Pagina 2 van 7

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 11:45
door BrengMe
Nee hoor, die zijn ze niet vergeten :wink:
Erno-BE schreef:Met uitzondering van trolleys en de Heyendaalshuttle rijden er in Gelderland helemaal geen gelede bussen...

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 18:30
door Michael 1988
Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:Of het moet zo zijn dat Arriva nieuwe bussen gaat aanschaffen. Wel leuk in contrast met een artikel die een paar maanden eerder verscheen over minder vaak grote bussen op Gelderse platteland. Naast dit allemaal gok ik erop dat de passagierstrailers (zoals die dingen officieel heten) van het Duitse merk Göppel komen en het type go4city T wordt. Een type dat ook in Luxemburg te zien is en wat een bewakingssysteem heeft dat de chauffeur kan gebruiken tegen zwartrijders. Maar het kan ook een ander merk/type worden. Ik ken alleen dit type namelijk, althans in de Europese markt. De types in de wat armere landen reken ik niet mee (types die worden getrokken door vrachtwagens wel te verstaan).
Het stadsvervoersbedrijf van München heeft een hele serie bussen plus bijbehorende aanhangers gekocht bij Solaris ter vervanging van gelede bussen, de aanhangers zijn naar verluidt door Solaris ingekocht bij Hess. Een van de voordelen is de 30% grotere capaciteit vergeleken met een gelede bus. Ze zien er zeer gelikt uit. Ik denk trouwens dat Arriva niet gaat experimenteren en hele nieuwe sets gaat kopen, als het al gebeurt.
Dat van de Solaris bussen, dat die met trailers rijden klopt. Dat van de type trailers klopt niet. Dat zijn ook trailers van Göppel (zie hier). Maar je hebt wel gelijk over dat Hess ook trailers heeft. Die was ik vergeten :oops: . Overigens tussen Kaufbeuren en Mindelheim rijden de combinatie Solaris Urbino 12 en Hess passagierstrailer. Niet in München ;).

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 19:32
door Busfoto.nl
Iemand die er wel eens mee gereden heeft? Ervaringen?

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 09:39
door Vinny
Nee, ik heb ze wel gezien in Luzern geloof ik. Ik was oprecht verbaasd dat die misbaksels rondreden. Ze zijn lelijk, en zoals hier boven uit de discussie blijkt ook onpraktisch en duur.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 11:02
door marlies
Ik vind het Arriva ten voeten uit. Dit doen ze best wel vaak: een dergelijke bijzondere, meestal compleet onhaalbare, oplossing aankondigen om media-aandacht te krijgen voor het feit dat het onderliggende probleem er is. En dan werkt de politiek ineens weer een stapje harder mee en komt er uiteindelijk (zonder persaandacht) een veel conventionelere oplossing voor. Tis een truukje dat ze vaak toepassen en ook bijna altijd werkt.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 12:19
door Frans F
Uh, waarom zou deze oplossing compleet onhaalbaar zijn? 50 km verderop in de regio Osnabruck rijden ze ook met aanhangers in de spits.

Je kunt je afvragen of het voor een handjevol ritten financieel wel de moeite waard is, maar dat is een andere overweging. Die zelfde vraag kun je trouwens ook stellen bij gelede bussen die buiten een paar spitsuurritten meestal ook niet veel zinvolle emplooi hebben..

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 12:22
door Frans F
Vinny schreef:Ze zijn lelijk, en zoals hier boven uit de discussie blijkt ook onpraktisch en duur.
Uit welke discussie blijkt dat ze onpraktisch en duur zijn?

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 12:44
door Busfoto.nl
Laat het ze gewoon maar eens proberen, zou ik persoonlijk zeggen. Hoewel je enerzijds kunt betogen dat heel vroeger ook al voorkwam, kun je het ook beschouwen als innovatie. Er zijn zoveel lijnen in Nederland waar een bepaalde rit van de dag zó druk is, dat er speciaal een gelede bus voor is aangeschaft of wordt ingehuurd. Als je op deze manier voor minder geld hetzelfde aantal mensen kan vervoeren, waarom niet? Ik vind de Waddeneilanden ook een mooi voorbeeld. Daar rijden bijvoorbeeld 6 bussen, terwijl het de meeste dagen van het jaar ook met 3 zou kunnen. Op de drukke momenten hang je er een aanhanger aan, die je rest van de tijd bij de steiger laat staan.

Het zou overigens nog mooier zijn als er ook een doorloopmogelijkheid zou zijn, zodat je gewoon voorin bij de buschauffeur kan instappen. Voorzover ik weet bestaat dat momenteel echter nog niet.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 13:01
door Freek
marlies schreef:Ik vind het Arriva ten voeten uit.
Dit is niet alleen een proef/idee van Arriva, ook de provincie doet mee. Die heeft bijvoorbeeld toestemming geregeld bij de RDW voor de proef.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 13:16
door marlies
Nou en? Het idee komt bij Arriva vandaan.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 14:10
door Jurre
Busfoto.nl schreef:Het zou overigens nog mooier zijn als er ook een doorloopmogelijkheid zou zijn, zodat je gewoon voorin bij de buschauffeur kan instappen. Voorzover ik weet bestaat dat momenteel echter nog niet.
Jawel, zoiets heet een gelede bus :lol:.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 15:05
door Hainje
Vinny schreef:Nee, ik heb ze wel gezien in Luzern geloof ik. Ik was oprecht verbaasd dat die misbaksels rondreden. Ze zijn lelijk, en zoals hier boven uit de discussie blijkt ook onpraktisch en duur.
Het esthetische deel zal altijd wel een twistpunt blijven. Zoiets mag nooit de doorslag geven het maar te laten.

Maar laat het Arriva maar proberen, nooit geschoten is altijd mis.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 15:08
door BR628
Jurre schreef:
Busfoto.nl schreef:Het zou overigens nog mooier zijn als er ook een doorloopmogelijkheid zou zijn, zodat je gewoon voorin bij de buschauffeur kan instappen. Voorzover ik weet bestaat dat momenteel echter nog niet.
Jawel, zoiets heet een gelede bus :lol:.
+1 *O*

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 15:34
door fogeltje
Misschien heeft de NS nog wat doorloopkoppen van Koplopers liggen ;)

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: za 07 jun 2014, 19:46
door groningen
Ik kan me eigenlijk nog geen voorstelling van maken; hoe het spul eruit gaat zien. Achterin zittend denk ik dan alsof je in een aanhanger van een vrachtwagen zit.

Omroep Gelderland over het flauw vallen. > https://www.youtube.com/watch?v=x3N2nGMrMpg

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: zo 08 jun 2014, 19:12
door Stéphane
Volgens mij heeft STF wel eens foto's gepost van een gelijkaardige bus in Luxemburg-stad, maar ik vind die niet meteen terug.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: zo 08 jun 2014, 20:55
door Busfoto.nl
https://www.youtube.com/watch?v=8NpwvYXnWzk

https://www.youtube.com/watch?v=2jNK3mFmWFI

https://www.youtube.com/watch?v=-TwuofE32GA

https://www.youtube.com/watch?v=pRspQ7Bre68

https://www.youtube.com/watch?v=0gPP2G_2xok

Hierboven wat willekeurige filmpjes van Duitse Bus-Züge, Hängerbus of hoe je het geheel weel noemen. Gebaseerd op de filmpjes lijkt het trouwens dat ze vooral worden ingezet op ritten waar niemand inzit... :lol:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: zo 08 jun 2014, 21:00
door Michael 1988
Dat zijn maar 2 vervoersbedrijven. Voyages Emile Weber met een VDL Bova Lexio bus en Hess AG PTA 11 passagierstrailer en Frisch Rammerech met Göppel go4city combi (go4city 10 met go4cityT). Welke bedoel je?

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: zo 08 jun 2014, 21:07
door groningen

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: zo 08 jun 2014, 21:40
door Freek
marlies schreef:Nou en? Het idee komt bij Arriva vandaan.
Dat zou ik niet te hard roepen. Bovendien wilde ik alleen maar aangeven dat dit niet een van de wilde ideeën is die Arriva wel eens de wereld in gooit. Het project wordt gedeeld door anderen en is een verder stadium dan een idee.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: zo 08 jun 2014, 21:46
door Nitein-Repart
Ze zien er leuk uit. Als het mogelijk is, kan toch zon Osnabrueckse bus proefrijden in de Achterhoek. Zo ver liggen Groenlo en Osnabrueck ook weer niet van elkaar, voor overbrengingsritten.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: ma 09 jun 2014, 08:48
door peter s
Een tijdje terug was op de Aktuelle Stunde een bericht dat deze bussen nog maar beperkt ingezet zouden worden ivm overlast en de sociale controle. Misschien zijn ze wel te koop :mrgreen:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: ma 09 jun 2014, 22:08
door ovforens
In het tijdschrift Der Nahverkehr van 2010 een semi-wetenschappelijk onderzoek naar de verschillende kosten van de verschillende buslengten. Belangrijke opmerking is dat bij dat onderzoek er van uit is gegaan dat de 12 meterbus dagelijks 164 kilometer rijdt, en de aanhangerbus precies de helft. Hoeveel de 12 meterbus en de aanhanger daadwerkelijk ingezet worden, is uiteraard weer van invloed op de prijs per kilometer.

http://www.goeppel-bus.de/files/133/2010_5_nahverkehr_wirtschaftlichkeit_glz_buszug.pdf

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: ma 09 jun 2014, 22:56
door busentrein
De Ambassadors zitten na 3,5 jaar gemiddeld op de 400.000 kilometer, dus +- 300 kilometer per dag, ik schat echter dat je maar voor 50/60 kilometer daadwerkelijk gaat nodig hebben.

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 00:24
door dennistd
Nieuws dat ik vanavond hoorde uit een betrouwbare bron bij Arriva: er komt in maart een bus met aanhanger over uit Zwitserland om proef te rijden op lijn 74, presentatie zou op 13 maart plaatsvinden!

Voor de proef is een ontheffing verleend, er mogen namelijk volgens de wet geen personen in een aanhanger vervoert worden.