Pagina 3 van 7

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 17:20
door Suus
Jawel. Dat hij ergens een hekel aan heeft betekend niet dat hij het forum maar zomaar mag volplempen met onzin.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 18:51
door busentrein
Iedere Achterhoeker zet zich een beetje af tegen "De grote stad", maar dit is wel heel extreem zeg -o- :X

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 21:29
door regenmaker
Erno-BE schreef:Zonder een universiteit en (para-)medische hbo-opleidingen valt Arnhem qua onderwijsvoorzieningen ook total niet serieus te nemen. Een mbo en een paar economische en technische hbo-opleidingen maakt Arnhem geen plaats met uitgebreide onderwijsvoorzieningen.
De HAN in Arnhem heeft zelfs een speciale verbinding naar Apeldoorn onder de lijn 293...
's Morgens zit de lijn ook vol met mensen naar het CIOS. Dus je kan mij niet wijsmaken dat Arnhem niets voorstelt op het gebied van onderwijs.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 21:46
door Nitein-Repart
busentrein schreef:Iedere Achterhoeker zet zich een beetje af tegen "De grote stad", maar dit is wel heel extreem zeg -o- :X
Heb een half jaar in Arnhem op school gezeten en daar werd ik zo deprimerend van dat ik een afkeer tegen Arnhem heb gekregen. Nu zit ik in Nijmegen en dat bevalt me veel beter.

Maar ik vind een goede verbinding tussen de Achterhoek/Liemers en de rest van het land erg belangrijk, maar deze is niet stabiel. Uit mijn observaties is gebleken dat Arnhem Velperpoort de grootste vertragende factor is, haal je de stop weg, verbeter je de aansluiting op de s3000. Je deputeert hiermee wel een groep scholieren, maar die hebben zo weinig reistijd dat ze de extra reistijd maar voor lief moeten nemen. Voor werkenden is het vervelend, maar je kunt niet met iedereen rekening houden. De s30700 mag er wel blijven stoppen, aangezien deze door de hogere aangeboden capaciteit en rustiger is de aansluiting op de s3100 minder problematisch is.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 22:05
door busentrein
Mijn ervaring van inmiddels een paar jaar is dat niet Arnhem Velperpoort de boosdoener is (die is altijd druk geweest) maar dat station dat ervoor ligt, jawel Westervoort. Sinds dat station geopend werd zijn alle aansluitingen (die al onder druk stonden) er alleen maar slechter op geworden.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 11 okt 2014, 10:10
door regenmaker
sirvinniei schreef:via utrecht is wel erg om, met bus 45+trein vanuit rhenen ben je 20 minuten sneller
We hebben niets voor niets dit geniale topic. Dus kan de discussie over Tiel - Veenendaal/Ede hier verder gaan.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 09:45
door Nitein-Repart
Wat me opvalt is dat de s30700 tussen Didam en Doetinchem erg rustig is. Het lijkt me dan beter om in Didam een keervoorziening te installeren en daar een lijnbedrijf in te voeren (s30900 op spoor 1, s30700 op spoor 2) en dan de s30700 tussen 10 en 14 uur in te korten tot Didam. Tevens zie ik liever dat de s30700 tussen 19 en 21 uur rijdt tussen Arnhem en Didam om de s30900 te ontlasten, die is dan erg druk.

@busentrein.
Kan wel zo zijn dat door Westervoort de overstap in gevaar komt, maar ik vind een goede verbinding tussen alle dorpen in De Liemers/Achterhoek en de steden Nijmegen, Wageningen, Utrecht en Amsterdam erg belangrijk en in mijn ogen heeft dat de hoogste prioriteit om een dienstregeling op te bouwen. Daarom zie ik het station Westervoort als wenselijk en een stop in Arnhem Velperpoort als onwenselijk. Kan zijn dat de laatste meer reizigers genereerd, maar als je werkt met wegingsfactoren kan de balans toch omslaan en loont het om door te knallen door Velperpoort. Zelfde geldt om de vertrektijden in het weekend voor lijn 28 (en 51) ook door de weeks aan te houden voor betere aansluitingen op de trein naar Arnhem.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 11:58
door SuperGhost
De verbinding Westervoort-Arnhem is veel beter dan Zevenaar/Duiven-Velperpoort, dus dan zou je volgens die logica juist Westervoort moeten overslaan.

Maar maak je er niet zo druk om, er worden al maatregelen getroffen om de trein 2 minuten te versnellen, zodat de overstap in Arnhem beter wordt. Er komt als het goed is dubbelspoor op Zevenaar-Didam, waardoor de treinen in Wehl minder lang hoeven stil te staan en in Didam er ook niet meer op elkaar gewacht hoeft te worden.

Maar algemeen: 4x per uur tussen Doetinchem en Zevenaar is buiten de spits in principe niet nodig. Alleen levert dat problemen op met de aansluitende bussen in Doetinchem, omdat een aantal juist op de Breng-trein aansluiten en in principe niet verschoven kunnen worden. Ik denk dat je beter kunt kijken of je sommige bussen op de Breng-trein kunt laten aansluiten i.p.v. de Arriva-trein (gaat geloof ik al met lijn 74 gebeuren), waardoor de spreiding beter wordt.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 12:04
door Nitein-Repart
Het gaat mij vooral om de verbinding Westervoort-Nijmegen/Wageningen/Utrecht/Amsterdam en die wordt significant slechter door het overslaan van het station. Daarom vind ik het station ook gewenst. Velperpoort heeft al een rechtstreekse verbinding met Nijmegen door middel de s7600.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 12:27
door SuperGhost
Westervoort zat juist te klagen dat er busritten verdwenen ten koste van de trein. :wink:
Velperpoort is geen instapstation, maar juist een uitstapstation. Er stappen daar weinig mensen in die richting Arnhem/Nijmegen/Utrecht moeten, maar vooral mensen die richting Doetinchem/Zutphen moeten.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 12:47
door Nitein-Repart
Vanuit Westervoort kun je beter fietsen naar Arnhem. De trein is bedoeld voor Nijmegen, Utrecht, etc. Daarom is het ook rechtvaardig dat Westervoort een station heeft gekregen.

Het stoppen in Velperpoort kost zo'n 3 a 4 minuten, tijd die hard nodig is om de aansluiting op de s3000 naar Utrecht te garanderen. Daarom zie ik liever dat Velperpoort overgeslagen wordt.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 12:51
door SuperGhost
En waarom mag het stoppen op Velperpoort dan zo belachelijk lang moeten duren volgens jou?

Volgens mij duurt de stop op Velperpoort helemaal niet zo lang. Non-stop Zevenaar-Arnhem duurt 9 a 10 minuten, terwijl met de 3 tussenstops het slechts 15 minuten duurt. Velperpoort kan dan al onmogelijk 3 a 4 minuten kosten, want dan zou het stoppen op Duiven of Westervoort zelfs geen tijd kosten en dat is natuurlijk onzin.
Volgens mij duurt dat net zo lang als elke andere stop, ongeveer 1,5 tot 2 minuten.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 12:51
door waldo79
Erno-BE schreef:Vanuit Westervoort kun je beter fietsen naar Arnhem. De trein is bedoeld voor Nijmegen, Utrecht, etc. Daarom is het ook rechtvaardig dat Westervoort een station heeft gekregen.
Het is inderdaad voor je conditie beter om te fietsen, maar jij bepaalt dat niet voor een ander. Wat als iemand eerst naar Velperpoort wil reizen en later op de dag alsnog naar god weet waar. Dan is het niet handig om vanuit Velperpoort de trein te pakken en later terug te moeten fietsen, terwijl Wtv zelf een station heeft.

Beleid maken op basis van afgunst: gelukkig werkt het niet zo in het echt 8-)

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 13:33
door busentrein
SuperGhost schreef:En waarom mag het stoppen op Velperpoort dan zo belachelijk lang moeten duren volgens jou?

Volgens mij duurt de stop op Velperpoort helemaal niet zo lang. Non-stop Zevenaar-Arnhem duurt 9 a 10 minuten, terwijl met de 3 tussenstops het slechts 15 minuten duurt. Velperpoort kan dan al onmogelijk 3 a 4 minuten kosten, want dan zou het stoppen op Duiven of Westervoort zelfs geen tijd kosten en dat is natuurlijk onzin.
Volgens mij duurt dat net zo lang als elke andere stop, ongeveer 1,5 tot 2 minuten.
Helaas kost het vaak het halteren op Velperpoort wat langer dan normaal, omdat de plaatsing van de ov chipkaartpaaltjes bijzonder onhandig is, waardoor mensen al in de trein staan te wachten om uberhaupt de trein uit te komen om uit te kunnen checken.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 13:35
door Nitein-Repart
SuperGhost schreef:En waarom mag het stoppen op Velperpoort dan zo belachelijk lang moeten duren volgens jou?

Volgens mij duurt de stop op Velperpoort helemaal niet zo lang. Non-stop Zevenaar-Arnhem duurt 9 a 10 minuten, terwijl met de 3 tussenstops het slechts 15 minuten duurt. Velperpoort kan dan al onmogelijk 3 a 4 minuten kosten, want dan zou het stoppen op Duiven of Westervoort zelfs geen tijd kosten en dat is natuurlijk onzin.
Volgens mij duurt dat net zo lang als elke andere stop, ongeveer 1,5 tot 2 minuten.
In theorie, niet in praktijk.

Verder heb je wel een punt met aansluitende buslijnen op de s30700 in Doetinchem, maar lijn 28 is gemakkelijk te verschuiven, lijn 82 is voornamelijk op Zutphen gericht en niet op Doetinchem en lijnen 23 en 51 bieden aansluitingen in Ruurlo en Vorden. Echte verslechtering is niet te noemen. Bovendien wordt er in de praktijk niet heel erg veel gebruik gemaakt van de overstap in Doetinchem en geldt die inkorting alleen tussen 10 en 14 uur, waarbij het toch al vrij rustig is.

Daarbij is net na 19 uur de s30900 erg druk op het eerste deel en dan lijkt mij vier extra treinparen van de s30700 tussen Arnhem en Didam wel wenselijk om de s30900 te ontlasten.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 13:39
door busentrein
en die gaan ze dus lekker niet verschuiven, lijn 28 *O* *O* *O* :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 13:59
door Nitein-Repart
busentrein schreef:en die gaan ze dus lekker niet verschuiven, lijn 28 *O* *O* *O* :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Waarom niet? Aansluiting op de trein is echt bagger.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 14:40
door busentrein
vind je ? 10 minuten uit Arnhem en 5 minuten naar Arnhem, ik zie geen reden waarom ze dat zouden aanpassen...

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 14:53
door Nitein-Repart
Lijn 24 kan wel een strakke aansluiting bieden en lijn 28 wel 's avonds en in het weekend. Waarom zou dat overdag niet kunnen? Gewoon de weekendtijden handhaven. Zo moeilijk is dat niet.

Verder ligt lijn 28 overdag assymmetrisch. Erg vervelend dat als je verderop wilt je in de terugrichting een andere reistijd krijgt dan in de heenrichting.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 19:14
door Suus
Erno-BE schreef:Vanuit Westervoort kun je beter fietsen naar Arnhem. De trein is bedoeld voor Nijmegen, Utrecht, etc. Daarom is het ook rechtvaardig dat Westervoort een station heeft gekregen.
Reizigers op Arnhem - Doetinchem - Winterswijk zullen maar zelden overstappen in Arnhem, de reistijd neemt dan zo snel toe dat het niet echt loont als dagelijkse verbinding.
Het stoppen in Velperpoort kost zo'n 3 a 4 minuten
Dat lijkt mij zeer overdreven.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 19:23
door busentrein
Erno-BE schreef:Lijn 24 kan wel een strakke aansluiting bieden en lijn 28 wel 's avonds en in het weekend. Waarom zou dat overdag niet kunnen? Gewoon de weekendtijden handhaven. Zo moeilijk is dat niet.

Verder ligt lijn 28 overdag assymmetrisch. Erg vervelend dat als je verderop wilt je in de terugrichting een andere reistijd krijgt dan in de heenrichting.
6 minuten overstap richting arnhem straks, 10 minuten terug op de 28, met een kwartiersdienst doe ik daar niet al te moeilijk over ;)

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 21:01
door Nitein-Repart
Ik vind 10 minuten nog achtelijk lang. Gewoon de weekendtijden aanhouden en als de s30700 rijdt kwartier verschuiven. Zo moeilijk is dat niet. Waarom kan het in het weekend wel en op werkdagen niet?

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 21:04
door Nitein-Repart
Bee schreef:
Erno-BE schreef:Vanuit Westervoort kun je beter fietsen naar Arnhem. De trein is bedoeld voor Nijmegen, Utrecht, etc. Daarom is het ook rechtvaardig dat Westervoort een station heeft gekregen.
Reizigers op Arnhem - Doetinchem - Winterswijk zullen maar zelden overstappen in Arnhem, de reistijd neemt dan zo snel toe dat het niet echt loont als dagelijkse verbinding.
Het stoppen in Velperpoort kost zo'n 3 a 4 minuten
Dat lijkt mij zeer overdreven.
Westervoort-Utrecht is iets meer dan 3 kwartier ongeveer, dat is toch echt wel een verbinding voor forensen. Bovendiern heb je begin van hert jaar nog studenten die naar Wageningen en Utrecht moeten reizen. Daarom is de overstap s30900 <-> s3000 een erg belangrijke.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: di 14 okt 2014, 22:18
door regenmaker
Erno-Be schreef:Verder ligt lijn 28 overdag assymmetrisch. Erg vervelend dat als je verderop wilt je in de terugrichting een andere reistijd krijgt dan in de heenrichting.
Asymmetrisch is echt geen grote ramp... Mensen kunnen zich daar best aan aanpassen.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 00:42
door SuperGhost
Erno-BE schreef:Westervoort-Utrecht is iets meer dan 3 kwartier ongeveer, dat is toch echt wel een verbinding voor forensen.
Een reistijd zegt nog niets over de vervoersvraag. Westervoort is gewoon enorm op Arnhem gericht. Iets dat overigens ook niet zo heel opmerkelijk is bij voorsteden en hun resp. grote broer.