'Rijden op Emmerik loont straks wel'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

'Rijden op Emmerik loont straks wel'

Bericht door Cookie »

'Rijden op Emmerik loont straks wel'

ARNHEM
- Vervoersbedrijf Syntus 'sluit niet uit' dat er in de toekomst een stoptrein van Arnhem naar Emmerik gaat rijden.

Langzamerhand wordt de markt er rijp voor, meent Syntus-manager Ton Boelens. "Steeds meer Nederlanders gaan in Emmerik of Kranenburg wonen. Duitsers komen graag naar Arnhem of Nijmegen, terwijl Nederlanders vaker boodschappen doen in Emmerik." Over het spoorlijntje van Nijmegen naar Kleef is hij somberder. "Qua veiligheid moet daar heel veel gebeuren om een fatsoenlijke treindienst te kunnen laten rijden."

De provincie Gelderland gaat niet lobbyen voor stoptreinen naar Emmerik en Kleef. Volgens de provincie is het reizigersaanbod van regionale treinverbindingen met de Duitse steden te klein. Een woordvoerster wijst daarbij op een mislukt experiment twee jaar geleden met een weekendlijn van Arnhem naar Emmerik. Volgens Syntus was de proef te beperkt.

Oud-Statenlid Jaap Huurman (PvdA) nam het initiatief voor dat experiment. Hij bestrijdt de conclusie van de provincie. "Het experiment was kansloos: alleen in het weekend waren er een paar ritjes. Ik denk dat er wel degelijk reizigerspotentieel is. Maar dan moet je een steviger verbinding beginnen: van Arnhem met een stop in Emmerik naar Dusseldorf."

De provincie hecht veel meer belang aan de snelle ICE-verbinding van Arnhem met Duitsland. Die trein stopt niet meer in Emmerik. Gedeputeerde Marijke van Haaren lobbyt al een paar jaar voor technische maatregelen die het mogelijk maken om 160 kilometer per uur te rijden tussen Amsterdam en de Duitse grens. Nu is het maximum op dit traject 140 kilometer.

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... ks-wel.ece

Stoptrein naar Kleef en Emmerik 'onhaalbaar'

ARNHEM / NIJMEGEN
- Het CDA en de ChristenUnie willen dat er meer stoptreinen gaan rijden tussen Nederland en Duitsland. De trajecten Arnhem-Emmerik en Nijmegen-Kleef zijn wel gewenst maar niet kansrijk.

Terwijl steeds meer Nederlanders in Duitsland gaan wonen en werken, doen de vervoersbedrijven alsof de grens nog steeds bestaat.

Daar moet een einde aan komen, vinden de Tweede Kamerleden Ger Koopmans (CDA) en Ernst Cramer (ChristenUnie). Zij presenteerden gisteren een nota waarin ze ervoor pleiten meer stoptreinen tussen Nederland en Duitsland te laten rijden. Ze deden dat op het station van Enschede. Een symbolische plek, want ProRail zaagde enkele jaren geleden daar de rails door omdat het traject tot het Duitse Gronau werd geëxploiteerd door een Duitse vervoerder. Die breuk moet hersteld worden, vinden de Kamerfracties.

Ze pleiten er voor om technische belemmeringen op te heffen. Zo zouden Duitse en Belgische verkooppunten op Nederlandse stations toegestaan moeten worden. Dat kan de prijzen verlagen. De Kamerleden schrijven in hun nota dat nu eigenlijk een boete staat op het reizen per trein over de grens.

Zij vinden dat op stations behalve een Nederlandse kaart ook een kaart moet hangen waar de stations over de grens (tot 50 kilometer ver) zijn aangegeven. Vooral de buitenlandse hogesnelheidslijnstations moeten daar duidelijk op staan. Daarnaast willen CDA en ChristenUnie dat vijf treinstellen geschikt worden gemaakt om zowel in Nederland als in Duitsland te rijden. Nu kunnen de treinen alleen in eigen land rijden, omdat met verschillende beveiligingssystemen wordt gewerkt. Zo moet de ICE (InterCityExpress) naar Berlijn een kwartier in Bad Bentheim stoppen om de locomotieven te vervangen. Daardoor is deze trein niet aantrekkelijk voor forensen.

Arnhem-Emmerik en Nijmegen-Kleef, de twee Gelderse verbindingen met Duitsland, horen volgens de Kamerleden niet tot de meest kansrijke trajecten. Tussen Arnhem en Emmerik komen de goederentreinen van de Betuwelijn erbij op het spoor. Die treinen krijgen altijd voorrang op het regionale personenvervoer. Daardoor is het onmogelijk om een reguliere treindienst tussen Arnhem en Emmerik te realiseren. De aanleg van een derde spoor in Duitsland is daarvoor nodig.

De lijn tussen Nijmegen en Kleef wordt sinds 1992 niet meer gebruikt voor treinverkeer. Plannen voor het hervatten van een dienstregeling zijn volgens de Kamerleden niet concreet.

In Duitsland is de animo voor stoptreinen verminderd. Was de regering van Noordrijn-Westfalen tot voor kort voorstander van een treinverbinding tussen Dusseldorf via Kleef naar Nijmegen, inmiddels is het plan in de ijskast beland.

Bron: http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgb ... albaar.ece
Artikel schreef:Zo moet de ICE (InterCityExpress) naar Berlijn een kwartier in Bad Bentheim stoppen om de locomotieven te vervangen. Daardoor is deze trein niet aantrekkelijk voor forensen.
Een journalist die er geen verstand van heeft :P
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Rijden op Emmerik loont straks wel'

Bericht door Ruben »

Het is echt jammer dat grensoverschrijdende treinen nog steeds eerder een uitzondering zijn dan een regel. Elk uur zo'n ding de grens over zou eigenlijk het streven moeten zijn... De trein naar Berlijn zou men idd ook vernuftiger kunnen uitvoeren als er meer multicourante locs zouden zijn, hoop dat men in de toekomst al die frequentieverhoging gaat doorvoeren. Maar misschien is dat allemaal te idealistisch in een Europees kader geplaatst. :roll:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten