Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Maar waarom zou je een rechtstreekse bus Apeldoorn-Nijmegen wil hebben, overstappen in Arnhem is altijd sneller?
Nee ik snap ook niet waarom de stadsregio zo nodig lijn 300 wil doortrekken naar Apeldoorn. Mensen die in lijn 231/91 zitten hebben vaak Arnhem of Nijmegen als eindbestemming. En ik kan me ook niet voorstellen dat er vanuit Bemmel en Huissen veel mensen naar Apeldoorn moeten voor onder andere hun werk, deze plaatsen liggen tussen Arnhem en Nijmegen in.

Een snellere verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn, en tussen Nijmegen Heyendaal en Apeldoorn zijn daarentegen wel gewenst. Maar aangezien lijn 300 via Bemmel en Huissen gaat, is de trein inderdaad een beter alternatief.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door SuperGhost »

fogeltje schreef:Wat betreft verbinding naar Tiel, aan je plan is bezwaarlijk dat de snelbus alleen ma-vr overdag. Op andere tijdstippen vervalt dan de rechtstreekse verbinding. Die snelbus altijd laten rijden lijkt me ook niet rendabel.
Wat betreft die bezuinigingen, lijkt het me dat die knip 's avonds sowieso wel eens terug zou kunnen komen. En wel om het volgende:

Destijds (onder de vorige concessie Rivierenland, die Arriva ook reed) wilde Arriva niet meewerken aan een gekoppelde buslijn Tiel-Nijmegen, juist vanwege het weekend en de avonduren. Arriva reed toen op lijn 42 (Tiel-Druten) in de rustige uren met een kleine bus, omdat er te weinig reizigers waren voor een grote bus en de inzet van een grote bus te duur was. Daarentegen was inzet van een kleine bus op Druten-Nijmegen onmogelijk, omdat daar juist te veel reizigers voor waren. Er is toen veel gepraat tussen Arriva, Novio (toen nog de vervoerder in Nijmegen) en de stadsregio, maar ze kwamen er niet uit (ik geloof dat ze stuk liepen op het financiële plaatje, omdat Arriva compensatie wilde dan).

In de nieuwe concessie is Arriva denk ik verplicht om gekoppeld te rijden. Echter zou dus zomaar een van de bezuinigingen zijn om in de rustige uren weer een knip te houden en op Druten-Tiel met een kleine bus te gaan rijden. Dat is namelijk een veel minder ingrijpende bezuiniging dan buslijnen schrappen of frequenties verlagen.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door lint41 »

'Vroeger' zaten lijn 42 en 87 wel degelijk gekoppeld op sommige tijdstippen, ik ben in Nijmegen genoeg Arriva Wrights, en in Tiel genoeg Hermes Alliances en Amba's tegengekomen destijds. Toen dus ook de koppeling aan de sneldienst, met ingang van de huidige concessie is dat veranderd naar de 'trage' 85 om de aansluiting consequent en altijd te kunnen bieden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door fogeltje »

Een kleine bus ipv een grote bus levert veel minder op dan je zou denken. Je zit altijd nog met een betaalde chauffeur. Maar ik snap je redenatie. Vroeger red lijn 42 idd gekoppeld aan de 87, de huidige 12.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door waldo79 »

In de vorige concessie besteedde Arriva lijn 42 's avonds uit aan taxibedrijven. Je kon dan van alles verwachten; van taxibusjes tot touringcars :)
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

regenmaker schreef:
Erno-BE schreef:Maar waarom zou je een rechtstreekse bus Apeldoorn-Nijmegen wil hebben, overstappen in Arnhem is altijd sneller?
Nee ik snap ook niet waarom de stadsregio zo nodig lijn 300 wil doortrekken naar Apeldoorn. Mensen die in lijn 231/91 zitten hebben vaak Arnhem of Nijmegen als eindbestemming. En ik kan me ook niet voorstellen dat er vanuit Bemmel en Huissen veel mensen naar Apeldoorn moeten voor onder andere hun werk, deze plaatsen liggen tussen Arnhem en Nijmegen in.

Een snellere verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn, en tussen Nijmegen Heyendaal en Apeldoorn zijn daarentegen wel gewenst. Maar aangezien lijn 300 via Bemmel en Huissen gaat, is de trein inderdaad een beter alternatief.
Een verbinding Arnhem - Apeldoorn - Zwolle met T100 bussen heeft naar mijn idee ook een veel grotere meerwaarde, niet in de laatste plaats omdat centrum Zwolle - centrum Arnhem dan sneller kan dan met de trein, als je dat achterlijke overschot aan rijtijden eruit haalt en ze daarna nog corrigeert voor 100 km/h.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door SuperGhost »

Pim-AllianceB95 schreef:
regenmaker schreef:
Erno-BE schreef:Maar waarom zou je een rechtstreekse bus Apeldoorn-Nijmegen wil hebben, overstappen in Arnhem is altijd sneller?
Nee ik snap ook niet waarom de stadsregio zo nodig lijn 300 wil doortrekken naar Apeldoorn. Mensen die in lijn 231/91 zitten hebben vaak Arnhem of Nijmegen als eindbestemming. En ik kan me ook niet voorstellen dat er vanuit Bemmel en Huissen veel mensen naar Apeldoorn moeten voor onder andere hun werk, deze plaatsen liggen tussen Arnhem en Nijmegen in.

Een snellere verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn, en tussen Nijmegen Heyendaal en Apeldoorn zijn daarentegen wel gewenst. Maar aangezien lijn 300 via Bemmel en Huissen gaat, is de trein inderdaad een beter alternatief.
Een verbinding Arnhem - Apeldoorn - Zwolle met T100 bussen heeft naar mijn idee ook een veel grotere meerwaarde, niet in de laatste plaats omdat centrum Zwolle - centrum Arnhem dan sneller kan dan met de trein, als je dat achterlijke overschot aan rijtijden eruit haalt en ze daarna nog corrigeert voor 100 km/h.
Hoe dacht je snelle te kunnen zijn dan de trein op Zwolle-Arnhem?

De trein doet daar 1 uur en 2 minuten over (ri. Arnhem, ri. Zwolle is 1 minuutje sneller).
De snelbus tussen alleen al Zwolle en Apeldoorn (lijn 201) doet er al 50-51 minuten over. (sterker nog: als je van station naar station moet ben je van Zwolle naar Apeldoorn al net zo snel tot sneller met de trein via Deventer: 49-50 minuten met de sprinter en 38-40 minuten als de IC-Berlijn rijdt)
De supersnelbus tussen Apeldoorn en Arnhem die Gelderland wil moet er 36 minuten over doen. Dat zou dus betekenen dat je Apeldoorn-Zwolle terug zou moeten brengen van 55 minuten naar 26 minuten, dat gaat je nooit lukken.

De enige manier waarop je nog enigszins kan concurreren met de trein is als je bij Apeldoorn de A50 niet verlaat, maar een transferium maakt ter hoogte van de Zutphensestraat (N345). Echter is dat zeer onaantrekkelijk voor de mensen uit Apeldoorn en je dus alleen de reizigers Arnhem-Zwolle als doelgroep over houdt. Dat is een te kleine doelgroep (de intercity tussen Arnhem en Zwolle stroomt ook voor een groot deel leeg in Zutphen, omdat veel reizigers daar overstappen ri. Hengelo of Winterswijk). De reizigers Apeldoorn<->Arnhem/Zwolle jaag je hiermee juist weer de trein in, aangezien die vaak weer sneller zullen zijn dan die bus van jou. Dit terwijl de snelbussen van Apeldoorn naar de beide steden bedoeld zijn om juist Apeldoorners te vervoeren, aangezien de treinen om rijden (en in geval Apeldoorn-Zwolle NS ze ook wel die bussen in jaagt door de slechte overstap in Deventer buiten de spits).

Ik ben met je eens dat de treinen Arnhem-Zwolle (met name tussen Arnhem en Zutphen) structureel een capaciteitsprobleem hebben in de spits, maar daarvoor is zo'n concurrerende supersnelbusverbinding geen oplossing. De oplossing is gewoon dat NS eindelijk eens voldoende capaciteit in zet (nu rijden de treinen met de grootste capaciteit juist in de tegenspits en zelfs die zouden nog verlengd kunnen worden inmiddels.)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door waldo79 »

Is de inzet van zo'n snelbus tussen Ah en Zl een reëel idee of een fantasie :N
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef: Hoe dacht je snelle te kunnen zijn dan de trein op Zwolle-Arnhem?

De trein doet daar 1 uur en 2 minuten over (ri. Arnhem, ri. Zwolle is 1 minuutje sneller).
De snelbus tussen alleen al Zwolle en Apeldoorn (lijn 201) doet er al 50-51 minuten over. (sterker nog: als je van station naar station moet ben je van Zwolle naar Apeldoorn al net zo snel tot sneller met de trein via Deventer: 49-50 minuten met de sprinter en 38-40 minuten als de IC-Berlijn rijdt)
De supersnelbus tussen Apeldoorn en Arnhem die Gelderland wil moet er 36 minuten over doen. Dat zou dus betekenen dat je Apeldoorn-Zwolle terug zou moeten brengen van 55 minuten naar 26 minuten, dat gaat je nooit lukken.

De enige manier waarop je nog enigszins kan concurreren met de trein is als je bij Apeldoorn de A50 niet verlaat, maar een transferium maakt ter hoogte van de Zutphensestraat (N345). Echter is dat zeer onaantrekkelijk voor de mensen uit Apeldoorn en je dus alleen de reizigers Arnhem-Zwolle als doelgroep over houdt. Dat is een te kleine doelgroep (de intercity tussen Arnhem en Zwolle stroomt ook voor een groot deel leeg in Zutphen, omdat veel reizigers daar overstappen ri. Hengelo of Winterswijk). De reizigers Apeldoorn<->Arnhem/Zwolle jaag je hiermee juist weer de trein in, aangezien die vaak weer sneller zullen zijn dan die bus van jou. Dit terwijl de snelbussen van Apeldoorn naar de beide steden bedoeld zijn om juist Apeldoorners te vervoeren, aangezien de treinen om rijden (en in geval Apeldoorn-Zwolle NS ze ook wel die bussen in jaagt door de slechte overstap in Deventer buiten de spits).

Ik ben met je eens dat de treinen Arnhem-Zwolle (met name tussen Arnhem en Zutphen) structureel een capaciteitsprobleem hebben in de spits, maar daarvoor is zo'n concurrerende supersnelbusverbinding geen oplossing. De oplossing is gewoon dat NS eindelijk eens voldoende capaciteit in zet (nu rijden de treinen met de grootste capaciteit juist in de tegenspits en zelfs die zouden nog verlengd kunnen worden inmiddels.)
Ik denk dat het wel mogelijk is die snelbus, maar niet om mensen uit Zwolle naar Arnhem te brengen. Wel om mensen snel vanuit Apeldoorn naar Arnhem en Zwolle te brengen. Trouwens het Transferium ter hoogte van de Zutphensestraat was mijn idee (zie forum breng ideeën :wink: ) :P ! Dit idee hoeft helemaal niet onaantrekkelijk te zijn, als er maar een goede en snelle verbinding is tussen het transferium en het busstation. Ze zijn de Zuphensestraat nu toch aan het verbreden, kunnen ze net zo goed nog meer verbreden voor een busbaan richting het kruispunt richting de deventerstraat.

Ander idee is om die intercities van NS niet meer te laten stoppen op Ost en Wh en wat Superghost al zei meer capaciteit door de NS.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Ik denk dat het wel mogelijk is die snelbus, maar niet om mensen uit Zwolle naar Arnhem te brengen. Wel om mensen snel vanuit Apeldoorn naar Arnhem en Zwolle te brengen. Trouwens het Transferium ter hoogte van de Zutphensestraat was mijn idee (zie forum breng ideeën :wink: ) :P ! Dit idee hoeft helemaal niet onaantrekkelijk te zijn, als er maar een goede en snelle verbinding is tussen het transferium en het busstation.
Als je voornaamste doelgroep juist de reizigers vanuit Apeldoorn zijn, dan is het natuurlijk wel onaantrekkelijk, want die hebben dan juist geen rechtstreekse verbinding (en zijn door de overstaptijd ook langzamer, want zeker bij grote groepen overstappers staat een bus dan al snel 2-3 minuten stil). Bovendien zijn reizigers vanuit Apeldoorn-Noord (waar de snelbus van/naar Zwolle nu wel komt) dan veel langzamer, want die moeten dan helemaal omreizen via de Zutphensestraat. Of je moet lijn 204 naast lijn 201 willen laten rijden, maar dan zal 204 vooral lucht vervoeren gok ik zo, terwijl de discussie hier juist ook ging om bezuinigingen die nodig zijn.

Als we het overigens toch over bezuinigingen hebben: is het dan niet mogelijk om lijn 201 weer op transferium Horsthoek te laten stoppen en lijnen 202 en 203 weer te degraderen tot één stopbuslijn Apeldoorn-Horsthoek-Zwolle (op Horsthoek in alle richtingen verknoopt met lijn 201)? Ik weet niet hoe het met de reizigersaantallen op lijnen 202 en 203 zit, of zitten die bussen stampvol op hun snelbusgedeelte en lijn 201 ook?
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Xanland »

Please, don't. Lijn 201 heeft in de schoolochtenden al 2 ritten per half uur nodig en dat voor anderhalf uur lang, dus koppelen is sowieso niet verstandig.

Daarnaast is de huidige lijnvoering tussen Apeldoorn en Zwolle met 201, 202 en 203 zo goed als perfect. Lijn 201 is tegenwoordig van station naar station even snel als de trein met iets meer dan 45 minuten. Lijn 202 wordt vanuit Apeldoorn steeds voller op een schoolochtend, waarbij voor 203 hetzelfde geldt.

Een extra stop voor lijn 201 is ook ten zeerste af te raden, aangezien niemand daarvan gebruik maakt. Met de huidige 203 (vanaf Apd) en 202 (vanaf Zl) ben je hooguit iets langer onderweg wat men zeer zeker voor lief neemt. 201 kan je het beste laten zoals nu. Ook niet van Zl station, naar Ah/Nm station via Apd station aangezien je dan zeer veel snelweg hebt met weinig snelle/goede omleidingsmogelijkheden.

Lang verhaal, kort: Ik denk dat de provincie niet veel anders gaat doen met de Veluwelijn-lijnen. Ze rijden op dit moment nagenoeg perfect. Rijtijden zijn ook op dit moment zeer goed, enige nadeel is dat je vaak Hattem te vroeg voorbij rijdt en Zwolle (veel) te vroeg binnenrijdt, maar al die haltes worden ook door andere lijnen aangedaan. ;)
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door SuperGhost »

Prima, vroeg me vooral af hoe het met de bezettingen van 202 en 203 zat. Die lijnen waren namelijk wat experimenteel om lijn 201 nog ietsjes sneller te laten zijn. Maar als dat een succes is en ze redelijk tot goed gevuld zijn, moet je ze inderdaad ongemoeid laten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door regenmaker »

Xanland schreef:Lang verhaal, kort: Ik denk dat de provincie niet veel anders gaat doen met de Veluwelijn-lijnen. Ze rijden op dit moment nagenoeg perfect. Rijtijden zijn ook op dit moment zeer goed, enige nadeel is dat je vaak Hattem te vroeg voorbij rijdt en Zwolle (veel) te vroeg binnenrijdt, maar al die haltes worden ook door andere lijnen aangedaan. ;)
Dan zou je de tijden iets kunnen verschuiven?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Xanland »

Je zit in de vakantie nu vooral hè, voor die paar weken kan je het beste de tijden gelijk houden. Syntus wint er zelf ook niet heel veel op. Met de huidige dienstregeling zit je ook redelijk goed als er weer eens ergens een langzaamrijdende file is. :)

Edit: Sterker nog: Syntus heeft hier helemaal niets over te zeggen, alleen suggesties kunnen ze aandragen bij de provincie. Die bepaald de dienstregeling van lijn 201, 202 en 203. :o
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door fogeltje »

waldo79 schreef:In de vorige concessie besteedde Arriva lijn 42 's avonds uit aan taxibedrijven. Je kon dan van alles verwachten; van taxibusjes tot touringcars :)
Vraag is of dat nog steeds mag. Wellicht zijn daar intussen andere eisen en mogen ze niet meer zoveel uitbesteden, want ze besteden nu ook al weer veel uit. Zo wordt lijn 44 in ieder geval in het weekend uitbesteed (maar wel in busjes die Arrivakleuren hebben).
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door waldo79 »

Lijn 46 gebeurt hetzelfde mee in het weekend en in de late uren zag ik het ook op lijn 45.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door nvdw »

SuperGhost schreef:Lijn 47: Tiel Station - Gorinchem Station (1-2x p/u)
Koppeling lijnen 43 en 47. Blijft dezelfde frequenties houden, dus rijdt maar 1x op Tiel-Geldermalsen. Rijdt vanaf Meteren via de (Verlengde) Bredestraat naar station Geldermalsen en dan pas na het centrum en door naar Tiel. De ritten die niet doorrijden naar Tiel rijden een rondje Meteren-Station-Zorgcentrum-Meteren (tot 12:00, na 12:00 andersom om in de spitsrichting de snelste route te geven naar het station)
Als de zin van dat voorstel is om rijtijd te winnen tussen Meteren en station Geldermalsen, dan is het goed bedoeld maar zinloos. De Bredestraat is geen snelle of geschikte route. Als je de gemeente Geldermalsen zou bewegen om de kruising met de Rijksstraatweg in het centrum aan te pakken zou dat meer uitmaken voor de rijtijd en de aansluiting op de trein...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door SuperGhost »

Dat was inderdaad mijn gedachte. En door de koppeling ri. Tiel zou je dan alsnog rechtstreeks naar het centrum kunnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten