Pagina 1 van 2

Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 15:10
door Michael
Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Op de Hanzespoorlijn is een bouwblunder gemaakt, zegt een spoorwegingenieur. In de spiksplinternieuwe spoortunnel onder het Drontermeer zit een ontwerpfout.

Bouwer Ballast Nedam moest voor 50 miljoen euro een tunnel afleveren waar een trein met een snelheid van 200 kilometer per uur doorheen kon rijden, maar dat gaat niet. Een intercity kan maximaal 100 kilometer per uur halen, anders krijgen reizigers te veel last van hun oren, omdat de tunnel te krap is gebouwd.

„Het is ongelooflijk dom. Iedereen weet dat de luchtdruk enorm toeneemt met de snelheid. Deze tunnel had veel breder gemoeten om zonder problemen 200 kilometer te kunnen rijden”, zegt een spoordeskundige die ook voor ProRail werkt en anoniem wil blijven. „Een oplossing is dat NS met peperdure luchtdichte hogesnelheidstreinen gaat rijden, maar die heeft de NS niet en wil het bedrijf ook niet aanschaffen.”

Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2281 ... eid__.html

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 15:22
door Alargule
De Geletraaf schreef:Kamerlid Dik-Faber van de Christen Unie vraagt opheldering aan staatsecretaris Mansveld (Infrastructuur). „Door constructiefouten in de tunnel kunnen de treinen niet op snelheid blijven rijden. De afspraak was 200 kilometer per uur toen de Kamer jaren geleden akkoord ging met de Hanzelijn, maar nu blijkt dat 140 kilometer per uur al problematisch is. Hoe moet het als straks de snelle intercity’s beschikbaar komen. Ik wil weten wanneer ProRail dit probleem oplost.’’
Ojee ojee ojee hoe moet dat nu als 'straks' de 'snelle' intercity's beschikbaar komen. Mevrouw Dik-Faber is haar agendaatje van snelle IC's er wel op erg slinkse wijze aan het doordrukken.

En is die snelheid niet überhaupt onmogelijk als gevolg van de boog bij Kampen?

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 15:38
door marlies
Die boog is 160, maar er zit wel 2 km tussen boog en tunnel. 200 is dus inderdaad niet reeel. Maar 170 moet dan wel comfortabel kunnen qua luchtdruk :P

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 15:45
door reisthijs
Dat ligt er maar net aan hoe snel de nieuwe treinen versnellen van 160 naar 200.

Verder weet ik niet wat hier precies het 'nieuws' is.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 15:49
door Thom91
De andere kant op red je het makkelijk.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 16:07
door Klaasje
Hoe hard je na die boog weer kan rijden hangt natuurlijk helemaal van het vermogen van de trein (bovenleidingsspanning!) af. VIRM zou de 180 km/h niet halen. Een ICE3 ook niet zo vlot. Maar we weten niet wat NS gaat bestellen. :wink: Andersom kan je echt nog wel 200 km/h in de tunnel rijden en vervolgens afremmen voor de boog.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 17:16
door Obus
Daarom krijg ik dus zo'n pijn aan mijn horen in de Drontermeertunnel.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 17:27
door Hainje
Gewoon een nieuw tunneltje leggen. Je moet investeren in tijden van crisis!!1!

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 18:18
door Frans F
Hainje trakteert!

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 18:39
door Hainje
Inderdaad. :D

*kijkt ondertussen naar minister van SZW voor wat meer uitkering*

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 21:03
door Thom91
Hainje schreef:Gewoon een nieuw tunneltje leggen. Je moet investeren in tijden van crisis!!1!
Hoeveel kilometer geluidsscherm?

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:06
door Hainje
Thom91 schreef:
Hainje schreef:Gewoon een nieuw tunneltje leggen. Je moet investeren in tijden van crisis!!1!
Hoeveel kilometer geluidsscherm?
Ter waarde van een miljard euro ofzo. Misschien is er nog wat in de aanbieding bij de Praxis.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:51
door Alargule
Nu in de aanbieding: Tunnel! 3 halen, 2 betalen! Prijs: €10 mln / strekkende meter. Verkrijgbaar in meerdere ruimteprofielen. Korting niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen. Ruilen binnen 14 jaar.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: do 03 jul 2014, 23:55
door Hainje
Niet goed = geld weg garantie!

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 08:01
door groningen
De tunnel moest natuurlijk niet te duur worden.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 08:21
door Obus
Nee, het is

Twee halen, drie betalen!

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 08:31
door Alargule
Tunnel niet in water plaatsen. Niet in de zon leggen. Buiten bereik van politici houden. Met een droge doek afnemen.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 15:28
door Hainje
Hahahaha, het loopt echt gierend uit de klauw in dit topic. :P

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 15:51
door Alargule
Krijg er pijn van in m'n oren.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 16:43
door marlies
Dit soort ongein loop ik met een grote boog omheen.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 20:48
door Thom91
Hainje schreef:Hahahaha, het loopt echt gierend uit de klauw in dit topic. :P
Ik zie het liever ontsporen.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 20:53
door marlies
De moderators krijgen dit topic wel weer op de rails. Kost alleen wel 1 miljard.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 21:03
door Hainje
Als je een politicus moderator treft met een gat in zijn/haar hand, dan is het uitgeven van dat bedrag natuurlijk een fluitje van een cent.

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 23:13
door Geert
Denk dat we er dan maar een geluidsscherm om heen bouwen, dat is goedkoper.

Even zonder gekheid, ik heb zelf nooit last van mijn oren in die tunnel. Hoe ervaart de rest van OVNL dit probleem?

Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 23:27
door Milco
Ik ben best al een aantal keer door de Drontermeertunnel gekomen. Persoonlijk vind ik 'last' een groot woord. Je oren klappen wel even 'dicht' (of hoe ik dit ook kan noemen), maar met wat (nep)gapen is dat weer over. Beetje vergelijkbaar met als je in het buitenland in de hoge bergen bent eigenlijk.