Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Ruben » Wo 06 Aug 2008, 00:49

Barneveld zet hoog in met een intercitystation. Daardoor laat de gemeente mogelijkheden liggen die beter bereikbaar zijn, aldus Ed Wilke, voorzitter van Regionaal Belang Veluwe en Vallei.

STROE - Het station van Stroe is momenteel weer in gebruik. Reizigers uit Apeldoorn moeten er overstappen om naar Amersfoort te reizen omdat er gewerkt wordt op de rails ten westen van Stroe. Het toont volgens Wilke maar weer aan dat het station van Stroe, dat sinds 1944 uit de dienstregeling is, nog steeds uitstekend bruikbaar is. Hij zet zich al vijftien jaar in voor heropening van het station. Dat idee is geboren uit plannen om de Veluwe autoluw te maken. Daarvoor worden aan de randen transferia ingericht, waar auto's geparkeerd kunnen worden en fietsen worden verhuurd. In Stroe, waar volgend jaar zo'n transferium geopend wordt, zou het mogelijk zijn om ook treinreizigers daar gebruik van te laten maken. "We hebben al een zijspoor en een perron." Daarvoor zou er tussen Amersfoort en Apeldoorn wel een stoptrein moeten rijden. "We gokken niet op de intercity", zegt Wilke. "Het vervelende is dat de gemeente Barneveld dat wel doet." Barneveld wil dat de intercity stopt op Barneveld-Noord. Maar zo'n ding is 350 meter lang. Die staat dus over de Baron van Nagellstraat, dus moet er eerst een tunnel komen. En NS wil helemaal geen intercitystop tussen Apeldoorn en Amersfoort." "Ik begrijp het wel: Barneveld heeft daar een bedrijventerrein en zo. Ze willen een groot station, maar hoeveel tijdwinst heb je nou van een intercity daar?" Veel meer kans van slagen heeft volgens Wilke inzetten op een stoptrein op het traject. "Dat is tussen Apeldoorn en Deventer ook gelukt en die loopt uitstekend, blijkt nu achteraf." Hij wijst erop dat Nijkerk graag een station in Hoevelaken wil en Apeldoorn een Station Apeldoorn-West. Barneveld zou kunnen inzetten op stations voor Harselaar, Stroe en eventueel Kootwijk. "Defensie heeft hier vijf kazernes die zijn ook geïnteresseerd en de hotels hier in de omgeving zouden een shuttlebus inzetten." Al met al ziet Wilke mogelijkheden voor een sterke lobby die op redelijke termijn succes kan hebben. Lobbyen is hij wel gewend, want dit jaar was de RBVV nog in het nieuws met de fietspaden tussen Kootwijkerbroek en Stroe, die er nu in 2010 toch komen. Vorig jaar nog werd een buslijn tussen Veluwse dorpen gered.

Bron: de weekkrant.nl
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Mark » Wo 06 Aug 2008, 12:05

Stoptrein ok, intercity? Alsjeblieft niet zeg...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
dvdhoven
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 07:09
Contact:

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor dvdhoven » Wo 06 Aug 2008, 13:28

Harselaar (= Barneveld noord) als stopplaats kan ik me nog voorstellen, maar Kootwijk en Stroe??? :shock:
Dick van den Hoven

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Mark » Wo 06 Aug 2008, 14:05

Kootwijk ligt mijlenver van het spoor af en Stroe is een dorpje met 1500 inwoners, of die stations rendabel worden durf ik te betwijfelen. What's next, een IC-stop in Assel? :shock:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Ruben » Wo 06 Aug 2008, 14:08

Gaat nooit gebeuren. Een IC-stop in Barneveld Noord levert wel de vereiste 1000 nieuwe instappers op (althans dat gold toen NS nog op de kippenlijn reed), maar het zorgt ook voor een daling van het aantal IC-reizigers op Apd - Amf vanwege de verslechterde verbinding. Daardoor kwam men toentertijd op een groei van 300 reizigers uit, per saldo niet de vereiste 1000 voor een nieuw station dus. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Thijs » Wo 06 Aug 2008, 16:23

Er zijn helemaal geen 1000 instappers vereist voor een station. Alleen dan betaalt het Rijk. Zijn er minder dan 1000 reizigers, dan moet de provincie en/of gemeente er voor opdraaien. En dat gebeurt (helaas) nog best vaak...

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Ruben » Wo 06 Aug 2008, 16:26

Maar dan wil NS compensatie, anders stopt men er geen trein.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Thijs » Wo 06 Aug 2008, 16:50

NS bepaalt zelf of ze er stopt, ongeacht het aantal (voorspelde) reizigers.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Ruben » Wo 06 Aug 2008, 19:32

Het aantal (voorspelde) reizigers weegt voor NS even goed mee bij een beslissing een geplande IC-stop in te voegen. Zijn dit er te weinig maar leidt een lobby naar een stop, dan gaat hier ongetwijfeld een zak geld voor gevraagd worden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Gertjan
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Gertjan » Wo 06 Aug 2008, 20:10

Nu rest natuurlijk nog de vraag, waarom wil men in Barneveld een InterCity, en geen stoptrein. De Besis voor een stoptreinverbinding op Apeldoorn - Amersfoort is er wel, alleen moet deze nog ingepast worden. Een van de maatregelen kan zijn, de Barneveld-Noord-pendel door te laten rijden naar Apeldoorn, alleen komt Connexxion dan weer krap met hun materieel te zitten (wat ze nu ook zitten). Eventueel kunnen de extra haltes wel gerealiseerd worden, alleen dan zal de provincie wel mee moeten dokken.

Er is in ieder geval wel een probleem met Barneveld Noord, en als het een stopper Amersfoort-Apeldoorn gaat worden ook met de toekomstige halte Hoevelaken, omdat de concessie niet wil dat er een andere vervoerder dan de concessiehouder op de stations stopt. Aannemelijk is dan ook dat deze verbinding pas bij de nieuwe concessie in het leven geroepen zal worden.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Dubbele P » Do 07 Aug 2008, 00:52

Wat is dat toch met die intercitystations tegenwoordig... :? Iedere molshoop die al blij moet zijn dat ze überhaupt een station hebben, wil tegenwoordig een intercityverbinding. Laten we daar maar niet aan beginnen, want door al deze verzoeken te honoreren, heeft de naam 'intercity' straks niets meer met een snelle verbinding te maken.

Gebruikersavatar
Gertjan
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Gertjan » Do 07 Aug 2008, 13:15

Gewoon weer terugschakelen naar het drietreinen-systeem. Vroeger, toen ze hier in nederland de IC uitvonden, was het "De 40 steden tempotrein" Later, toen er meer IC-stations kwamen zou de baanvaksnelheid naar de 160 moeten, om het tempo binnen de perken te houden.
Zullen we nu gewoon maar weer de sneltrein weer invoeren, en de IC echt een IC laten zijn? Lijkt me in ieder gaval een beter comfort voor de lange afstands-reiziger.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)

Berichtdoor Mark » Do 07 Aug 2008, 15:47

Eens! Al dat gezemel met dorpen en bedrijventerreinen met transferia die een IC willen :?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten