Pagina 26 van 31

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: di 03 jul 2018, 22:01
door willie
flipje schreef:ROCOV Overijssel heeft een maand geleden hun advies voor de dienstregeling 2019 online gezet en het lijkt er op dat Syntus/Overijssel nog meer wil gaan snijden in het vervoer. De veranderingen per december 2019:

Stadsdienst Zwolle:
- Lijn 1 gaat een aangepaste route door Stadshagen rijden, grote delen van de wijken hebben nog geen ontsluiting met het OV, door aanpassingen in de route zou dit vanaf december wel het geval moeten zijn.
- Lijn 2/4 halvering van de dienstregeling ipv 4x p/uur naar 2x p/uur. Er wordt nog gekeken naar versterkingsritten of een snellere buslijn in de spits van Zuid naar het station.
- Lijn 3 komt te vervallen.

Streekdienst Zwolle:
- Lijn 161 de laatste rit in beide richtingen komt te vervallen net zoals het rondje door Wijhe.
- Lijn 166 de laatste rit in beide richtingen komt te vervallen.
- Lijn 167 het gedeelte tussen Dalfsen en Ommen komt te vervallen. Er wordt wel gekeken naar een koppeling tussen lijn 167 en lijn 162 in Dalfsen.

Over Deventer e.o. is verder niets duidelijk.
Lekker clubje dat ROCOV. Ik wens ze veel succes bij hun steun voor het proviciale afbraakbeleid! Ik kan niets anders vinden dan 'lijntje bloedt dood, verder afknijpen dan maar of opheffen'. Is er wel iemand op het idee gekomen zich af te vragen waarom dat zo gaat?

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: di 03 jul 2018, 22:04
door regenmaker
Ik snap het ook deels wel. Lijnen 161, 166 en 167 rijden allemaal parallel aan het spoor. Tussen de sporen in ligt ook niets noemenswaardigs om te bedienen. Eigenlijk alleen Lemelerveld.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 06:41
door willie
regenmaker schreef:Ik snap het ook deels wel. Lijnen 161, 166 en 167 rijden allemaal parallel aan het spoor. Tussen de sporen in ligt ook niets noemenswaardigs om te bedienen. Eigenlijk alleen Lemelerveld.
Laten we als voorbeeld het nu op te heffen rondje Assendorp van de Zwolse stadslijn 3 nemen.
Oorspronkelijk werd Assendorp in een kwartierdienst bediend door lijn 2, die aan de ene kant doorreed naar het toenmalige Sophiaziekenhuis (Oosterenk), en aan de andere kant via het centrum van de stad naar Holtenbroek.
Toen de MAXX-stadsdienst werd ingevoerd, werd de doorkoppeling naar Oosterenk ongedaan gemaakt en vervangen door het rondje Assendorp, dat onderdeel werd van lijn 3 (Assendorp - Station - Centrum - Berkum), die aanvankelijk ook een kwartierdienst kende. Omdat reizigers naar de Oosterenk voortaan lijn 1 (via de Wipstrik) moesten nemen, bleven alleen de reizigers voor Assendorp over. Na een aantal jaren werd de frequentie dan ook gehalveerd en verviel de aansluiting op de treinknoop, wat verder reizgersverlies opleverde.
Kort daarna werd de tak naar het Centrum en Berkum losgekoppeld van het rondje Assendorp, zodat alleen het station als bestemming overbleef: nog meer reizigersverlies dus. Enige tijd later werd scholierenlijn 8 ingevoerd, die overdag met een kwartierdienst concurreert met het rondje Assendorp. Dat was de doodklap.

Wat me nu zo tegenvalt is dat niemand zich realiseert hoe een oorspronkelijk goedlopende stadslijn gewoon kapot is gemaakt door onbenullig beleid op het provinciehuis. Daar had het ROCOV wat van kunnen zeggen. Maar helaas!

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 16:07
door diederickx
Wat had het Rocov dan moeten adviseren? Om alle ontwikkelingen van de afgelopen decennia terug te draaien?

Zoals ik het lees is het een afgewogen advies dat zich richt op zaken die nog binnen te halen zijn, en niet zozeer op het preken voor eigen parochie of het lamenteren van reeds lang gedane zaken.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 21:39
door willie
diederickx schreef:Wat had het Rocov dan moeten adviseren? Om alle ontwikkelingen van de afgelopen decennia terug te draaien?

Zoals ik het lees is het een afgewogen advies dat zich richt op zaken die nog binnen te halen zijn, en niet zozeer op het preken voor eigen parochie of het lamenteren van reeds lang gedane zaken.
Wat het ROCOV kan doen is zelf het initiatief nemen en plannen maken - in plaats van achteroverleunen en wachten op het wel erg voorspelbare oordeel van een rancuneuze bureaucraat.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 23:01
door diederickx
Nou, aan de slag dan. Volgens mij is er minstens één lid van het Rocov ook op dit forum actief. Zo help je elkaar.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 23:19
door busentrein
willie schreef:
diederickx schreef:Wat had het Rocov dan moeten adviseren? Om alle ontwikkelingen van de afgelopen decennia terug te draaien?

Zoals ik het lees is het een afgewogen advies dat zich richt op zaken die nog binnen te halen zijn, en niet zozeer op het preken voor eigen parochie of het lamenteren van reeds lang gedane zaken.
Wat het ROCOV kan doen is zelf het initiatief nemen en plannen maken - in plaats van achteroverleunen en wachten op het wel erg voorspelbare oordeel van een rancuneuze bureaucraat.
Buiten het feit dat we (zittend in het ROCOV Gelderland) als ROCOV's zijnde een ADVIESorgaan zijn. Ook al kunnen we iets afkeuren wil het niet zeggen dat het niet gebeurt. De provincie mag het advies van het ROCOV naast zich neerleggen om toch ergens groen licht voor te geven.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: do 05 jul 2018, 06:37
door regenmaker
Hetgeen ze ook regelmatig doen.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: do 05 jul 2018, 22:05
door willie
busentrein schreef: Buiten het feit dat we (zittend in het ROCOV Gelderland) als ROCOV's zijnde een ADVIESorgaan zijn. Ook al kunnen we iets afkeuren wil het niet zeggen dat het niet gebeurt. De provincie mag het advies van het ROCOV naast zich neerleggen om toch ergens groen licht voor te geven.
Dat snap ik. Maar in elke discussie helpt het als je zelf het voortouw neemt. Succes, en als jullie nog op zoek zijn...

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: di 17 jul 2018, 12:37
door BrengMe
Uit het buurtsuper-topic:
cassie127 schreef:Toen ik vanmiddag achter de kassa zat had ik nog een buschauffeuse hier uit de regio gesproken en ze had het erover dat concessie Midden-Overijssel pas in Februari 2019 een nieuwe dienstregeling gaat krijgen, nadat ik wat vragen stelde over hoe het er nu bij stond met de nieuwe cao
Klinkt naar mijn inziens best logisch, gezien het nieuwe busstation in Zwolle pas voorjaar 2019 klaar is. En om twee keer in korte tijd de hele dienstregeling om te gooien lijkt me niet verstandig, dus eigenlijk had ik dit wel verwacht.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: di 17 jul 2018, 12:52
door cassie127
Opzich wel logisch ja, overigens verwacht ik nog wel enkele kleine wijzigingen in December om aansluitingen (die veranderen) te kunnen blijven bieden

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: di 17 jul 2018, 14:53
door DrechtBlub
Ik wil niet luchtfietsen maar ik snap niet waarom ze de 1, 7 en 3 aan de oostkant niet tot één lijn hebben samengevoegd (Ringlijn in 2 richtingen), dan had je voor dezelfde kosten netjes 4*Uur per richting op weekdagen en 2*Uur per richting op andere tijden rijden voor de kosten zoals nu, wat VEEL interessanter is voor reizigers. Ik heb nog een idee voor Zwolle liggen, maar dit is niet echt de plek om dit te delen. Als andere mensen ook interesse hebben kan ik wel een topic maken in ideën over het OV hiervoor.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: di 17 jul 2018, 15:03
door BrengMe
Als je in Zwolle e.o. woont, snap je dat wel. Lijn 7 is een scholierenlijn, dus die moet je sowieso ongemoeid laten. De lijnen 1 en 3 verschillen sterk in bediening en daar een grote lus van maken is niet te doen. De huidige lijnen zijn direct en als je die gaat combineren, zullen er meer reizigers op achteruit dan vooruit gaan.

Ik ben nu ook bezig met puzzelen aan de stadsdienst van Zwolle, dus van mij mag je wel een draadje openen. Ik heb nu toch een zee aan vrije tijd.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: di 17 jul 2018, 15:30
door cassie127
Inderdaad, daarnaast zijn de ritten op lijn 7 gedeeltelijk gecombineerd aan lijn 8 en 9 waardoor er ook geleed materieel op deze lijn rijdt... En dat is niiet voor niets zo.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: do 19 jul 2018, 09:04
door regenmaker
Lemele krijgt eindelijk ook buurtbus

Na jarenlang verstoken te zijn van openbaar vervoer, wordt Lemele aangesloten op de buurtbus Vilsteren (lijn 568). Vanaf 3 september wijzigt de route van de buurtbus zodat ook het dorp Lemele aangedaan wordt.

De Stentor

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: za 21 jul 2018, 20:00
door cassie127
Buurtbus Olst-Raalte rijdt op zaterdag gratis
De komende drie maanden kunnen passagiers op zaterdag gratis mee met de Buurtbus tussen Olst, Boskamp, Eikelhof, Wesepe, Heeten en Raalte. De actie moet het gebruik van de Buurtbus tussen deze dorpen op zaterdag stimuleren.

Volgens Buurtbus Salland maken steeds meer mensen gebruik van de blauwe bus, die zes dagen per week rijdt tussen Olst en Raalte. Alleen de zaterdag blijft qua passagiersaantallen achter.

https://www.destentor.nl/salland/buurtb ... ~a45c1eba/

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: do 20 sep 2018, 09:19
door ovVeluwe
Nog steeds veel problemen met overvolle bussen naar het Deltion.

https://www.destentor.nl/zwolle/overvol ... ~af57db11/

In dit artikel wordt ook gesproken over dat er in oktober 3 12 meter bussen vervangen worden door 18 meter bussen.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: do 20 sep 2018, 09:32
door regenmaker
Als ik dit zo lees dan moet er zoals bij de Uithof gewoon een vergelijkbaar lijnennet voor het Deltion komen.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: do 20 sep 2018, 11:10
door cassie127
Ochtendspits rondom Zwolle is dit jaar ook weer drukker geworden. Deltion heeft over de afgelopen jaren een groei gehad van 15% in het aantal studenten, aldus mijn docent

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 10:00
door flipje
De oplossing lijkt me eigenlijk vrij simpel, laat een aantal streeklijnen ook het Deltion aan doen.
Lijn 71, 200 en 202 rijden er nu praktisch bij langs, laat deze bussen 's ochtends ook stoppen thv de halte bij de ABN en reizigers meenemen er uit zetten bij halte Katerdijk/Blaloweg en van daaruit is het nog 5 á 7 minuten lopen.
Op deze manier krijg je er tussen half 8 en half 9 er 8 bussen bij waarvan een groot gedeelte ook nog eens met groot materieel wordt uitgevoerd..

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 11:29
door marvinkok
Er komen 3 (tweedehands) gelede Mercedessen voor MO, het zijn ex-Almere bussen.
Nummers zijn ook al bekend:
- 4301 (ex-9120)
- 4302 (ex-9129)
- 4303 (ex-9154)

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 11:39
door ovVeluwe
Die oude 9100 Citaro's worden nu zowat echt typische studenten-tonijnblikjes. :')

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 12:10
door Suus
Het gebeurt niet vaak dat er in één klap zoveel gelede bussen op de tweedehandsmarkt komen. Gezien de aanschafprijs van een nieuwe gelede bus snap ik wel dat deze oude bussen nu als broodjes tonijnsalade over de toonbank gaan.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 13:09
door marvinkok
Daarbij zijn deze bussen natuurlijk opgeknapt met een nieuwe EEV-motor..

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 14:04
door Dennenboom
regenmaker schreef:Als ik dit zo lees dan moet er zoals bij de Uithof gewoon een vergelijkbaar lijnennet voor het Deltion komen.
Of op termijn een nieuwe locatie vlak bij het station kiezen en het huidige gebouwencomplex slopen of er een andere bestemming voor vinden.