Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Geert » Za 05 Apr 2014, 11:53

Erno-BE schreef:Ik denk misschien dat het beter is om autorijden nog duurder te maken. Dus ook accijnzen op parkeertarieven, hogere wegenbelasting en dergelijke. Niet meer investeren in wegen. Mannen pas vanaf hun 26ste toestaan om op rijles te gaan (vrouwen vanaf 16, zorgt voor minder ongevallen). Gewoon autorijden totaal onaantrekkelijk maken. Mensen blijven het toch doen, dus dan komt er toch meer geld in het laatje.

Dude :')

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Meltrain » Za 05 Apr 2014, 12:35

Accijnzen kun je nog over discussiëren, maar een leeftijdsverhoging alleen voor mannen is pure seksediscriminatie.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Za 05 Apr 2014, 12:43

Soms is het beter te discrimineren.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor BrengMe » Za 05 Apr 2014, 13:32

Zeker niet, want je geeft de mannen die het niet verpesten geen kans. Bovendien zijn niet alle vrouwen zulke goede automobilisten als dat jij denkt.

Bovendien is men waarschijnlijk gewoon bereid om -als het moet- veel meer te betalen om met de auto te kunnen rijden.
---

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Za 05 Apr 2014, 13:43

Dat laatste is niet erg, zorgt voor meer geld in het laatje.
Maar laten we weer terug gaan naar de bussen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Vinny » Za 05 Apr 2014, 19:16

Het OV vergelijken met de taxi en dan roepen dat het zo goedkoop is vind ik van populisme getuigen
Chauffeur + materieel + één reiziger.
Ik vind dat ongeveer precies hetzelfde. Alleen betaalt in het eerste geval de reiziger 100% en in het tweede geval de overheid 80 tot 90% :wink:

(en nogmaals busritten met slechts (gemiddeld) één reiziger gedurende de rit zijn betrekkelijk zeldzaam, maar ook weer niet ondenkbaar tijdens de dunne uren of in het weekend)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Klaasje » Za 05 Apr 2014, 21:16

Oh, die zijn er best. Zeker in plattelandsgebieden. Ook in de Noordoostpolder komen er wel enkele ritten voor waarbij dat het geval is. Als je met de bewoners praat over hoeveel dat kost en wat ze daarvan vinden dan vinden ze dat ook niet reëel. Je ziet ook dat jeugd vaak goed kan fietsen of door papa of mama wel even naar een drukke busroute gebracht kunnen worden. Als je als provincie dan een negenpersoonsbusje regelt voor een groep huizen en laagdrempige huurfietsen langs die drukke busroutes regelt voor de reiziger "van buiten" dan is 99 % van het probleem van een wegvallende bus weg.

Het wordt alleen vervelend op het moment dat het om mensen gaat die lastig hulp kunnen regelen door weinig sociale contacten en die te weinig geld hebben of niet in staat zijn om zich met een eigen vervoermiddel te verplaatsen. Al kunnen we ons ook afvragen of het niet doelmatiger is om die mensen een vriendelijk aanbod te doen om te verhuizen naar een plek waar dat wat makkelijker te regelen is al dan niet met bijbehorende kosten. Dat scheelt namelijk een hoop duur taxivervoer op maat.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor MdJ » Za 05 Apr 2014, 21:33

Erno-BE schreef:
Frans F schreef:@Erno-BE
De vraag is natuurlijk wat kernlijnen zijn. Is dat 20%, 50% of 90% van de huidige lijnen? Dat zal ook de discussie in Gelderland worden.

Daarnaast kampt ook Gelderland met veel overbodige buslijnen die parallel aan de trein rijden, denk aan Arnhem-Zevenaar. Ik vind ook dat bijv. geen kernlijnen.


Kernlijnen zijn in mijn ogen o.a.:

Wat is jouw definitie van een kernlijn?
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Za 05 Apr 2014, 22:59

Een lijn die te belangrijk is om opgeheven te worden, ongeacht de reden. Neemt niet weg dat je sommige van deze lijnen moet aanpassen.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor waldo79 » Zo 06 Apr 2014, 07:58

Erno-BE schreef:Soms is het beter te discrimineren.

Je hebt nog veel te leren met zulke ongenuanceerde uitspraken :(
Mij best :)

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 347
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor busentrein » Zo 06 Apr 2014, 14:22

Erno-BE schreef:
Frans F schreef:@Erno-BE
De vraag is natuurlijk wat kernlijnen zijn. Is dat 20%, 50% of 90% van de huidige lijnen? Dat zal ook de discussie in Gelderland worden.

Daarnaast kampt ook Gelderland met veel overbodige buslijnen die parallel aan de trein rijden, denk aan Arnhem-Zevenaar. Ik vind ook dat bijv. geen kernlijnen.


Kernlijnen zijn in mijn ogen o.a.:

Achterhoek:
23, 24, 27, 28, 51, 56, 73, 74 en 81

Veluwe:
91, 231, 201, 202, 203, 43 (tussen Dieren en Apeldoorn), 52, 88, 102, 105 en 108

Rivierenland:
42, 45, 47, 165 en 166


Dan heb je in de Achterhoek ook bijna geen andere lijnen meer over. Het vreemde is dat je de met de lijnen die je nu in de Achterhoek overhoud volgens jou plannetje bijvoorbeeld het ziekenhuis in Zutphen niet aandoet. Het lijkt me zeker voor een stad als Zutphen van belang dat het (streek)ziekenhuis bereikbaar blijft.

Ook zou in het je in dit plan een aantal locaties van het Graafschap College in Doetinchem onthouden van OV, hoe zou je dit aanpakken dan?

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 347
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor busentrein » Zo 06 Apr 2014, 14:29

Frans F schreef:@Daniel
Het fundamentele probleem is volgens mij dat wat Karl aanhaalt. Het busvervoer richt zich al jaren eenzijdig op (krimpende) sociale doelgroepen als scholieren en bejaarden zonder auto.

En dat mag je zowel politiek als vervoerders verwijten. Ook de Rocov's zitten vol met sociale doelgroepers: bejaarden, gehandicapten, blinden, kleine kernen, scholen, etc. maar een vertegenwoordiging van forensen is er bijv. niet.

De grootste groep reizende burgers, mensen tussen 20 en 65 wordt al jarenlang systematisch genegeerd, behalve als het gaat om de hoogste tarieven betalen. Die mensen hebben echter wel andere eisen: vervoer tot de voordeur is minder nodig, maar wel snellere verbindingen. Je zou het busvervoer daarom meer moeten inrichten alsof het treinvervoer is: gestrekte routes, minder stopplaatsen, hoge frequenties, fiets- en parkeervoorzieningen bij de haltes, etc.


Kom even de volgende keer kijken voordat je zoiets roept. Binnen het ROCOV Gelderland zitten weldegelijk jongeren vertegenwoordig. Zo zijn studenten uit Arnhem en Nijmegen en JongAchterhoek actief binnen het ROCOV Gelderland. Ik ben zelf voor die laatste vereniging actief in het ROCOV

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Zo 06 Apr 2014, 14:47

Dan heb je in de Achterhoek ook bijna geen andere lijnen meer over. Het vreemde is dat je de met de lijnen die je nu in de Achterhoek overhoud volgens jou plannetje bijvoorbeeld het ziekenhuis in Zutphen niet aandoet. Het lijkt me zeker voor een stad als Zutphen van belang dat het (streek)ziekenhuis bereikbaar blijft.

Ook zou in het je in dit plan een aantal locaties van het Graafschap College in Doetinchem onthouden van OV, hoe zou je dit aanpakken dan?

Wat dacht je van spitslijnen.

De huidige stadsdiensten in Doetinchem (22 en 25) kunnen 's avonds en in het weekend wat mij betreft helemaal opgeschort worden ipv alleen op zondag.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor SuperGhost » Ma 28 Jul 2014, 10:38

Ben hier nieuw hier, maar ga meteen maar uitgebreidt reageren.
Erno-BE schreef:In de Achterhoek zijn de mogelijkheden slechts beperkt om de buslijnen te versnellen, of je moet alle speling eruit werken, maar dan is de kans op vertragingen en gemiste aansluitingen groter.
De buslijnen niet, maar de gemiddelde reistijd wel. (zie mijn uitleg na de volgende quote)

waldo79 schreef:Het irritante cirkelen door kernen kan een hoop voorkomen. Passeren via de doorgaande weg met aldaar een halte of desnoods afslaan en dan via de hoofdstraat het dorp doorkruisen en weer de doorgaande route opzoeken.
Krijg je snellere verbindingen mee.
Klopt, hele omwegen voorkomen moeten nemen om reizigers dicht bij de deur op te pikken is te tijdrovend. Alleen is men in de Achterhoek soms wel doorgeschoten. De buslijnen zijn soms zo recht getrokken dat de bus weliswaar er iets sneller op wordt, maar dat de looptijden zo lang zijn geworden dat netto de reistijd juist (fors) is toegenomen.
Lichtenvoorde is misschien wel het ergste voorbeeld: lijn 74 is daar niet meer over de Varsseveldseweg gaan rijden, maar blijft op de N18 zitten (m.u.v. de bediening van de bushalte Twenteroute net naast de N18). De winst die die bus krijgt is minimaal (zeker omdat hij op de N18 nu 2x extra voor verkeerslichten moet wachten), terwijl de looptijden explosief zijn gestegen. De enige halte is nu nog Twenteroute, dat vrij noordelijk ligt, terwijl Lichtenvoorde nogal uitgestrekt is. Iemand in Lichtenvoorde-Zuid had vroeger een halte dichtbij, maar moet nu ruim een half uur lopen naar Twenteroute (ri. Enschede) of naar het naburige Harreveld (ri. Doetinchem). Dat soort looptijden accepteren veel potentiële reizigers niet en die haken gewoon af.

Men had destijds gewoon eens moeten nadenken waarom de voormalige interliner Doetinchem-Enschede (lijn 327) geen succes was en de meeste reizigers met de stopbus bleven reizen. Nu heeft men de stopbus geschrapt en de voormalige interliner gewoon min of meer voortgezet, maar licht afgewaardeerd. Zo rijdt men nu een iets andere route op Doetinchem-Varsseveld, wordt het busstation in Haaksbergen niet meer overgeslagen (anders zouden hele verbindingen verdwijnen) en zijn de haltes binnen/bij de bebouwde kom die op de route lagen als stop opgenomen (met uitzondering van Usselo). Gevolg is dat er nu meer bussen nodig zijn (er moest een nieuwe buslijn Neede-Eibergen-Lievelde-Lichtenvoorde komen om de verbindingen Eibergen-Neede en die van/naar Lievelde te behouden) en lijn 74 tussen Groenlo en Lichtenvoorde zeer slecht bezet is (veruit de meeste reizigers moeten juist naar het station in Lievelde en alleen in de spits zijn er slechts noemenswaardige doorgaande reizigers).

Snelle buslijnen zijn prima, maar we moeten niet vergeten dat reistijd van de reiziger niet slechts de busreistijd is, maar ook de looptijd. De gemiddelde reistijd van de reiziger moet zo snel mogelijk zijn. Soms kan dat door de bus in een rechtere route te laten rijden, maar soms moet dat juist door de bus iets toeristischer te maken.


Maar we praten nu ook over een bezuiniging (deels vanwege te weinig reizigers). Dan kun je dus niet altijd buslijnen zo snel mogelijk maken.

Mijn ideeën hierover (tussen haakjes huidige route):
Achterhoek
Lijn 23: Ruurlo Station - Doetinchem Station (2x p/u)
Koppeling van lijnen 23 en 25 en rijdt dus voortaan altijd via Overstegen. Het stuk Borculo-Ruurlo gaat naar lijn 62. Kan eventueel gekoppeld rijden aan lijn 28 (aangezien lijn 25 dat nu ook doet om Gendringen/Ulft met het centrum van Doetinchem te verbinden)
Lijn 24: Doetinchem Station - 's-Heerenberg Station
geen wijzigingen
Lijn 26: Arnhem CS - Velp Zuid - Giesbeek - Doesburg (2x p/u)
Lijnen 26 en 27 eindigen beiden voortaan in Doesburg en gaan samen onder nummer 26 rijden.
Lijn 28: Doetinchem Station - Etten - Ulft - Gendringen (2x p/u)
Rijdt voortaan via Ulft-Noord. Rijdt 's avonds en zondags niet naar Doetinchem, maar rijdt dan na Etten door naar station Terborg en is dan gekoppeld aan lijn 40 (beiden rijden dan 1x per uur).
Lijn 29: Doetinchem Station - Dieren Station (2x p/u)
Rijdt niet meer door naar Arnhem, maar naar station Dieren. In Laag-Keppel verknoopt met lijn 82, in Doesburg verknoopt met lijn 26, in Dieren verknoopt met lijn 43 naar Apeldoorn en de IC naar Arnhem.
Lijn 40: Doetinchem Station / Terborg Station - Dinxperlo (2x p/u)
Rijdt alleen in de spits door van/naar Doetinchem. Rijdt buiten de spits alleen Terborg-Dinxperlo (wel 2x p/u) en is 's avonds en zondags (dan 1x p/u) in Terborg gekoppeld aan lijn 28.
Lijn 51: Vorden Station - Doetinchem Station (2x p/u)
Rijdt niet meer op Zutphen-Vorden, maar biedt voortaan in Vorden een goede aansluiting op de trein naar Zutphen.
Lijn 52: Lochem Station - Lochem Ruighenrode (2x p/u)
Ongewijzigd
Lijn 54: Zutphen Havengebied - Holten Station (1x p/u)
Koppeling lijnen 54 en 84. Rijdt niet meer tussen Holten en Rijssen. Rijdt in de brede spits 2x per uur tussen Zutphen Station en Holten Station.
Lijn 56: Deventer Station - Borculo Busstation (2x p/u)
Ongewijzigde route.
Lijn 62: Ruurlo Station - Enschede Station - Oldenzaal Station (2x p/u, wordt gereden door concessie Twente)
Rijdt voortaan van/naar Ruurlo, aangezien dit een logischer eindpunt is (er zijn meer reizigers Neede-Ruurlo Station dan Borculo-Doetinchem) en zorgt ervoor dat tijdens uursdiensten ook een symmetrische dienstregeling gereden kan worden zonder lange keertijd.
Lijn 66: Eibergen De Mors - Almelo Station - Oldenzaal Station (1x p/u, wordt gereden door concessie Twente)
Rijdt weer van/naar Eibergen (neemt route over van lijn 72). Rijdt tijdens de spits 2x per uur tussen Eibergen en Neede. Rijdt 's avonds na 20:30 en zondags alleen tussen Eibergen en Neede (korte kering dan in Neede en rond .30 i.v.m. aansluiting op lijn 62)
Rijdt na Eibergen Viersprong verder over de Klaashofweg en de Bronbeekstraat naar industrieterrein De Mors (grotendeels voormalige route). Dit past, doordat anders in Eibergen toch 15 gekeerd moet worden ('s avonds en zondags zelfs 45 minuten). Op deze manier wordt effectief ook de westzijde van Eibergen bediend (nu nog zeer lange looptijden naar de huidige bushaltes, die kunnen oplopen tot 25 minuten).
Lijn 72: Enschede Station - Varsseveld Station via Lievelde (2x p/u)
Rijdt na Eibergen niet meer door naar Neede, maar naar Haaksbergen en Enschede (als stopbus, dus stopt op alle haltes).
Vormt tussen de N315 en Enschede een kwartiersdienst (alleen tussen Usselo en het ziekenhuis wel een andere route) met lijn 62, in plaats van dat de busdienst vanuit Eibergen direct achter de lijn uit Neede aan rijdt. (komt dus te rijden in de huidige spitsroute van lijn 73). Rijdt in zuidelijke richting na Lievelde een andere route, te weten via industrieterrein De Kamp (i.p.v. over de N18) en rijdt via de Varsseveldseweg naar Varsseveld (halte Twenteroute vervalt voor de nieuwe haltes). In de spits rijdt deze lijn niet tussen Lichtenvoorde-Zuid en Varsseveld Station (dan rijdt lijn 74 daar)
Lijn 73: Winterswijk Station West - Winterswijk Station Centrum (1x p/u)
Rijdt niet meer tussen Winterswijk en Enschede (via Lievelde is net zo snel en de trein heeft nog meer dan genoeg ruimte). Rijdt alleen nog binnen Winterswijk met een kleine bus. Rijdt na het streekziekenhuis voortaan door naar station West (zodat ook vanaf dat station een verbinding met het ziekenhuis ontstaat en vanaf alle haltes dus 2x per uur op de trein aangesloten zijn, alleen moet je daarvoor 1x vanaf station Winterswijk West opstappen en 1x vanaf station Winterswijk).
Lijn 74: Enschede Station - Doetinchem Station (0x per uur)
Rijdt alleen nog in de spits (en dan 2x per uur) en rijdt dan 2x per uur. Vormt op Groenlo-Enschede ongeveer een kwartiersdienst met lijn 72 (niet exact een kwartiersdienst, omdat lijn 74 als snelbus blijft rijden op Eibergen-Enschede en lijn 72 ook de haltes buiten de bebouwde kom op Eibergen-Usselo gaat bedienen). Lijn 74 gaat voortaan wel stoppen in Usselo. Lijn 74 rijdt voortaan ook in Lichtenvoorde via de Varsseveldseweg (halte Twenteroute vervalt daardoor).
Lijn 81: Deventer Station - Zutphen Station (2x p/u) ongewijzigd
Lijn 82: Zutphen Station - Doetinchem Station via De Huet (1x p/u)
Koppeling lijnen 82 en 22. Deze lijnen worden gekoppeld door lijn 82 na Hummelo (gezien vanuit Zutphen) naar Laag-Keppel te sturen (daar verknoopt met lijn 29) en via de Barlhammerweg naar station De Huet te sturen en dan door naar Doetinchem Centrum en het 'CS'.

Rivierenland
Lijn 42: Tiel Station - Nijmegen CS (2x p/u)
Koppeling lijnen 42 en 83 (dus niet 85!). Wordt dus een snelbusdienst. Gaat vanaf de A73 niet via het havengebied rijden, maar via Lindenholt, Station Dukenburg en de Woonboulevard (om de busdienst ook in het weekend en de vakantie aantrekkelijk te houden). In Lindenholt-Noord een goede overstap op stadslijn 7 naar het havengebied. Gaat een kwartiersdienst vormen met lijn 12 (stadsregiolijn) en krijgt in Lindenholt/Station Dukenburg een goede overstap op stadslijn 11 (zodat middels die overstap samen met lijn 12 ook een kwartiersdienst naar het CWZ en Heyendaal ontstaat)
Lijn 44: Tiel Station - Kesteren Station (1x p/u)
Rijdt voortaan niet meer door van/naar Rhenen.
Lijn 45: Tiel Station - Wageningen Busstation (2x p/u) ongewijzigd
Lijn 46: Tiel Station - Nieuwegein Stadscentrum (1x p/u) ongewijzigd
Lijn 47: Tiel Station - Gorinchem Station (1-2x p/u)
Koppeling lijnen 43 en 47. Blijft dezelfde frequenties houden, dus rijdt maar 1x op Tiel-Geldermalsen. Rijdt vanaf Meteren via de (Verlengde) Bredestraat naar station Geldermalsen en dan pas na het centrum en door naar Tiel. De ritten die niet doorrijden naar Tiel rijden een rondje Meteren-Station-Zorgcentrum-Meteren (tot 12:00, na 12:00 andersom om in de spitsrichting de snelste route te geven naar het station)
Lijn 85 wordt geïntegreerd in de Nijmeegse stadslijn 5 en gaat voortaan samen met de 4 ritten van de huidige lijn 5 een 10-minutendienst vormen tussen Nijmegen CS en Beuningen Aalsterveld. 2 daarvan gaan dus doorrijden naar Druten, 2 gaan door als lijn 11 via Heyendaal terug naar Nijmegen CS en 2 keren er op zichzelf.

Veluwe
Lijn 43: Arnhem CS - Apeldoorn CS via Dieren Station (2x p/u)
Rijdt voortaan via Rheden-Zuid (Oranjeweg-Dorpsstraat-Havelandseweg). In Dieren verknoopt met lijn 29.
Lijn 51: Arnhem CS - Ede Station Ede-Wageningen via Wageningen Busstation (2x p/u)
De 'langzame' verbinding Wageningen-Ede wordt vastgemaakt aan de langzame verbinding Arnhem-Wageningen (via Haveadorp dus)
Lijn 52: Arnhem CS - Ede Station Ede-Wageningen (4-6x p/u)
Snelbuslijn: Koppeling lijn 52 Arnhem-Wageningen met lijn 88 Wageningen-Ede (Valleilijn).
Lijn 85: Ede Station Ede-Wageningen - Veenendaal Station Centrum (2x p/u) ongewijzigd
Lijn 87: Nijkerk Station - Arnhem CS (0-1x p/u)
Rijdt in de brede spits 1x per uur. Rijdt voortaan door naar Arnhem CS en neemt daarmee de brede spitsritten van lijn 105 over. Vormt dan ook een halfuursdienst met lijn 105 op Harsselaar-Arnhem CS.
Lijn 91: Arnhem CS - Apeldoorn CS via Beekbergen (2x p/u)
gaat voortaan via Schaarsbergen rijden (neemt route lijn 9 over tussen Schaarsbergen en Arnhem CS)
Lijn 102: Putten Station - Apeldoorn Station
Rijdt via Garderen, Uddel en Kon.Julianatoren. Vervangt daarmee de huidige lijn 102 (die te veel parallel aan het spoor loopt en vooral bos bediend). De bediening van Hoevelaken, Zwartebroek en Terschuur wordt overgenomen door lijn 105.
Lijn 103: Amersfoort Station - Zwolle Station (1x p/u)
Rijdt voortaan na station Nunspeet door als de huidige lijn 100 naar Zwolle. Vormt tussen Nunspeet en Zwolle een halfuursdienst met lijn 112.
Lijn 105: Amersfoort Station - Arnhem CS (1x p/u)
Lijn 105 rijdt voortaan na station Barneveld Centrum door naar De Vaarst, Station Noord, Harsselaar, Terschuur, Zwartebroek, Hoevelaken en Amersfoort (neemt de bediening van lijn 102 hier over). De doorkoppeling met lijn 205 verdwijnt. De verdichtingsritten in de brede spits gaan rijden onder nummer 87 en rijden naar Nijkerk door.
Rijdt voortaan een snellere route tussen Otterlo en Barneveld: vanaf Harskamp via Wekerom (bediening Kootwijkerbroek en Stroe naar lijn 112)
Lijn 106: Otterlo - Nationaal Park De Hoge Veluwe (- Hoenderloo) (1x p/u) Ongewijzigd
Lijn 108: Ede Station Ede-Wageningen - Apeldoorn CS (1-2x p/u)
Rijdt voortaan via Wekerom naar Otterlo (vervangt daarbij ook lijn 107).
Lijn 112: Barneveld Station Centrum - Zwolle Station (1x p/u)
Huidige lijn 112 (gekoppeld aan lijn 100) die na Wittenberg door rijdt naar Stroe, Kootwijkerbroek en Barneveld (vervangt daarmee deels lijnen 105 en 107). Vormt tussen Nunspeet en Zwolle een halfuursdienst met lijn 103
Lijn 205: Barneveld Station Zuid - Lelystad Station Centrum (2x p/u)
Koppeling lijnen 205 en 148. Zeker aangezien Lelystad Airport uitgebreidt gaat worden en veel prijsvechtervluchten gaat krijgen, kan deze lijn ook een snelle verbinding Arnhem-Lelystad Airport gaan verzorgen.
In Barneveld krijgt de bus een toeristische route tussen station Centrum en Zuid (rijdt via Churchillstraat en de wijk De Briellaerd). Tussen Lelystad en station Barneveld Centrum is de lijn een snellijn. Op station Barneveld Centrum een goede overstap vanaf Ede/Arnhem.
Lijn 293: Apeldoorn CS - Arnhem CS via HAN (spitslijn)
Rijdt slechts enkele ritten per dag (in de ochtendspits ri. Arnhem, in de middagspits vanaf Arnhem). Rijdt voortaan vanaf CIOS via Paasberg naar Elsweide/HAN en vervolgens voortaan verder via WKC Presikhaaf naar Arnhem CS.
Lijnen 201, 202 en 203 blijven gelijk. Lijn 231 verdwijnt en in plaats daarvoor gaat lijn 300 (Breng) doorrijden naar Apeldoorn, zoals de Stadsregio ook graag wil.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor waldo79 » Ma 28 Jul 2014, 11:46

Eh, je opent een oude discussie.
Welkom hier.
Mij best :)

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor fogeltje » Ma 28 Jul 2014, 11:47

Ik snap je plan voor lijn 42 niet. Met welke 83 wil je die koppelen en waarom? Wil je die lijn van Tiel helemaal naar Venlo laten rijden? Dan krijg je een lijn door drie concessies met drie vervoerders, twee concessies en twee vervoerders krijgt men al niet geregeld.

Wil je de doorgaande verbinding Tiel - Nijmegen verbreken of niet? Dat zou je er bij de stadsregio niet doorheen krijgen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Ma 28 Jul 2014, 14:06

Mijn feedback:
Lijn 23: Ruurlo Station - Doetinchem Station (2x p/u)
Koppeling van lijnen 23 en 25 en rijdt dus voortaan altijd via Overstegen. Het stuk Borculo-Ruurlo gaat naar lijn 62. Kan eventueel gekoppeld rijden aan lijn 28 (aangezien lijn 25 dat nu ook doet om Gendringen/Ulft met het centrum van Doetinchem te verbinden)

Betekent wel terugval van de bediening van het Graafschapcollege. Ik zou lijn 25 alleen nog maandag t/m vrijdag tot een uur of acht laten rijden. ('s ochtends huidige route, na twaalf uur de omgekeerde route) en dat betekent dat lijn 23 maandag t/m vrijdag via de Varsseveldseweg rijdt en 's avonds en in het weekend via Overstegen. Koppelen aan lijn 28 gaat waarschijnlijk niet lukken. Zou in het weekend de tijden wat verschuiven om aansluiting op de trein richting Arnhem mogelijk te maken (er zit nu erg veel speling in deze buslijn).

Lijn 28: Doetinchem Station - Etten - Ulft - Gendringen (2x p/u)
Rijdt voortaan via Ulft-Noord. Rijdt 's avonds en zondags niet naar Doetinchem, maar rijdt dan na Etten door naar station Terborg en is dan gekoppeld aan lijn 40 (beiden rijden dan 1x per uur).

Eerste ben ik met je eens. Zou de tijden van de weekdienstregeling aanpassen en dat betekent om .25 en .55 vertrekken uit Doetinchem en om .05 en .35 in Doetinchem aankomen. In Gendringen om .15/.45 wentelen. Weekendtijden blijven hetzelfde. Zou deze niet in het weekend via Terborg laten sturen, aangezien dat door de meeste reizigers een verslechtering van de reistijd betekent. Op zaterdag zou ik een uursdienst ipv een halfuursdienst aanbevelen.

Lijn 24: Doetinchem Station - 's-Heerenberg Station
geen wijzigingen

Op zaterdagen versoberen tot een uursdienst.

Lijn 40: Doetinchem Station / Terborg Station - Dinxperlo (2x p/u)
Rijdt alleen in de spits door van/naar Doetinchem. Rijdt buiten de spits alleen Terborg-Dinxperlo (wel 2x p/u) en is 's avonds en zondags (dan 1x p/u) in Terborg gekoppeld aan lijn 28.

Aangezien de buslijn op Doetinchem-Terborg parallel loopt met de trein, zou ik als de trein in een halfuursdienst rijdt inkorten tot Terborg-Dinxperlo. Op momenten dat de trein een uursdienst rijdt zou ik de bus doortrekken tot Doetinchem, aangezien deze de trein dan aanvult ipv beconcurreerd.

Lijn 26: Arnhem CS - Velp Zuid - Giesbeek - Doesburg (2x p/u)
Lijnen 26 en 27 eindigen beiden voortaan in Doesburg en gaan samen onder nummer 26 rijden.

Lijn 29: Doetinchem Station - Dieren Station (2x p/u)
Rijdt niet meer door naar Arnhem, maar naar station Dieren. In Laag-Keppel verknoopt met lijn 82, in Doesburg verknoopt met lijn 26, in Dieren verknoopt met lijn 43 naar Apeldoorn en de IC naar Arnhem.

Mijn opzet:
Lijn 26: Dieren-Doesburg-Doetinchem (2x/uur, vroege avond en op zaterdag 2x/uur Dieren-Doesburg, 1x/uur geheel traject en in de late avond en op zondag 1x/uur geheel traject). Sluit in Dieren aan op de IC Zwolle en de SPR Nijmegen. Hebben reizigers richting het noorden profijt van, terwijl richting het zuiden weinig reizigers last hebben van de extra stops. Doesburgse knoop ligt op het hele en halve uur.
Lijn 27: Arnhem-Giesbeek-Doesburg (2x/uur, 's avonds en in het weekend 1x/uur). Rijdt alternerend via Meipoort en Gouden Regenstraat. Sluit aan op lijn 26 in Doesburg.
Lijn 29: Arnhem-Rheden-Doesburg (1-2x/uur, alleen maandag tot vrijdag tot 10 uur en van 14 uur tot 20 uur). Sluit aan op lijn 26 in Doesburg.

Lijn 51: Vorden Station - Doetinchem Station (2x p/u)
Rijdt niet meer op Zutphen-Vorden, maar biedt voortaan in Vorden een goede aansluiting op de trein naar Zutphen.

Mee eens

Lijn 52: Lochem Station - Lochem Ruighenrode (2x p/u)
Ongewijzigd
Lijn 54: Zutphen Havengebied - Holten Station (1x p/u)
Koppeling lijnen 54 en 84. Rijdt niet meer tussen Holten en Rijssen. Rijdt in de brede spits 2x per uur tussen Zutphen Station en Holten Station.
Lijn 56: Deventer Station - Borculo Busstation (2x p/u)
Ongewijzigde route.

Mee eens

Lijn 62: Ruurlo Station - Enschede Station - Oldenzaal Station (2x p/u, wordt gereden door concessie Twente)
Rijdt voortaan van/naar Ruurlo, aangezien dit een logischer eindpunt is (er zijn meer reizigers Neede-Ruurlo Station dan Borculo-Doetinchem) en zorgt ervoor dat tijdens uursdiensten ook een symmetrische dienstregeling gereden kan worden zonder lange keertijd.
Lijn 66: Eibergen De Mors - Almelo Station - Oldenzaal Station (1x p/u, wordt gereden door concessie Twente)
Rijdt weer van/naar Eibergen (neemt route over van lijn 72). Rijdt tijdens de spits 2x per uur tussen Eibergen en Neede. Rijdt 's avonds na 20:30 en zondags alleen tussen Eibergen en Neede (korte kering dan in Neede en rond .30 i.v.m. aansluiting op lijn 62)
Rijdt na Eibergen Viersprong verder over de Klaashofweg en de Bronbeekstraat naar industrieterrein De Mors (grotendeels voormalige route). Dit past, doordat anders in Eibergen toch 15 gekeerd moet worden ('s avonds en zondags zelfs 45 minuten). Op deze manier wordt effectief ook de westzijde van Eibergen bediend (nu nog zeer lange looptijden naar de huidige bushaltes, die kunnen oplopen tot 25 minuten).

Mee eens

Lijn 81: Deventer Station - Zutphen Station (2x p/u) ongewijzigd

Mee eens

Lijn 82: Zutphen Station - Doetinchem Station via De Huet (1x p/u)
Koppeling lijnen 82 en 22. Deze lijnen worden gekoppeld door lijn 82 na Hummelo (gezien vanuit Zutphen) naar Laag-Keppel te sturen (daar verknoopt met lijn 29) en via de Barlhammerweg naar station De Huet te sturen en dan door naar Doetinchem Centrum en het 'CS'.

Wordt de buslijn alleen maar trager van. Ik streef juist naar een snellere lijn 82 en dit betekent dat deze in Zutphen strak wordt getrokken (niet meer via Warnsveld, maar via N348). Het ommetje via Steenderen blijft (is niet zo irritant als via Warnsveld). Lijn 22 zou ik alleen van maandag t/m vrijdag tot 18 uur laten rijden (van 10 tot 14 uur in een uursdienst) en in de vakantie laten vervallen.

Lijn 72: Enschede Station - Varsseveld Station via Lievelde (2x p/u)
Rijdt na Eibergen niet meer door naar Neede, maar naar Haaksbergen en Enschede (als stopbus, dus stopt op alle haltes).
Vormt tussen de N315 en Enschede een kwartiersdienst (alleen tussen Usselo en het ziekenhuis wel een andere route) met lijn 62, in plaats van dat de busdienst vanuit Eibergen direct achter de lijn uit Neede aan rijdt. (komt dus te rijden in de huidige spitsroute van lijn 73). Rijdt in zuidelijke richting na Lievelde een andere route, te weten via industrieterrein De Kamp (i.p.v. over de N18) en rijdt via de Varsseveldseweg naar Varsseveld (halte Twenteroute vervalt voor de nieuwe haltes). In de spits rijdt deze lijn niet tussen Lichtenvoorde-Zuid en Varsseveld Station (dan rijdt lijn 74 daar)
Lijn 73: Winterswijk Station West - Winterswijk Station Centrum (1x p/u)
Rijdt niet meer tussen Winterswijk en Enschede (via Lievelde is net zo snel en de trein heeft nog meer dan genoeg ruimte). Rijdt alleen nog binnen Winterswijk met een kleine bus. Rijdt na het streekziekenhuis voortaan door naar station West (zodat ook vanaf dat station een verbinding met het ziekenhuis ontstaat en vanaf alle haltes dus 2x per uur op de trein aangesloten zijn, alleen moet je daarvoor 1x vanaf station Winterswijk West opstappen en 1x vanaf station Winterswijk).
Lijn 74: Enschede Station - Doetinchem Station (0x per uur)
Rijdt alleen nog in de spits (en dan 2x per uur) en rijdt dan 2x per uur. Vormt op Groenlo-Enschede ongeveer een kwartiersdienst met lijn 72 (niet exact een kwartiersdienst, omdat lijn 74 als snelbus blijft rijden op Eibergen-Enschede en lijn 72 ook de haltes buiten de bebouwde kom op Eibergen-Usselo gaat bedienen). Lijn 74 gaat voortaan wel stoppen in Usselo. Lijn 74 rijdt voortaan ook in Lichtenvoorde via de Varsseveldseweg (halte Twenteroute vervalt daardoor).

De Twenteroute blijft een lastig geval.
Spits (buiten vakanties):
Lijn 72 Groenlo-Lievelde-Lichtenvoorde-Aalten (2x/uur, Optare)
Lijn 73 Winterswijk-Groenlo-Enschede (2x/uur, huidige lijn 73)
Lijn 74 Doetinchem-Groenlo-Enschede (2x/uur, huidige lijn 74)
Dal:
Lijn 75 Varsseveld Station-Lichtenvoorde-Lievelde-Groenlo-Eibergen-Haaksbergen (2x/uur, op zondag 1x/uur)
Lijn 275 Doetinchem-Varsseveld (Belbusservice, 1x/uur)

Lijn 43: Arnhem CS - Apeldoorn CS via Dieren Station (2x p/u)
Rijdt voortaan via Rheden-Zuid (Oranjeweg-Dorpsstraat-Havelandseweg). In Dieren verknoopt met lijn 29.

Lijn 29 blijft gewoon rijden, dus deze blijft via de grote weg rijden. Wordt hernummerd naar lijn 30 (tussen Arnhem en Dieren) en lijn 110 (tussen Dieren en Apeldoorn)

Lijn 51: Arnhem CS - Ede Station Ede-Wageningen via Wageningen Busstation (2x p/u)
De 'langzame' verbinding Wageningen-Ede wordt vastgemaakt aan de langzame verbinding Arnhem-Wageningen (via Haveadorp dus)
Lijn 52: Arnhem CS - Ede Station Ede-Wageningen (4-6x p/u)
Snelbuslijn: Koppeling lijn 52 Arnhem-Wageningen met lijn 88 Wageningen-Ede (Valleilijn).

Lijn 52 zou ik opwaarderen tot HOV lijn 352 en aan Arnhemse zijde het deel van lijn 331 overnemen (rechtstreekse verbinding naar Arnhem Centrum) en aan Wageningse zijde op sommige momenten door laten rijden naar de WUR Campus. Tussen Wageningen en Ede neemt lijn 86 de route van lijn 52 over en deze is gekoppeld aan de Edese stadsdienst. Verder komt er 's avonds en in het weekend betere afstemming tussen lijn 51 en 352.

Lijn 91: Arnhem CS - Apeldoorn CS via Beekbergen (2x p/u)
gaat voortaan via Schaarsbergen rijden (neemt route lijn 9 over tussen Schaarsbergen en Arnhem CS)

Als lijn 300 4x/uur tussen Arnhem en Apeldoorn gaat rijden is het een goed plan, anders niet.

Verder leuk dat je je hebt aangemeld voor OV-In Nederland, SuperGhost.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Ma 28 Jul 2014, 14:08

fogeltje schreef:Ik snap je plan voor lijn 42 niet. Met welke 83 wil je die koppelen en waarom? Wil je die lijn van Tiel helemaal naar Venlo laten rijden? Dan krijg je een lijn door drie concessies met drie vervoerders, twee concessies en twee vervoerders krijgt men al niet geregeld.

Wil je de doorgaande verbinding Tiel - Nijmegen verbreken of niet? Dat zou je er bij de stadsregio niet doorheen krijgen.

Waarschijnlijk bedoeld hij lijn 89

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor SuperGhost » Ma 28 Jul 2014, 17:30

fogeltje schreef:Ik snap je plan voor lijn 42 niet. Met welke 83 wil je die koppelen en waarom? Wil je die lijn van Tiel helemaal naar Venlo laten rijden? Dan krijg je een lijn door drie concessies met drie vervoerders, twee concessies en twee vervoerders krijgt men al niet geregeld.

Wil je de doorgaande verbinding Tiel - Nijmegen verbreken of niet? Dat zou je er bij de stadsregio niet doorheen krijgen.
Oeps sorry, was even door de war met de nummertjes, bedoelde lijn 89. Tiel-Nijmegen blijft gewoon bestaan, maar wordt een snelbus (en voortaan ook op papier).


Erno-BE schreef:
Lijn 23: Ruurlo Station - Doetinchem Station (2x p/u)

Betekent wel terugval van de bediening van het Graafschapcollege. Ik zou lijn 25 alleen nog maandag t/m vrijdag tot een uur of acht laten rijden. ('s ochtends huidige route, na twaalf uur de omgekeerde route) en dat betekent dat lijn 23 maandag t/m vrijdag via de Varsseveldseweg rijdt en 's avonds en in het weekend via Overstegen. Koppelen aan lijn 28 gaat waarschijnlijk niet lukken. Zou in het weekend de tijden wat verschuiven om aansluiting op de trein richting Arnhem mogelijk te maken (er zit nu erg veel speling in deze buslijn).
Lijn 23 blijft dan ook nog bij het Graafschap College (gelegen aan de Dokter Bardetplaats) stoppen, alleen niet op halte 'Graafschap College ten zuiden van de Dokter Bardetplats, maar op halte 'Rozengaardseweg' ten westen van de Dokter Bardetplaats. Beide haltes bedienen het Graafschap College uitstekend.
In de spits wordt het Graafschap College ook nog altijd bediend door lijn 74. Dan heb je al 4x per uur een bus vanaf het station naar het Graafschap College. Als dat niet genoeg kun je altijd nog lijn 23 een spitsverdichting geven, waardoor er 4x per uur een bus van lijn 23 rijdt op Doetinchem Station-Overstegen v.v. (of desnoods door tot Zelhem).
De huidige topspitsversterking van lijn 74 zou ik ook anders inzetten. Nu rijden die direct voor/achter de reguliere rit aan en eindigen in Lichtenvoorde (alwaar ze aansluiten op de doorgaande rit) en gaan dan leeg door naar Groenlo waar ze gestald worden. Deze ritten zou ik juist als verdichtingsritten gaan gebruiken, zodat er in de topspitsrichting een kwartiersdienst ontstaat. Deze zou ik dan ook vanaf Groenlo laten rijden, aansluitend op (de nieuwe) lijn 72 van/naar Enschede, zodat er effectief een kwartiersdienst Enschede-Doetinchem ontstaat.

Volgens mij heb je dan wel genoeg bussen tussen Doetinchem Station en het Graafschap College. Vergeet niet dat lijn 51 daar ook nog bij rijdt (ook via halte Rozengaardseweg'). Wellicht dat je halte Rozengaardseweg kunt omdopen tot Rozengaardseweg/Graafschap College, aangezien buiten de spits hier alle bussen van/naar die onderwijsinstelling stoppen (lijn 74 rijdt alleen nog in de spits, buiten de spits wordt Westendorp dan bediend door een belbus, of men moet buurtbuslijn 194 buiten de spits via Westendorp moeten laten rijden tussen Varsseveld en Halle)

Erno-BE schreef:
Lijn 40: Doetinchem Station / Terborg Station - Dinxperlo (2x p/u)

Aangezien de buslijn op Doetinchem-Terborg parallel loopt met de trein, zou ik als de trein in een halfuursdienst rijdt inkorten tot Terborg-Dinxperlo. Op momenten dat de trein een uursdienst rijdt zou ik de bus doortrekken tot Doetinchem, aangezien deze de trein dan aanvult ipv beconcurreerd.
Je weet dat de trein tussen Winterswijk en Doetinchem tegenwoordig alleen nog maar op zondag 1x per uur rijdt en verder altijd 2x per uur (ook 's avonds?)
Ik heb bewust in de spits wel door laten rijden naar Doetinchem, omdat de lijn dan wel goed bezet is. Juist op zondag (als de trein 1x p/u rijdt) zou ik de lijn niet laten doorrijden naar Doetinchem, omdat er dan toch weinig mensen in zitten. Dan moet je niet onnodig lang leeg willen doorrijden. Dus dan eindigen op Terborg en aansluiten op de trein (vanaf de trein dan ook een garantie dat de bus blijft wachten, ook als de trein 15 minuten vertraging zou hebben, i.v.m. de lage frequentie).

Erno-BE schreef:Mijn opzet:
Lijn 26: Dieren-Doesburg-Doetinchem (2x/uur, vroege avond en op zaterdag 2x/uur Dieren-Doesburg, 1x/uur geheel traject en in de late avond en op zondag 1x/uur geheel traject). Sluit in Dieren aan op de IC Zwolle en de SPR Nijmegen. Hebben reizigers richting het noorden profijt van, terwijl richting het zuiden weinig reizigers last hebben van de extra stops. Doesburgse knoop ligt op het hele en halve uur.
Lijn 27: Arnhem-Giesbeek-Doesburg (2x/uur, 's avonds en in het weekend 1x/uur). Rijdt alternerend via Meipoort en Gouden Regenstraat. Sluit aan op lijn 26 in Doesburg.
Lijn 29: Arnhem-Rheden-Doesburg (1-2x/uur, alleen maandag tot vrijdag tot 10 uur en van 14 uur tot 20 uur). Sluit aan op lijn 26 in Doesburg.
Lijn 26 is eigenlijk mijn lijn 29 (heb dit nummer gebruikt omdat lijn 29 nu grotendeels die route rijdt en lijn 26 Arnhem-Giesbeek-Dieren rijdt). Je hebt alleen aansluiting op een andere trein in Dieren, ga ik in mee. De uursdienst 's avonds en in het weekend ook deels, al zou ik zaterdag overdag nog wel een deel van de tijd een halfuursdienst rijden (dan nog spaar je ritten uit, omdat je niet helemaal door hoeft naar Arnhem).
Lijn 27: zelfde idee als mijn lijn 26 (alleen had niet gemeld over het alternerend rijden in Doesburg, maar daar ga ik in mee)
Lijn 29: Zou ik niet doen. Deze lijn zou dan alsnog vlak voor IC-station Dieren wegdraaien. Doesburgenaren zijn sneller in Arnhem als ze in Dieren een goede overstap op de trein hebben (al helemaal als dat de IC is). Daarnaast bediend lijn 29 dan eigenlijk als enig extraatje ten opzichte van de trein en lijn 43 Rheden-Zuid. Ik zou eerder lijn 43 voor Rheden-Zuid sturen (rijdt nu toch veel te parallel aan het spoor) en dan verder geen andere busdienst langs die route meer sturen. Je gaat dan namelijk onnodig concurreren met de trein. Als je met één lijn vrij makkelijk weg kan bezuinigen zonder grote gevolgen, dan is het deze wel.

Erno-BE schreef:
Lijn 82: Zutphen Station - Doetinchem Station via De Huet (1x p/u)
Koppeling lijnen 82 en 22. Deze lijnen worden gekoppeld door lijn 82 na Hummelo (gezien vanuit Zutphen) naar Laag-Keppel te sturen (daar verknoopt met lijn 29) en via de Barlhammerweg naar station De Huet te sturen en dan door naar Doetinchem Centrum en het 'CS'.

Wordt de buslijn alleen maar trager van. Ik streef juist naar een snellere lijn 82 en dit betekent dat deze in Zutphen strak wordt getrokken (niet meer via Warnsveld, maar via N348). Het ommetje via Steenderen blijft (is niet zo irritant als via Warnsveld). Lijn 22 zou ik alleen van maandag t/m vrijdag tot 18 uur laten rijden (van 10 tot 14 uur in een uursdienst) en in de vakantie laten vervallen.
Deze busdienst is er niet voor de verbinding Zutphen-Doetinchem (daar is lijn 51 voor, zelfs als die in Vorden eindigt), maar dient alleen maar ter bediening van de tussenliggende plaatsen. Deze lijn is in principe meer als ontsluiting van de rest van het gebied en niet zozeer als rendabele verbinding. Voor de mensen uit Steenderen etc. die sneller in Doetinchem willen zijn kunnen dan in Laag-Keppel overstappen op mijn lijn 29 (die jij 26 noemt). De mensen die naar Arnhem willen, zijn juist iets sneller met deze lijn, omdat ze bij De Huet op de trein kunnen stappen. (Laag-Keppel - station De Huet is sneller te doen als Laag-Keppel - Station Doetinchem). Ik denk dat de enige manier waarop je lijn 82 en de bediening van De Huet enigszins rendabel kan houden op deze manier is. Het is inderdaad niet de meest snelle lijn zo, vandaar ook dat ik dus een verknoping voor ogen heb in Laag-Keppel, om reizigers toch nog een snellere optie te geven naar Doetinchem-Centrum. Bijkomend voordeel is dat er een (veel) snellere verbinding De Huet-Doesburg/Dieren ontstaat. Ik denk dat het zo dus het beste is, ondanks dat de snellere verbinding Steenderen<->Doetinchem Centrum dan via overstap is.

Erno-BE schreef:De Twenteroute blijft een lastig geval.
Spits (buiten vakanties):
Lijn 72 Groenlo-Lievelde-Lichtenvoorde-Aalten (2x/uur, Optare)
Lijn 73 Winterswijk-Groenlo-Enschede (2x/uur, huidige lijn 73)
Lijn 74 Doetinchem-Groenlo-Enschede (2x/uur, huidige lijn 74)
Dal:
Lijn 75 Varsseveld Station-Lichtenvoorde-Lievelde-Groenlo-Eibergen-Haaksbergen (2x/uur, op zondag 1x/uur)
Lijn 275 Doetinchem-Varsseveld (Belbusservice, 1x/uur)
Zou ik zo zeker niet doen om verschillende redenen:
1. De belangrijke verbinding Eibergen-Lievelde verdwijnt. Op Groenlo-Eibergen is (samen met Groenlo-Enschede) de belangrijkste groep reizigers Eibergen-Lievelde. Die moet je rechtstreeks houden. Zeker als je bedenkt dat je anders waarschijnlijk weer de oude situatie krijgt, waarbij in de spitsrichting er altijd een slechte verbinding is, want in de ochtendspits rijdt de trein iets eerder, waardoor de overstap in Groenlo dan ruim 10 minuten is (bij een kwartiersdient en een totale netto reistijd van 20 minuten) en in de avondspits er weer een achterlichtaansluiting is en je dus 14 minuten mag wachten.
2. Winterswijk-Groenlo is even snel via Lievelde en de huidige buslijn 73 is vaak matig tot (zeer) slecht bezet op Groenlo-Winterswijk. Die is gewoon niet overeind te houden.
3. Jouw lijn 75 houdt in dat of reizigers buiten de spits lang mogen wachten in Haaksbergen (komt namelijk op het andere kwartier aan als lijn 62), of dat de knoop met de trein in Lievelde vervalt. Allebei zeer onwenselijk, aangezien de verbinding Groenlo-Enschede de drukste is in de Achterhoek en op Haaksbergen-Enschede kan ook in de daluren prima een kwartiersdienst gereden worden (combinatie lijnen 62 en 72, jouw 75), aangezien dat gewoon een hele drukke verbinding is, ik denk dat slechts 2x per uur zelfs te weinig is (niet voor niets rijdt lijn 74 nu in de daluren gewoon vlak achter lijn 62 aan door naar Enschede in plaats van op lijn 62 aan te sluiten). Gewoon doorrijden naar Enschede dus. 's Avonds en zondags kan er inderdaad 1x per uur gereden worden, mits de treindienst Zutphen-Winterswijk (en op zondag ook Arnhem-Winterswijk) symmetrisch worden gemaakt (ben ik groot voorstander van). Anders blijft 2x per uur noodzakelijk.

Erno-BE schreef:Lijn 52 zou ik opwaarderen tot HOV lijn 352 en aan Arnhemse zijde het deel van lijn 331 overnemen (rechtstreekse verbinding naar Arnhem Centrum) en aan Wageningse zijde op sommige momenten door laten rijden naar de WUR Campus. Tussen Wageningen en Ede neemt lijn 86 de route van lijn 52 over en deze is gekoppeld aan de Edese stadsdienst. Verder komt er 's avonds en in het weekend betere afstemming tussen lijn 51 en 352.
Lijn 52 zie ik ook graag opgewaardeerd worden tot HOV-lijn, en dan dus ook gekoppeld aan HOV-lijn 88 (Valleilijn), zodat ook vanaf Arnhem een goede verbinding met de campus ontstaat. Waarom je deze lijn graag wil doorrijden naar Velp Zuid/IJsseloord II (nu lijn 331) ten koste van lijn 331 (Nijmegen Weezenhof-Elst-Velp Zuid/IJsselloord II) weet ik niet. Dit moet je even uitleggen: waarom is het gunstiger om vanuit Wageningen hier rechtstreeks heen te kunnen dan vanuit Elst/De Laar/Kronenburg? Het lijkt me juist handiger om lijn 331 intact te houden, zeker gezien je daardoor vanaf het transferium bij Gelredome daardoor ook rechtstreeks deze belangrijke bestemmingen (HAN-Campus en IJsselloord II) kunt.

Wageningen-Ede zou ik dus niet laten overnemen door lijn 86, aangezien je dan een losse buslijn krijgt (lijn 86 bestaat voor zover ik weet nu nog niet), maar zou ik dus koppelen aan lijn 51 (Arnhem-Wageningen), zodat je ook een langzame verbinding Arnhem-Wageningen-Ede krijgt. Zo krijgen de tussengelegen dorpen een rechtstreekse verbinding met station Ede-Wageningen (erg prettig voor de reizigers uit die dorpen die naar Utrecht en verder willen).

Erno-BE schreef:
Lijn 91: Arnhem CS - Apeldoorn CS via Beekbergen (2x p/u)
gaat voortaan via Schaarsbergen rijden (neemt route lijn 9 over tussen Schaarsbergen en Arnhem CS)

Als lijn 300 4x/uur tussen Arnhem en Apeldoorn gaat rijden is het een goed plan, anders niet.
[/quote]Dat is het plan ja. Dit wil de stadsregio ook graag, die heeft voor lijn 300 het eindplaatje als HOV-lijn Apeldoorn-Arnhem-Huissen-Bemmel-Lent-Nijmegen-Heyendaal-Malden (4x per uur de gehele route)

Voor de stadsregio heb ik ook wel ideeën, maar daar valt minder te bezuinigen (bussen daar zijn vaak redelijk tot goed bezet). Daar zou je juist zelfs wat uit kunnen breiden.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Ma 28 Jul 2014, 18:32

@lijn 25: deze is op weekdagen nog best goed bezet, daarbuiten niet. De gehele stadsdienst schrappen vind ik te rigoureus, daarom vind ik dat de stadsdienst op weekdagen tot 20 uur nog wel moet rijden.

@lijn 40: inkorting tot Terborg-Dinxperlo betekent dat er 1 omloop nodig is voor een halfuursdienst. Voor een uursdienst betekent een half uurtje puffen in Terborg, terwijl reizigers bij een uursdienst op Doetinchem-Winterswijk driekwartier moeten wachten. Zonder al te veel extra kosten kan er op zondag doorgereden worden naar Doetinchem.

@lijn 82: als je niet via Warnsveld rijdt kun je de reistijd toch met een aantal minuten inkorten en dus de concurrentiepositie van de buslijn verbeteren. De route via Toldijk (N314) blijft in theorie de snelste route. Als je de route optimaliseerd kun je een beter product opzetten, wat dus een hogere bezettingsgraad resulteerd.

@lijn 75: had even niet in de gaten dat hij in het pad van lijn 73 rijdt en zal dus altijd moeten doorrijden naar Enschede. Bij een asymmetrische uursdienst van de s30800, moeten er op zondag pendelbussen lijn 75 tussen Lichtenvoorde en Groenlo rijden. Lijn 75 rijdt overigens via het centrum van Lichtenvoorde, lijn 74 niet (er bestaat immers lijn 72 door het centrum van Lichtenvoorde)

@Eibergen-Lievelde: kunnen zat mee met lijn 73 (die in tegenspits rijdt) en lijn 72. In de daluren is er een directe verbinding (lijn 75).

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor Erno-BE » Ma 28 Jul 2014, 18:43

Maar waarom zou je een rechtstreekse bus Apeldoorn-Nijmegen wil hebben, overstappen in Arnhem is altijd sneller?

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor waldo79 » Ma 28 Jul 2014, 18:44

Heren, het worden hier toch niet van die gesprekken zoals bij Opeenshadikhet :?:
Mij best :)

StefanH
Berichten: 69
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor StefanH » Di 29 Jul 2014, 16:50

SuperGhost schreef:
Rivierenland
Lijn 42: Tiel Station - Nijmegen CS (2x p/u)
Lijn 44: Tiel Station - Kesteren Station (1x p/u)
Lijn 45: Tiel Station - Wageningen Busstation (2x p/u) ongewijzigd
Lijn 46: Tiel Station - Nieuwegein Stadscentrum (1x p/u) ongewijzigd
Lijn 47: Tiel Station - Gorinchem Station (1-2x p/u)
Koppeling lijnen 43 en 47. Blijft dezelfde frequenties houden, dus rijdt maar 1x op Tiel-Geldermalsen. Rijdt vanaf Meteren via de (Verlengde) Bredestraat naar station Geldermalsen en dan pas na het centrum en door naar Tiel. De ritten die niet doorrijden naar Tiel rijden een rondje Meteren-Station-Zorgcentrum-Meteren (tot 12:00, na 12:00 andersom om in de spitsrichting de snelste route te geven naar het station)


Qua regio Rivierenland op enkele aanpassingen mee eens:
@lijn 42: Staat regelmatig in de file op de A15 en zou in de spits beter via de Laan van Westroijen en de Diepert kunnen rijden. Tevens betere ontsluiting van Lingemeer/Medel/Echteld(crematorium) richting Maas en Waal/Tiel tot gevolg.
of
@lijn 45: Via de Diepert en de verlengde (zie link) Voorstraat richting Echteld laten rijden voor ontsluiting van de Medel(crematorium)/Lingemeer.
http://www.gelderlander.nl/regio/rivierenland/echteld-krijgt-korte-verbindingsweg-naar-a15-1.4317966


@lijn 44: Rijdt tegenwoordig slechts tot Rhenen station, vooral voor de aansluiting op de trein richting Veenendaal/Utrecht. Tot Kesteren zou mogelijk moeten zijn, mits de 45 aansluit op de trein in Rhenen. Anders gewoon tot Rhenen laten rijden.
Verder aanpassen tot een stadsbusfunctie in Tiel door bij de rotonde (Rivierenlandlaan/Laan van Westroijen) via de Laan van Westroijen gevolgd door (Hoog) Kellenseweg te rijden. Hierdoor worden Westroijen/Kellen/Latenstein beter ontsloten met de bus wel zal Zoelen hiermee haar (bel)busverbinding verliezen. Verder de 43/47 laten aansluiten op de 44 zodat het eenvoudiger wordt vanuit Passewaaij naar Tiel-noord/Ziekenhuis te reizen.
i.c.m.
@lijn 47/43: Door de Papesteeg via de Veemarkt(centrum) naar het station laten rijden. Hierdoor hoeft er niet overgestapt te worden voor het centrum.

Heb een kaartje gemaakt voor de lijnen 44 en 43/47: https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zrWmgg16tN1k.kEXnj8Sv-IfU

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor fogeltje » Di 29 Jul 2014, 17:08

Kun je met inkorten van 44 een bus uitsparen? Zo niet dan zou ik dat niet doen. Als die dorpen naar Rhenen willen dan moet je ze niet laten overstappen.

Wat betreft verbinding naar Tiel, aan je plan is bezwaarlijk dat de snelbus alleen ma-vr overdag. Op andere tijdstippen vervalt dan de rechtstreekse verbinding. Die snelbus altijd laten rijden lijkt me ook niet rendabel.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Berichtdoor waldo79 » Di 29 Jul 2014, 18:30

Ik vraag me oprecht af of het omleggen van lijn 43 langs het centrum nu zoveel oplevert.
Vanuit Gdm is er weinig belangstelling voor het centrum van Tl; het heeft een eigen centrum. Voor Wadenoijen en Passewaaij is een vlotte ontsluiting naar het station handig. Binnen Tiel-West heb je niet zoveel aan een centrumbus; het centrum ligt op fietsafstand en voor de minder mobielen heb je initiatieven als Regiotaxi.
Mij best :)


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten