Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door Karl »

Bee schreef:Die nieuwe 1,5 kV - 25 kV spanningssluis die bij Zevenaar komt later deze zomer, waar is die precies voorzien eigenlijk? Ik mag toch hopen na de aansluiting richting Winterswijk?
Gezien het een zeer doordacht plan is (waarom niet het Duitse 15kv doortrekken?) zou ik maar niet teveel hoop hebben als het gaat om een 'netwerkgedachte'.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door Suus »

De 15 kV doortrekken gaat niet omdat er dan zo'n 70 kilometer aan nieuwe hoogspanningsmasten gebouwd moeten worden. Op dit moment trekt de Duitse energietoevoer in de bovenleiding het net tot Emmerich. Zou die spanningssluis verplaatst moeten worden dan moet er ook een nieuw onderstation komen dat is aangesloten op het Bahnstroom-netwerk of een peperdure converter geplaatst moeten worden in Emmerich.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Die nieuwe 1,5 kV - 25 kV spanningssluis die bij Zevenaar komt later deze zomer, waar is die precies voorzien eigenlijk? Ik mag toch hopen na de aansluiting richting Winterswijk?
Tussen Zevenaar en Zevenaar Oost heb ik ooit gelezen. Ook wel logisch, anders zou Zevenaar ook nog een eiland qua beveiliging worden (25 kV is immers niet compatibel met ATB).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door BrengMe »

groningen schreef:
Waarom moet een topic over de Achterhoek meteen weer verziekt worden met Brabantse lijnen? Heeft niets met elkaar te maken.
Volgens mij gaat het er meer om wat is belangrijker voor de provincie Gelderland; de spoorlijn van Arnhem naar Winterswijk of Nijmegen naar Venlo/Roermond. Gemakshalve laat ik Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk er maar buiten.
Maar volgens mij wordt er in de titel toch gesproken over elektrificatie van het spoor in de Achterhoek.
Lijkt mij beter dat dit topic een andere naam krijgt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door Freek »

Bee schreef:Die nieuwe 1,5 kV - 25 kV spanningssluis die bij Zevenaar komt later deze zomer, waar is die precies voorzien eigenlijk? Ik mag toch hopen na de aansluiting richting Winterswijk?
Oef. Goede vraag. Hoeveel ruimte zit er tussen de aansluiting van de Winterswijklijn en de aansluiting van de Betuweroute?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door reisthijs »

Genoeg ruimte in elk geval voor een spanningssluis, want die komt in dat stuk.
groningen schreef:Volgens mij gaat het er meer om wat is belangrijker voor de provincie Gelderland; de spoorlijn van Arnhem naar Winterswijk of Nijmegen naar Venlo/Roermond.
Nee, want dat die laatste geëlektrificeerd wordt staat al vast.
De vraag is nu welke lijn de volgende is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door Daniel »

Gemeten van wissel tot wissel op Google Maps zit er zo'n 600 meter tussen de aftakking naar Winterswijk en Zevenaar Oost.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door reisthijs »

Aankondiging van een opdracht - Nutssectoren :Zevenaar - Realisatie OS en EV gedeelte spanningssluis en aanleg 1500V-kabel -ProRail B.V.
• Ter hoogte van ca. km 107.23 (geocode 039) zal een nieuwe spanningsluis worden gebouwd tussen het 1500 V emplacement van Zevenaar en de 25 kV sporen van de Betuweroute. (De spanningsluis komt in de sporen 809 en 810.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door Nitein-Repart »

Bee schreef:De 15 kV doortrekken gaat niet omdat er dan zo'n 70 kilometer aan nieuwe hoogspanningsmasten gebouwd moeten worden. Op dit moment trekt de Duitse energietoevoer in de bovenleiding het net tot Emmerich. Zou die spanningssluis verplaatst moeten worden dan moet er ook een nieuw onderstation komen dat is aangesloten op het Bahnstroom-netwerk of een peperdure converter geplaatst moeten worden in Emmerich.
Vormt dit ook een belemmering voor electrificatie Wesel-Bocholt?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door Busfoto.nl »

Ik ben helaas niet meer natuurkundig actueel, maar zou het Duitse onderstation het juist wel trekken tot aan Zevenaar als daardoor de nu noodzakelijke stop in Emmerich vervalt?

Ik kan me voorstellen dat het optrekken van een zware ertstrein juist heel veel vergt. Als dat niet meer hoeft, heeft het onderstation het ook minder zwaar.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gelderland voor elektrificatie spoor Achterhoek

Bericht door reisthijs »

Er wordt een nieuw onderstation gebouwd bij Zevenaar (zie link in mijn vorige post). Stoppen in Emmerich is in de huidige situatie ook al niet noodzakelijk. Los daarvan kan je niet zeggen dat een trein hier nooit meer op hoeft te kunnen trekken omdat ze er planmatig niet stoppen.

In elk geval staan de wijzigingen tussen Zevenaar en Emmerich de elektrificatie van lijnen in de Achterhoek niet in de weg, dus zullen we het daar maar weer over gaan hebben?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten