Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door BrengMe »

Nee hoor, die zijn ze niet vergeten :wink:
Erno-BE schreef:Met uitzondering van trolleys en de Heyendaalshuttle rijden er in Gelderland helemaal geen gelede bussen...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Michael 1988 »

Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:Of het moet zo zijn dat Arriva nieuwe bussen gaat aanschaffen. Wel leuk in contrast met een artikel die een paar maanden eerder verscheen over minder vaak grote bussen op Gelderse platteland. Naast dit allemaal gok ik erop dat de passagierstrailers (zoals die dingen officieel heten) van het Duitse merk Göppel komen en het type go4city T wordt. Een type dat ook in Luxemburg te zien is en wat een bewakingssysteem heeft dat de chauffeur kan gebruiken tegen zwartrijders. Maar het kan ook een ander merk/type worden. Ik ken alleen dit type namelijk, althans in de Europese markt. De types in de wat armere landen reken ik niet mee (types die worden getrokken door vrachtwagens wel te verstaan).
Het stadsvervoersbedrijf van München heeft een hele serie bussen plus bijbehorende aanhangers gekocht bij Solaris ter vervanging van gelede bussen, de aanhangers zijn naar verluidt door Solaris ingekocht bij Hess. Een van de voordelen is de 30% grotere capaciteit vergeleken met een gelede bus. Ze zien er zeer gelikt uit. Ik denk trouwens dat Arriva niet gaat experimenteren en hele nieuwe sets gaat kopen, als het al gebeurt.
Dat van de Solaris bussen, dat die met trailers rijden klopt. Dat van de type trailers klopt niet. Dat zijn ook trailers van Göppel (zie hier). Maar je hebt wel gelijk over dat Hess ook trailers heeft. Die was ik vergeten :oops: . Overigens tussen Kaufbeuren en Mindelheim rijden de combinatie Solaris Urbino 12 en Hess passagierstrailer. Niet in München ;).
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Busfoto.nl »

Iemand die er wel eens mee gereden heeft? Ervaringen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Vinny »

Nee, ik heb ze wel gezien in Luzern geloof ik. Ik was oprecht verbaasd dat die misbaksels rondreden. Ze zijn lelijk, en zoals hier boven uit de discussie blijkt ook onpraktisch en duur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door marlies »

Ik vind het Arriva ten voeten uit. Dit doen ze best wel vaak: een dergelijke bijzondere, meestal compleet onhaalbare, oplossing aankondigen om media-aandacht te krijgen voor het feit dat het onderliggende probleem er is. En dan werkt de politiek ineens weer een stapje harder mee en komt er uiteindelijk (zonder persaandacht) een veel conventionelere oplossing voor. Tis een truukje dat ze vaak toepassen en ook bijna altijd werkt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Frans F »

Uh, waarom zou deze oplossing compleet onhaalbaar zijn? 50 km verderop in de regio Osnabruck rijden ze ook met aanhangers in de spits.

Je kunt je afvragen of het voor een handjevol ritten financieel wel de moeite waard is, maar dat is een andere overweging. Die zelfde vraag kun je trouwens ook stellen bij gelede bussen die buiten een paar spitsuurritten meestal ook niet veel zinvolle emplooi hebben..
Laatst gewijzigd door Frans F op za 07 jun 2014, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:Ze zijn lelijk, en zoals hier boven uit de discussie blijkt ook onpraktisch en duur.
Uit welke discussie blijkt dat ze onpraktisch en duur zijn?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Busfoto.nl »

Laat het ze gewoon maar eens proberen, zou ik persoonlijk zeggen. Hoewel je enerzijds kunt betogen dat heel vroeger ook al voorkwam, kun je het ook beschouwen als innovatie. Er zijn zoveel lijnen in Nederland waar een bepaalde rit van de dag zó druk is, dat er speciaal een gelede bus voor is aangeschaft of wordt ingehuurd. Als je op deze manier voor minder geld hetzelfde aantal mensen kan vervoeren, waarom niet? Ik vind de Waddeneilanden ook een mooi voorbeeld. Daar rijden bijvoorbeeld 6 bussen, terwijl het de meeste dagen van het jaar ook met 3 zou kunnen. Op de drukke momenten hang je er een aanhanger aan, die je rest van de tijd bij de steiger laat staan.

Het zou overigens nog mooier zijn als er ook een doorloopmogelijkheid zou zijn, zodat je gewoon voorin bij de buschauffeur kan instappen. Voorzover ik weet bestaat dat momenteel echter nog niet.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Freek »

marlies schreef:Ik vind het Arriva ten voeten uit.
Dit is niet alleen een proef/idee van Arriva, ook de provincie doet mee. Die heeft bijvoorbeeld toestemming geregeld bij de RDW voor de proef.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door marlies »

Nou en? Het idee komt bij Arriva vandaan.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Jurre »

Busfoto.nl schreef:Het zou overigens nog mooier zijn als er ook een doorloopmogelijkheid zou zijn, zodat je gewoon voorin bij de buschauffeur kan instappen. Voorzover ik weet bestaat dat momenteel echter nog niet.
Jawel, zoiets heet een gelede bus :lol:.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:Nee, ik heb ze wel gezien in Luzern geloof ik. Ik was oprecht verbaasd dat die misbaksels rondreden. Ze zijn lelijk, en zoals hier boven uit de discussie blijkt ook onpraktisch en duur.
Het esthetische deel zal altijd wel een twistpunt blijven. Zoiets mag nooit de doorslag geven het maar te laten.

Maar laat het Arriva maar proberen, nooit geschoten is altijd mis.
🍉
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door BR628 »

Jurre schreef:
Busfoto.nl schreef:Het zou overigens nog mooier zijn als er ook een doorloopmogelijkheid zou zijn, zodat je gewoon voorin bij de buschauffeur kan instappen. Voorzover ik weet bestaat dat momenteel echter nog niet.
Jawel, zoiets heet een gelede bus :lol:.
+1 *O*
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door fogeltje »

Misschien heeft de NS nog wat doorloopkoppen van Koplopers liggen ;)
"Een touringcar is geen bus"
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door groningen »

Ik kan me eigenlijk nog geen voorstelling van maken; hoe het spul eruit gaat zien. Achterin zittend denk ik dan alsof je in een aanhanger van een vrachtwagen zit.

Omroep Gelderland over het flauw vallen. > https://www.youtube.com/watch?v=x3N2nGMrMpg
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Stéphane »

Volgens mij heeft STF wel eens foto's gepost van een gelijkaardige bus in Luxemburg-stad, maar ik vind die niet meteen terug.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Busfoto.nl »

https://www.youtube.com/watch?v=8NpwvYXnWzk

https://www.youtube.com/watch?v=2jNK3mFmWFI

https://www.youtube.com/watch?v=-TwuofE32GA

https://www.youtube.com/watch?v=pRspQ7Bre68

https://www.youtube.com/watch?v=0gPP2G_2xok

Hierboven wat willekeurige filmpjes van Duitse Bus-Züge, Hängerbus of hoe je het geheel weel noemen. Gebaseerd op de filmpjes lijkt het trouwens dat ze vooral worden ingezet op ritten waar niemand inzit... :lol:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Michael 1988 »

Dat zijn maar 2 vervoersbedrijven. Voyages Emile Weber met een VDL Bova Lexio bus en Hess AG PTA 11 passagierstrailer en Frisch Rammerech met Göppel go4city combi (go4city 10 met go4cityT). Welke bedoel je?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door groningen »

Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Freek »

marlies schreef:Nou en? Het idee komt bij Arriva vandaan.
Dat zou ik niet te hard roepen. Bovendien wilde ik alleen maar aangeven dat dit niet een van de wilde ideeën is die Arriva wel eens de wereld in gooit. Het project wordt gedeeld door anderen en is een verder stadium dan een idee.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Nitein-Repart »

Ze zien er leuk uit. Als het mogelijk is, kan toch zon Osnabrueckse bus proefrijden in de Achterhoek. Zo ver liggen Groenlo en Osnabrueck ook weer niet van elkaar, voor overbrengingsritten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door peter s »

Een tijdje terug was op de Aktuelle Stunde een bericht dat deze bussen nog maar beperkt ingezet zouden worden ivm overlast en de sociale controle. Misschien zijn ze wel te koop :mrgreen:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door ovforens »

In het tijdschrift Der Nahverkehr van 2010 een semi-wetenschappelijk onderzoek naar de verschillende kosten van de verschillende buslengten. Belangrijke opmerking is dat bij dat onderzoek er van uit is gegaan dat de 12 meterbus dagelijks 164 kilometer rijdt, en de aanhangerbus precies de helft. Hoeveel de 12 meterbus en de aanhanger daadwerkelijk ingezet worden, is uiteraard weer van invloed op de prijs per kilometer.

http://www.goeppel-bus.de/files/133/2010_5_nahverkehr_wirtschaftlichkeit_glz_buszug.pdf
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door busentrein »

De Ambassadors zitten na 3,5 jaar gemiddeld op de 400.000 kilometer, dus +- 300 kilometer per dag, ik schat echter dat je maar voor 50/60 kilometer daadwerkelijk gaat nodig hebben.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door dennistd »

Nieuws dat ik vanavond hoorde uit een betrouwbare bron bij Arriva: er komt in maart een bus met aanhanger over uit Zwitserland om proef te rijden op lijn 74, presentatie zou op 13 maart plaatsvinden!

Voor de proef is een ontheffing verleend, er mogen namelijk volgens de wet geen personen in een aanhanger vervoert worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten