Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Wo 02 Apr 2014, 13:25

@lint41: lijn 45 is nog steeds een sneldienst, net als lijn 42. In Tiel aangegeven met een rood balkje op de vertrekstaat.

lint41
Berichten: 421
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2008, 19:49

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor lint41 » Wo 02 Apr 2014, 13:27

Klopt, maar de bussen voerden vroeger ook altijd een rood schildje met sneldienstsymbool mee voorop, en het tegenwoordige ontbreken daarvan deed me twijfelen ;-)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Wo 02 Apr 2014, 13:37

Vind het begrip sneldienst best verwatert. Want lijn 42, 45, 23, 24, 27, 28, 29, 51 (alleen Vorden-Doetinchem), 56, 73 en 74 zijn bij Arriva sneldiensten terwijl alleen lijnen 29, 45, 73 en 74 halte overslaan.

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 02 Apr 2014, 13:52

Erno-BE schreef:Ik denk dat de provincie niet zo ver wil gaan om dorpen als Ulft, 's Heerenberg, Hengelo en Zelhem in het weekend met vraagafhankelijk vervoer wil bedienen. Doetinchem-Doesburg kan wel in het weekend verbelbusd worden aangezien er nauwelijks grote kernen tussen liggen, Doesburg heeft eigen verbindingen met Arnhem en Doetinchem is onaantrekkelijk als vrijetijdsbestemming. Terborg-Dinxperlo kan ook verbelbusd worden in het weekend. Dinxperlo ligt te ver van Doetinchem om veel potentie qua vervoer te bieden.


Dus, omdat er geen grote kernen tussen Doesburg en Doetinchem liggen (Waar ligt überhaupt de grens tussen klein/grote kern?), kan het prima verbelbusd worden? Heb je enig idee hoeveel er van de busverbinding gebruik gemaakt wordt?
Dat Doesburg eigen verbindingen heeft met Arnhem is geen doorslaggevend argument om wel of geen (volledige) verbinding te houden met Doetinchem.
En hoezo is Doetinchem geen aantrekkelijke vrijetijdsbestemming? Omdat JIJ het niet aantrekkelijk vindt, vindt niemand het aantrekkelijk? Doetinchem is een van de grotere plaatsen in de regio met een uitgebreid winkelcentrum en andere vrijetijdsvoorzieningen zoals een grote schouwburg. Als dat al niet aantrekkelijk is, wat is dan wel aantrekkelijk in jouw ogen?

Dinxperlo ligt niet veel verder weg van Doetinchem dan Doesburg, daarnaast ligt Doetinchem (van de drie grotere (Nederlandse) steden in de regio (Winterswijk, Doetinchem en Zevenaar) het meest dichtbij. Bovendien Heeft die plaats geen directe (snelle) wegverbinding met Winterswijk, wat al waarschijnlijk er voor zal zorgen dat men eerder geneigd zal zijn om naar Doetinchem of Zevenaar te gaan in plaats van Winterswijk. In dat opzicht zou de verbinding met Doetinchem wel van belang kunnen zijn, juist in de weekenden vanwege het winkelen en andere vrijetijdsbestedingen. Maar als jij kunt onderbouwen dat ik het niet juist heb, laat ik me graag overtuigen. Wel graag met cijfers en niet met ervaringen van 1 busrit e.d. :wink:
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Bartjk » Wo 02 Apr 2014, 14:45

Is een herinvoering van de dal korting geen idee? Of goede oplossingen voor groepsvervoer buiten de spits. Op deze manoer wordt het ov een groot gedoe en nog minder aantrekkelijk en moet er nog meer worden geschrapt. En als de provincie het niet lukt. Laat de bedrijven anders met oplossingen komen

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Frans F » Wo 02 Apr 2014, 15:42

Dalkorting is leuk, mits er dan geen korting in de spits wordt gegeven want het geld zal toch ergens vandaan moeten komen. Iedereen korting geven kan niet. Er als je de kortingen in de spits beëindigd gaan al die scholieren weer jammeren.

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 02 Apr 2014, 16:08

Frans F schreef: Er als je de kortingen in de spits beëindigd gaan al die scholieren weer jammeren.

En terecht. Lang niet iedereen kan zich een "duur" busabbonnement veroorloven, maar zijn toch afhankelijk van het OV. Hetzij vanwege de afstand, hetzij vanwege de (gevaarlijke) route die genomen wordt, hetzij door een beperking die het (lang) fietsen onmogelijk maakt.
*Doorfietsen maar*

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Freek » Wo 02 Apr 2014, 16:13

Voordat we het over het besparen van bussen etc hebben moeten we volgens mij een stap terug gaan.

    Het busvervoer op het platteland kent nu al een beperkt aantal reizigers, ook op de dikste lijnen.
    Het geld raakt op, we (als samenleving) willen meer met minder geld.
    Het aantal inwoners in de Achterhoek en Rivierenland zal dalen
    Grote bussen kosten veel, zijn milieu onvriendelijk.
    WMO-vervoer is te kostbaar
    Gemeenten krijgen grotere WMO-taken
    Regiotaxi's zijn onbetaalbaar
    (speciaal)schoolvervoer is duur

Voor deze zaken moet een oplossing komen. De provincie kiest er nu voor om in de toekomst (Dus niet morgen) dikke lijnen nog dikker te maken en voor het overige maatwerk aan te bieden.
Als je dat goed uitwerkt kun je terug naar de tekentafel en iets zeggen over de reiziger uit Zelhem in het weekend.

Klein detail dan nog in deze discussie. Dalkorting bestaat gewoon in Gelderland (Dalkorting Oost, 20% korting na 9 uur en in het weekend voor 7,50 euro per jaar).

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 02 Apr 2014, 16:17

Zag net de foto van het artikel. Schijnbaar weet de Gelderlander niet het verschil tussen Brabant en Gelderland.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Hainje » Wo 02 Apr 2014, 16:24

Details blijf je houden. Voor journalisten is een bus gewoon een bus.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Frans F » Wo 02 Apr 2014, 16:26

Ronaldussen schreef:
Frans F schreef: Er als je de kortingen in de spits beëindigd gaan al die scholieren weer jammeren.

En terecht. Lang niet iedereen kan zich een "duur" busabbonnement veroorloven, maar zijn toch afhankelijk van het OV.

Toch zal iemands kosten de kosten van die kortingen moeten betalen en dat wordt een probleem want de belastingbetaler (die zelf nooit met de bus gaat) heeft er in toenemende mate geen zin meer in om voor het vervoer van andermans kinderen te moeten betalen en de chauffeurs willen wel gewoon hun volle salaris hebben. Ik vrees dus dat uiteindelijk toch de ouders meer zullen moeten gaan bijdragen of dat de bijl in het voorzieningenniveau gaat.
Laatst gewijzigd door Frans F op Wo 02 Apr 2014, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 02 Apr 2014, 16:34

Hainje schreef:Details blijf je houden. Voor journalisten is een bus gewoon een bus.


Ja maar om nu een bus in 's-Hertogenbosch te pakken vind ik toch net te ver gaan (staat ook op de bus zelf trouwens). Er zijn zat foto's op het internet van bussen in Apeldoorn, Harderwijk, Tiel, Rhenen, Doetinchem, Winterswijk, enz. enz.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 02 Apr 2014, 16:45

Frans F schreef:
Ronaldussen schreef:
Frans F schreef: Er als je de kortingen in de spits beëindigd gaan al die scholieren weer jammeren.

En terecht. Lang niet iedereen kan zich een "duur" busabbonnement veroorloven, maar zijn toch afhankelijk van het OV.

Toch zal iemands kosten de kosten van die kortingen moeten betalen en dat wordt een probleem want de belastingbetaler (die zelf nooit met de bus gaat) heeft er in toenemende mate geen zin meer in om voor het vervoer van andermans kinderen te moeten betalen en de chauffeurs willen wel gewoon hun volle salaris hebben. Ik vrees dus dat uiteindelijk toch de ouders meer zullen moeten gaan bijdragen of dat de bijl in het voorzieningenniveau gaat.


De ouders van deze kinderen betalen ook belasting en betalen dus op die manier ook mee aan de busverbindingen. Daarnaast betalen zij nog eens de ritprijs, dus zij betalen er al meer voor dan "de belastingbetaler die nooit met de bus gaat". Tevens betalen zij ook mee aan het wegennet van Nederland. Ook voor wegen waar zij zelf nooit gebruik van maken en allerlei bijkomende maatregelen. Daar profiteert "de belastingbetaler die nooit met de bus gaat" ook van. Moeten we dat ook maar afschaffen dan? Juist door met z'n allen mee te betalen, houden we het OV én het wegennet voor iedereen bereikbaar. Daar profiteert de schatkist én alle belastingbetalers van ;)
*Doorfietsen maar*

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Frans F » Wo 02 Apr 2014, 17:11

Je vergeet dat nog maar heel weinig mensen gebruik maken en dus afhankelijk zijn van de bus, waardoor er inmiddels tig lijnen zijn waar per reiziger €5-€10 subsidie bij moet. En dat is dus niet reëel meer.

Feit is gewoon dat er door die verminderde afhankelijkheid van OV ook steeds minder draagvlak meer is voor het collectief meebetalen aan de OV-exploitatie. Veel mensen vinden anno 2014 dat het OV maar zelf zijn broek moet ophouden en anders kan worden opgedoekt.
Laatst gewijzigd door Frans F op Wo 02 Apr 2014, 17:19, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Hainje » Wo 02 Apr 2014, 17:14

Michael 1988 schreef:
Hainje schreef:Details blijf je houden. Voor journalisten is een bus gewoon een bus.


Ja maar om nu een bus in 's-Hertogenbosch te pakken vind ik toch net te ver gaan (staat ook op de bus zelf trouwens). Er zijn zat foto's op het internet van bussen in Apeldoorn, Harderwijk, Tiel, Rhenen, Doetinchem, Winterswijk, enz. enz.

Ja dat zijn details waar wij op letten. Niet-hobbyisten kan het echt aan hun anus oxideren waar die bus rijdt. Dus ga je daar nu niet druk om maken. Ervaring leert dat je dit nog hééél veel gaat zien, zelfs bij adviesbureaus(!) die zich met OV bezig houden.

Frans F schreef:Je vergeet dat nog maar heel weinig mensen gebruik maken en dus afhankelijk zijn van de bus, waardoor er inmiddels tig lijnen zijn waar per reiziger €5-€10 subsidie bij moet. En dat is dus niet reëel meer.

Feit is gewoon dat er (ook in de politiek) steeds minder draagvlak meer is voor het collectief meebetalen aan het OV-exploitatie. Veel mensen vinden anno 2014 dat het OV maar zelf zijn broek moet ophouden en anders kan worden opgedoekt.

Haha, snel die 2% verwijderen he!

Maar zoals zo vaak roep je volgens mij maar wat, Wat zijn 'veel mensen'? Is nogal een ruim begrip he? En het gaat er bij mij niet in dat de absolute meerderheid van het volk vind dat je het OV maar op moet doeken. Ze zullen er misschien niet zo fanatiek mee bezig zijn als ik, maar opdoeken, nee dat geloof ik niet.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Frans F » Wo 02 Apr 2014, 17:22

In Brabant is het marktaandeel van de bus 2%, daar komt natuurlijk nog wel de trein bovenop en dat is mede door de grotere afstanden een stuk meer.

Opdoeken hoeft niet meteen mits de reizigers zelf de kosten in veel grotere mate gaan betalen en het personeel ook zijn eisen matigt.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Hainje » Wo 02 Apr 2014, 17:26

Frans F schreef:In Brabant is het marktaandeel van de bus 2%, daar komt natuurlijk nog wel de trein bovenop en dat is mede door de grotere afstanden een stuk meer.

Opdoeken hoeft niet meteen mits de reizigers zelf de kosten in veel grotere mate gaan betalen en het personeel ook zijn eisen matigt.

Bron?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 02 Apr 2014, 17:38

Hainje schreef:
Frans F schreef:In Brabant is het marktaandeel van de bus 2%, daar komt natuurlijk nog wel de trein bovenop en dat is mede door de grotere afstanden een stuk meer.

Opdoeken hoeft niet meteen mits de reizigers zelf de kosten in veel grotere mate gaan betalen en het personeel ook zijn eisen matigt.

Bron?

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... G1,G2&VW=T

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Wo 02 Apr 2014, 17:47

Ronaldussen schreef:
Erno-BE schreef:Ik denk dat de provincie niet zo ver wil gaan om dorpen als Ulft, 's Heerenberg, Hengelo en Zelhem in het weekend met vraagafhankelijk vervoer wil bedienen. Doetinchem-Doesburg kan wel in het weekend verbelbusd worden aangezien er nauwelijks grote kernen tussen liggen, Doesburg heeft eigen verbindingen met Arnhem en Doetinchem is onaantrekkelijk als vrijetijdsbestemming. Terborg-Dinxperlo kan ook verbelbusd worden in het weekend. Dinxperlo ligt te ver van Doetinchem om veel potentie qua vervoer te bieden.


Dus, omdat er geen grote kernen tussen Doesburg en Doetinchem liggen (Waar ligt überhaupt de grens tussen klein/grote kern?), kan het prima verbelbusd worden? Heb je enig idee hoeveel er van de busverbinding gebruik gemaakt wordt?
Dat Doesburg eigen verbindingen heeft met Arnhem is geen doorslaggevend argument om wel of geen (volledige) verbinding te houden met Doetinchem.
En hoezo is Doetinchem geen aantrekkelijke vrijetijdsbestemming? Omdat JIJ het niet aantrekkelijk vindt, vindt niemand het aantrekkelijk? Doetinchem is een van de grotere plaatsen in de regio met een uitgebreid winkelcentrum en andere vrijetijdsvoorzieningen zoals een grote schouwburg. Als dat al niet aantrekkelijk is, wat is dan wel aantrekkelijk in jouw ogen?

Dinxperlo ligt niet veel verder weg van Doetinchem dan Doesburg, daarnaast ligt Doetinchem (van de drie grotere (Nederlandse) steden in de regio (Winterswijk, Doetinchem en Zevenaar) het meest dichtbij. Bovendien Heeft die plaats geen directe (snelle) wegverbinding met Winterswijk, wat al waarschijnlijk er voor zal zorgen dat men eerder geneigd zal zijn om naar Doetinchem of Zevenaar te gaan in plaats van Winterswijk. In dat opzicht zou de verbinding met Doetinchem wel van belang kunnen zijn, juist in de weekenden vanwege het winkelen en andere vrijetijdsbestedingen. Maar als jij kunt onderbouwen dat ik het niet juist heb, laat ik me graag overtuigen. Wel graag met cijfers en niet met ervaringen van 1 busrit e.d. :wink:


Ik zeg ook niet dat dit wenselijk is, maar als er echt grove bezuinigingen moeten worden doorgevoerd kun je beter lijn 27 en lijn 40 verbelbussen op zondag, dan lijn 24, 28, 23 of 51. Kernen als Zelhem, Hengelo, 's Heerenberg en Ulft zijn toch een slagje groter dan Drempt en Keppel en verder zijn deze kernen afhankelijk van de Achterhoekse buslijnen om als reiziger Nederland in te komen en heeft Doesburg buslijnen van Stadsregio Arnhem/Nijmegen die Doesburg ontsluiten van de rest van Nederland.

Verder ligt Dinxperlo dichter bij Aalten en Varsseveld dan bij Terborg of Doetinchem. De zondagsreiziger die niet met eigen vervoer naar Aalten of Varsseveld kan vanuit Dinxperlo moet er vraagafhankelijk vervoer geintroduceerd worden. Verder loopt lijn 40 deels parallel aan het spoor.

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 02 Apr 2014, 18:19

@ Erno_BE: Je geeft wederom geen antwoord op de vragen die gesteld zijn. Je blijft bij je stokpaardjes hangen, zonder dat je inhoudelijk beargumenteert waarom jouw ideeën doorgevoerd zouden moeten worden. (Dat andere kernen wellicht iets groter zijn dan de andere vind ik nog niet heel erg overtuigend.)

Daarnaast gaat het er niet alleen om hoe je deze gebieden met de rest van Nederland ontsluit, maar dien je ook rekening te houden met de regionale vervoersvraag. Daar ga je mijns inziens aan voorbij.

Algemeen:

De gedeputeerde zegt dan wel dat er bezuinigd moet worden op het busvervoer omdat er minder gebruik van wordt gemaakt, maar ik kan nergens in dat artikel vinden waarom er minder gebruik van wordt gemaakt. Er wordt kort iets gesproken over ouderen, maar dat is niet de enige groep reizigers die van de bussen gebruik maakt.
Als je ziet dat er minder mensen gebruik maken van het OV, kun je twee dingen doen. 1. Onderzoeken waarom er steeds minder gebruik van wordt gemaakt, 2 Dienstverlening aanpassen/bezuinigen. Dat laatste kun je niet doen zonder eerst punt 1 gedaan te hebben. Dat eerste punt mis ik in de hele uitleg van de gedeputeerde.
*Doorfietsen maar*

CamilleKreemers
Berichten: 2328
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 02 Apr 2014, 18:26

Ronaldussen,

En toch mis ik in bijna elke aanpassing in de dienstregeling dat soort onderbouwingen.
Dit interesseert de vervoerders niet en de politiek wil er geen geld aan kwijt.
Kortom, er wordt bezuinigd om economische redenen en wat de reiziger vindt zal ze worst wezen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Wo 02 Apr 2014, 18:46

Op zaterdag en zondag zijn het aantal reizigers in de bus in Doetinchem op een hand te tellen. Dit is geen eenmalige observatie, maar tientallen observaties. Ik ben ook tegen het verbelbussen of de introductie van 2uursdiensten, maar als er fors bezuinigd moet worden, kun je beter bezuinigen op lijnen die een bepaald dorp/stad niet met de rest van Nederland verbindt.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Frans F » Wo 02 Apr 2014, 19:35

Ronaldussen schreef:De gedeputeerde zegt dan wel dat er bezuinigd moet worden op het busvervoer omdat er minder gebruik van wordt gemaakt, maar ik kan nergens in dat artikel vinden waarom er minder gebruik van wordt gemaakt. Er wordt kort iets gesproken over ouderen, maar dat is niet de enige groep reizigers die van de bussen gebruik maakt.

Eerst de cijfers over het aantal reizigerskilometers uit Trouw:
2001: 211mln niet-studenten, 81mln studenten, 292mln totaal
2011: 140mln niet-studenten, 100mln studenten, 240mln totaal
De daling is dus heel fors.

Uit de cijfers kun je in ieder geval concluderen dat het aantal studenten is gestegen en daarmee dus het vervoer naar de grotere steden met onderwijsinstellingen. De pijn lijkt dus volledig te zitten rond de kleinere steden en in de dorpen.

Verder is de daling redelijk gestaag, met de snelste daling tussen 2001 en 2007. Die daling heeft dus niets te maken met de OV-chipkaart. Sinds 2008 is de daling kleiner, misschien door minder autorijden vanwege de crisis?

In 2011 was er weer een hele forse daling dit maal wellicht door de overgang op de OV-chipkaart. Dat hoeft niet door de kaart zelf te komen, het kan ook zijn dat er in de periode vóór de OV-chipkaart is gesjoemeld met de reizigerstellingen dat is in meer plattelandsregio's gebeurd.

Er zijn natuurlijk bekende landelijke oorzaken: het percentage ouderen zonder auto loopt sterk terug, het aantal scholieren daalt door de vergrijzing en de tarieven lopen jaar-in-jaar-uit fors uit de pas met de lonen/inflatie. Regionaal speelt wellicht ook de verschraling van het aanbod een rol.

Toch is de daling veel sterker dan landelijk (zeker zonder SOV-kaart) en ik vind het inderdaad vreemd dat er niet is gekeken waar dat in zit. Wellicht dat de bevolkingskrimp in delen van Gelderland de landelijke effecten versterkt, maar iedere analyse ontbreekt. Ik vermoed dat dat mede komt omdat er behalve globale vervoercijfers geen gegevens uit het verleden zijn.

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 02 Apr 2014, 20:00

Erno-BE schreef:Op zaterdag en zondag zijn het aantal reizigers in de bus in Doetinchem op een hand te tellen. Dit is geen eenmalige observatie, maar tientallen observaties. Ik ben ook tegen het verbelbussen of de introductie van 2uursdiensten, maar als er fors bezuinigd moet worden, kun je beter bezuinigen op lijnen die een bepaald dorp/stad niet met de rest van Nederland verbindt.


Welke lijnen? Welke tijdstippen? Hoeveel reizigers heb je daadwerkelijk geteld? Waarom maken er weinig mensen gebruik van die lijn(en)?

Het is maar de vraag op welke lijnen je kunt bezuinigen. Dat is geheel afhankelijk van de vervoersstromen. Als die reizigersstroom meer gericht is op regionaal vervoer in plaats van op vervoer naar buiten de regio, is het weer onverstandig om op die regionale lijnen te bezuinigen. Daarnaast is het de vraag of bezuinigen en de nu gekozen oplossingen daadwerkelijk voor verbetering zorgen.

@ Frans F. Bedankt voor het aanleveren van de cijfers, maar zoals jezelf ook al aangeeft kunnen we er nog steeds niet heel veel mee omdat we niet exact de oorzaak/oorzaken weten waarom er een daling is en waarom die in deze regio sterker is dan het landelijke gemiddelde.

@Camille: Dat gevoel krijg ik ook heel sterk, maar valt (helaas) (nog) niet te bewijzen.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Wo 02 Apr 2014, 20:10

Waarom maken er weinig mensen gebruik van die lijn(en)?

-Aansluitingen tussen verschillende buslijnen is in het weekend soms een ramp. Het komt voor dat je op zondag driekwartier in Doetinchem moet wachten op de aansluitende bus. Dat zorgt al voor dat je veel reizigers wegjaagd.
-In het weekend zijn de wegen rustig, waardoor in Gelderland de auto het sowieso het altijd wint van het OV qua tijd.
-In Gelderland hebben de meeste mensen een auto, waardoor de kosten van het OV relatief gezien hoger zijn.
-In bijvoorbeeld Hengelo (Overijssel) en Enschede zijn er ruime en relatief goedkope parkeermogelijkheden. Je parkeert zo onder het Van Heekplein of De Brink.
Dat zijn al een aantal redenen die ik kan verzinnen waardoor mensen niet met de bus gaan.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast