Pagina 2 van 4

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 17:43
door reisthijs
De stoptrein Ede-Amersfoort-Utrecht reed best een eindje over het HRN. Meer dan Utrecht-Baarn.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 17:52
door SuperGhost
Amersfoort-Utrecht is niet gedecentraliseerd en is gewoon van NS. Alleen Amersfoort-Ede is gedecentraliseerd.

Utrecht-Baarn kun je niet knippen in Den Dolder en zal dus altijd over het HRN door moeten rijden. Dat is het grote verschil. De Valleilijn is een losstaande lijn en het Soesterlijntje niet.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 17:55
door Suus
SuperGhost schreef:Dat ongefundeerd mag je wel weglaten, want de laatste keer dat NS op de Valleilijn reed (de Valleilijn was toen al decentraal), wist NS het voor elkaar te krijgen om ALLE treinen met 15 tot 30 minuten vertraging te laten rijden, het was een ramp op de Valleilijn dat weekend. (en de kwartiersdeinst op Barneveld Centrum-Amersfoort reed dat weekend niet eens).
Dat lijkt me dus wel een fundatie voor zorgen bij bewoners langs de lijn. Zeker als je bedenkt dat Connexxion zeer punctueel rijdt en zelden vertraging heeft op diezelfde lijn, is het nogal opmerkelijk dat NS destijds met een punctualiteit van 0% reed en er toen ook nog eens een lagere frequentie op Barneveld Centrum-Amersfoort werd gereden.
Ik mis hier de context: waarom reed NS op de Valleilijn?
Ook mis ik een oorzaak: reed NS met vertraging op de Valleilijn alleen omdat het de NS is (lijkt mij heel erg stug) of was er wat anders aan de hand? Kortom, je probeert de terechte bewering dat iets ongefundeerd is met een slecht-onderbouwde voorbeeldsituatie te ontkrachten. Je maakt er, kortom, een zooitje van. NS rijdt op verschillende plaatsen frequente diensten op enkelspoor dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat NS dat niet kan op de Valleilijn.
Bakpapier schreef:Waarom is de Valleilijn eigenlijk ooit afgestoten? Dat lijkt me nu toch juist een vrij winstgevend lijntje. Ede is een grote stad, Barneveld is redelijk groot, Amersfoort is groot.
Nee, de lijn is niet winstgevend, voor elke reiziger die vervoerd wordt legt de provincie geld bij, maar Connexxion kan minder kosten per kilometer rekenen door de eenmansbediening. Tussen Ede en Amersfoort bestaat ook geen grote vervoersrelatie. De verbinding Amersfoort - Arnhem is comfortabeler wanneer je deze per intercity aflegt.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 18:13
door reisthijs
NS reed een keer Amersfoort-Ede-Arnhem wegens werkzaamheden tussen Utrecht en Ede. Met VIRM, niet bepaald het meest geschikte materieel voor zo veel tussenstops.

@Superghost: Amersfoort-Ede was tot de decentralisatie dus geen los lijntje.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 18:37
door Bakpapier
Bee, dat is echt onzin. Het is nu al welgeteld 1 minuut sneller om met de stoptrein naar Ede te gaan, en dan de IC naar Arnhem, dan met de IC via Utrecht naar Arnhem. (alleen de ICE is wel iets sneller, maar toeslag). Qua comfort is het beide een overstap, dus dat maakt niet uit (het boeit de meeste niet-OV-in-NLers echt geen drol of ze in een stoptrein of in een IC zitten, als beide reizen even snel zijn).

Juist daarom denk ik dat een directe verbinding Amersfoort-Arnhem via ede zo goed zou zijn. IPV de huidige dienst zou je denk ik het beste gewoon 2x per uur een boemeltje amersfoort-ede-arnhem (stopt op alle tussengelegen stations) behouden, en 1x per uur een sneltrein amersfoort - barneveld C - ede C - ede W - Arnhem. Indien men het licht ziet en Wolfheze en Oosterbeek sluit, die eerste laten eindigen in Ede W.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 19:00
door regenmaker
Bakpapier schreef:Juist daarom denk ik dat een directe verbinding Amersfoort-Arnhem via ede zo goed zou zijn. IPV de huidige dienst zou je denk ik het beste gewoon 2x per uur een boemeltje amersfoort-ede-arnhem (stopt op alle tussengelegen stations) behouden, en 1x per uur een sneltrein amersfoort - barneveld C - ede C - ede W - Arnhem. Indien men het licht ziet en Wolfheze en Oosterbeek sluit, die eerste laten eindigen in Ede W.
Ik vraag me af of dat wel gaat passen op Ede - Arnhem. Er rijden dan 4 IC's, 1 sneltrein, 2 sprinters.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 19:12
door Z2N
Als je de sneltrein net als de stoptrein tussen de IC's inlegt pas het wel. Ik zou me eerder zorgen maken om het stuk tussen Barneveld en Ede.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 19:33
door Freek
SuperGhost schreef:
Bakpapier schreef:Waarom is de Valleilijn eigenlijk ooit afgestoten? Dat lijkt me nu toch juist een vrij winstgevend lijntje. Ede is een grote stad, Barneveld is redelijk groot, Amersfoort is groot.

Waarom is in plaats daarvan niet b.v. het lijntje naar Baarn afgestoten?
1. De NS achtte de Valleilijn weldegelijk zwaar onrendabel. NS reed er ook slechts 1x per uur (spits 2x).
2. Dat Ede-Amersfoort wel is afgestoten en Utrecht-Baarn niet heeft juist weer met het HRN te maken. Ede-Amersfoort reed eigenlijk niet op het HRN (geen haltes langs het HRN, Hoevelaken bestond toen namelijk nog niet), terwijl Utrecht-Baarn dat wel doet en NS wenst geen enkele concurrentie voor de bediening van HRN-haltes. Ook moet je hierbij rekening houden dat Barneveld sindsdien al flink gegroeid is.
Dan ook graag even de feiten vertellen die tegen Cxx pleiten;
1. De gebruikersvergoeding aan ProRail wordt niet door Cxx betaald maar door de Provincie. NS zou deze wel zelf moeten opbrengen
2. Cxx heeft de kosten kunnen drukken doordat ze geen verplichte conducteur hebben
3. Cxx krijgt subsidie om de trein te laten rijden terwijl NS betaald om het HRN te rijden.
4. NS heeft op elk station kaartautomaten; Cxx bespaard kosten doordat deze op Ede-W en Amersfoort niet op haar naam staan en in Hoevelaken en straks Barneveld Zuid uberhaupt niet staan.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 19:48
door regenmaker
Z2N schreef:Als je de sneltrein net als de stoptrein tussen de IC's inlegt pas het wel. Ik zou me eerder zorgen maken om het stuk tussen Barneveld en Ede.
Als één IC tussen Arnhem - Utrecht te laat is, ligt meteen de hele dienstregeling overhoop. Dit is regelmatig het geval namelijk. Denk dat het doortrekken naar Arnhem ten koste gaat van de punctualiteit van de Valleilijn.

Ja, je hebt gelijk. Barneveld - Ede is enkelspoor grotendeels, dus inderdaad hoe gaat dat passen met die extra sneltrein?

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 20:21
door Daniel
Bee schreef:De verbinding Amersfoort - Arnhem is comfortabeler wanneer je deze per intercity aflegt.
Maar een stuk goedkoper via de Valleilijn, dat kan ook nog een reden zijn om die route te kiezen zeker als het ook rechtstreeks kan i.p.v. met overstap. In beide gevallen heb je een lange overstap, dus dat voegt weinig comfort toe.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 20:41
door SuperGhost
Freek schreef:Dan ook graag even de feiten vertellen die tegen Cxx pleiten;
1. De gebruikersvergoeding aan ProRail wordt niet door Cxx betaald maar door de Provincie. NS zou deze wel zelf moeten opbrengen
2. Cxx heeft de kosten kunnen drukken doordat ze geen verplichte conducteur hebben
3. Cxx krijgt subsidie om de trein te laten rijden terwijl NS betaald om het HRN te rijden.
4. NS heeft op elk station kaartautomaten; Cxx bespaard kosten doordat deze op Ede-W en Amersfoort niet op haar naam staan en in Hoevelaken en straks Barneveld Zuid uberhaupt niet staan.
Dan wel even de goede feiten vermelden.
Punt 1: heb je een bron daarvoor? Het lijkt me namelijk dat ProRail gewoon de gebruikersvergoeding declareert bij Connexxion.
Punt 2: Klopt
Punt 3: Klopt niet, NS betaald pas bij de nieuwe concessie voor het HRN, de huidige concessie krijgen ze gratis (bovendien krijgt NS voor een aantal treindiensten ook subsidie en dat zullen ze ook in de nieuwe concessie blijven krijgen). Daarnaast kreeg NS destijds voor het rijden op de Valleilijn ook een subsidie van het rijk. Dat bedrag is bij het decentraliseren rechtstreeks naar Gelderland gegaan, zodat ze daarmee Connexxion kunnen betalen.
Punt 4: CXX bespaart daar helemaal niet op, want die moeten NS huur betalen voor de automaten. De kosten die NS dus maakt voor die automaten wordt gewoon in rekening gebracht bij Connexxion. En volgens de organisatie van de regionale vervoerders vraagt NS daarvoor veel te veel en maken ze er dus winst op. Als dat klopt betaald Connexxion dus méér voor die automaten dan NS destijds deed.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 20:55
door Bakpapier
Barneveld-Ede is enkelsporig, maar de treinen kruisen elkaar te Lunteren. Er valt vast minstens één keer per uur wel een 'sneltrein' in te passen denk ik.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 21:12
door MdJ
Niet dus.
Amersfoort-Bnva is overbelast verklaard: naast 4 IC's Amf-Apd en 4 SPR Amf-Bnn en 2 cargo's per uur is er geen ruimte meer. Oplossing: Bnc-pendel doortrekken. Dan het volgende probleem: Dat kan voorlopig niet.

Het simpele is het uit te leggen met de symmetrietijden: de tijden waar de treindiensten elkaar kruisen.
Om .07/22/37/52 kruisen beide diensten met zichzelf. Om .14/29/44/59 kruisen de diensten elkaar.
Dat komt er op neer, als je de Bnc-pendel zou doortrekken dat je in Ede een probleem hebt bij Edc. Zorgen dat de nieuwe dienst op Ed de bestaande dienst kruist wil zeggen dat je Bnc-Ed in een kwartier (symmetrietijd een kwartier later) moet rijden en dat wordt lastig. En anders bijzonder krap en heb je twee perronsporen in Ede nodig.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 21:17
door Bakpapier
MDJ, ik stel zelf dan ook niet 4x per uur sprinter plus 1x per uur sneltrein voor (das echt overkill), maar 2x per uur sprinter en 2x per uur sneltrein.

De frequentie Ede W - Arnhem C wordt dan wel erg hoog, maar de frequentie Barneveld C - Ede W wordt niet hoger dan toch al gepland was (men wil immers over de volledige valleilijn een kwartiersdienst). De dienstregeling zal moeten worden aangepast om te voorzien in een inhaalmogelijkheid voor de sneltrein te Lunteren (de sprinter wacht dan op lunteren, sneltrein haalt in, sprinter rijdt weg, dan komt sprinter uit andere richting in Lunteren, sneltrein haalt in etc.)

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 21:23
door Daniel
Dan krijg je dus ook een verschuiving tussen Amersfoort en Barneveld Noord, dat wordt lastig op een al overbelast verklaard baanvak. De Valleilijn ligt momenteel niet voor niets buiten de symmetrie van het HRN omdat hij anders dus niet past, vandaar ook de ongelukkige aansluitingen op andere treinen.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 21:29
door MdJ
Bakpapier schreef:MDJ, ik stel zelf dan ook niet 4x per uur sprinter plus 1x per uur sneltrein voor (das echt overkill), maar 2x per uur sprinter en 2x per uur sneltrein.

De frequentie Ede W - Arnhem C wordt dan wel erg hoog, maar de frequentie Barneveld C - Ede W wordt niet hoger dan toch al gepland was (men wil immers over de volledige valleilijn een kwartiersdienst). De dienstregeling zal moeten worden aangepast om te voorzien in een inhaalmogelijkheid voor de sneltrein te Lunteren (de sprinter wacht dan op lunteren, sneltrein haalt in, sprinter rijdt weg, dan komt sprinter uit andere richting in Lunteren, sneltrein haalt in etc.)
Ik zou eens willen voorstellen dat je een tijd-Wegdiagram tekent voor je oplossing, met name tussen Barneveld-Voorthuizen Aansl en Ede-Wageningen.

Want: zoals je het nu past niet. Je wegrijdende Sprinter en de "sprinter de andere kant op" moet 15 minuten zitten; een retourtje Barneveld Centrum. De sprinter die daar staat moet bij Barneveld Voorthuizen Aansl de sneltrein naar Amf hebben gekruisd: dat is ook 15 minuten. Oftewel: Sneltrein en Stoptrein liggen vanaf Barneveld Centrum in kwartierdienst. (=huidige dienstregeling, maar dan de Bncpendel doortrekken als sneltrein)

Of de gehele lijn 2 sporig maken.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 21:40
door regenmaker
Waarom 2x/uur een sneltrein, 1x/uur lijkt me meer dan genoeg?
Alleen waar zou die sneltrein dan moeten stoppen, als die in Lunteren of Barneveld Centrum de andere trein moet passeren?
Arnhem - Ede-Wageningen - Ede Centrum - Lunteren - Barneveld Centrum - Hoevelaken - Amersfoort?

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 22:09
door Z2N
Bovendien, wat schiet je ermee op? Je zit nog steeds met de kruisingen in Lunteren en Barneveld, daar schiet je niet op, op Arnhem - Ede moet je tussen de IC's plannen, en schiet je ook niet er op, en Amersfoort - Barneveld past een sneltrein al niet meer tussen.

Verder lijkt het mij miljoenen uitgeven voor het miljoen uitgeven, voor drie minuten tijdwinst die je in feite ook al hebt doordat je in Ede niet hoeft over te stappen, als je een doorgaande stoptrein hebt.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: do 11 sep 2014, 08:41
door Roeland
Voor de (heel) lange termijn zou je het spoor Ede-Arnhem 3-sporig kunnen maken; de twee huidige sporen alleen voor de IC's die Utrecht - Arnhem rijden, en een extra noordelijk spoor voor de Valleilijn trein Amersfoort - Barneveld - Ede - Arnhem. Station Wolfheze is al 3-sporig. Voor een halfuursdienst voor de Valleilijn heb je alleen een stukje passeerspoor (4-sporig) nodig ten oosten van het A12-viaduct tussen Ede en Wolfheze (op 15 minuten rij-afstand van Lunteren). Voor een kwartiersdienst moeten ook de stations Ede-centrum en Oosterbeek 4-sporig worden.
Dan heb je bij Ede helemaal geen kruisende bewegingen meer en heb je beide lijnen fysiek van elkaar losgelegd.
Maar ik vraag me wel af, of zo'n investering wel ooit rendabel zal zijn...

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: do 11 sep 2014, 09:07
door Nitein-Repart
Volgens mij is er nog wel wat grondverzet nodig. Ik juich het ook toe, maar ik denk niet dat het haalbaar is. Zo'n derde spoor zou icm de ombouw van De Haar-Arnhem tot Ausbaustrecke waarbij IC's 160 km/h rijden en de ICE 200 km/h wel nodig zijn. Maar voorlopig zit deze ombouw er niet in.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: do 11 sep 2014, 10:32
door waldo79
Wat dat laatste betreft is de HSL oost mislukt; gaat niet gebeuren. En Ausbaustrecke; bestaat daar een Nederlands begrip voor?

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: do 11 sep 2014, 15:51
door SuperGhost
MdJ schreef:Niet dus.
Amersfoort-Bnva is overbelast verklaard: naast 4 IC's Amf-Apd en 4 SPR Amf-Bnn en 2 cargo's per uur is er geen ruimte meer.
Verkeerde conclusie. Amersfoort-Barneveld Aansluiting is niet overbelast verklaard omdat er geen treinen meer bij kunnen, maar omdat de door NS en Connexxion gewenste treinpaden niet mogelijk waren.
De overbelastverklaring komt niet door gewenste extra treinen of het onmogelijk passend te krijgen van extra treinen, maar juist door de trein Ede-Amersfoort. Connexxion wilde deze symmetrisch inleggen (om in Ede ook een goede aansluiting op de IC van/naar Arnhem te hebben), maar dat kon niet, omdat deze zou kruisen met de NS-intercity op Amersfoort-Apeldoorn v.v.
NS wilde niet hun treindienst 2 minuten aanpassen (want dat was daarvoor nodig), waardoor de Valleilijn niet symmetrisch ingelegd kon worden. Connexxion heeft toen de wens ingetrokken.

Bron: de overbelastverklaring van Amersfoort-Barneveld van 1 maart 2012

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 11:07
door Klaasje
En later legt ie precies uit hoe het in elkaar steekt.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 19:20
door Nitein-Repart
waldo79 schreef:Wat dat laatste betreft is de HSL oost mislukt; gaat niet gebeuren. En Ausbaustrecke; bestaat daar een Nederlands begrip voor?
Ausbaustrecke is een aangepaste conventionele spoorlijn waar snelheden van 200 tot 230 km/h worden gereden. Die HSL-Oost was volgens mij een hele nieuwe spoorlijn (net als de Betuweroute en HSL-Zuid) en dat is natuurlijk te duur. Maar aangepaste spoorlijnen zijn meestal goedkoper.

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 20:16
door regenmaker
Even de rittijd tussen de stations op een rijtje gezet:
Amersfoort - Hoevelaken 6 min
Hoevelaken - Barneveld Noord 7 min
Barneveld Noord - Barneveld Centrum 3 min
Barneveld Centrum - Lunteren 8 min
Lunteren - Ede Centrum 7 min
Ede Centrum - Ede-Wageningen 4 min
Ede-Wageningen - Wolfheze 7 min
Wolfheze - Oosterbeek 4 min
Oosterbeek - Arnhem 5 min

Amersfoort, Hoevelaken, Barneveld Centrum, Lunteren, Ede-Wageningen, Wolfheze, Oosterbeek en Arnhem zijn dubbelspoor dus daar kunnen de treinen elkaar kruisen.

Huidig vertrek/aankomst valleilijn uit Amersfoort: '11/'41 Amersfoort - '18/'48 Ede-Wageningen.
Huidig vertrek/aankomst sprinter Arnhem uit Ede-Wageningen: '06/'36 Ede-Wageningen - '22/'52 Arnhem.

Je zou de sprinter Ede - Arnhem (2x/uur) een kwartier kunnen verschuiven tussen de andere IC's in, zodat je krijgt:
Vertrek Amersfoort '11 - Aankomst Ede-Wageningen '48 - Vertrek Ede-Wageningen '51 - Aankomst Arnhem '07.

De voorgestelde sneltrein (2x/uur) kan je in plaats van de huidige treinen Amersfoort - Barneveld Centrum laten rijden.
Dus om: '28 Amersfoort - '34 Hoevelaken - '42 Barneveld Centrum - '56 Ede Centrum - '00 Ede-Wageningen - Arnhem '15 (vlak achter de IC van '02 aan.)

Enige wat je moet doen is te Ede-Centrum dubbelspoor maken.