eindhoven had het eerste dynamische busstation. Werkt perfect.
Tenminste, zo lang de chauffeurs zich aan het aangegeven vertrekperron houden en dat doen ze dus vaak niet. In Den Bosch hetzelfde.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door huibf »

Frans F schreef:
huibf schreef:Ik kom niet vaak in nijmegen. maar Eindhoven had het eerste dynamische busstation. Werkt perfect.
Tenminste, zo lang de chauffeurs zich aan het aangegeven vertrekperron houden en dat doen ze dus vaak niet. In Den Bosch hetzelfde.
Als de chauffeur zich niet aan het voorgeschreven perron houdt als hij de katterug of vd Kennedylaan afkomt.
Dan nog wordt deze direct aangepast op de DRIS boven het perron.

Systeem een jaar of 2 volledig hersteld, Daarnaast is ook Arriva tegenwoordig correct ingevoerd. Dat bord in de 'tuin' kan dan ook wel weg.

Er zijn maar sporadisch fouten te vinden. Systeem werkt goed. In Den Bosch kom ik niet zovaak, maar daar gaat de keren dat ik er was wel vaker fout....
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:
Frans F schreef:
huibf schreef:Ik kom niet vaak in nijmegen. maar Eindhoven had het eerste dynamische busstation. Werkt perfect.
Tenminste, zo lang de chauffeurs zich aan het aangegeven vertrekperron houden en dat doen ze dus vaak niet. In Den Bosch hetzelfde.
Als de chauffeur zich niet aan het voorgeschreven perron houdt als hij de katterug of vd Kennedylaan afkomt.
Dan nog wordt deze direct aangepast op de DRIS boven het perron.

Systeem een jaar of 2 volledig hersteld, Daarnaast is ook Arriva tegenwoordig correct ingevoerd. Dat bord in de 'tuin' kan dan ook wel weg.

Er zijn maar sporadisch fouten te vinden. Systeem werkt goed. In Den Bosch kom ik niet zovaak, maar daar gaat de keren dat ik er was wel vaker fout....
Laatste keren dat ik er was, waren de borden in Eindhoven al correct ingesteld op Arriva. Van Den Bosch kun je niet echt spreken van een dynamisch bord. Tenminste daar klopte het vaak niet. Al hoewel het af en toe ook zo was dat de bus op het station wel herkend werd, maar de chauffeur te lui was om eerder uit het hok te komen (langere pauze dus ;)). Nou ja, zo zei een chauffeur het een keer tegen mij toen ik vroeg waarom dat hij zo laat was (+10) en vooral dat ik de bus van het opstelterrein zag komen.

Maar hoe het tegenwoordig zit weet ik niet (geldt ook voor Nijmegen). Ik kom daar niet meer zo vaak als voorheen en in Nijmegen ben ik maar 1x op het busstation geweest.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom iemand van de UT onderzoek doet naar het busstation in Nijmegen? :?
Kan dat niet beter door iemand van de Radboud Universiteit worden gedaan?
Waarschijnlijk is dit onderzoek voor Civiele Techniek en dat wordt alleen op de UT aangeboden en aangezien Enschede en Hengelo geen dynamisch busstation hebben zijn ze uitgeweken naar Nijmegen.

Ik vond Civiele Techniek op de UT maar een kutstudie, maar ben ook na 2 maanden gekapt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door Michael 1988 »

Ik zat daar ook aan te denken, maar als je naar het doel van het onderzoek bekijkt is het eerder iets medisch. ''Onderzoek naar stress door dynamische perrontoewijzing''. Misschien dat het een combinatie van civiele techniek met een medische studie is. Die heb je inderdaad alleen op de UT en op TU Delft en niet op de Radboud (vreemd genoeg ook niet op de TU/e, daar waar UT weer geen bouwkunde studie heeft).
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door dennistd »

Erno-BE schreef:
Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom iemand van de UT onderzoek doet naar het busstation in Nijmegen? :?
Kan dat niet beter door iemand van de Radboud Universiteit worden gedaan?
aangezien Enschede en Hengelo geen dynamisch busstation hebben zijn ze uitgeweken naar Nijmegen.
Je zou eens moeten zien hoe dynamisch sommige chauffeurs met name Hengelo gebruiken :mrgreen:
MartijnUT
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 15:30

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door MartijnUT »

Over de achtergrond van het onderzoek, jullie speculaties waren aardig goed.
Ik studeer inderdaad aan de universiteit twente, maar geen technische studie.
Ik doe namelijk human factors & engineering psychology.
Studie onder andere gericht op de mens en techniek.
De radboud universiteit heeft eigenlijk niks met mijn onderzoek te maken, wel heb ik nog contact met Breng.
Wat betreft de tip over de twitter van Breng, daar ben ik mee bezig en ook de facebook pagina van breng.
Voor degene die niet meer via Nijmegen reist, maar nog wel mensen kent die via busstation Nijmegen reist.
Als je dit onderzoek onder die groep zou willen verspreiden help je mij enorm :mrgreen:
Ik zoek nogsteeds mensen, meer is beter.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik ben 22 maart wel in Nijmegen geweest op het busstation. Heb je dan iets aan mij of zoek je alleen dagelijkse reizigers?
"Een touringcar is geen bus"
MartijnUT
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 15:30

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door MartijnUT »

Het gaat mij echt om de forens eigenlijk, dus mensen die toch dagelijks er langs komen en ook (aardig) weten hoe het busstation werkt.
Maargoed mochten mensen 4 dagen in de week er langs komen, dan is dat ook goed.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Afstudeeronderzoek Busstation Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Maar 1x in drie weken dus niet ;) Zoals ik al zei, je bent net een jaar te laat, anders had ik je als forens kunnen helpen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten