Pagina 1 van 7

Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 11:02
door Nitein-Repart
Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

DOETINCHEM/ LICHTENVOORDE - Vervoerder Arriva wil in 2015 aanhangbussen inzetten op de buslijnen tussen Doetinchem en Lichtenvoorde en Doetinchem en Enschede.

Dat meldt woordvoerder Michel Hulsink van de provincie Gelderland.

Onbekend
De aanhangbussen zijn in Nederland nog onbekend, maar worden wel ingezet in landen als Duitsland en Oostenrijk. Het zijn passagierscompartimenten die aan de bus worden gekoppeld.

Pilot
Het is een zogeheten 'pilot', waarbij wordt bekeken of het gebruik ervan haalbaar is in Nederland. Daarmee heeft lijn 74 richting Lichtenvoorde en Enschede de primeur.

Klachten
De provincie Gelderland en vervoerder Arriva reageren hiermee op klachten over overvolle bussen.

Bron: http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.4390046

Opzich geen overbodige luxe als je kijkt hoe druk lijn 73 en 74 in de ochtendspits zijn. Stond in de krant ook dat ze in de ochtendspits een kwartiersdienst willen rijden tussen Doetinchem en Groenlo. Het zou geen overbodige luxe zijn om in de ochtendspitspiek tussen Groenlo en Enschede een 7,5-minuutdienst te rijden, waarbij lijn 73 (vanuit Winterswijk) en lijn 74 (vanuit Doetinchem) ieder kwartier rijden.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 11:29
door zone2000
zou je dan een D-E rijbewijs nodig hebben?

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 12:35
door busentrein
Klopt, hier is inderdaad D-E voor nodig -o-

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 12:43
door fogeltje
En wat hebben buschauffeurs standaard?

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 12:59
door Hainje
Nee dat hebben buschauffeurs niet standaard. Chauffeurs mogen met een gelede wagen rijden omdat trekker en aanhanger één geheel zijn. Maar het concept dat Arriva hier wil invoeren zijn dus twee losse wagens. Niet dat het voor chauffeurs zo heel moeilijk zal zijn om een DE rijbewijs te halen (als ze tenminste redelijk wat ervaring hebben met geleed), maar het is wel weer een extra investering.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 13:00
door Nitein-Repart
Nog altijd goedkoper dan 2 bussen achter elkaar

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 14:02
door Jelmer
Oude tijden herleven, o.a. de RTM heeft ze vroeger gehad.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 14:32
door Meltrain
Het voordeel ten opzichte van gelede bussen zal dan zeker zijn dat de extra capaciteit alleen geboden wordt wanneer het echt nodig is?
Maar ja, zwartrijden lijkt me wel erg makkelijk in die aanhangers. Of zal er standaard een conducteur in zitten?

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 14:36
door fogeltje
Dat zou de kosten alweer redelijk verhogen dat je misschien net zo goed gelede bussen kunt aanschaffen.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 14:55
door Meltrain
De RET heeft trouwens ook bussen met aanhangers gehad: http://www.rovm-digitaal.nl/voertuigfot ... 1001-1009/

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 17:07
door Frans F

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 17:12
door Frans F
Meltrain schreef:Het voordeel ten opzichte van gelede bussen zal dan zeker zijn dat de extra capaciteit alleen geboden wordt wanneer het echt nodig is?
Dat is ook de reden dat Arriva niet zo gecharmeerd is van gelede bussen. Je hebt ze vaak maar voor twee ritten per dag nodig en dan nog alleen maar op schooldagen.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 17:32
door Nitein-Repart
Met uitzondering van trolleys en de Heyendaalshuttle rijden er in Gelderland helemaal geen gelede bussen en in Overijssel worden de enkele gelede bussen niet in reguliere dienst ingezet (voornamelijk spitsversterkers en uitzonderlijk vervoer). De vervoersbedrijven zetten in de ochtendspitspiek liever een extra bus in dan de hele dag met geledes te moeten rijden.

Overigens had ik het geprevireerd dat Arriva op lijn 73/74 (Winterswijk/Doetinchem-Enschede) wel geledes had ingezet icm een hoger comfort (meer beenruimte). Ter onderscheid zouden deze bussen een rood/witte kleur hebben gekregen in overeenstemming met de treinen.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 17:49
door Frans F
Juijn rijdt in Rivierenland op lijn 165 ook met gelede bussen in de spitsen

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 17:50
door Stéphane
Lijkt me wel een handig systeem voor deze regio, op elk moment genoeg capaciteit bieden en toch kostenefficiënt werken.

Ik heb van onze correspondent in Luxemburg trouwens gehoord dat dit systeem in Luxemburg-stad ook gebruikt wordt.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 17:52
door MdJ
@Erno En ritten op lijn 88, 91, 100, 109, 200, 201, 202, 203, 231, 293, op de Veluwe.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 18:19
door busentrein
Arriva heeft notabene 2 gelede wagens in de Achterhoek en die rijden alleen versterkingsritten. Vraag me af of het wel loont, want die aanhangers moeten afgekoppeld worden op t station na de spits en dan moeten ze nog naar de stalling gebracht worden...

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 19:24
door dennistd
Ik vrees dat ze tussen de spitsen gewoon op de buffer in Enschede gedumpt worden.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 19:57
door Nitein-Repart
Oh ja, die Valleilijn en Veluwelijnbussen was ik vergeten. Verder heb ik geen geledes uit Apeldoorn in Arnhem gezien, dus ze worden niet in de 91, 231 en 293 ingezet.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 19:58
door Nitein-Repart
busentrein schreef:Arriva heeft notabene 2 gelede wagens in de Achterhoek en die rijden alleen versterkingsritten. Vraag me af of het wel loont, want die aanhangers moeten afgekoppeld worden op t station na de spits en dan moeten ze nog naar de stalling gebracht worden...
Ze komen toch van de Waddeneilanden af, stonden kaartjes van Ameland in die bussen geplakt.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: do 05 jun 2014, 20:42
door busentrein
Erno-BE schreef:Oh ja, die Valleilijn en Veluwelijnbussen was ik vergeten. Verder heb ik geen geledes uit Apeldoorn in Arnhem gezien, dus ze worden niet in de 91, 231 en 293 ingezet.
Dan kom je op verkeerde tijden in Arnhem, ik tref ze met regelmaat in de avondspits op de 91/231 als ik op weg ben naar het station.
Erno-BE schreef:
busentrein schreef:Arriva heeft notabene 2 gelede wagens in de Achterhoek en die rijden alleen versterkingsritten. Vraag me af of het wel loont, want die aanhangers moeten afgekoppeld worden op t station na de spits en dan moeten ze nog naar de stalling gebracht worden...
Ze komen toch van de Waddeneilanden af, stonden kaartjes van Ameland in die bussen geplakt.
Klopt, we hadden in de Achterhoek de 223, 227 en 7809, de 223 rijdt inmiddels weer in Ameland, daarvoor hebben we de 551 voor teruggekregen *bus*
Afbeelding
Afbeelding

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 01:32
door Michael 1988
Het zal een flinke investering worden. Niet alleen moeten chauffeurs er een (nieuw) rijbewijs voor halen, ook moeten de meeste bussen, al dan niet alle bussen er op aangepast worden en moet er ruimte gemaakt worden op de stallingen, al dan niet extra stallingen. De bussen moeten namelijk aangepast worden met een trekhaak en een elektriciteitsaansluiting. Mogelijk moet de constructie ook versterkt worden met die lichtgewicht bussen (al weet ik dat niet zeker omdat ik daar niet zo veel verstand van heb).

Of het moet zo zijn dat Arriva nieuwe bussen gaat aanschaffen. Wel leuk in contrast met een artikel die een paar maanden eerder verscheen over minder vaak grote bussen op Gelderse platteland. Naast dit allemaal gok ik erop dat de passagierstrailers (zoals die dingen officieel heten) van het Duitse merk Göppel komen en het type go4city T wordt. Een type dat ook in Luxemburg te zien is en wat een bewakingssysteem heeft dat de chauffeur kan gebruiken tegen zwartrijders. Maar het kan ook een ander merk/type worden. Ik ken alleen dit type namelijk, althans in de Europese markt. De types in de wat armere landen reken ik niet mee (types die worden getrokken door vrachtwagens wel te verstaan).

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 07:36
door MdJ
Het is in de haalbaarheidsonderzoekfase, dus het is nog niet zeker.

Zomaar een gedachte: touringcarchauffeurs zouden wel eens eerder een d+e rijbewijs hebben. Ik neem aan dat bijvoorbeeld OAD best met aanhangers hebben gereden (maar dan voor fietsen). Gelderesch Reizen, die nu met de citaro's rijden, zou dat ook wel eens tot hun beschikking kunnen hebben. Dan zit je alleen ermee dat je een Arriva-chauffeur uitspaart. Gelderesch rijdt nu toch al versterking...

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 09:05
door Frans F
Michael 1988 schreef:Of het moet zo zijn dat Arriva nieuwe bussen gaat aanschaffen. Wel leuk in contrast met een artikel die een paar maanden eerder verscheen over minder vaak grote bussen op Gelderse platteland. Naast dit allemaal gok ik erop dat de passagierstrailers (zoals die dingen officieel heten) van het Duitse merk Göppel komen en het type go4city T wordt. Een type dat ook in Luxemburg te zien is en wat een bewakingssysteem heeft dat de chauffeur kan gebruiken tegen zwartrijders. Maar het kan ook een ander merk/type worden. Ik ken alleen dit type namelijk, althans in de Europese markt. De types in de wat armere landen reken ik niet mee (types die worden getrokken door vrachtwagens wel te verstaan).
Het stadsvervoersbedrijf van München heeft een hele serie bussen plus bijbehorende aanhangers gekocht bij Solaris ter vervanging van gelede bussen, de aanhangers zijn naar verluidt door Solaris ingekocht bij Hess. Een van de voordelen is de 30% grotere capaciteit vergeleken met een gelede bus. Ze zien er zeer gelikt uit. Ik denk trouwens dat Arriva niet gaat experimenteren en hele nieuwe sets gaat kopen, als het al gebeurt.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 09:49
door Meltrain
Erno-BE schreef:Oh ja, die Valleilijn en Veluwelijnbussen was ik vergeten. Verder heb ik geen geledes uit Apeldoorn in Arnhem gezien, dus ze worden niet in de 91, 231 en 293 ingezet.
Jullie vergeten ook nog de trolleybussen in Arnhem: die zijn ook geleed. :wink:
Edit: ik had niet goed gelezen. :oops: