Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Berendsz
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 21 Jun 2012, 17:31

Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Berendsz » Wo 09 Jul 2014, 19:35

De provincie Gelderland is nu wel voor elektrificatie van spoorlijnen in de Achterhoek en de lijn Elst-Tiel. Ze willen ook mee te betalen. MAAR Syntus (???) en Arriva en het rijk moeten ook meedoen.
Bron: http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.4442576

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Freek » Wo 09 Jul 2014, 19:39

Vermoed Syntus voor Zutphen - Hengelo.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 09 Jul 2014, 19:41

Ik denk dat ze een foutje hebben gemaakt. Of ze willen de lijn Zutphen - Hengelo ook gaan elektrficeren (samen met Overijssel). Maar ze zijn wel Hermes / Breng vergeten.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

MdJ
Berichten: 3803
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor MdJ » Wo 09 Jul 2014, 19:44

Zutphen-Lochem ligt in Gelderland, vandaar :)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 09 Jul 2014, 19:50

Ja maar om maar een klein stukje van die lijn te elektrificeren is ook zonde van het geld (en dom).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Suus » Wo 09 Jul 2014, 19:52

Eindelijk worden de politici in ons land wakker. Dieseltreinen zijn een ouderwets concept en niet bedoeld voor lijnen met een frequente bediening, elektriciteit heeft de toekomst *O*
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Ardan » Wo 09 Jul 2014, 20:02

Goede ontwikkeling :pos: En how about verdubbelingen?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Freek » Wo 09 Jul 2014, 20:57

Veel is overigens ingezet als gevolg van stijgende kosten. Stijgende dieselkosten, afschaffen rode diesel, hogere gebruikersvergoeding heeft er voor gezorgd dat er gekeken wordt naar andere zaken en ook het kosten/batenplaatje beter wordt.

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor groningen » Wo 09 Jul 2014, 22:24

Als Gelderland zijnde zou ik mijn geld is voor Zutphen - Winterswijk - Zevenaar inzetten, dan dat lijntje van Nijmegen naar Venlo te financieren. De spoorlijn die voornamelijk in Noord Brabant en Limburg ligt.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Freek » Wo 09 Jul 2014, 22:59

Maar 'dat lijntje' is wel drukker dan Arnhem Winterswijk en heeft de meeste reizigers op het Gelderse gedeelte. Bovendien van groot belang voor Gelderland.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Bakpapier » Ma 14 Jul 2014, 11:50

Men zou natuurlijk ook enkel tot Venray kunnen elektrificeren. De spitsstoptrein 32300 rijdt nu al tot Venray en er is een keermogelijkheid. Dan moet Limburg natuurlijk ook wel een deel betalen.
Deze sprinter zou dan gekoppeld moeten worden aan de sprinter Zutphen-Nijmegen, zodat je een mooie lijn in het oosten van het land hebt. Deze kan versterkt worden met andere sprinters/boemeltjes (bijvoorbeeld Nijmegen-Roermond).

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Frans F » Ma 14 Jul 2014, 13:04

Freek schreef:Maar 'dat lijntje' is wel drukker dan Arnhem Winterswijk en heeft de meeste reizigers op het Gelderse gedeelte. Bovendien van groot belang voor Gelderland.

Het Gelderse deel is maar heel kort.
Overigens betaalt Brabant niet mee aan de electrificatie.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor fogeltje » Ma 14 Jul 2014, 13:28

Bakpapier schreef:Men zou natuurlijk ook enkel tot Venray kunnen elektrificeren. De spitsstoptrein 32300 rijdt nu al tot Venray en er is een keermogelijkheid. Dan moet Limburg natuurlijk ook wel een deel betalen.
Deze sprinter zou dan gekoppeld moeten worden aan de sprinter Zutphen-Nijmegen, zodat je een mooie lijn in het oosten van het land hebt. Deze kan versterkt worden met andere sprinters/boemeltjes (bijvoorbeeld Nijmegen-Roermond).

Een klein deel van die treinen begint/eindigt in Venlo, dan moet je ze op het laatste stuk gaan duwen. Voorts wordt Zutphen - Nijmegen al naar Wijchen doorgetrokken zover ik weet.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Bakpapier » Ma 14 Jul 2014, 14:02

fogeltje schreef:
Bakpapier schreef:Men zou natuurlijk ook enkel tot Venray kunnen elektrificeren. De spitsstoptrein 32300 rijdt nu al tot Venray en er is een keermogelijkheid. Dan moet Limburg natuurlijk ook wel een deel betalen.
Deze sprinter zou dan gekoppeld moeten worden aan de sprinter Zutphen-Nijmegen, zodat je een mooie lijn in het oosten van het land hebt. Deze kan versterkt worden met andere sprinters/boemeltjes (bijvoorbeeld Nijmegen-Roermond).

Een klein deel van die treinen begint/eindigt in Venlo, dan moet je ze op het laatste stuk gaan duwen. Voorts wordt Zutphen - Nijmegen al naar Wijchen doorgetrokken zover ik weet.

Die moeten dan maar níet meer doorrijden tot Venlo dan. Of men electrificeert helemaal tot venlo maar da's wel erg duur.

Sowieso zie ik de dienstregeling voor me:
- huidig dieselboemeltje nijmegen - roermond 2x per uur (laat en/of op zondag 1x per uur)
- geëlektrificeerde sprinter naar Venray in de spits 2x per uur (blijkbaar is koppelen aan de sprinter uit Zutphen dan niet mogelijk, of deze moet 1x per uur gekoppeld worden naar Venray en 1x per uur naar Wijchen of zo, en de rest apart rijden); buiten de spits 1x per uur of helemaal niet meer

Indien het boogje Tiel -> Nijmegen nog bestond, had het boemeltje uit Tiel mooi gekoppeld kunnen worden aan het boemeltje naar Roermond (allemaal diesel dan), of men kan het elektrificeren en dan koppelen aan de sprinter naar Venray in mijn plan. Maar zowel aanleg van die boog als electrificatie lijkt me niet echt haalbaar.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor reisthijs » Ma 14 Jul 2014, 14:32

Volkomen overbodige moeilijk-doenerij.
Nijmegen-Roermond wordt gewoon helemaal gelektrificeerd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Obus » Ma 14 Jul 2014, 14:49

Inderdaad, en dan lekker 1x/u een sneltrein of intercity Maastricht/Heerlen - Sittard - Roermond - Venlo - Venray - Cuijk - Nijmegen - Arnhem. Desnoods zou je, om capaciteit te besparen, de trein tussen Nm en Ah als vervangende sprinter laten rijden.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor fogeltje » Ma 14 Jul 2014, 15:11

Obus schreef:Inderdaad, en dan lekker 1x/u een sneltrein of intercity Maastricht/Heerlen - Sittard - Roermond - Venlo - Venray - Cuijk - Nijmegen - Arnhem. Desnoods zou je, om capaciteit te besparen, de trein tussen Nm en Ah als vervangende sprinter laten rijden.

En dan de sneltrein Zwolle - Roosendaal weer door laten kachelen, ik ben voor.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Erno-BE » Ma 14 Jul 2014, 16:12

Freek schreef:Maar 'dat lijntje' is wel drukker dan Arnhem Winterswijk en heeft de meeste reizigers op het Gelderse gedeelte. Bovendien van groot belang voor Gelderland.

Fout, Nijmegen-Roermond heeft een hogere piek, maar gemiddeld genomen is Arnhem-Doetinchem drukker. Wat lastig is aan Nijmegen-Roermond is de kruising met een Duitse lijn te Venlo en bij Arnhem-Doetinchem wordt al het drukste gedeelte onder draad gereden. Dus zou eerder Arnhem-Doetinchem onder draad brengen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Erno-BE » Ma 14 Jul 2014, 16:18

Obus schreef:Inderdaad, en dan lekker 1x/u een sneltrein of intercity Maastricht/Heerlen - Sittard - Roermond - Venlo - Venray - Cuijk - Nijmegen - Arnhem. Desnoods zou je, om capaciteit te besparen, de trein tussen Nm en Ah als vervangende sprinter laten rijden.

Zou al enorm schelen als de Maaslijn in Nijmegen aansluit op de s3000 ipv s3100 terwijl in Roermond de aansluitingen gehandhaafd blijft. Door electrificatie, dubbelspoor en sneltreinen die kleinere haltes overslaan (zo kunnen ook Belfeld en Grubbenvorst geopend worden) is dat mogelijk. Een echte Intercity lijkt mij niet mogelijk, maar het zou wel prachtig zijn als er een Noord-Zuid-IC (Zwolle-Maastricht) icm een Twente-Brabant-IC (Enschede-Roosendaal) komt.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor The best » Ma 14 Jul 2014, 16:22

Erno-BE schreef:
Obus schreef:Inderdaad, en dan lekker 1x/u een sneltrein of intercity Maastricht/Heerlen - Sittard - Roermond - Venlo - Venray - Cuijk - Nijmegen - Arnhem. Desnoods zou je, om capaciteit te besparen, de trein tussen Nm en Ah als vervangende sprinter laten rijden.

Zou al enorm schelen als de Maaslijn in Nijmegen aansluit op de s3000 ipv s3100 terwijl in Roermond de aansluitingen gehandhaafd blijft. Door electrificatie, dubbelspoor en sneltreinen die kleinere haltes overslaan (zo kunnen ook Belfeld en Grubbenvorst geopend worden) is dat mogelijk. Een echte Intercity lijkt mij niet mogelijk, maar het zou wel prachtig zijn als er een Noord-Zuid-IC (Zwolle-Maastricht) icm een Twente-Brabant-IC (Enschede-Roosendaal) komt.

ZIe het nut van een een IC tussen Enschede en Roosendaal niet echt in, als je zorgt voor een goede overstap in Deventer (wat best lastig is rekening houdende met de knoop in Zwolle) is dat echt wel goed genoeg. Ook vraag ik mij af of een intercity van Zwolle naar Maastricht echt nuttig is. Het klinkt leuk, maar hoeveel mensen gaan er echt op vooruit?

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor groningen » Ma 14 Jul 2014, 16:32

Wat lastig is aan Nijmegen-Roermond is de kruising met een Duitse lijn te Venlo en bij Arnhem-Doetinchem wordt al het drukste gedeelte onder draad gereden.


In mijn ogen is er helemaal geen conflict in Venlo tussen de duitse trein en Venlo - Tegelen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Ardan » Ma 14 Jul 2014, 16:49

Waarom moet een topic over de Achterhoek meteen weer verziekt worden met Brabantse lijnen? Heeft niets met elkaar te maken.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Freek » Ma 14 Jul 2014, 17:31

Erno-BE schreef:
Freek schreef:Maar 'dat lijntje' is wel drukker dan Arnhem Winterswijk en heeft de meeste reizigers op het Gelderse gedeelte. Bovendien van groot belang voor Gelderland.

Fout, Nijmegen-Roermond heeft een hogere piek, maar gemiddeld genomen is Arnhem-Doetinchem drukker. Wat lastig is aan Nijmegen-Roermond is de kruising met een Duitse lijn te Venlo en bij Arnhem-Doetinchem wordt al het drukste gedeelte onder draad gereden. Dus zou eerder Arnhem-Doetinchem onder draad brengen.

Zie graag de cijfers.....

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor Suus » Ma 14 Jul 2014, 19:16

Die nieuwe 1,5 kV - 25 kV spanningssluis die bij Zevenaar komt later deze zomer, waar is die precies voorzien eigenlijk? Ik mag toch hopen na de aansluiting richting Winterswijk?
Rame à l'approche

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Berichtdoor groningen » Ma 14 Jul 2014, 19:24

Waarom moet een topic over de Achterhoek meteen weer verziekt worden met Brabantse lijnen? Heeft niets met elkaar te maken.


Volgens mij gaat het er meer om wat is belangrijker voor de provincie Gelderland; de spoorlijn van Arnhem naar Winterswijk of Nijmegen naar Venlo/Roermond. Gemakshalve laat ik Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk er maar buiten.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten